Решение по дело №264/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 205
Дата: 5 ноември 2020 г. (в сила от 5 ноември 2020 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20207130700264
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

   ……….

 

          гр. Ловеч, 05.11.2020 г.

 

    В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на пети октомври две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   264/2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка със Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

          Образувано е  по жалба от М.М.И. *** чрез пълномощник срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка  (ЗППАМ) № 20-0769-000521/06.03.2020 г., издадена от  В. С. – полицейски инспектор към сектор Пътна полиция при ОДМВР Бургас , с която на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, Б.Б. от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС (СУМПС)  на водач до решаване на въпроса за отговорността, но  не повече от 18 месеца.

          Първоначално жалбата е подадена в Административен съд Бургас, който с Определение № 877/28.05.2020 г. постановено по образуваното в този съд  адм. дело № 725/2020 г. е прекратил производството по делото и е изпратил жалбата по подсъдност на Административен съд Ловеч на основание чл. 133, ал.1 и чл. 135, ал.2 от АПК.

          В жалбата се твърди, че обжалваната заповед е незаконосъобразен административен акт, поради липса на материална компетентност на нейния издател, съществено нарушение на административно производствените правила и противоречие с материлноправни разпоредби, поради което се иска отмяната й, както и присъждане на направените разноски по делото.

          В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощник поддържа жалбата

          Ответникът по делото – издателят на оспорената ЗППАМ- В. Н. С. – Полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, Сектор Пътна полиция – редовно призован – не се явява и не се представлява в съдебно заседание. Не изразява становище по жалбата.

          Настоящият състав на Административен съд Ловеч намира жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения срок по чл.149, ал.1 от АПК от надлежно легитимирана страна срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, който е неблагоприятен за нея. Разгледана по същество е неоснователна.

          От доказателствата по делото се установява, че на 06.03.2020 г. е бил съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) на М.М.И.,затова, че на същата дата около 00:00 часа ч. в гр. Бургас, комплекс  „Меден рудник” по ул. „Въстаническа“ до бл. 236 в пососа магазин „Анет“ управлява лек автомобил  „Фиат Пунто“  с рег. № ***, собственост на друго лице – Д.Т.К. след употреба на алкохол, установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7510, което в 00:15 часа е отчело 1.18 промила в издишания в апарата въздух.На И. е връчен срещу подпис талон за изследване с бланков № 0067129 в 00:25 часа на 06.03.2020 г. да се яви в УМБАЛ Бургарс до 45 минути от връчване на талона .

Актосъставителят е отразил в АУАН, че по този начин И.  виновно е нарушил чл. 5, ал.3, т.1 от ЗДвП.

          АУАН е съставен в присъствие на двама свидетели. Препис от него е връчен на нарушителя срещу подпис на същата дата. Той не е направил възражения по него.

          За случая е изготвена докладна записка от полицейски служител до Началника на РУ Бургас, в която е описан случая.

 Въз основа на съставения АУАН  В. Н. С. на длъжност Полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, Сектор Пътна полция Бургас е издал оспорената в настоящото съдебно производство заповед. С нея на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, буква „б” от ЗДвП - временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до решаване на въпроса за оттговорността, но  не повече от 18 месеца. Административният орган е възприел изцяло констатациите, отразени в съставения на жалбоподателя АУАН.

          При тази установена фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

          Оспорената заповед е издадена от материално и териториално компетентен административен орган. Съгласно чл. 172, ал.1 от ЗДвП, ПАМ по чл. 171, т.1 се прилагат с мотивирана заповед на ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, буква „б” от ЗДвП.

Министърът на вътрешните работи е издал Заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. относно определяне на служби за контрол по ЗДвП, с която са определени областните дирекции на МВР да осъществяват контрол по ЗДвП.

Директорът на ОДМВР Бургас със заповед № 251з-209/18.01. 2017 г. е оправомощил да издават заповеди за прилагане на ПАМ по ЗДвП длъжностни лица от ОДМВР Бургас, сред които в т. I.8. фигурират Полицейските инспектори в сектор „Пътна полиция“. По делото не е спорно обстоятелството, че издателят на оспорената ЗППАМ заема длъжността Полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, сектор  „Пътна полиция“ Бургас. Нарушението е установено в гр. Бургас.  Пред вид изложеното твърденията на жалбоподателя за липса на материална компетентност на издателя на оспорената ЗППАМ са неоснователни.

 Оспорената заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма. Фактическите и правни основания се съдържат както в нея, така и в преписката по издаване на административния акт.

Съдът не констатира допуснати от административния орган съществени нарушения на административно-производствените правила в хода на административното производство.

          Обжалваният индивидуален административен акт е издаден в съответствие с материално правните разпоредби и с целта на закона.

          Съгласно чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), ПАМ се прилагат за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. Според чл. 23 от същия закон, случаите, когато могат да се прилагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване се уреждат в съответния закон или указ.

          Според чл. 171 от ЗДвП, ПАМ се прилагат за осигуряване на безопасността на движение по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, а според чл. 172, ал.1, те се прилагат с мотивирана заповед.

          С оспорената заповед на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171, т.1, буква „б” от ЗДвП, отнасяща се за водач, който управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух– до решаване на въпроса за отговорността му, но не повече от 18 месеца.

          Тази мярка е с превантивен характер и има за цел да осуети възможността на нарушителят да извърши други подобни нарушения. Тя не е вид административно наказание. С оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението, тя се прилага под прекратително условие – до решаване на въпроса за отговорността на водача на МПС, но  не - повече от 18 месеца. При произнасяне на компетентния орган относно осъществяването на административната или наказателната отговорност на водача  или след изтичане на определения в закона срок, ПАМ следва да се счита за отпаднала с оглед настъпилото прекратително условие, с което е обвързано действието й.

          В съответствие с чл. 189, ал.2 от ЗДвП, редовно съставеният АУАН се ползва с презумтивна доказателствена сила относно отразените в съдържанието му правно релевантни факти, които съставляват основание за прилагане на ПАМ до доказване на противното, поради което доказателствената тежест за установяване на фактическа обстановка, различна от тази, която е описана в АУАН е на жалбоподателя. Описаните в АУАН фактически обстоятелства  за извършено административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактически основания за издаване на обжалваната заповед.  АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите основания на акта по смисъла на чл. 59, т.4, пр.1 от АПК.

Настоящият съдебен състав счита, че фактите са такива, каквито са въприети от административния орган в оспорената ЗППАМ. Формалната доказателствена сила на АУАН не е опровергана от жалбоподателят.  Несъмнено е установено в административното производство наличието на юридическия факт, правопораждащ прилагането на наложената  на жалбоподателя ПАМ.

В чл. 171, т.1, буква „б“ от ЗДвП е регламентиран максималния срок на наложената ПАМ – не повече от осемнадесет месеца. Но този срок зависи от въпроса, свързан с решаване на отговорността на нарушителя, поради което не може да бъде предварително определен в  заповедта за прилагане на ПАМ, тъй като не зависи от волята на административния орган, който издава заповедта. ПАМ се налага до решаване на въпроса, свързан с отговорността на нарушителя, като максимално предвидения законов срок е осемнадесет месеца.

Възраженията и твърденията в жалбата, както и тези,изразени от пълномощникът на жалбоподателя в проведеното публично заседание  са неоснователни, защото не се подкрепят от доказателствата по делото.

Настоящият съдебен състав намира, че обжалваната заповед е правилна и законосъобразна, което налага оспорването да бъде отхвърлено.

          По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

                  

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на М.М.И. *** на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка   № 20-0769-000521/06.03.2020 г., издадена от  В. С. – полицейски инспектор към ОДМВР Бургас, сектор Пътна полиция Бургас.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал.5, изр. второ от ЗДвП.

Препис от него да се изпрати на страните по делото.

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: