Решение по дело №765/2024 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 7375
Дата: 16 юли 2024 г. (в сила от 16 юли 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247050700765
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 7375

Варна, 16.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - X състав, в съдебно заседание на десети юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

При секретар ВЕСЕЛКА КРУМОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА ШИРВАНЯН административно дело № 20247050700765 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) вр. чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Производството е образувано по жалба на Д. Ц. С. срещу Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна.

В жалбата се твърди, че е отправено запитване по ЗДОИ, като с Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна е предоставен единичен протокол на Обществения съвет по култура към Община Варна от 2014 година, който не бил относим към искането на г-н С., т.е. исканата информация не му е предоставена. В открито съдебно заседание, лично поддържа жалбата и иска отмяната на оспореното решение и предоставянето на исканата информация. Иска присъждането на разноските за водене на делото.

В писмено становище с.д. 6200/26.04.2024г. и в открито съдебно заседание, чрез процесуален представител, ответникът оспорва жалбата като неоснователна. Счита, че исканата от заявителя информация му е предоставена. Сочи, че предоставеният протокол е от последното заседание на този съвет и, че за периода, посочен в заявлението не е имало заседания на обществения съвет по култура. Сочи, че с решението е предоставен достъп до данните от последното заседание на Общественият съвет по култура. Иска жалбата да бъде отхвърлена. Иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В молба с.д. 8432/12.06.2024г., ответникът, чрез процесуален представител сочи, че прилага към молбата, в заверено за вярност копие от Заповед № 0273/05.02.2014г. на Кмета на Община Варна за създаване на Обществен съвет по култура към кмета на общината. По отношение на Експертния съвет на фонд „Култура“ сочи, че дейността му е уредена в правилник за работа на фонд „Култура“ на Община Варна, който е публично достъпен на varnaculture.bg. Сочи, че съгласно чл.7, ал.2, т.4 от Правилника, един от постоянните членове на експертния съвет по фонд „култура“ е член от състава на Обществения съвет, избран на редовно заседание на Обществения съвет по култура, като за него не е определен мандат.

Съдът за да се произнесе съобрази: относимата нормативна уредба в ЗДОИ и АПК, вкл. чл.168 от АПК, доводите на страните, съдържанието на заявлението за достъп до обществена информация и на Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна, като последните две за яснота на изложението, в относимите към спора части, ще бъдат възпроизведени в цялост.

Жалбата е подадена от лице с активна процесуална легитимация, в предвидените форма и срок и е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е основателна.

Предмет на проверка в настоящото производство е Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна. Заявлението за достъп до обществена информация е адресирано от заявителя до Кмета на Община Варна. Кметът на Община Варна е орган по чл.3 от ЗДОИ вр. чл.19, ал.3, т.2 от Закона за администрацията. Съгласно заповед № 3620/07.11.2022г., Кметът на Община Варна е определил Секретаря на Община Варна за длъжностно лице, което „Да взема решения за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация.“, поради което, Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна е издадено от компетентен орган. Решението е издадено в предвидената форма и е валиден акт, годен за съдебна проверка.

Съдържанието на заявлението за достъп до обществена информация с рег.№ ДОИ24000055ВН/05.03.2024г. подадено от г-н Д. Ц. С. е: „Уважаеми г-н Кмете! На основание на Закона за достъп до обществена информация, моля да ми предоставите следните данни: Протоколите от заседанията на Обществения съвет по култура към Община Варна, в които са посочени определените от Обществения съвет членове, участвали в съставите на експертните комисии на фонд „Култура“ на Община Варна в периодите 2019-2023година.“

Съгласно Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна е предоставен достъп до наличната в Община Варна информация по заявление с рег.№ ДОИ24000055ВН/05.03.2024г. от г-н Д. Ц. С., като исканата информация е изготвена от служител на дирекция „Култура и духовно развитие“ под формата на писмена справка и копие на протокол от проведено заседание на Обществен съвет по Култура от 2014г. Същите следва да се сканират и предоставят на заявителя по електронен път на ел. поща….“

Фактите относно съдържанието на заявлението по ЗДОИ и на решението за предоставяне на достъп до обществена информация, както относно съдържанието на предоставената обществена информация, са безспорни между страните, а и се установяват от приложените и събрани от съда доказателства, поради което съдът ги възприема като настъпили.

Спорът е формиран за това - налице ли е отказ от предоставяне на информация с Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна по заявление с рег.№ ДОИ24000055ВН/05.03.2024г. подадено от г-н Д. Ц. С. до Кмета на Община Варна?

За да отговори на поставеният спорен въпрос, съдът съобрази относимата нормативна уредба по ЗДОИ, съдържанието на заявлението за достъп до обществена информация подадено от г-н С. и съдържанието на Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна.

Субекти на правото на достъп до обществена информация са гражданите, чужденците и лицата без гражданство, както и всички юридически лица. Това са т. нар. “заявители“, които могат да упражнят правото си на достъп при условията и реда, определени с вътрешните правила и Закона за достъп до обществена информация. Предвид разпоредбата на чл.4 от ЗДОИ г-н С. е легитимен субект на правото на достъп до обществена информация. Исканата от г-н С. информация попада в обхвата на чл.2 от ЗДОИ, т.е. това е „информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти“ и по-конкретно за дейността на Обществения съвет по култура към Община Варна.

От данните обективирани в Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/ 19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна и от информацията съдържаща се в молба с.д. 8432/12.06.2024г. подадена по делото от Секретаря на Община Варна, преценени в аспекта на съдържанието на заявление с рег.№ ДОИ24000055ВН/05.03.2024г. подадено от г-н Д. Ц. С. до Кмета на Община Варна, се констатира, че страните не спорят относно обстоятелството, че с решението по ЗДОИ не е предоставена информация на заявителя относно посоченият от него период.

Съдът констатира и, че на г-н С. е предоставена информация, различна от посочената в решението. Видно от данните по административната преписка (приложените към нея документи), предоставено му е копие на писмо до Кмета на Община Варна от Л. С., като председател на Обществения съвет (това писмо е приложено по административната преписка). Съгласно съдържанието на писмото от председателя на обществения съвет по култура на 24.02.2024г. е проведено заседание на обществения съвет по култура, на което е взето решение г-н Б. Д. да участва в експертния съвет на фонд „Култура“.

Протоколът от заседанието проведено на 24.02.2014г. от Обществения съвет не е приложен по административната преписка и не е представен в хода на съдебното производство, от което следва, че на г-н С. не е представен протокол от проведено заседание на Обществен съвет по Култура от 2014г.

Представената в хода на съдебното производство Заповед № 0273/05.02.2014г. на Кмета на Община Варна за създаване на Обществен съвет по култура към кмета на общината, също не представлява предоставяне на исканата от заявителя информация, на съображението, че последният иска достъп до обществена информация касаеща друг период.

Със Заповед № 0273/05.02.2014г. на Кмета на Община Варна за създаване на Обществен съвет по култура към кмета на общината е утвърден правилник за организацията на дейността на обществения съвет по култура, но такъв не е представен в хода съдебното производство, въпреки дадените от съда указания и възможност. При липсата на правилник за организацията на дейността на обществения съвет по култура не може да бъде направен извод относно обстоятелството – общественият съвет по култура самостоятелен субект ли е, и в този аспект – представлява ли субект по чл.3 от ЗДОИ (по арг. от чл.3, ал.2, т.1 от ЗДОИ) или е част от структурата на Общината.

В Заповед № 0273/05.02.2014г. на Кмета на Община Варна за създаване на Обществен съвет по култура към кмета на общината е посочено, че копие от същата следва да се връчи на различни органи на местната власт, между които е и секретаря на Община Варна, което предполага, че Обществения съвет по култура е част от структурата на Община Варна. Това означава, че Община Варна следва да предоставя обществената информация създавана от Обществения съвет по култура.

От чл.7, ал.2, т.4 от Правилника публикуван на varnaculture.bg се констатира, един от постоянните членове на експертния съвет по фонд „култура“ е член от състава на Обществения съвет, избран на редовно заседание на Обществения съвет по култура. От съдържанието на електронната страница на varnaculture.bg се констатира, че липсват данни за имената на лицата, включени в състава на Експертния съвет, включително и на лицето, което е член в Експертния съвет от състава на Обществения съвет, избран на редовно заседание на Обществения съвет по култура. Не може да бъде направен извод дали избраният на заседанието от 24 февруари 2014г., съгласно писмото на председателя на Обществения съвет е участвал в заседанията на Експертния съвет на фонд „Култура“ в посочения в заявлението период.

В молба с.д. 8432/12.06.2024г. ответникът сочи, че протоколът на Обществения съвет по култура към Община Варна от 2014 година е последният съставен от Общественият съвет по култура. Това, при условие, че отговаря на действително настъпилите факти е следвало да бъде посочено в решението по ЗДОИ, а не сочено в хода на съдебното производство.

Налага се извод, че първо: не е предоставена исканата от жалбоподателя обществена информация и второ: предоставена му е друга информация, различна от посочената в решението, а именно – предоставено му е копие на писмо до Кмета на Община Варна от Л. С., като председател на Обществения съвет, а не соченият в решението протокол от проведено заседание на Обществен съвет по Култура от 2014г.

Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна се явява неправилно и следва да бъде отменено, а преписката върната на органа по ЗДОИ за произнасяне с ново решение, като на заявителя следва да бъде предоставена исканата информация (чл. 34 от ЗДОИ) или да му бъде посочено дали органът разполага с исканата информация и има ли данни за нейното местонахождение ( арг. от 33 от ЗДОИ), и при условие, че не разполага с исканата информация, но има данни за нейното местонахождение, да препрати заявлението, като уведоми за това заявителя (чл.32, ал.1 от ЗДОИ) и/ или да посочи другите органи, организации или лица, които разполагат с по-пълна информация (чл.32, ал.2 от ЗДОИ).

Предвид своевременното направени искане по разноските от жалбоподателя, съдът намира, че следва да му присъди направените такива в размер на 10лв. (внесената при образуването на делото държавна такса).

Водим от горното, Съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалбата на Д. Ц. С. Решение с рег.№ ДОИ24000055ВН/19.03.2024г. на Секретаря на Община Варна.

ОСЪЖДА Община Варна да заплати на Д. Ц. С. разноски в размер на 10 (десет лв.) лева.

Връща преписката на ответника за произнасяне съгласно указанията дадени в настоящия съдебен акт.

Решението не подлежи на касационно оспорване.

Препис от решението да се връчи на страните.

Съдия: