Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 1267/24.06. Година
2019 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд тридесет и осми състав
На двадесети юни Година
две хиляди и деветнадесета
В публичното съдебно заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: РОСИЦА ШКОДРОВА
като разгледа
докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер
2378 по описа за две хиляди и деветнадесета година.
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ серия К № 1438776, издаден от ОДМВР- Варна, с който на М.И.Ч.
е наложено административно наказание
ГЛОБА в размер на 50 лева на осн. чл.182 ал.1 т.2 от ЗДП.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвяне на мотивите.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
МОТИВИ:
Производството е образувано по жалба на М.И.Ч. срещу електронен фиш серия К №
1438776,, с който й е наложено административно наказание ГЛОБА.
Жалбата е
допустима, подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.
В жалбата се
сочи, че срока , визиран в чл.34 от ЗАНН не е спазен. Нарушението е извършено
на 01.12.2016г., а собственикът на автомобила е получил ЕФ на 10.05.2019г. по
време на контролна проверка. Счита, че от съдържанието на ЕФ не става ясно къде
се е намирал ограничителния знак, като преди знака, ограничаващ скоростта до 80
км/ч има друг, ограничаващ я до 100 км/ч. Не става ясно къде точно е замерена
скоростта, което е довело до нарушаване на правото й да разбере обвинението. Автомобила
се управлява и от други лица и уведомяването й , че има извършено нарушение с
него преди 2,5 години води до невъзможност да осъществи правото си на защита,
защото няма как да знае кой е управлявал автомобила тогава . Формулира се
искане за отмяна на електронния фиш.
В с. з. въззивницата поддържа жалбата си чрез
процесуален представител.
По същество поддържа доводите за отмяна на ЕФ,
изложени с жалбата.
Представител на органа, издал електронния фиш, не се
явява и не е изразил становище по жалбата.
След преценка на доказателствата по делото, съдът
прие за установена следната фактическа обстановка:
На
01.12.2016г. около 08.15 часа в гр. Варна бил управляван л.а. „Рено Меган
Класик ЕХ 1,6” с рег. № В8938РТ. При управлението на автомобила по път Е-70 в
посока към гр. Варна, автомобила се движел със скорост на движение над
максимално допустимата от 80 км/ч.
В района на бензиностанция „Петрол“ била поставена и
функционирала мобилна система за контрол „TFR1-М“.
Автомобила преминал покрай функциониращата радарна
установка и техническото средство отчело неговата скорост на движение като
такава от 98 км/ч, като осъществило и заснемане на автомобила. Бил приспаднат и
толеранс от 3 км/ч, като наказуемата скорост възлязла на 95 км/ч.
Тъй като максимално допустимата скорост била 80
км/ч, а засечената от радара скорост на движение на лекия автомобил след
приспадане на толеранс била 95 км/ч, лицето, управлявало автомобила следвало да
бъде санкционирано посредством електронен фиш.
След установяване на собственика на автомобила – М.И.Ч.,
бил издаден електронен фиш серия К № 1438776, в обстоятелствената част на който
било описано извършеното нарушение. Посочена била правната квалификация на
извършеното нарушение по смисъла на чл.21 ал.1 от ЗДП, като бил определен и
размер на наказание с посочено правно основание за налагането му – чл.182 ал.1
т.2 от ЗДП. Електронният фиш бил надлежно скрепен с доказателство – снимков
материал от техническото средство, извършило засичане на скоростта и заснемане.
Горната фактическа обстановка се установява по
безспорен и категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства-
снимков материал от техническото средство, удостоверение за одобрен тип
средство за измерване, протокол за използване на техническо средство или
система, разписка за връчване на ЕФ и др.
За да се произнесе по жалбата, съдът взе предвид
следното:
Съдът, предвид вмененото му задължение за цялостна
проверка на атакуваният електронен фиш констатира, че същият е съставен при спазване на изискванията на
чл.189 ал.4 от ЗДП , като в същия е
посочена териториалната структура на МВР
– ОДВМР - Варна, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното
превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката или мястото на доброволното й заплащане.
По отношение авторството на деянието, доколкото в
срока за посочване на данни за лицето , управлявало автомобила, не са навеждани
възражения и не е конкретизирано такова лице, съдът приема, че безспорно е
установено, че на санкциониране подлежи собственика на когото е регистрирано
МПС – въззивницата Ч..
От приложените по административно-наказателната
преписка доказателства досежно техническото средство с което е установено
нарушението е видно че системата установила нарушението – мобилна система за
контрол „TFR1-М“ е одобрен тип средство
за измерване и отговаря на метрологичните изисквания.
Събраните по делото доказателства се
безпротиворечиви и по несъмнен начин установяват фактическа обстановка,
идентична с твърдяната от издаващия орган.
При правилно установена фактическа обстановка и
правилна правна квалификация на нарушението, правилно е бил определен размера
на административното наказание.
Що се отнася до наведените доводи за отмяна на
електронният фиш, същите не се споделят от съда предвид на следното:
В жалбата се сочи, че срока , визиран в чл.34 от ЗАНН не е спазен. Нарушението е извършено на 01.12.2016г., а собственикът на
автомобила е получил ЕФ на 10.05.2019г. по време на контролна проверка.
Съдът, изхождайки от приложената по делото справка
от ОДМВМР Варна, намери, че датата на издаване на ЕФ се установява от същата. В
справката относно списък с намерени фишове се сочи дата на издаване , идентична
с тази на нарушението.
Обстоятелството, че лицето е било установено две
години и половина по- късно и тогава му е бил връчен екземпляр от ЕФ, по
никакъв начин не влияе върху сроковете по чл.34 от ЗАНН.
Въззивницата счита, че от съдържанието на ЕФ не
става ясно къде се е намирал ограничителния знак, като преди знака, ограничаващ
скоростта до 80 км/ч има друг, ограничаващ я до 100 км/ч. Не става ясно къде
точно е замерена скоростта, което е довело до нарушаване на правото й да
разбере обвинението.
Съдът не споделя възразеното, тъй като мястото на
засичане на скоростта е конкретизирано в достатъчна степен в ЕФ. Същото е
установимо с точност от приложението по преписката, визиращо точното
местоположение на техническото средство, както и от извлечение относно
публикуване на местата, където ще се
извършва контрол на скоростта и от протокол 14-8-16. Вписването на изрични
координати , къде точно е била засечена скоростта на движение по никакъв начин
не обезпечава организирането на защита на санкционираното лице, доколкото ,
както вече беше отбелязано по- горе е посочено, че движението е осъществено по
път Е-70, в посока към гр. Варна, до бензиностанция „Петрол“.
Наличното ограничение на скоростта от 80 км/ч в
района на засичане е обективирано в протокол 14-8-16, поради което и не
възниква съмнение относно движението на въззивницата именно в района на
действие на този пътен знак.
Сочи се, че автомобила
се управлява и от други лица и уведомяването на въззивницата, че има извършено
нарушение с него преди 2,5 години води до невъзможност да осъществи правото си
на защита, защото няма как да знае кой е управлявал автомобила тогава.
Горното не е от характер да доведе до отпадане на
отговорността на въззивницата, доколкото отговорност на същата е да знае на
кого предоставя за управление автомобила. В случай , че не може да посочи лице
, което го е управлявало , то съгласно ЗДП, който познава като правоспособен
водач на МПС, тя следва да понесе административнонаказателната отговорност за
извършено нарушение със собствения й автомобил.
След проверка на издаденото наказателно
постановление и преценка на доводите на въззивницата, съдът намери, че следва
да потвърди електронният фиш като правилен и законосъобразен.
Водим от
горното, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :