Решение по дело №314/2019 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 141
Дата: 18 декември 2019 г. (в сила от 17 януари 2020 г.)
Съдия: Ани Борисова Георгиева
Дело: 20194330200314
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                                Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е №

 

                           град   Т. 18.12.2019 година

  

                              В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

Т.СКИЯТ РАЙОНЕН СЪД- първи  състав в публично съдебно заседание на единадесети декември

През две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНИ ГЕОРГИЕВА

При секретаря:Петя Георгиева

Като разгледа докладваното от Председателя НАХ Дело №314 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

        

          Жалбоподателя С.Л.Б. обжалва наказателно постановление № 884/08.10.2019 година на Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ гр.Л..В жалбата се твърди от Б. , че не е доволен от обжалваното наказателно постановление /НП/. Твърди, че не е извършил нарушението посочено в акта и НП, като лицензиран лесовъд на фирма „Иви -2008”ЕООД  отговарял и следял за законната сеч в имот с кадастрален № ..........., попадащ в отд. ..., подотд.. землището на с. Г.И. , общ. Т. .На 31.05.2019г била извършена проверка от Община Т. и не е било констатирана незаконна сеч в обекта за който той отговаря .В последваща проверка от РДГ-Л. е констатирано ,че някъде била извършена незаконна сеч, т.е . извън сечището и отдела за който жалбоподателя отговарял.От съставеният му акт разбрал ,че става дума за отд .№ ...., под.отд.”.” , отделът не бил съседен за този за който жалбоподателя отговаря.Твърди ,че не е спазен чл.34 ал.1 от ЗАНН.В сечището за което му е издадено позволителното за сеч нямало незаконна сеч, а именно имот с кад.№...........отд.... , подотд. .,моли да бъде отменено изцяло обжалваното наказателно постановление като незаконосъобразно. 

       С процесното наказателно постановление на жалбоподателя  е наложено административно наказание на осн. чл.257 ал.1,т.1 от ЗГ глоба в размер на 300 лв , за това ,че  в периода ....... до 31.05.2019г в землището на с. Г.И. отд....,под.отд „.” държавна собственост ,като лице по чл.108 от ЗГ с позволително за сеч №......./.......  за имот горска територия с кад. № ...........в с. Г.И. , общ. Т. , отд.... подотд. ., не е изпълнил задължението си да упражни  контрол , като следи за спазване на правилата за сеч в това число да извършва сеч само в границите на насаждението  на определени и отбелязани за сеч дървета  в следствие на което е допуснал извършване на сеч не само в границите на насаждението  на определени и отбелязани за сеч дървета  , а отсичане на 10 дървета от черен бор с кубатура 7 пл. куб.м. в насаждение в съседния отдел № .... отд. „.” държавна собственост ,  без позволително за сеч и немаркирани с КГМ.Твърди се ,че с тези си деяния жалбоподателят Б. бил нарушил чл.61 от наредба №8 за сечите в горите ,  във вр. с чл.12б ал.1 т.5,пр.2  от наредба №1 от 30.01.2012г  за контрола и опазване на горските територии .

         За Директора на Регионална дирекция по горите гр.Л., представител се явява Ц.П.Й. и взема становище по жалбата,като моли същата да бъде оставена без уважение и НП потвърдено . За жалбоподателя се явява адв. С.П. от САК и моли НП да бъде отменено .

         От приложените по делото акт за установяване на административно нарушение и издадено въз основа на него наказателно постановление, приетите и приложени писмени доказателства и показанията на разпитаните свидетели-И.Н.В. , Ц.Р.П. , К.Р.М. , В.Ц.М. ,П.Т.П. ,М.Ц.Н. служители на АНО , Р. Б. Й. ,И. М. И. ,И. М.И. *** , като И. М. И. към датата на съдебното заседание 11.12.2019г е безработен , Ц.В.В.управител на „И”ЕООД  , съдът приема за установено следното:

       Видно от Регистър на ел. страница на ИАГ за упражняване на частна лесовъдска практика – физически лица , който е публичен ,  съобразно чл. чл.234 вр. с 235 от  ЗГ  и сл. , дейностите по чл. 233, ал. 1 от ЗГ  се извършват от физически лица, които са вписани в публичен регистър в Изпълнителната агенция по горите и притежават удостоверение за регистрация http://new.iag.bg/cgi-bin/RCLP_Index.cgi?type=1.Регистъра е създаден съобразно НАРЕДБА № 1 от 22 декември 2008 г. за реда и критериите за регистрация за упражняване на частна лесовъдска практика и за извършване на дейности в горския фонд, жалбоподателят Б.  е вписан като лесовъд с удостоверение №7275/26.07.2019г /л.34/. На същият  е издадено позволително за сеч №....... от ........ /л.35/, за извършване на сеч в отд.№..., пототд.., имот с кад. № 15758.125.126 в землището на с. Г.И. , общ. Т. с площ от 2 300 хектара.Дърветата са маркирани с КГМ №.505, с оранжева боя , картен опис от 10.11.2018г. с очакван добив от 498 пл. куб.м. с вид дървесина едра строителна от черен бор 137 куб.м., средна строителна от 140 куб.м., дребна строителна от черен бор 2,0 куб.м., дърва от черен бор 219 куб.м. Определен е  и срок за провеждане на сечта от 24.01.2019г до 21.11.2019.Позволителното за сеч е публикувано на публичната ел. страница на ИАГ , съобразно чл. чл.235 ЗГ и Наредба за сечите в горите, като същото в заверен препис е приложено в приложената към делото преписка на община Т. .Видно от приемно предавателният протокол /приложен в  преписката  на общината / от .......   към договор №60/ 17.01.2019г. описанието на маркираната дървесина е такова каквото е по позволителното за сеч

      От разпита на свидетелите се установява ,че в РДГ бил получен сигнал от служба УСОГ при Община Т. за проверка в района на с. Г.И. , където същите имали издадено позволително за сеч , тъй като установили превишение на дървесината в обекта , направена е проверка  и е съставен Констативен  протокол № **********/31.05.2019г на община Т. /л.45/ . Когато служителите на РДГ отишли на терена там били служителите на УСОГ и Ц.В. , собственик на фирма „И”ЕООД , която извършвала сечта в общинския обект  ,за който жалбоподателя имал издадено позволително за сеч .В сечището където е извършена сечта по позволителното за сеч установили ,че около 2/3 от дърветата са изсечени , а останалите 1/3 не били изсечени.Обиколили района за да видят в съседство има ли нарушения и се констатирало нарушение в отдел ....”.” сеч на немаркирана дървесина където били изнесени в посока същия склад , където бил склада на обекта на общината , за който общински  обект отговаря жалбоподателя като лесовъд.Твърдят ,че в обекта за който отговарял жалбоподателя нямало нарушения, а обекта в който било констатирано нарушението и нямало издадено позволително за сеч  бил на около 150 м от този за който отговарял жалбоподателя  /л.110/. Съставен е  КП с № 136089/31.05.2019г.от служителите   на РДГ-К.Р.М. , И.Н.В. и Ц.Р.П../л.46/  , в който е записано ,че в отд. 2... „.” е констатирано  незаконна сеч на 10 дървета от черен бор  с обща куб. 7 пл. куб. м.  , същите не са маркирани с КГМ и за отдела няма издадено позволително за сеч , дървесината била извозена с автомобил с висока проходимост  в посока с. Г.И.  по съществуващ черен път .Нарушението било в съседство с действащо  сечище на общината Т. , за което било издадено позволително за сеч №......./.......  отд. ...., като нарушението било извършено  в периода на действие на позволителното за сеч. Съставен е и КП № 6017844 от 31.05.2019г  /л.47/съставен от П.Т.П. ,В. Ц М. и М.Ц.Н. , в който е констатирано ,че в отд. .... „.” са отсечени дървета от черен бор  годен за строителна дървесина , с различни диаметри описани в протокола , дървесината била извозена с техника с висока проходимост , като следите водели към сечището  собственост на община Т. , действащо в момента и съседно с гореизложените  подотдели , нарушението било извършено в рамките на 10-15 дни ,като пъновете напръскали с червен спрей. Съставен е АУАН с бл.№  БООА 2015 г. № 001149 , АКТ № 844/ 07.06.2019г. съставен на  04.06.2019г.  от И.Н.В. , В АУАН са се подписали св.  К.М. и Ц.П. ,че жалбоподателя отказва да подпише акта, видно от АУАН същия е получен от  жалбоподателя на 15.08.2019г и е подал възражение /л.11/.Въз основа на акта било издадено и обжалваното наказателно постановление /НП/, с което на жалбодателя на основание чл.257 ал.1 т.1 от ЗГ е наложена глоба в размер на 300 лева.

        Предвид изложеното, съдът намира за безспорно установено по делото, че нарушението за което е санкциониран жалбоподателя е извършено в друг обект , за който същия не отговаря.

           Съгласно разпоредбата  на  чл.257 ал.1  от ЗГ  се наказва  с глоба от 300 до 5000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което в случая по  чл.257 ал.1 ,т.1.  не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях; Съгласно разпоредбата на чл.108 ал.3 от ЗГ сечите се провеждат въз основа на писмено позволително по образец, издадено от: лице с висше лесовъдско образование, регистрирано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика.  От своя страна чл.61  от  Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите сочи, че до освидетелстване на сечището лицето, на което е издадено позволителното за сеч, носи отговорност и осъществява контрол по спазване изискванията на чл. 47 и 48, както и за изпълнение на технологичния план за добив на дървесина, като чл.47 ал.1 ,т.1 от наредбата указва,че  при провеждане на сечите лицата, извършващи добив на дървесина, са длъжни да: секат само определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч.Задълженията на лицата по чл.108 от ЗГ след получаване на позволителното за сеч са указани в чл.12б ал.1 от наредба № 1 от 30 януари 2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от министъра на земеделието и храните и министъра на вътрешните работи, като лицата по чл.108 ал.2 от ЗГ  включително следва да следят за опазването от повреди на немаркираните дървета, подраста и младиняка сигнализират незабавно органите на МВР при установяване на данни за престъпление в горските територии, за които има издадено позволително за сеч,следят за спазването на сроковете и правилата, в т. число  да се извършва сеч само в границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета  .

        По делото безспорно се установи ,че  С.Л.Б. като лице по чл.108 от ЗГ с позволително за сеч №......./....... отговаря  за имот горска територия с кад. № ...........в с. Г.И. , общ. Т. , отд.... под.отд. .,  същият не отговаря за  съседния отдел № .... отд. „.” държавна собственост . В отдела за който отговаря жалбоподателя на датата на проверката 31.05.2019г е нямало нарушения . Съдът следва да отбележи ,че съобразно чл. 198. от ЗГ непосредственият контрол върху дейностите, извършвани в горските територии, се осъществява от горски инспектори - служители на Изпълнителната агенция по горите и нейните структури.Както по-горе отбеляза съдът видно от  чл.12б ал.1 от наредба № 1 от 30 януари 2012 г. за контрола и опазването на горските територии, издадена от министъра на земеделието и храните и министъра на вътрешните работи, лицата по чл.108 ал.2 от ЗГ  включително следва да следят за опазването от повреди на немаркираните дървета, подраста и младиняка сигнализират незабавно органите на МВР при установяване на данни за престъпление в горските територии, за които има издадено позволително за сеч,следят за спазването на сроковете и правилата, , както и да се извършва сеч само в границите на насаждението на определените и отбелязани за сеч дървета  , от тук следва ,че извън границите на насаждението за което същите имат издадено позволително за сеч , контрола е на лицата по чл.198 от ЗГ . Предвид горното жалбоподателят  Б. не е извършил административното нарушение за което му е издаден АУАН и НП , съобразно чл.6 от ЗАНН. Административно нарушение е това деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред, а такова не се установи да е извършено от жалбоподателя ,тоест след като в административно наказателната преписка са липсвали доказателства за съществен елемент от фактическия състав на административното нарушение, т.е. за вината на извършителя  в  отдела за който той отговаря и му е издадено позволително за сеч не са констатирани нарушения съдът е следва да отмени наказателното постановление .

Водим от горното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

 ОТМЕНЯ наказателно постановление № 884/08.10.2019 година на Директора на Регионална дирекция по горите гр.Л., издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение №001149/04.06.2019 година, с което на  С.Л.Б. с ЕГН ********** ***, лицензиран лесовъд  в публичния регистър на ИАГ София с удостоверение №7275/26.07.2012г на основание чл.257 ал.1 т.1 от Закона за горите му е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 300 /триста/ лева, като незаконосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд гр.Л. в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвен.

               

             РАЙОНЕН СЪДИЯ: