Решение по дело №295/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 267
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 30 юни 2021 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20217240700295
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р Е Ш Е Н И Е  267

 

      гр.Стара Загора 30.06.2021 год.

 

   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         двадесет и първи юни

през      две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

           Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                             Членове:         

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                                                           като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     295 по описа  за 2021год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

 

Образувано е по жалба от по жалба от И.Р.Г. *** против Заповед № 1959з-253/ 29.04.2021г на Началник сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора за налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от три месеца. В жалбата са направени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед  по съображения за неправилно приложение на материалния закон и допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Според жалбоподателката е налице несъответствие между словесното описание на нарушението и дадената му правна квалификация по чл.194, ал.2, т.1, предл.2 вр.чл.200, ал.1, т.11 от ЗМВР. Счита, че неправилно й е наложено наказание за нарушение, което не й е вменено за извършено. Твърди, че неизвършването на проверки на обекти, охранявани от частни охранителни фирми, не представлява дисциплинарно нарушение – неизпълнение на заповед. По тези съображения е направено искане за отмяна на оспорената заповед.

 

Ответникът  - Началник сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А. оспорва жалбата като неоснователна. Намира оспорената заповед за законосъобразна и моли да бъде потвърдена.

 

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, намира за установено  следното:

 

Жалбоподателката И.Г. заема длъжност „младши полицейски инспектор“ в група ТП Запад на сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора. Със заповед № 1959з-166/ 14.03.2019г на Началника на Първо РУ Стара Загора й е определен за обслужване микрорайон № 9 от раздел II на заповед № 349з-577/ 12.03.2019г на Директора на ОД на МВР Стара Загора за определяне граници на райони за обслужване от полицейските и младши полицейските инспектори от група ТП Запад. В това й качество е запозната срещу подпис с разпоредително писмо № 349р-1441/ 16.01.2020г на Директора на ОД на МВР Стара Загора, което в т.II.2 предвижда полицейските и младши полицейските инспектори да извършват минимум по една проверка седмично на обекти, охранявани от частни охранителни фирми в обслужвания район.

 

С оспорената заповед № 1959з-253/ 29.04.2021г Началник сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора на основание чл.194, ал.2, т.1, предл.2 във връзка с чл.197, ал.1, т.1, чл.198, ал.1 и чл.204, т.4 от ЗМВР е наложил на младши експерт И.Г. – младши полицейски инспектор в група ТП Запад на сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора, дисциплинарно наказание “Мъмрене” за срок от 3 месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

 

От фактическа страна се е мотивирал с обстоятелството, че  в периода 01.05.2020г-30.06.2020г служителката не е изпълнила разпореденото в раздел II. Т.2 от окръжно писмо № 349р-1441/ 16.01.2020г на Директора на ОД на МВР Стара Загора като не е извършвала проверки на обекти, охранявани от частни охранителни фирми, независимо, че има такива в обслужвания район.

 

При тази фактическа обстановка дисциплинарнонаказващият орган е приел, че жалбоподателката е допуснала небрежност в служебната дейност,  което представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 пр.2 във връзка с чл.200, ал.1, т.11, пр.2 от ЗМВР – неизпълнение на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители. За установяването на фактическата обстановка ответникът  изцяло се е позовал на данните, съдържащи се в справка рег.№1959р-9010/ 12.04.2021г.

 

 Справката е изготвена във връзка с разпоредена от началника на сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора с негова Заповед № 1959з-115/ 18.02.2021г. проверка за допуснати нарушения на служебната дисциплина от младши полицейски инспектор И.Г. по повод получени в Първо РУ Стара Загора справка № 349р-24327/ 06.10.2020г и справка № 349р-1187/ 13.01.2021г от осъществен контрол от служители на ОД на МВР Стара Загора върху дейността в Първо РУ Стара Загора по териториалното обслужване на населението. В първата справка е отразено, че при проверката са установени най-много повтарящи се пропуски в дейността на младши полицейски инспектор И.Г., която през първото и второто  тримесечие на 2020г не изпълнява вменените й задължения по Инструкция № 8121з-823/ 05.11.2014г за организация на дейността в МВР по териториалното обслужване на населението като не извършва дейност по проверки на обекти, охранявани от частни охранителни фирми и даже не планира такава дейност. Втората справка касае неизпълнение на препоръките, дадени със справка № 349р-24327/ 06.10.2020г относно установяване на причините за неизпълнение на функционалните задължения и указанията на началника на групата от страна на И.Г..

 

Жалбоподателката е получила покана за даване на писмени обяснения № 1959р-4256/ 23.02.2021г със срок до 10.00ч на 02.03.2021г, но не се възползвала от нея, за което е съставен протокол за отказ от даване на писмени обяснения № 1959р-7448/ 24.03.2021г. Междувременно, по повод получената покана, е поискала и на 26.02.2021г са й предоставени за запознаване копия от документите, свързани с проверката.

 

В  справка рег.№1959р-9010/ 12.04.2021г. дисциплинарно-разследващият орган Началник група ТП –Запад при Първо РУ Стара Загора приема, че жалбоподателката е извършила нарушение на служебната дисциплина, изразяващо се в небрежност в служебната дейност, забавено или лошо изпълнение на заповед като през първо и второ тримесечие на 2020г не е извършвала проверки на обекти, охранявани от частни охранителни фирми в микрорайон 9 от раздел II на заповед № 349з-577/ 12.03.2019г на Директора на ОД на МВР Стара Загора. Счита, че има основание за търсене на дисциплинарна отговорност и налагане на дисциплинарно наказание.

 

На 12.04.2021г жалбоподателката и Началникът на сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора са запознати със справката. Жалбоподателката е получила покана за даване на писмени обяснения № 1959р-9070/ 12.04.2021г със срок 24 часа след запознаване със справката, но не се възползвала от нея, за което е съставен протокол за отказ от даване на писмени обяснения № 1959р-9504/ 16.04.2021г. Във връзка с получената покана е поискала и на 14.04.2021г са й предоставени за запознаване материалите от проверката.

 

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

 

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения 14-дневен срок от съобщаването й на адресата, от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

 

Разгледана по същество, се явява основателна.

 

Оспорената Заповед № 1959з-253/ 29.04.2021г на Началник сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 204, т. 3 от ЗМВР – ръководителя на структурата, в която жалбоподателката заема младша изпълнителска длъжност съгласно Класификатор на длъжностите в МВР за служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и 3 и ал. 3 от ЗМВР. Заповедта е постановена в изискуемата писмена форма и след отправено искане за даване на писмени обяснения от служителя по реда на чл.206, ал.1 от ЗМВР. Дисциплинарнонаказващият орган е наложил дисциплинарното наказание след като отказът от даване на обяснения е удостоверен с протокол.  В заповедта изрично са посочени всички предвидени в чл.210 от ЗМВР реквизити, включително времето на извършване на нарушението – периода от 01.05.2020г – до 30.06.2020г.

Процесният индивидуален административен акт е постановен  в законоустановения срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР до 2 месеца от откриването на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една година от извършването му, който е спазен при прилагане на правилата по чл.196 от ЗМВР. Дисциплинарното производство не е образувано за тежко нарушение на служебната дисциплина, по смисъла на чл. 203, ал. 1, т. 2-15 от ЗМВР. Същото е образувано за нарушение по чл. 198-202 от ЗМВР, при което правилно проверката е разпоредена по реда на чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, като дисциплинарното производство е образувано с надлежна заповед, която е поставила неговото начало. Видно от съдържанието на оспорената заповед, в нея са налице изложени съображения от фактическо и правно естество. Вписано е правното основание и е цитирана справка рег.№1959р-9010/ 12.04.2021г., която представлява неразделна част от административния акт за налагане на дисциплинарното наказание.

 

В случая на жалбоподателката е вменено нарушение по чл.194, ал.2, т.1, пр.2 от ЗМВР - неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове /пр.1/, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители /пр.2/. Фактически е мотивирано с неизпълнение на т.II.2 от разпоредително писмо № 349р-1441/ 16.01.2020г на Директора на ОД на МВР Стара Загора.  Деянието е квалифицирано по чл.200, ал.1, т.11, пр.2 от ЗМВР, за което се налага наказание "порицание“ - неизпълнение на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители. Същевременно обаче са изложени и мотиви за „умишлено допусната небрежност в служебната дейност“. Небрежност в служебната дейност представлява нарушение на служебната дисциплина по чл.199 от ЗМВР ал.1, т.3, предл.1, каквато е приета и в справка рег.№1959р-9010/ 12.04.2021г., представляваща неразделна част от оспорения административен акт. За небрежното изпълнение на  служебната дейност като дисциплинарно нарушение според ЗМВР се предвижда наказание „писмено предупреждение”. Смесването на две различни дисциплинарни нарушения прави неясна волята на административния орган особено при положение, че наказанието е наложено при условията на чл.198 от ЗМВР без да са изложени никакви мотиви защо отклонението от установените норми на служебно поведение е прието за незначително. Съдът няма правомощието вместо органа да определя правно основание или да изменя сочено от органа правно основание. Констатираното противоречие от една страна и липсата на мотиви за прилагането на чл.198 от ЗМВР от друга, представляват съществени нарушения на изискването за форма, отразяващи се на правото на защита на адресата на заповедта, т.е. налице е самостоятелно и достатъчно основание за отмяна на акта без да се обсъжда материалната му законосъобразност.

 

По тези съображения съдът намира, че жалбата на И.Г. е основателна и Заповед № 1959з-253/ 29.04.2021г на Началник сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора следва да се отмени като незаконосъобразна на  основание чл.146, т.3 от АПК.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.211, изр.2 от ЗМВР, съдът 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба от И.Р.Г. ЕГН ********** ***59з-253/ 29.04.2021г на Началник сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ Стара Загора, с която й е наложено дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от три месеца, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.          

 

Решението не подлежи на касационно оспорване.

 

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: