РЕШЕНИЕ
№ 22
гр. Русе, 18.05.2021 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Русе, четвърти
състав, в публично заседание на двадесет и втори април през две хиляди двадесет
и първа година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛЕНА
ДЯКОВА
при
секретаря МАРИЯ СТАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ДЯКОВА адм. дело № 711 по описа за 2020 година, за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството
е по реда на чл. 45, ал. 11 от Закона за местното самоуправление и местната
администрация (ЗМСМА) във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс (АПК).
Образувано е въз основа на постъпило
в Административен съд - Русе оспорване от Областния управител на Област Русе
вх. № 4324/07.12.2020 г. по описа на съда, с което се атакуват:
1. Решение № 200 по
Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински съвет – Ветово /ОбС – Ветово/,
потвърдено с Решение № 246 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на ОбС – Ветово ;
2. Т.2,т.3 и т.4 на Решение № 201 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински
съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 247 по Протокол № 18 от
31.19.2020 г. на ОбС – Ветово;
3. Т.2,т.3 и т.4 на Решение № 202 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински
съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 248 по Протокол № 18 от
31.19.2020 г. на ОбС – Ветово.
С оспорените решения на общинския
съвет по т.2 от всяко от решенията е дадено
съгласие да се проведе публичен търг с явно
наддаване за отдаване под наем за срок от 5 стопански години, считано от
2020/2021 стопанска година, за части от имотите,
както следва :
1.
По
Решение 200 от 29.09.2020г. - Имот № 67578.12.60 /стар 000060/, общинска
собственост, с начин на трайно ползване „Пасище", с площ 2дка от целия с
площ 39946 кв.м., находящ се в землището на село Смирненски, ЕКАТТЕ 67578,
Община Ветово, местност „Келемлика", актуван с АОС №2726 от 21.03.2016г. с
начална тръжна цена 10.00/десет/ лв. годишен наем.
2. По Решение 201 от 29.09.2020г. - Имот
№ 67578.12.60 /стар 000060 /, общинска собственост, с начин на трайно ползване
„Пасище", с площ 2дка от целия с площ 39946 кв.м., находящ се в землището
на село Смирненски, ЕКАТТЕ 67578, Община Ветово, местност „Келемлика",
актуван с АОС №2726 от 21.03.2016г. с начална тръжна цена 10.00/десет/ лв. годишен наем.
3. По Решение 202 от 29.09.2020г. - Имот
№ 67578.12.60 /стар 000060 /, общинска собственост, с начин на трайно ползване
„Пасище", с площ 2дка от целия с площ 39946 кв.м., находящ се в землището
на село Смирненски, ЕКАТТЕ 67578, Община Ветово, местност „Келемлика",
актуван с АОС №2726 от 21.03.2016г. с начална тръжна цена 10.00/десет/ лв. годишен наем.
По т.3 от всяко от трите Решения №200, №201 и
№202 – трите от 29.09.2020г. е одобрен проект на договор за наем, неразделна
част от решението.
По т.4 от всяко от трите Решения
№200, №201 и №202 – трите от 29.09.2020г. е упълномощен кмета на община Ветово
да организира търга и сключи договор за наем.
Твърденията на оспорващия са, че
решенията на ОбС – Ветово са приети в нарушение на императивните правни норми
на чл.47и, ал.1, ал.13 и ал.14, вр. чл. 24а, ал.5 от Закона за собствеността и
ползването на земеделските земи/ЗСПЗЗ/,
както и чл.102 и чл.103 от Правилника за прилагане на ЗСПЗЗ. Посочват, че е
налице несъответствие с целите на ЗСПЗЗ, както и липса на изложени достатъчно
фактически основания.
Ответникът – Общински съвет - Ветово,
представляван от председателя му, в хода на делото по същество поддържа
становище за неоснователност на оспорването.
Като заинтересована страна по делото
е конституиран Кмета на Община Ветово, който не се явява в съдебно заседание,
изпраща упълномощен процесуален представител. Чрез него изказва становище, че жалбата
е неоснователна. Представят допълнителни писмени доказателства, които според
жалбподателя са неотносими към спора.
Съдът, след като прецени събраните по
делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, приема за
установено от фактическа страна
следното:
Административното производство е
инициирано от Б. Р. И. от с.Смирненски с подаване на заявление до кмета на
Община Ветово вх. № 80Б-108-1/27.08.2020 г. /л.32/, с което е поискал да му бъде отдаден под наем част от имот – 2дка
от имот № 67578.12.60 - общинска
собственост, представляващ Пасище, находящ се в с.Смирненски, с цел отглеждане
на пчели.
Завление с вх.№80И-237-1 от
27.08.2020г./л.37/ е подадено от И. С.И. от с.Смирненски, с което е поискал
да му бъде отдаден под наем част от имот
– 2дка от имот № 67578.12.60 - общинска
собственост, представляващ Пасище, находящ се в с.Смирненски, с цел отглеждане
на пчели.
Завление с вх.№801-127-1/л.40/ от 26.08.2020г.
е подадено от Т. М. К. от с.Смирненски, с което е поискала да й бъде отдаден под наем част от имот – 2дка
от имот № 67578.12.60 - общинска
собственост, представляващ Пасище, находящ се в с.Смирненски, с цел отглеждане
на пчели.
Въз основа на подадените заявления от Б. Р. И., И. С. И.и Т. М. К. било
изготвено предложение изх. №ДЗ-06-02 -304 от 09.09.2020г./л.31/ от кмета на
Община Ветово до Общинския съвет, в което се посочва, че земята, предмет на
искането, представлява поземлен имот с площ от 39946кв.м., общинска
собственост, с № 67578.12.60 / стар 000060/, с трайно ползване Пасище, находящ
се в землището на с.Смирненски с ЕКАТТЕ 67578, местността Келемлика, актуван с Акт
за публична общинска собственост /АПОС/ № 2726 от 21.03.2016г. /л.33/. С оглед
на тези обстоятелства кметът на Общината предложил на Общински съвет – Ветово,
с три отделни предложения за всеки един от заявителите/л.31, л.36-гръб и л.
39-гръб/ да вземе решение на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал.
9 от Закона за общинската собственост/ЗОС/ и чл. 3, ал. 2 и чл. 14, ал.1 от
Наредба № 2 на ОБС Ветово, с което да включи процесния имот в Програмата за
управление и разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Ветово през
2020 г., след което да даде съгласие да се проведе публичен търг с явно
наддаване за отдаване под наем за срок
от 5 стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година с начална тръжна
цена 10лв годишен наем, като възложи сключването на договора за покупко-продажба
на кмета на Община Ветово. Към предложенията били приложени съответно копия от
заявлението на съответния заявител,
копие от АПОС № 2726 от 21.03.2016г., копие от скица/ л.34/ и
проектодоговор / л.35-36/.
На заседание на Общинския съвет,
проведено на 29.09.2020 г., на което са присъствали 14 от всичките 17 общински
съветници, предложенията били разгледани като т. 8, т.9 и т.10 от приетия дневен
ред. Без да са провеждани допълнителни разисквания по темата, единодушно, с
гласовете на всички 14 присъстващи общински съветници (гласували поименно), на
основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 9 и чл. 35, ал. 3 от ЗОС и
чл. 3, ал. 2 и чл. 53 и чл. 54 от Наредба № 2 е прието Решение № 200/л.15/,
Решение №201/л.16/ и Решение № 202/л.17/ със следното съдържание:
Актуализира Програмата за управление и
разпореждане с имотите – общинска собственост в Община Ветово през 2020 г.,
като в раздел ІІІ. „Описания на имотите, които общината има намерение да
предложи за предоставяне под наем, за продажба, за право на ползване и за безвъзмездно
управление“, в точка А „Имоти, които Община Ветово има намерение да предостави
под наем“ се добавя следния имот: Поземлен имот № 67578.12.60 / стар 000060/, с
площ от 39946кв.м., с начин на трайно ползване Пасище, находящ се в землището
на с.Смирненски с ЕКАТТЕ 67578, местността Келемлика, актуван с Акт за публична
общинска собственост /АПОС/ № 2726 от 21.03.2016г.- за Решение №201/л.16/ и
Решение № 202/л.17/.
В трите решения - №200, №201 и №202
ОбС Ветово дава съгласие да се проведе публичен търг с явно наддаване за
отдаване под наем за срок от 5 /Пет/ стопански години, считано от 2020/2021
стопанска година, за посочения горе имот публична общинска собственост №
67578.12.60 /стар 000060/, с площ от 39946кв.м., с начин на трайно ползване
Пасище, находящ се в землището на с.Смирненски с ЕКАТТЕ 67578, местността
Келемлика, актуван с Акт за публична общинска собственост /АПОС/ № 2726 от
21.03.2016г., с начална тръжна цена 10лв за отглеждане на пчелни семейства.
В трите решения - №200, №201 и №202
ОбС Ветово одобрява проект на договор за наем, неразделна част от решението и упълномощава
кмета на община Ветово да организира търга и сключи договор за наем. Като мотиви при вземане на решението се
изтъквали, че чрез отдаване под наем на
имота ще се удовлетвори искането на гражданина и в същото време ще се подпомогне дейността на местните
пчелари, както и ще се изпълни Програмата за управление и разпореждане с
имотите – общинска собственост в Община Ветово през 2020 г., както и че ще се
реализират постъпления в бюджета на
общината.
Протокол № 16 от 29.09.2020 г. от проведеното на тази дата
заседание на ОбС – Ветово бил изпратен на Областния управител на Област Русе с
писмо изх. № ОбС-06-01-306/12.10.2020 г./л.9/ и получен от адресата на 15.10.2020
г., с вх.№ 08-08-19-2. На 22.10.2020 г. областният управител издал Заповед №
4-95-00-529/22.10.2020г./л.44-46/,Заповед № 4-95-00-530/22.10.2020г./л.47-49/ и Заповед № 4-95-00-531/22.10.2020 г./л.50-52/, с които на основание чл.32, ал.1 и ал.2, изр.І
от Закона за администрацията /ЗА/, във връзка с чл. 45, ал. 4, изр. І и изр.
ІІ, предл., и ал. 6 от ЗМСМА и чл.8, ал.11 от ЗОС, чл.31, ал.1, т.5 от Закона
за администрацията, върнал за ново обсъждане съответно Решение № 200 по
Протокол № 16/29.09.2020 г на ОбС Ветово, Решение
№ 201 по Протокол № 16/29.09.2020 г на ОбС Ветово, в частта му по т.2, т.3, и
т.4 и Решение № 202 по Протокол № 16/29.09.2020
г на ОбС Ветово, в частта му по т.2, т.3, и т.4 – като незаконосъобразни. Трите
заповеди били издадени при условията на делегирани правомощия от Зам.областния
управител, на когото със Заповед №2-95-00-515 от 13.10.2020г./л.53/ Областният
управител поради отсъствие възложил функциите
да го замества в изпълнение на правомощията му , определени със Закона
за администрацията, Закона за водите и Закона за държавната собственост за
периода 14.10.2020г. – 27.10.2020г. Основните мотиви на областния управител
били свързани с незаконосъобразност на решенията, които не били съобразени с
разпоредбите на ЗСПЗЗ. Посочва се, че неправилно е приложена общата норма на чл.14, ал.1, вр. ал.2 от ЗОС,
според която свободните имоти или части от тях – частна общинска собственост,
които не са необходими за нуждите на органите на общината , могат да се отдават
под наем след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс от кмета на общината. Считат, че в
случая приложение намират специалните
разпоредби на ЗСПЗЗ – чл. 24а, ал.5 от ЗСПЗЗ и чл. 37и от ЗСПЗЗ, като за
пасища, мери и ливади се прилага специален ред за управление. Конкретно
посочват, че незаконосъобразно е определен срока за отдаване под наем на пасището,
като същият следва да бъде за 1стопанска година, а в решенията срокът некоректно
е определен за 5 стопански години. Заповедите на областния управител били
изпратени на ОбС-Ветово с писмо изх. 08-08-23/22.10.2020 г. /л. 43/, като няма
спор, че са получени в Общински съвет - Ветово на същата дата.
На 31.10.2020 г. на свое заседание, Общински съвет -
Ветово разгледал заповедите на областния управител, с които Решение №200, Решение №201
и Решение №202 по протокол №
16/29.09.2020 г. са били върнати за ново обсъждане и единодушно с Решение № 246
по Протокол 18 от 31.10.2020г. /л.27/ , Решение № 247 по Протокол 18 от
31.10.2020г. /л.28/ и Решение № 248 по Протокол 18 от 31.10.2020г. /л.29/ повторно
приели съответно Решение № 200, Решение № 201 и Решение № 202 , всички по протокол №16, преповтаряйки дословно
съдържанието им. Протокол № 18 от 31.10.2020 г. от
проведеното на тази дата заседание на ОбС – Ветово бил изпратен на Областния
управител на Област Русе с писмо изх. № ОбС-06-01-341/11.11.2020 г. /л.10/ и
получен от адресата на 13.10.2020 г.
На 27.11.2020 г. областният управител на Област Русе е
изпратил чрез ОбС – Ветово оспорване по Решение № 200 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС –
Ветово, повторно прието с Решение № 246 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на
ОбС – Ветово, оспорване по т.2,т.3 и т.4 на Решение №201 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС –
Ветово, повторно прието с Решение № 247 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на
ОбС – Ветово и оспорване по т.2,т.3 и т.4 на Решение №202 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС –
Ветово, повторно прието с Решение № 248 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на
ОбС – Ветово. Оспорването е изпратено по пощата, предвид представеното известие
за доставяне/л.60/ и получено в ОбС Ветово на 30.11.2020г. С писмо изх.№ ОбС-06-01-356
от 02.12.2020г./л.3/ оспорването с приложенията към него са изпратени в
Административен съд Русе. В хода на съдебното производство ответникът е
представил Списък с поземлените имоти, определени за индивидуално ползване от
животновъди, Годишен план за паша на пасищни животни на територията на Община
Ветово за 2020/2021 стопанска година.
При така установената
фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Предмет на оспорване в настоящото производство са оспорване
по Решение № 200 по Протокол № 16 от
29.09.2020 г. на ОбС – Ветово, повторно прието с Решение № 246 по Протокол № 18
от 31.19.2020 г. на ОбС – Ветово, оспорване по т.2,т.3 и т.4 на Решение
№201 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г.
на ОбС – Ветово, повторно прието с Решение № 247 по Протокол № 18 от 31.19.2020
г. на ОбС – Ветово и оспорване по т.2,т.3 и т.4 на Решение №202 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС –
Ветово, повторно прието с Решение № 248 по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на
ОбС – Ветово.
Жалбата е процесуално допустима. Оспорванията от областния
управител са реализирани в хипотезата на чл.45, ал.11 от ЗМСМА, според която измененият
или повторно приетият акт на общинския съвет може да бъде оспорван пред
съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс. Оспорващият
е упражнил правомощията си по чл. 45, ал.4 от ЗМСМА, и като областен управител е
упражнил контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети. Той
може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет
или да ги оспорва пред съответния административен съд. Оспорването спира
изпълнението на индивидуалните и на общите административни актове и действието
на подзаконовите нормативни актове, освен ако съдът постанови друго.
В случая върнатите решения са получени в общинския съвет на 22.10. 2020
г., при което съобразно чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА е следвало да бъде преразгледан
в срок от 14 дни, т.е. до 05.11.2020 г. С Решения № 246, № 247 и № 248 от 31.10.2020г. ОбС Ветово е изпълнил в срок
преразглеждане на актовете, след което на 11.11.2020г. вторите потвърдителни
решения са изпратено до Областния
управител на Област Русе. Оспорването срещу Решение №201, Решение №202 и Решение №203 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС –
Ветово, повторно приети с Решение № 246, Решение № 247 и Решение № 248 по Протокол № 18
от 31.19.2020 г. на ОбС – Ветово е подадено на 27.11.2020г. и се явява подадено
в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Разгледана по същество, жалбата e основателна.
Оспорените решения по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на ОбС –
Ветово, както и решенията за повторното им приемане, след връщането им за ново
обсъждане от областния управител по Протокол № 18 от 31.19.2020 г. на ОбС –
Ветово, са приети от компетентен административен орган – Общински съвет - Ветово,
предвид разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във вр. с чл. 35, ал. 3
от ЗОС, при необходимия кворум и мнозинство. Спазена е и законоустановената
писмена форма, поради което оспорените актове са валиден. Съгласно чл. 21, ал.
1, т. 8 от ЗМСМА, посочен като основание за приемане на оспорените актове,
решенията за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и
определяне на конкретните правомощия на кмета на общината се приемат от общинския
съвет. Нормата на чл. 8, ал. 9 от ЗОС,
на която също се е позовал ОбС – Ветово, предвижда, че в изпълнение на
стратегията по ал. 8 общинският съвет приема план за действие за общинските
концесии в съответствие със Закона за концесиите и годишна програма за
управление и разпореждане с имотите - общинска собственост, по предложение на
кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на
общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като
при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет. Според чл.14,
ал.1 и 2, които също са посочени като основание за постановеното решение се
предвижда свободните нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са
необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на
издръжка на общинския бюджет, могат да се отдават под наем на трети лица. Отдаването
под наем на имоти по ал. 1 се извършва от кмета на общината след провеждане на
публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено
предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен
друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за
наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Правната
уредба на спорните правоотношения е доразвита в наредбата по чл. 8, ал. 2 от ЗОС, а именно в Наредба № 2 на ОбС – Ветово за реда за придобиване, управление
и разпореждане с общинско имущество. След получаване на Заповед № 4-95-00-529/22.10.2020
г., Заповед № 4-95-00-530/22.10.2020 г. и Заповед № 4-95-00-531/22.10.2020 г. –
трите на Областния управител на област Русе Общински съвет Ветово е упражнил
правомощието си по чл. 45, ал. 9 от ЗМСМА, като с Решение № 246, № 247 и
№ 248 по Протокол № 18 от 31.10.2020
г. е приел повторно Решение № 200, 201 и 202 от 29.09.2020г. всички на ОбС
Ветово.
По отношение на актуализирането на годишната
програма за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост не е
отправено оспорване, поради което т.1 от Решение 201 и 202 по Протокол №16 от
29.09.2020г. не са предмет на настоящото дело. Оспорването е насочено основно към т.1 на Решение 200 и т.2 на Решение
№ 201 и 202 от 29.09.2020г. на ОбС Ветово, с която е гласувано съгласие да се
проведе публичен търг с явно наддаване за отдаване под наем за срок от 5 /Пет/
стопански години, считано от 2020/2021 стопанска година, имот № 67578.12.60
/стар 000060/, общинска собственост, начин на трайно ползване „Пасище", с
площ 39946 кв. м., находящ се в землището на село Смирненски, ЕКАТТЕ 67578,
Община Ветово, местност „Келемлика", актуван с АОС №2726/21.03.2016 г. с
начална тръжна цена 10.00 лв. годишен наем. С оглед на цитираните разпоредби на
чл.14, ал.1 и 2 от ЗОС право на Общинския съвет е да отдава под наем имоти -
частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на
общината. В случая предмет на договаряне са не изобщо имоти - частна общинска
собственост, а имот с особен статут - земеделска земя по смисъла на чл. 2 от Закона
за собствеността и ползването на земеделските земи /ЗСПЗЗ/:“ Земеделски земи по
смисъла на този закон са тези, които са предназначени за земеделско
производство и: ал.1-не се намират в границите на урбанизираните територии
(населени места и селищни образувания), определени с подробен устройствен план,
или с околовръстен полигон; ал.2 - не са включени в горския фонд; ал.3- не са
застроени със сгради на: промишлени или други стопански предприятия, почивни
или здравни заведения, религиозни общности или други обществени организации,
нито представляват дворове или складови помещения към такива сгради; ал. -4.не
са заети от открити мини и кариери, от енергийни, напоителни, транспортни или
други съоръжения за общо ползване, нито представляват прилежащи части към
такива съоръжения.“ В Акта за общинска собственост №2726/21.03.2016/л.33/
безспорно е посочен вида на имота – Пасище, мера в землището на с.Смирненски.
Предвид особения статут на имота спрямо него са приложими специалните
разпоредби на ЗСПЗЗ. Съдът намира за изцяло основателни доводите на оспорващия
орган в тази насока. В чл.24, ал.5 ЗСПЗЗ е указан принципния начин на отдаване
под наем на земите от общинския поземлен фонд - чрез търг или конкурс при
условия и по ред, определени от общинския съвет. Въз основа на резултатите от
проведения търг или конкурс се сключва договор за наем или аренда, като срокът
на договора за наем не може да бъде по-дълъг от 10 години. Предвидено е изключение при отдаването на
земите от общинския поземлен фонд, когато предмет на наемното правоотношение са
пасищата, мерите и ливадите по ал. 6, т.
4. В цитирания чл. 24а, ал.6, т.4 е предвидено, че земите от общинския поземлен
фонд могат да се отдават под наем или аренда без търг или конкурс на
собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански
животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, когато
земите са пасища, мери или ливади; Предвид характера на земята, общинска
собственост – пасище, същата попада в тази категория имоти, които са предназначени
за специалните нужди на определена категория ползватели, притежаващи качеството
собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански
животни, като специалното изискване към тях е да са регистрирани в Интегрираната
информационна система на БАБХ. Уредбата на тази специална група от земеделски
земи е съобразена изцяло с целта на закона -
от една страна опазване и
използване по предназначение на
пасищата, мерите и ливадите при отдаването под наем на този вид земеделски
земи, а от друга страна се охраняват
интересите на определена категория лица, които легално се занимават с
животновъдство и са собственици на пасищни селскостопански животни. С цел
стимулиране на дейността им, за тях законодателят е предвидил облекчени условия
за ползване на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд. За този вид
общински имоти е предвиден специален ред за управление, посочен в чл. 37и, ал.1
ЗСПЗЗ : Пасищата, мерите и ливадите от държавния и общинския поземлен фонд се
отдават под наем или аренда по реда на чл. 24а, ал. 2 на собственици или
ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни,
регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и
вида на регистрираните животни, по цена, определена по пазарен механизъм. Пасища,
мери и ливади от държавния и общинския поземлен фонд се предоставят под наем
или аренда на лица, които нямат данъчни задължения, както и задължения към
Държавен фонд "Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския
поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2. Съобразявайки се с
разпоредбите на закона – чл. 37и, ал.1 - 4 ОбС Ветово с Решение 43 по Протокол
№07 от заседание на 04.03.2020г. е приел Годишен план за паша на пасищни
животни на територията на община Ветово/л.73/ В съответствие с разпоредбата на
чл.37и, ал.3 от ЗСПЗЗ са определени пасищата, мерите и ливадите за общо и
индивидуално ползване. По делото от заинтересованата страна е представен като
писмено доказателство Списък на имоти-публична общинска собственост, с начин на
трайно ползване -Пасище, мера, предназначени за индивидуално ползване през
2020/2021 стопанска година. В този списък процесният имот не е включен, тъй
като същият попада в хипотезата на
чл.37и, ал.13 ЗСПЗЗ, според който останалите свободни пасища, мери и ливади от
общинския поземлен фонд се отдават под
наем чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни
селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на
БАБХ. Търговете се провеждат от кмета на общината – за земите от общинския
поземлен фонд, като договорите се сключват за една стопанска година. В
хипотезата на чл.37и, ал.14 ЗСПЗЗ законодателят
е предвидил още една възможност за използване на свободните пасища, мери и
ливади след изчерпване на процедурата по чл.37и, ал.13 ЗСПЗЗ, като останалите след провеждане на търга по ал. 13
свободни пасища, мери и ливади се отдават чрез търг на собственици на пасищни
селскостопански животни и на лица, които поемат задължение да ги поддържат в
добро земеделско и екологично състояние, по ред, определен в правилника за
прилагане на закона. Договорите и в двете хипотези на чл.37и, ал.13 и ал.14 ЗСПЗЗ се
сключват за една стопанска година.
Анализът на цитираните материални
разпоредби сочи, че в конкретния случай оспорените решения на ОбС – Ветово № 201
и 202 по Протокол №16 от 29.09.2020г. са законосъобразни само в частта по т. І,
с която е актуализирана Програмата за управление и разпореждане с имотите –
общинска собственост в Община Ветово през 2020 г., като в раздел ІІІ. „Описания
на имотите, които общината има намерение да предложи за предоставяне под наем,
за продажба, за право на ползване и за безвъзмездно управление“, в точка А
„Имоти, които Община Ветово има намерение да предостави под наем“ е добавен
процесния имот - Поземлен имот № 67578.12.60
/стар 000060/, общинска собственост, начин на трайно ползване „Пасище", с
площ 39946 кв. м., находящ се в землището на село Смирненски, ЕКАТТЕ 67578,
Община Ветово, местност „Келемлика", актуван с АОС №2726/21.03.2016 г.
Материалната незаконосъобразност на
решение Решение №200 и
Решения №202и 2020, в частта по т.ІІ и т.ІІІ на последните две решения,
повторно прието с Решения № 246, 247 и 248 по Протокол № 18 от 31.10.2020 г.,
се констатира от съда на следните основания:
Основателно е оспорването на решенията
на ОбС Ветово в частта, в която е изразено съгласие след
провеждане на публичен търг с явно наддаване да се отдаде имота под наем за
срок от 5 стопански години, като началната тръжна цена е 10лв. Решенията в тази
част са незаконосъобразни, тъй като предвиденият срок за наем от 5стопански
години е в противоречие с разпоредбите на чл. 37и, ал.13 и ал.14 ЗСПЗЗ, в които изрично е посочено, че
за този вид имоти най- продължителния срок за сключване на наем е една стопанска
година. Съдът намира, че при постановяване на трите атакувани ришения ОбС
Ветово е следвало да се съобрази със специалните разпоредби на ЗСПЗЗ, а не с
общата уредба за управление на имоти, общинска собственост, регламентирана в
ЗОС.
В изразеното съгласие и в одобрения
проект на договор за наем не са посочени
категорията лица, които могат да участват в публичен търг с явно наддаване за
отдаване имота под наем. В цитираните
разпоредби на специалния закон страни по договора могат да бъдат само лица,
отговарящи на изискванията на чл.37и, ал.13 ЗСПЗЗ, според която останалите
свободни пасища, мери и ливади от общинския
поземлен фонд се отдават под наем чрез търг, в който се допускат до
участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в
Интегрираната информационна система на БАБХ. Това ограничение е свързано с
целта на закона и обществените отношения, които се защитават с него, както и с
охраняване интересите на лицата, свързани с ползването на земеделските земи.
Едва след изчерпване на възможностите за сключване на наемен договор с този
кръг от лица /собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в
Интегрираната информационна система на БАБХ/ е приложима систематично следващата
норма на чл.37и, ал.14 ЗСПЗЗ, която не поставя условие за определено качество,
което да характеризира страната по договора.
Основателно е оспорването на решенията
в частта, в която ОбС Ветово упълномощава кмета на общината да организира търга
и сключи договор за наем. Тези действия на кмета на общината са производни на действията по предходните две точки от
решението, поради което незаконосъобразността на предходните две точки обуславя
незаконосъобразното организиране и провеждане на търг и сключване на договори
за наем при посочените незаконосъобразни условия на предвидения проект за
договор.
Всичко това налага отмяната на атакуваните
Решение № 200 по Протокол № 16 от
29.09.2020 г. на Общински съвет – Ветово и Решения № 201 и 202 в частта им по т.2,3,4 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински
съвет – Ветово, потвърдени с Решения № 2476, 247 и 248 по Протокол № 18 от
31.19.2020 г. на ОбС – Ветово. С оспорените решения на общинския съвет е дадено
съгласие да се проведе публичен търг с явно
наддаване за отдаване под наем за срок от 5 стопански години, считано от
2020/2021 стопанска година, на имот № 67578.12.60 /стар 000060/, общинска
собственост, начин на трайно ползване „Пасище", с площ 39946 кв. м.,
находящ се в землището на село Смирненски, ЕКАТТЕ 67578, Община Ветово,
местност „Келемлика", актуван с АОС №2726/21.03.2016 г. с начална тръжна
цена 10.00 лв. годишен наем. С решенията е одобрен проект на договор за наем,
неразделна част от решението и е упълномощен кмета на община Ветово да
организира търга и сключи договори за наем.
При този изход на делото и с оглед на своевременно направеното искане за това, на
оспорващия се дължи присъждане на възнаграждение за процесуалното
представителство, осъществено от служител с
юридическо образование при Областния управител, което произтича от
разрешението, дадено с ТР З/2010 г. на ВАС. Ето защо и съобразно с приложимия
на основание чл. 144 от АПК чл. 78 от ГПК,
следва да бъде определено възнаграждение по реда на чл. 24 от Наредба за
заплащането на правната помощ. Според последната разпоредба по
административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100 до 200 лв. На
основание чл. 78, ал. 8 от ГПК
конкретният размер по предметния спор се определя от съда на 150 лева. При
съобразяване на § 1, т. 6 от ДР на АПК
разноските са дължими от Община Ветово /юридическото лице, на чиято издръжка е
общинският съвет-ответник/ в полза на Областна администрация на Област с
административен център Русе.
Мотивиран така, Административен съд –
Русе, четвърти състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по оспорване от Областния управител
на Област с административен център Русе, Решение № 200 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински
съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 246 по Протокол № 18 от
31.19.2020 г. на ОбС – Ветово,
ОТМЕНЯ по оспорване от Областния управител
на Област с административен център Русе Решение № 201 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински
съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 247 по Протокол № 18 от
31.19.2020 г. на ОбС – Ветово, в частта му
по т. ІІ, т. ІІІ т. ІV .
ОТМЕНЯ по оспорване от Областния управител
на Област с административен център Русе Решение № 202 по Протокол № 16 от 29.09.2020 г. на Общински
съвет – Ветово /ОбС – Ветово/, потвърдено с Решение № 248 по Протокол № 18 от
31.19.2020 г. на ОбС – Ветово, в частта му
по т. ІІ, т. ІІІ т. ІV .
ОСЪЖДА Община Ветово да заплати на Областна
администрация на Област с административен център Русе сумата от 150 лв. / сто и
петдесет/ лева, представляващи разноски по делото.
Решението
подлежи
на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република
България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: