Р Е Ш
Е Н И Е
№ 857/11.06.2021 година,
град Бургас
Административен съд - Бургас,
на двадесет и седми май две хиляди двадесет и първа година, в открито
заседание, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева
ЧЛЕНОВЕ: Веселин Енчев
Димитър Гальов
при секретар: С.Х.
прокурор: Христо Колев
разгледа докладваното от съдия Енчев КНАХ дело №
1009/2021 година
Производството по чл. 63 ал. 1
от ЗАНН във връзка с глава дванадесета от АПК.
Образувано е по касационна
жалба от процесуален представител на директора на Регионална инспекция по
околната среда и водите – Бургас (РИОСВ) против решение № 260027/26.03.2021
година по н.а.х.д. № 9/2021 година на Районен съд – Айтос (РС), с което е
отменено наказателно постановление № 78/30.11.2020 година на директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите – Бургас (НП).
С НП на Ш.Е.Х. с ЕГН **********
***, за нарушение на чл. 112 ал. 1 т. 5 от Закона за управление на отпадъци (ЗУО), на основание чл. 151 ал. 1 т. 4 от ЗУО, е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 1 400 лева.
Касаторът оспорва изводите на
първоинстанционния съд за приложение на материалното право. Твърди, че от
установените факти съдът е формулирал грешни правни изводи за квалификацията на
нарушението.
Иска отмяна на съдебното
решение и потвърждаване на НП.
Ответникът по касация, чрез
писмено становище от процесуален представител, изразява становище за
неоснователност на жалбата.
Прокурорът пледира основателност
на жалбата.
Касационната жалба е
процесуално допустима - подадена е от надлежна страна в законоустановения срок.
Разгледана по същество, жалбата
е неоснователна.
Ш.Х. е санкциониран за това,
че 16.07.2020 година в село Ясеново, община Руен, като кмет на населеното
място, оправомощен със заповед № РД-08-767/10.12.2019 година на кмета на
общината да упражнява контрол на дейностите, свързани с управление на
отпадъците, не е предприел мерки за недопускане на изоставяне на битови
отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне на неразрешени за това места. При
проверка на същата дата в землището на село Ясеново са установени два замърсени
(с битови, строителни и биоразградими отпадъци) терена с местонахождение – на
входа на селото (стръмно дере) и в дере преминаващо през селото.
РС е отменил НП. Приел е, че
материалноправната квалификация на нарушението по чл. 112 ал. 1 т. 5 от ЗУО е
неправилна като, вместо нея, деянието е осъществило признаците, предвидени в
чл. 19 ал. 3 т. 15 от ЗУО. Изложил е мотиви, че НП е необосновано, тъй като в
него не са описани мерките/действията, които кметът е бил длъжен да предприеме,
а не е предприел (за да е налице административно нарушение, извършено чрез
бездействие) и това процесуално нарушение е засегнало правото на защита на
наказания. Приел е, че санкцията по чл. 151 ал. 1 т.
4 от ЗУО, наложена от наказващия орган, е несъответна на признаците на
фактическия състав на деянието, а то следва да се санкционира на основание чл.
151 ал. 2 т. 6 от ЗУО.
Решението е правилно.
Съгласно чл. 112 ал. 1 т.
5 от ЗУО, кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице
контролира дейностите, свързани с изоставянето на битови отпадъци и
нерегламентираното им изхвърляне.
Нормата на чл. 151 ал. 1
т. 4 от ЗУО предвижда, че се наказва с глоба от 1400 до 4000 лева, ако не
подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не
извърши контрол по управление на отпадъците съгласно чл. 112.
В тежест на
административнонаказващият орган е да установи безспорно съществуването на
посочените фактически основания, послужили за издаването на НП.
По делото не се спори, че
със заповед № РД-08-767/10.12.2019 година на кмета на община Руен на кметовете
и кметските наместници на населените места в общината са делегирани правомощия
по контрол на дейностите, свързани с управление на отпадъците.
От събраните в хода на
производството доказателства не се установява, че нерегламентираното изхвърляне
и изоставяне на отпадъци на местата, посочени в наказателното постановление, е
осъществено в периода между датата, на която на кмета на село Ясеново са
вменени тези контролни функции (10.12.2019 година) и момента на установяване на
наличието на отпадъци от проверяващите длъжностни лица. Видно от показанията на
актосъставителя и свидетеля по установяване на нарушението, дадени в съдебно
заседание пред РС, проверяващите са констатирали наличие на биоразградими, битови
и строителни отпадъци на място – „стари и свежи“, но не са установили факти,
които да водят до извод, че това е станало в периода, когато ответникът по
касация е бил оправомощен да предотвратява и контролира нерегламентираното им
изхвърляне, което обосновава несъставомерност на вмененото му деяние и
неправилно ангажиране на неговата отговорност, както е приел и
първоинстанционният съд.
Правилно
първоинстанционния съд е приел и че в случая е извършена неправилна правна
квалификация на приетото за извършено административно нарушение.
Разпоредбата на чл. 112
ал. 1 т. 5 от ЗУО предвижда, че кметът на общината или оправомощено от него
длъжностно лице контролира дейностите, свързани с изоставянето на битови
отпадъци и нерегламентираното им изхвърляне. Съответно в нормата на чл. 19 ал.
3 т. 15 от ЗУО, е предвидено, че кметът на общината отговаря за
предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.
В случая, контролните
органи са установили на посоченото място изхвърлени отпадъци от различен битов
произход, тоест налице е изхвърляне на отпадъци и образуването на
нерегламентирани сметища. От обективна страна това нарушение осъществява
признаците на чл. 19 ал. 3 т. 15 от ЗУО, а не на чл. 112 ал. 1 т. 5 от ЗУО.
Неправилната правна квалификация на деянието води и до неправилно определяне
като приложима на санкционната норма на чл. 151 ал. 1 т. 4 от ЗУО, вместо на
чл. 151 ал. 2 т. 6 от ЗУО.
Решението следва да се
остави в сила.
Затова, съдът
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА решение №
260027/26.03.2021 година по н.а.х.д. № 9/2021 година на Районен съд – Айтос.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: