Решение по дело №500/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260091
Дата: 16 април 2021 г. (в сила от 1 юни 2021 г.)
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20201840200500
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                           гр. Ихтиман, 16.04.2021 г.

 

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публично заседание на двадесети и четвърти март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

            при секретаря Лиана Тенекева, като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 500 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

С Наказателно постановление ……….. г. на ДАМТН, на ОБЩИНА ДОЛНА БАНЯ, представлявана от Кмета В. Н.Д., за нарушение на чл. 190а, ал. 2, вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева.

Постановлението е обжалвано в срок, като се твърди, че същото е незаконосъобразно, тъй като липсва описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. По същество се оспорва извършването на административното нарушение.

            Административнонаказващият орган, редовно уведомен, не изпраща представител.

            Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност съобразно чл. 14 и 18 НПК, приема за установена следното

Съобразно представения констативен протокол № 02-02-37/21.05.2018 г. от проверка на язовирна стена и съоръженията към нея, изготвен от представители на ДАМДТ, ГД „Надзор за язовирните стени и съоръженията към тях“ и с участието на представител на общината, бил извършен оглед на язовир „Събча дере“, находящ се в землището на гр. Долна баня и собственост на община Долна баня. В протокола е отразено, че оператор на язовирната страна и съоръженията към нея е „Хидросис Инженеринг“ ЕООД. След извършване на проверката е дадено задължително предписание в срок до 20.06.2018 г. да се представи в ДАМТН Инструкция за експлоатация и програма за технически контрол на язовира.

На 30.08.2018 г. е извършена проверка от служители на ДАМДТ, ГД „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“ В.Ц. и Д.Я., при която, видно от съставения констативен протокол № 02-02-84/30.08.2018 г. е констатирано, че не е било изпълнено предписанието да се представи в ДАМТН Инструкция за експлоатация и програма за технически контрол на язовира.. Присъстващият на проверката представител на община Долна баня инж. А.Т. е отказала да подпише протокола от проверката.

Впоследствие на 08.10.2018 г. в гр. София е съставен АУАН № 02-025, в който е посочено, че община Долна баня на 30.08.2018 не е изпълнила даденото с КП № 02-02-37/21.05.2018 г. предписание, с което е нарушила чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите.

Констатациите в акта са потвърдени от разпита на актосъставителя В.Ц., според когото към момента на проверката общината не е била представила в ДАМТН посочените документи.

В показанията си св. А.Т., твърди, че всички документи за язовирите са стояли в  оператора. Впоследствие представили инструкцията за екксплоация и програмата за технически контрол на язовира.

От представеното по делото писмо на „Хидросис Инжернеринг“ ООД се установява, че инструкцията за експлоатация и програмата за технически контрол за язовир „Събча дере“ е представен от страна на оператора на ДАМТН на 20.11.2018 г.

Въз основа на съставения акт е издадено и атакуваното НП № НЯСС-459/28.12.2018 г., с което на ОБЩИНА Долна баня, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00 лева

От правна страна:

АУАН и НП са издадени от териториални и материално компетентни органи, в кръга на тяхната дейност, като при издаването им не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя.

По същество жалбата е неоснователна.

Събраните по делото доказателства установяват, че община Долна баня е собственик на язовир „Събча дере“. Този язовир на 21.05.2018 г. бил проверен от представители на ДАМДТ. В съответствие с правомощията си по чл.190а, ал. 1 т. 3 ЗВ са били дадени на община Долна баня задължителни предписания, които не са оспорени от общината по предвидения ред. Едно от предписанията е било до 20.06.2018 г. да се представи в ДАМТН инструкция за експлоатация и програма за технически контрол на язовира и е в съответствие с изискванията на чл. 203, ал. 2, т. 6, б. „г“ и чл. 205, т. 7 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и за контрол за техническото им състояние, които предписват, че тези документи са част от досието на всеки един обект. Констативният протокол с даденото задължително предписание е връчен на представител на община Долна баня по надлежния ред.

Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите въвежда задължение за собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията на председателя на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица, както и на комисиите, назначени от областните управители за извършването веднъж годишно на проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирите и съоръженията към тях.

При проверка на 30.08.2018 г. е установено, че община Долна баня не е представила в ДАМТН инструкция за експлоатация и програма за технически контрол. Това означава, че общината не е изпълнила задължителното предписание от 21.05.2018. Нещо повече – при проверката на 30.08.2018 г. е установено, че посочените документи не се съдържат и в досието на язовира, а видно от представените по делото писмени доказателства инструкцията за експлоатация и програма за технически контрол са предоставени на контролния орган едва на 20.11.2018 г., т.е. след  съставяне на АУАН.

Съгласно разпоредбата на чл.200, ал.1, т.39 ЗВ предвидената имуществена санкция  при неизпълнение на предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а,ал. 1, т. 3 е в размер  от 1000 до 20 000 лв.. В случая в атакуваното наказателно постановление липсват мотиви на наказващия орган относно размера на имуществената санкция. След като допуснатото нарушение е отстранено след съставянето на АУАН, съдът приема, че необосновано е наложена санкция в размер на 2000 лева, поради което и наказателното постановление следва да бъде изменено, а като на община Долна баня бъде наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева.

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № ………. г. на ДАМТН, С КОЕТО на ОБЩИНА ДОЛНА БАНЯ, представлявана от Кмета В. Н. Д., като НАМАЛЯВА наложената на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите имуществена санкция от 2000,00 лева на 1000,00 лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред АС съд – София област, в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

Районен съдия:

                      /Р. Йорданова/