Решение по дело №391/2019 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 януари 2020 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20195540200391
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                          17.01.2020 г.                            град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                   ПЪРВИ СЪСТАВ

На деветнадесети декември                      две хиляди и деветнадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           Председател: Атанас Динков

 

Секретар: Милена Ташева

 

като разгледа докладваното от Председателя Атанас Динков АНД № 391 по описа за 2019 г. и за да се произнесе съобрази:

 

Производство по чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Съдът е сезиран с жалба от С.П.С., ЕГН **********, против електронен фиш (EФ) серия К, № 2637207 на ОДМВР - Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.

Жалбоподателят моли електронния фиш да бъде отменен по посочените в жалбата съображения.

Въззиваемата страна редовно призовани, не изпращат представител, като писмено молят обжалвания електронен фиш да бъде потвърден.

Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

С обжалвания ЕФ жалбоподателят С.П.С., ЕГН ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП ("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 300 лв."), за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак"), изразяващо се в това, че на 28.09.2018 г. в 12.16 часа в обл. Стара Загора, общ. Чирпан, АМ Тракия, км. 180, в посока към гр. Бургас, при ограничение 90 км/ч, въведено с пътен знак В26 ("Забранено е движението със скорост, по-висока от означената"), съгласно Заповед № РД-11-913 от 27.09.2018г. на АПИ, е управлявал товарен автомобил Пежо 407 СВ 2.0, с регистрационен номер ***, със скорост 140 км/ч при отчетен толеранс от 3 %, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 50 км/ч) е било установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) №  ТFR1-М 572.

В обжалвания електронен фиш е посочено, че ограничението на скоростта – 90 км/ч е било въведено с пътен знак В26, въз основа на Заповед №  РД-11-913/27.09.2018 г. на АПИ.

Съгласно т. 2 на Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. относно: Временна организация и безопасност на движение /ВОБД/ за обект: „Въвеждане на ограничение на скоростта в участък от км. 168 + 000 до км. 208 + 100 ляво и дясно платно на АМ Тракия“ на Председателя на УС на АПИ – л. 52 от делото, ограничението следва да се въведе след като са налице всички условия за ВОБД, а именно: стриктно изпълнение на място сигнализация, в съответствие със съгласуван проект за ВОБД и при спазени изискванията от Наредба № 3/16.08.2010 г. и приемането на ВОБД с Протокол от комисия с представители на „Автомагистрали“ ЕАД, ОПУ - Стара Загора и Сектор „ПП“ при ОД на МВР гр. Стара Загора, като изрично е отразено, че заповедта влиза в сила след представянето на протокола по т. 2 в АПИ.

По делото са представени Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г., процесната Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. като във всички тях изрично е отбелязано, че същите влизат в сила след като копие от протокола по т. 2 от заповедта се представи в Агенция „Пътна инфраструктура“.

По делото е представен Констативен протокол за приемане на временна организация на движението от 24.09.2018 г. – л. 51, в който изрично е отбелязано, че същия е съставен на основание и във връзка със Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г., която е с действие до 10.00ч. на 26.09.2018 г.

Въз основа на служебното начало съдът няколко пъти с определения е изискал от санкциониращия орган да представи доказателства за датата на реалното въвеждане на ограничението на скоростта на движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на км. 180, в платното за движение към гр. Бургас, съгласно Заповед № РД-11-913/27.09.2018г. на АПИ, но такива не са представени от санкциониращия орган. В съдебното производство по обжалване на наказателно постановление, респ. на електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган е длъжен да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. В процесния случай предмета на това доказване включва и представянето на доказателства за валидно въведено с пътен знак В26, ограничение на скоростта от 90 км/ч при движение по участъка от АМ „Тракия“, при км. 180, към датата на извършване на санкционираното нарушение. Доколкото твърдяното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено съгласно посочената заповед на АПИ ограничение на скоростния режим, очевидно е, че именно санкциониращият орган следва да установи и докаже както влизането в сила на заповедта, съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението, така и датата, считано от която действа това ограничение. От обвързването на въвеждането на ограничението на скоростта със Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. на АПИ, следва извода, че извършването на твърдяното нарушение е обусловено от изпълнението на посочените в заповедта като условия за влизането й в сила (В този смисъл Решение № 472 от 10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г. на Административен съд – Стара Загора).

В случая, представените доказателства не установяват релевантните за съставомерността на деянието факти и обстоятелства. Съответно непредставянето на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност извършването на санкционираното с електронния фиш  нарушение.

По изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ електронен фиш, серия К, № 2637207 издаден от ОДМВР - Стара Загора, с което на С.П.С., ЕГН **********, съдебен адрес: ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лв., на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП, за нарушение по чл. 21, ал. 2 във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК, пред Административен съд - Стара Загора, в четиринадесетдневен срок, считано от деня на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: