РЕШЕНИЕ
№ 13847
гр. София, 16.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 178 СЪСТАВ, в публично заседание на
втори юни през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ГОСПОДИН СТ. ТОНЕВ
при участието на секретаря ЛИЛИЯ ГР. ПАНОВА
като разгледа докладваното от ГОСПОДИН СТ. ТОНЕВ Гражданско дело №
20241110121218 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по подадена от Д. И. З. срещу *** с която са
предявени обективно кумулативно съединени установителни искове по реда на чл. 422 ГПК
с правно основание чл. 79, ал. 1 ЗПУПС и чл. 86, ал. 1 ЗЗД с искане да се постанови
решение, с което да се признае за установено между страните, че ответникът дължи на
ищеца следните суми: 1 489,47 лева, представляваща стойността на неразрешена транзакция
от 22.11.2021 г., ведно със законната лихва върху сумата считано от дата на подаване на
заявлението по чл. 410 ГПК 17.11.2023 г. до окончателно изплащане на задължението и
сумата от 290,34 лева, представляваща мораторна лихва за забава за периода от 21.02.2022 г.
до 15.11.2023 г., за които суми е издадена заповед за изпълнение на парично задължение по
чл. 410 ГПК от 10.01.2024 г. по ч.гр.д. 63286/2023 г. по описа на СРС, 178-ми състав.
В исковата молба се твърди, че И. Ат. З. е клиент на ответника, при когото имал
разкрита банкова сметка ******* а към последната била асоциирана платежна кредитна
карта ********. Твърди, че на 22.11.2021 г. с посочената кредитна карта са извършени
неразрешени транзакции от неизвестно лице, както следва:
29 041,80 TRY /с левова равностойност 4 661,63 лева/ от 14:05 ч. при търговец *****
16 991,04 TRY /с левова равностойност 2727,31 лева/ от 14:11 ч. при търговец ******
Сочи, че незабавно след получаване на СМС известяване за неразрешените транзакции
клиентът се обадил в кол-центъра на ответника към 14:17 ч. на 22.11.2021 г. за да съобщи за
неправомерното използване на картата. Твърди, че поради бездействие от страна на
ответника, била извършена още една неразрешена транзакция в размер на 27 838,08 TRY /с
левова равностойност от 4 468,42 лева/ на 22.11.2021 г. в 14:27 ч. при търговец ****** Сочи,
че за извършената транзакция Ив. З. не е използвал картата, не е разрешавал ползването от
трето лице, нито е получил сумата или услугата/стоката, за която било направено плащането,
в това число и че картата била през цялото време в Ив. З., който бил на територията на
Република България и в нито един момент не е предоставял картата на други лица, нито е
споделял идентификационните или авторизационни данни за използването на когото и да
било. Поддържа, че независимо от незабавната реакция на Ив. З., ответникът не блокирал
сумата по банковата сметка, както и че осчетоводил транзакцията, направена след като
1
банката била известена за неразрешеното ползване на картата. Сочи се, че И. Ат. З. е
починал на 22.10.2022 г., а настоящият ищец бил негов наследник по закон, който наследил
1/3 от имуществото. В настоящото производство претендира 1/3 от сумата в размер на 4
468,42 лева – стойност на неразрешена транзакция, извършена след уведомяване на
ответника по чл. 75, т. 2 ЗПУПС. Твърди, че е проведено помирително производство в
рамките на което помирителната комисия за платежни спорове към комисия за защита на
потребителите потвърдила, че втората неразрешена операция, направена след
уведомлението на картодържателя за злоупотреба, следва да бъде изцяло възстановена.
Формулирано е искане да се постанови решение, с което да се признае за установено, че
ответникът дължи на ищеца претендираните суми. Претендира разноски.
В срока по чл. 131, ал. 1 ГПК е постъпил отговор на исковата молба от ответника, с
който предявените искове се оспорват като неоснователни. Ответникът не оспорва, че
ищецът е наследник на И. Ат. З., който е бил клиент на банката и е ползвал кредитна карта
Mastercard Standart с № 5411 96ХХХХХХ9015, издадена му въз основа на заявление-договор
за издаване на кредитна карта от *****. Твърди, че Ив. З. е ползвал и услугата интернет
банкиране, чрез която дистанционно е достъпвал продукти и услуги, предоставени от
ответника. Сочи, че процесът по създаване на профил в интернет банкирането е започнал
при лично посещение на клиента в обслужващия го център, като след надлежна
идентификация на самоличността на Ив. З., му бил предаден код за активация. Лично от
клиента пред ответника били заявени персонален телефонен номер ****** и ел. поща
******. След получаване на активационния код, от потребителя били реализирани следните
стъпки, в резултат на което разполагал с достъп до интернет банкиране: влизане в сайта на
банката и подаване на заявка за активиране, чрез въвеждане на предоставения код за
активация; на предоставените ел. поща и мобилен номер били изпратени потребителско име
и парола; потребителят въвел получените потребителско име и парола в съответните полета
за вход в банкирането, след което била изискана смяна на паролата. Твърди, че Ив. З. е бил
длъжен да не разкрива на никого потребителското име и паролата. Излага, че пластиката на
кредитната карта с изписани върху нея данни, също били връчени на Ив. З. в машинно
запечатан плик с *** код. Сочи, че на 22.11.2021 г. през електронното банкиране „e-
Postbank“ е заявено активиране на софтуерен токън „****“ – софтуерно приложение, което
може да бъде инсталирано само на едно устройство. Обръща внимание, че работата на
приложението не зависи от телефонния номер на **** вложена в смартфона. При
осъществяването на входа в банкирането, на Ив. З. било изпратено съобщение от банката /на
22.11.2021 г. в 13:29 ч./ за осъществения вход в системата на интернет банкирането му и в
този момент клиентът не сигнализирал за неправомерен достъп. За да завърши процесът по
активиране на софтуерния токън, банката изпратила два независими един от друг уникални
и еднократни активационни кода – един чрез ***** съобщение до телефонен номер и втори
чрез имейл. В изпратеното до Ив. З. съобщение ясно било посочено, че полученият код е
именно за активиране на „****“, като изрично било отправено и предупреждение да не се
въвеждат кодовете в онлайн форми, интернет страници или други приложения, или в
отговор на получени имейли или други съобщения, дори ако изглеждат такива изпратени от
„****. Твърди, че кодовете за инсталиране на софтуерен токън са изпратени на тел. ****** и
имейл ******, във връзка с което не бил подаван сигнал за извършвани неправомерни
действия. Подробно аргументира, че промяната на телефонен номер и имейл, може да се
извърши само присъствено в център на банката. Излага, че след активирането на софтуерния
токън, на 22.11.2021 г. с кредитната карта били извършени сочените от ищеца 3 транзакции.
Операциите били осъществени в интернет на търговски сайт и протекли посредством
въвеждане на персонализираните защитни характеристики на кредитната карта, както и с
метод на задълбочено установяване на идентичността на платеца. Последното било
извършено чрез въпросния софтуерен токън, на който били изпратени „push“ нотификации
за потвърждение на транзакциите. Твърди, че едва след реализирането на първите две
транзакции, Ив. З. се свързал с банката и обяснил, че е получил съобщение за инсталиране
на *****, като въвел съответните данни и тези на картата. Още в хода на разговора, се
твърди, че е блокирано банкирането на Ив. З., както и процесната кредитна карта.
2
Аргументира, че третата операция е извършена от лице, което е имало едновременен достъп
до: потребителско име и парола за влизане в профила на Ив. З., физически достъп до
телефонен номер ******, на който бил получен първият код за софтуерен токън, както и
съобщения за вход от нов IP адрес, достъп до ел. поща ******, на която бил изпратен вторият
код, включително знание за парола на пощата, достъп до данните, изписани върху
пластиката на картата и знание за пин код на токъна. С оглед изложеното счита, че
операциите са извършени от наследодателя на ищеца или от лице, на което същият при
проявена груба небрежност е разкрил описаните по-горе данни. Оспорва Ив. З. да се е
свързал своевременно с банката, като развива и подробни съображения в тази насока.
Оспорва и да е налице забавяне от страна на банката при блокирането на платежния
инструмент, като аргументира, че е необходимо технологично време и обръща внимание, че
оспорената транзакция е осъществена секунди преди деактивирането на платежния
инструмент. Отделно от изложеното сочи, че е бил налице усвоен кредитен лимит по
кредитна карта, т.е. процесната транзакция била осъществена със средства на банката, а не
със сума внесена от клиента по дебитна сметка. Доколкото транзакцията е била осъществена
с персонализираните защитни характеристики на Ив. З., се сочи, че същата е неотменима по
смисъла на чл. 85 ЗПУПС. Подробно аргументира, че е положил всички усилия за
разясняване на клиентите колко е важно да не разкриват персонализираните си защитни
характеристики на ползваната от тях услуга. В заключение сочи, че не следва да се ангажира
отговорността му, като се позовава на чл. 81, ал. 1 ЗЗД и чл. 83, ал. 2 ЗЗД. Моли съда да
отхвърли предявените искове. Претендира разноски.
Съдът, като съобрази доводите на страните и обсъди събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от
фактическа страна следното:
С доклада по делото съдът е отделил за безспорни и ненуждаещи се от доказване
между страните следните обстоятелства: че Ив. З. е бил клиент на ответника, при когото е
имал разкрита банкова сметка и e ползвал кредитна карта; че на 22.11.2021 г. са били
извършени транзакции за сумите както следва: 4661,63 лева; 2727,31 лева и 4468,42 лева; че
ищецът е наследник по закон на Ив. З..
По делото е представена имейл кореспонденция от която се установява, че ответникът е
изпращал месечни извлечения по кредитната карта на ищеца от адрес: ****bg до имейл
адрес: i*****
От страна на ищеца са представени и ОУ на ***** за издаване и използване на
персонални кредитни карти.
Ищецът е представил извлечение за мобилни телефонни разговори, от което се
установява, че на 22.11.2021 г. в 14:17:15 ч. ищецът /от тел. номер ****/ е провел разговор с
ответника****
Представено е помирително предложение по помирително производство № 101/2022 г.,
касаещо процесния случай.
Ответникът е представил договор за издаване и обслужване на международна кредитна
карт***** г., заявление-договор за издаване на кредитна карта от ***** за картодържатели с
кредитни карти от ***** Анекс към договор за предоставяне и ползване на услугата
„И******
Ответникът е представил извлечение от системата си, в което е отбелязано успешно
активиране на ****. Представени са и извлечения, в които е отбелязано, че до тел. номер
****** са изпратени текстови съобщения за осъществен вход в системата за електронно
банкиране.
Ответникът също е представил общи условия на ***** за издаване и използване на
персонални кредитни карти.
Приложена е транскрипция от телефонен разговор между ***** и Ив. З., записан на
диск – също представен по делото. Така възпроизведената транскрипция от ответника, не се
оспорва от ищеца.
3
Представен е Формуляр за оспорване на плащания с банкова карта (л. 107) подаден от
Ив. З. до ***** от 22.11.2021 г., от който се установява, че наследодателят на ищеца е
оспорил процесните платежни операции. С писмо от 18.02.2022 г. банката е отказала
възстановяване стойността на платежните операции /л.110/.
По делото е изслушана съдебно-счетоводна експертиза, която съдът кредитира като
обективно и компетентно изготвена. Съгласно заключението на вещото лице
неотменимостта на платежното нареждане с карта настъпва след извършването на
авторизацията от банката издател. Осчетоводяването на картовата операция представлява
окончателното финансово уреждане на транзакцията между картодържателя, банката на
търговеца и търговеца. Експертът сочи, че процесът включва дебитиране на сметката на
картодържателя със сумата на транзакцията от банката-издател; кредитиране на сметката на
банката на търговеца със същата сума; изплащане на средствата на самия търговец от
неговата банка. Посочено е, че процесът се осъществява автоматизирано чрез обмен на
електронни съобщения между банките и платежните системи. Сочи се, че след като
платежното нареждане стане неотменимо, осчетоводяването не може да бъде спряно или
отменено. На въпроса възможно ли е осчетоводяването да не бъде извършено и/или
картовата операция да бъде осуетена, отменена или анулирана, след като операцията е
авторизирана от картодържателя, експертът е посочил, че в ОУ на банката е предвидена
евентуална възможност за последващо възстановяване на сума по дадена неразрешена
платежна операция, която е протекла не по вина на платеца, но не и за намеса в платежната
операция чрез осуетяването или анулиране, като това е технически невъзможно.
По делото е изслушана и компютърно-техническа експертиза, която съдът също
кредитира като обективно и компетентно изготвена. Съгласно заключението по данни от
анализираната банкова система, на 22.11.2021 г. са изпратени два независими един от друг
уникални кода – един чрез**** съобщение до телефонен номер ****** в 13:29 и втори чрез
имейл, изпратен до ****** 13:31 ч. На 22.11.2021 г. за първи път е бил активиран ***** в
системата на банката, като наследодателят на ищеца не е разполагал със софтуерен токън
преди тази дата и съответно не са разрешавани плащания чрез такъв. Експертът сочи, че на
тел. номер ****** са получени съобщения с изпратени кодове, като в съобщението пишело,
че това са кодове за създаване на м-токън. ***софтуерен крипто ключ, служещ за
верификация на самоличността/, можело да се активира на всяко смарт мобилно устройство
/с android и iOS операционна система/ ако клиентът разполага с данни от интернет
банкирането, от където се заявява потребителско име и парола, ведно с изпратените кодове
на СМС и на мейл, посочени в регистрационната форма на клиента. При заявяване на
токъна на 22.11.2021 г. се установил достъп до профила в услугата интернет банкиране на
Ив. З. с необходимите за това потребителско име и парола, не са констатирани неуспешни
опити за влизане в процесния профил, с грешни данни. В интернет банкирането можело да
се влезе само с потвърждение на коректни потребителско име и парола, създадени от
потребителя при първоначалното достъпване на профила за интернет банкиране. ***n се
получава само при активиран **** и служи за верификация на плащане или създаване на
приложение. Оспорените трансакции протекли с въвеждане на конкретните данни от картата
– номер, дата на валидност, **** код, като били и потвърдени с ***n в *****. В
хронологичните регистри на банковата система не били отразени данни за технически
повреди, които да са засегнали процесните транзакции по някакъв начин. Според вещото
лице технологично тази финансова операция не би могла да се случи, без данни от банкова
карта, респ. нейния номер, срок на валидност и ****, в това число и инсталиран и
функциониращ ***** на който са изпратени и потвърдени *****за верификации на всяко
едно плащане. Излага, че картовите трансакции протичат на два етапа, като правилата били
валидни в цял свят, за всички картови операции:
1/ Авторизация – при който става реалната операция / въвеждане на ***код, номер на
карта, **, ***, това бил етапът на потвърждение, проверка за наличност по картата, статуса