Р Е Ш Е Н И Е
Номер 17.01.2020
г. град
Чирпан
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН ПЪРВИ СЪСТАВ
На деветнадесети декември две хиляди и деветнадесета година
В открито заседание в следния състав:
Председател: Атанас Динков
Секретар: Милена Ташева
като разгледа докладваното от Председателя Атанас
Динков АНД № 391 по описа за 2019 г. и за да се произнесе съобрази:
Производство по
чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Съдът е сезиран с
жалба от С.П.С., ЕГН **********, против електронен
фиш (EФ) серия К, № 2637207 на
ОДМВР - Стара Загора, с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал.
2, т. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) за нарушение по чл. 21, ал.
2, във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е било наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.
Жалбоподателят
моли електронния фиш да бъде отменен по посочените в жалбата съображения.
Въззиваемата
страна редовно призовани, не изпращат представител, като писмено молят
обжалвания електронен фиш да бъде потвърден.
Съдът,
като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и
правна страна следното:
С обжалвания ЕФ
жалбоподателят С.П.С., ЕГН ********** е санкциониран на основание чл. 189, ал.
4 от ЗДвП – Закон за движението по пътищата ("При нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено
наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП
("Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се
наказва, както следва: за превишаване от 31 до 40 km/h - с глоба 300 лв."),
за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП ("Когато стойността на скоростта,
която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се
сигнализира с пътен знак"), изразяващо се в това, че на 28.09.2018 г. в
12.16 часа в обл. Стара Загора, общ. Чирпан, АМ Тракия, км. 180, в посока към
гр. Бургас, при ограничение 90 км/ч, въведено с пътен знак В26 ("Забранено
е движението със скорост, по-висока от означената"), съгласно Заповед №
РД-11-913 от 27.09.2018г. на АПИ, е управлявал товарен автомобил Пежо 407 СВ
2.0, с регистрационен номер ***, със скорост 140 км/ч при отчетен толеранс от 3
%, като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 50 км/ч) е било
установено и заснето с мобилна радарна система (автоматизирано техническо
средство) № ТFR1-М 572.
В обжалвания електронен фиш е посочено, че ограничението
на скоростта – 90 км/ч е било въведено с пътен знак В26, въз основа на Заповед
№ РД-11-913/27.09.2018 г. на АПИ.
Съгласно
т. 2 на Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г. относно: Временна организация
и безопасност на движение /ВОБД/ за обект: „Въвеждане на ограничение на
скоростта в участък от км. 168 + 000 до км. 208 + 100 ляво и дясно платно на АМ
Тракия“ на Председателя на УС на АПИ – л. 52 от делото, ограничението следва да
се въведе след като са налице всички условия за ВОБД, а именно: стриктно
изпълнение на място сигнализация, в съответствие със съгласуван проект за ВОБД
и при спазени изискванията от Наредба № 3/16.08.2010 г. и приемането на ВОБД с
Протокол от комисия с представители на „Автомагистрали“ ЕАД, ОПУ - Стара Загора
и Сектор „ПП“ при ОД на МВР гр. Стара Загора, като изрично е отразено, че
заповедта влиза в сила след представянето на протокола по т. 2 в АПИ.
По
делото са представени Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г., процесната Заповед №
РД-11-913/27.09.2018
г. като във всички тях изрично е отбелязано, че същите влизат в сила след като
копие от протокола по т. 2 от заповедта се представи в Агенция „Пътна
инфраструктура“.
По
делото е представен Констативен протокол за приемане на временна организация на
движението от 24.09.2018 г. – л. 51, в който изрично е отбелязано, че същия е
съставен на основание и във връзка със Заповед № РД-11-51/23.09.2018 г., която
е с действие до 10.00ч. на 26.09.2018 г.
Въз
основа на служебното начало съдът няколко пъти с определения е изискал от санкциониращия
орган да представи доказателства за датата на реалното въвеждане на
ограничението на скоростта на движение на 90 км/ч, на АМ Тракия, в участъка на
км. 180, в платното за движение към гр. Бургас, съгласно Заповед
№ РД-11-913/27.09.2018г. на АПИ, но такива не са представени от санкциониращия
орган. В съдебното производство по обжалване на наказателно
постановление, респ. на електронен фиш за налагане на глоба, наказващият орган
е длъжен да установи и докаже при условията на пълно главно доказване наличието
на всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти
и обстоятелства, които обуславят административнонаказателната отговорност. В
процесния случай предмета на това доказване включва и представянето на
доказателства за валидно въведено с пътен знак В26, ограничение на скоростта от
90 км/ч при движение по участъка от АМ „Тракия“, при км. 180, към датата на
извършване на санкционираното нарушение. Доколкото твърдяното нарушение на чл. 21,
ал. 2 от ЗДвП се свързва с неспазване на въведено съгласно посочената заповед
на АПИ ограничение на скоростния режим, очевидно е, че именно санкциониращият
орган следва да установи и докаже както влизането в сила на заповедта,
съобразно предвидените в нея условия за въвеждането на ограничението, така и
датата, считано от която действа това ограничение. От обвързването на
въвеждането на ограничението на скоростта със Заповед № РД-11-913/27.09.2018 г.
на АПИ, следва извода, че извършването на твърдяното нарушение е обусловено от
изпълнението на посочените в заповедта като условия за влизането й в сила (В този смисъл Решение № 472 от
10.01.2020 г. по КАН дело № 455 по описа за 2019 г. на Административен съд – Стара
Загора).
В
случая, представените доказателства не установяват релевантните за
съставомерността на деянието факти и обстоятелства. Съответно непредставянето
на доказателства в посочения по-горе смисъл има за последица недоказаност
извършването на санкционираното с електронния фиш нарушение.
По
изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като
такъв следва да бъде отменен.
Водим
от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ електронен фиш,
серия К, № 2637207 издаден от ОДМВР - Стара Загора, с
което на С.П.С., ЕГН **********, съдебен адрес: ***, е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 400 лв., на
основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП, за нарушение по
чл. 21, ал. 2 във вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП,
като незаконосъобразен.
Решението
подлежи на касационно обжалване по реда на АПК, пред Административен съд -
Стара Загора, в четиринадесетдневен срок, считано от деня на получаване на
съобщението, че решението е изготвено.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: