Решение по дело №50/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 45
Дата: 14 март 2022 г. (в сила от 14 март 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700050
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 45/14.3.2022 г.

 

гр. Ямбол, 14.03.2022 г.  

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на девети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 50 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.40, ал.1 ЗДОИ по жалба на Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул**представлявано от А.Ж.К.-член на УС, чрез „Адвокатско дружество - Т.И., Е.Д.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление *, **, представлявано от адв. Т.Й.И. и адв.Е.С.Д. против Решение №2801-02327/03.02.2022 г. на Секретаря на Община Ямбол в частта по т.9, с която на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ, на заявителя е предоставен достъп до исканата информация относно длъжностните щатни разписания и поименните щатни разписания, изготвени за общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г., включително действащите към момента длъжностно щатно разписание и поименно щатно разписание, чрез преглед на информацията в сградата на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.’Т.С.Раковски” №7, в срок до 35 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, във връзка със Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-01854/28.01.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К..

В жалбата се твърди, че в оспорваното решение органът не е обосновал приложението на хипотезата на чл.27, ал.1, т.2 ЗДОИ, на която се е позовал, не става ясно как предоставянето на идейния проект и обяснителната записка към него би генерирало някакви разходи, като не е спазена и установената форма на решението, доколкото не са посочени мотиви за непредоставянето на исканата обществена информация по желания от заявителя начин. Претендира се за отмяна на решението в тази му част и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателя не се представлява, като с писмена молба подържа жалбата с искане за уважаването и за присъждане на направените по делото разноски включващи държавна такса и адвокатско възнаграждение съгласно приложения списък на разноските.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание, оспорва жалбата с искане за отхвърлянето й и за присъждане на разноски, по съображения мотивирани в писмен отговор.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят Сдружение с нестопанска цел „К.К.”-гр.Ямбол, представлявано от А.Ж.К.-член на УС е подал до община Ямбол Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-01854/28.01.2022 г., с което е поискал достъп до следната обществена информация :

1.Какъв е общият брой на служителите, назначени в общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г.?

2.Какъв е общият брой на служителите, назначени в общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г. с конкурс по ЗДСл?

3.Какъв е общият брой на служителите, назначени в общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г. с конкурс по КТ?

4.Какъв е общият брой на държавните служителите, назначени в общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г. без конкурс и на какви длъжности са назначени?

5.Какъв е общият брой на служителите, които към настоящия момент са заети в общинската администрация на община Ямбол и общия брой на незаетите щатни длъжности?

6.Какъв е броят на служителите с основно образование, със средно образование, с виеше образование степен „Бакалавър" и висше образование степен „Магистър", които към настоящия момент са заети в общинската администрация на община Ямбол - поотделно за всяка степен на образование?

7.Какъв е общият брой на държавните служители, освободени от общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г.?

8.Какъв е общият брой на служителите по трудово правоотношение, освободени от общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г.?

9.Желая да ни бъдат предоставени копия да длъжностните щатни разписания и поименните щатни разписания, изготвени за общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г., включително действащите към момента длъжностно щатно разписание и поименно щатно разписание, при спазване разпоредбите на чл.6, ал.1, т.5 ЗДОИ.

В заявлението е посочено, че желае да получи исканата информация в следната форма:писмен отговор и копия на документи на e-mail: info@netnews.bg.

Със Заповед № РД/02-00307/06.04.2020 г. на кмета на община Ямбол е определена К.Л. - секретар на община Ямбол да взема решение за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация.

С Решение №2801-02327/03.02.2022 г. на К.Л.-секретар на община Ямбол на основание чл.28, ал.2, чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2 и чл.34, ал.4 от Закона за достъп до обществена информация е разрешен достъп до обществена информация, както следва:

1.Общият брой на служителите, назначени в общинската администрация на Община Ямбол през 2020 г. е 18 (осемнадесет), а през 2021 г. - 30 (тридесет).

2.Общият брой на служителите, назначени в общинската администрация на Община Ямбол с конкурс по ЗДСл през 2020 г. е 1 (един), а през 2021 г. - 7 (седем).

3.През 2020 г. и 2021 г. няма служители, назначени в общинската администрация на Община Ямбол с конкурс по Кодекса на труда.        I

4.Общият брой на държавните служители, назначени в общинската администрация на Община Ямбол без конкурс през 2020 г. е 3 (трима), на следните длъжности: главен юрисконсулт, главен архитект, юрисконсулт и през 2021 г. - 1 (един) на длъжността главен архитект.

5.Общият брой на заетите щатни длъжности в общинската администрация на Община Ямбол към настоящия момент е 135 (сто тридесет и пет)', а на незаетите - 9 (девет).

6.Броят на служителите с основно образование, със средно образование, с виеше образование, степен „Бакалавър" и виеше образование, степен „Магистър", които към настоящия момент са заети в общинската администрация на Община Ямбол е както следва:

-основно образование - няма;

-средно образование - 25 (двадесет и пет);

-висше образование, степен „Бакалавър" - 29 (двадесет и девет);

-висше образование, степен „Магистър" - 76 (седемдесет и шест).

Забележка: Петима служители от общия брой служители в общинската администрация на Община Ямбол са с висше образование с образователно-квалификационна степен „Професионален бакалавър".

7.Общият брой на държавните служители, освободени от общинската администрация на Община Ямбол през 2020 г. е 8 (осем), през 2021 г. - 5 (пет).

8.Общият брой на служителите по трудово правоотношение, освободени от общинската администрация на община Ямбол през 2020 г. е 41 (четиридесет и един), а през 2021 г. - 24 (двадесет и четири).

9.Исканата от заявителя информация относно длъжностните щатни разписания и поименните щатни разписания, изготвени за общинската администрация на Община Ямбол през 2020 и 2021 г., включително действащите към момента длъжностно щатно разписание и поименно щатно разписание, е голяма по обем и предполага необосновано увеличаване на разходите по предоставянето й, поради което на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ на заявителя се предоставя достъп до исканата информация чрез преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол на адрес:гр.Ямбол, ул.„Г.С. Раковски" №7 в срок до 35 (тридесет и пет) дни от получаване на настоящото решение, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя.

В съдебно заседание ответната страна представя справка изготвена от Отдел „Бюджет, човешки ресурси и бюджетно счетоводство“ относно обема (брой листа) на следната информация: длъжностните щатни разписания и поименните щатни разписания, изготвени за общинската администрация на Община Ямбол през 2020 и 2021 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК, като разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение №2801-02327/03.02.2022 г. на К.Л.-секретар на община Ямбол в частта по т.9, с която на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ, на заявителя е предоставен достъп до исканата информация относно длъжностните щатни разписания и поименните щатни разписания, изготвени за общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г., включително действащите към момента длъжностно щатно разписание и поименно щатно разписание, чрез преглед на информацията в сградата на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.’Т.С.Раковски” №7, в срок до 35 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, във връзка със Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-01854/28.01.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К..

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспореното решение е издадено от компетентен орган–К.Л.-секретар на община Ямбол в рамките на неговите правомощия по Заповед № РД/02-00307/06.04.2020 г. и Заповед № РД/02-00306/06.04.2020 г. на кмета на общината, в изискуемата писмена форма, с мотивиран отказ и при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

Административният орган мотивира решението си, с което е предоставена в пълен обем исканата от заявителя информация, с това че исканата от заявителя информация относно длъжностните щатни разписания и поименните щатни разписания, изготвени за общинската администрация на Община Ямбол през 2020 и 2021 г. е голяма по обем и предполага необосновано увеличаване на разходите по предоставянето й, поради което и на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ на заявителя се предоставя достъп до исканата информация чрез преглед на информацията в сградата на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.’Т.С.Раковски” №7, в срок до 35 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя.

Съгласно чл.27, ал.1 ЗДОИ органите са длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато: 1.за нея няма техническа възможност; 2.е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; 3.води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права, като чл.27, ал.2 ЗДОИ постановява, че в случаите по ал.1 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган.

В настоящия случай задълженият субект е приложил хипотезата на чл.27, ал.1 т.2 от ЗДОИ при предоставянето на достъп на жалбоподателя, като се е позовал на голямата по обем информация и необоснованото увеличаване на разходите по предоставянето й.

В този случай и доколкото исканата информация е предоставена на заявителя чрез преглед в сградата на общината, то в практиката си ВАС приема, че органът разполага с право на преценка, т.е. с оперативна самостоятелност да извърши преценка относно избраната форма, която преценка не подлежи на контрол за законосъобразност пред съда, след като са налице предпоставките за това.

Ето защо са неоснователни доводите в жалбата за допуснато нарушение на формата при издаване на оспореното решение, изразяваща се в липса на мотиви, както и за неяснота относно генерираните разходи, защото преценката за необосноваността на увеличаването им е в рамките на свободната воля на сезирания административен орган.

Поради това факта, че информацията не е предоставена във формата, предпочетена от заявителя, не води до извод за незаконосъобразност на акта.

От друга страна нормата на чл.2, ал.1 ЗДОИ сочи, че обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

В този смисъл целта на закона е с получаването на исканата информация, гражданина да може да си състави собствено мнение за дейността на задължения субект, която цел се постига със запознаване на заявителя с цялата налична при задължения субект информация по визирания в решението способ.

Предвид посоченото разглежданото решение е валидно, като издадено от оправомощено лице, при наличието на дължимите материалноправни предпоставки и без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли, ведно с искането на оспорващия за присъждане на разноски.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателя на основание чл.143, ал.3 АПК следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски за юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул**представлявано от А.Ж.К.-член на УС, чрез „Адвокатско дружество-Т.И., Е.Д.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление *, **, представлявано от адв.Т.Й.И. и адв.Е.С.Д. против Решение №2801-02327/03.02.2022 г. на К.Л.-секретар на община Ямбол в частта по т.9, с която на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ, на заявителя е предоставен достъп до исканата информация относно длъжностните щатни разписания и поименните щатни разписания, изготвени за общинската администрация на община Ямбол през 2020 и 2021 г., включително действащите към момента длъжностно щатно разписание и поименно щатно разписание, чрез преглед на информацията в сградата на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.’Т.С.Раковски” №7, в срок до 35 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, във връзка със Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-01854/28.01.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К..

ОТХВЪРЛЯ искането на Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул**представлявано от А.Ж.К.-член на УС за присъждане на направените по делото разноски.

ОСЪЖДА  Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, ул**представлявано от А.Ж.К.-член на УС да заплати на Община Ямбол направените по делото разноски за юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

На основание чл.40, ал.3 ЗДОИ решението не подлежи на касационно оспорване.

Решението да се съобщи на страните по реда на чл.138, ал.3 АПК.

 

                          СЪДИЯ: /п/ не се чете