Решение по дело №49/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 46
Дата: 14 март 2022 г. (в сила от 14 март 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20227280700049
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 46/14.3.2022 г.

 

гр. Ямбол, 14.03.2022 г.  

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на девети март две хиляди двадесет и втора година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 49 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.40, ал.1 ЗДОИ по жалба на Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК *, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, **, представлявано от А.Ж.К.-член на УС, чрез „Адвокатско дружество-Т.И., Е.Д.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление гр.Велико Търново, **, представлявано от адв.Т.Й.И. и адв.Е.С.Д. против Решение №2801-02319/03.02.2022 г. на Секретаря на Община Ямбол в частта по т.2, с която на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ, на заявителя е предоставен достъп до исканата информация относно копие на идеен проект за изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д.Благоев“ и ул.„Ямболен“, гр.Ямбол и обяснителна записка към него, чрез преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.”Г.С.Раковски” №7, в срок до 30 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, във връзка със Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-02074/01.02.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К..

В жалбата се твърди, че в оспорваното решение органът не е обосновал приложението на хипотезата на чл.27, ал.1, т.2 ЗДОИ, на която се е позовал, не става ясно как предоставянето на идейния проект и обяснителната записка към него би генерирало някакви разходи, като не е спазена и установената форма на решението, доколкото не са посочени мотиви за непредоставянето на исканата обществена информация по желания от заявителя начин. Претендира се за отмяна на решението в тази му част и за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателя не се представлява, като с писмена молба подържа жалбата с искане за уважаването и за присъждане на направените по делото разноски включващи държавна такса и адвокатско възнаграждение съгласно приложения списък на разноските.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание, оспорва жалбата с искане за отхвърлянето й и за присъждане на разноски, по съображения мотивирани в писмен отговор.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят Сдружение с нестопанска цел „К.К.”-гр.Ямбол, представлявано от А.Ж.К.-член на УС е подал до община Ямбол Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-02074/01.02.2022 г., с което е поискал достъп до следната обществена информация :

1.Преведени ли са на община Ямбол средствата, отпуснати с Постановление № 376 на МС от 5 ноември 2021 година, където съгласно чл. 1. (1), т.55. по бюджета на община Ямбол са определени 1 000 000 лв. за изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д. Благоев" и ул.„Ямболен", гр.Ямбол?

2.Разполага ли община Ямбол с проект-идеен, работен, технически, за изграждане на кръговото кръстовище. Бих желал да получа копие на проекта и обяснителна записка към него, в случай, че са налични.

3.Има изготвена количествено-стойностна сметка. Бих желал да получа копие, в случай, че е налична.

4.Ще бъдат ли достатъчни отпуснатите на община Ямбол средства за изграждане на кръговото кръстовище, ще се наложи ли дофинансиране на обекта от общинския бюджет или други източници и в какъв размер?

5.Кога се очаква и могат да започнат най-рано дейностите по изграждане на кръговото кръстовище?

6.Има ли определен конкретен срок, в който следва да се изразходват средствата, какъв е този срок и подлежат ли на връщане в държавния бюджет средствата при неспазването му?

В заявлението е посочено, че желае да получи исканата информация в следната форма:писмен отговор и копия на документи на e-mail: info@netnews.bg.

Със Заповед № РД/02-00307/06.04.2020 г. на кмета на община Ямбол е определена К.Л. - секретар на община Ямбол да взема решение за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация.

С Решение №2801-02319/03.02.2022 г. на К.Л.-секретар на община Ямбол на основание чл.28, ал.2, чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2 и чл.34, ал.4 от Закона за достъп до обществена информация е разрешен достъп до обществена информация, както следва:

1.Средствата, отпуснати с Постановление № 376 на МС от 5 ноември 2021 година, където съгласно чл.1. (1), т.55. по бюджета на община Ямбол са определени 1 000 000 лв. за изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д.Благоев" и ул.„Ямболен", гр.Ямбол, са преведени на община Ямбол.

2.Община Ямбол разполага с идеен проект за изграждане на кръговото кръстовище. Исканата от заявителя информация относно копие на проекта и обяснителна записка към него е голяма по обем и предполага необосновано увеличаване на разходите по предоставянето й, поради което и на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ на заявителя се предоставя достъп до исканата информация чрез преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол на адрес: гр.Ямбол, ул.„Г.С. Раковски" № 7 в срок до 30 (тридесет) дни от получаване на настоящото решение, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя.

3.Видно от т.2 от настоящото решение на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ на заявителя се предоставя достъп до исканата информация /относно идейния проект и всички негови части, в т.ч. КСС, ако такива са налични/ чрез преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол на адрес: гр. Ямбол, ул. „Г.С. Раковски” № 7 в срок до 30 (тридесет) дни от получаване на настоящото решение, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя. 

4.Информация за точния размер на необходимите средства за изпълнение на обект „Изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д. Благоев" и ул.„Ямболен", гр.Ямбол" може да бъде предоставена след изготвянето на техническия проект за същия с приложена подробна количествено-стойностна сметка.

5.Конкретна дата не може да бъде фиксирана, предвид обстоятелството, че предстои да бъде проведена процедура за инженеринг за обект „Изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д. Благоев" и ул.„Ямболен", гр.Ямбол".

6.Няма определен конкретен срок, в който следва да се изразходват средствата, респективно същите не подлежат на връщане в държавния бюджет.

В съдебно заседание ответната страна представя справка изготвена от дирекция „Устройство на територията“ относно обема (брой листа) на следната информация: идеен проект за изграждане на кръговото кръстовище на ул.„Д. Благоев" и ул.„Ямболен", гр.Ямбол.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК, като разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение №2801-02319/03.02.2022 г. на К.Л.-секретар на община Ямбол в частта по т.2, с която на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ, на заявителя е предоставен достъп до исканата информация относно копие на идеен проект за изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д. Благоев“ и ул.„Ямболен“, гр.Ямбол и обяснителна записка към него, чрез преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.”Г.С.Раковски” №7, в срок до 30 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, във връзка със Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-02074/01.02.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К..

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспореното решение е издадено от компетентен орган–К.Л.-секретар на община Ямбол в рамките на неговите правомощия по Заповед № РД/02-00307/06.04.2020 г. и Заповед № РД/02-00306/06.04.2020 г. на кмета на общината, в изискуемата писмена форма, с мотивиран отказ и при спазване на процедурата визирана в закона.

Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

Административният орган мотивира решението си, с което е предоставена в пълен обем исканата от заявителя информация, с това че исканата от заявителя информация относно копие на идеен проект за изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д. Благоев“ и ул.„Ямболен“, гр.Ямбол и обяснителна записка към него е голяма по обем и предполага необосновано увеличаване на разходите по предоставянето й, поради което и на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ на заявителя се предоставя достъп до исканата информация чрез преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол на адрес гр.Ямбол, ул.„Г.С. Раковски" №7 в срок до 30 дни от получаване на настоящото решение, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя.

Съгласно чл.27, ал.1 ЗДОИ органите са длъжни да се съобразят с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато: 1.за нея няма техническа възможност; 2.е свързана с необосновано увеличаване на разходите по предоставянето; 3.води до възможност за неправомерна обработка на тази информация или до нарушаване на авторски права, като чл.27, ал.2 ЗДОИ постановява, че в случаите по ал.1 достъп до информацията се предоставя във форма, която се определя от съответния орган.

В настоящия случай задълженият субект е приложил хипотезата на чл.27, ал.1 т.2 от ЗДОИ при предоставянето на достъп на жалбоподателя, като се е позовал на голямата по обем информация и необоснованото увеличаване на разходите по предоставянето й.

В този случай и доколкото исканата информация е предоставена на заявителя чрез преглед в сградата на общината, то в практиката си ВАС приема, че органът разполага с право на преценка, т.е. с оперативна самостоятелност да извърши преценка относно избраната форма, която преценка не подлежи на контрол за законосъобразност пред съда, след като са налице предпоставките за това.

Ето защо са неоснователни доводите в жалбата за допуснато нарушение на формата при издаване на оспореното решение, изразяваща се в липса на мотиви, както и за неяснота относно генерираните разходи, защото преценката за необосноваността на увеличаването им е в рамките на свободната воля на сезирания административен орган.

Поради това факта, че информацията не е предоставена във формата, предпочетена от заявителя, не води до извод за незаконосъобразност на акта.

От друга страна нормата на чл.2, ал.1 ЗДОИ сочи, че обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.

В този смисъл целта на закона е с получаването на исканата информация, гражданина да може да си състави собствено мнение за дейността на задължения субект, която цел се постига със запознаване на заявителя с цялата налична при задължения субект информация по визирания в решението способ.

Предвид посоченото разглежданото решение е валидно, като издадено от оправомощено лице, при наличието на дължимите материалноправни предпоставки и без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли, ведно с искането на оспорващия за присъждане на разноски.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателя на основание чл.143, ал.3 АПК следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски за юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК *, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, **, представлявано от А.Ж.К.-член на УС, чрез „Адвокатско дружество-Т.И., Е.Д.”, ЕИК **, седалище и адрес на управление гр.Велико Търново, **, представлявано от адв.Т.Й.И. и адв.Е.С.Д. против Решение №2801-02319/03.02.2022 г. на Секретаря на Община Ямбол в частта по т.2, с която на основание чл.27, ал.1, т.2, във връзка с ал.2, във връзка с чл.34, ал.4 от ЗДОИ, на заявителя е предоставен достъп до исканата информация относно копие на идеен проект за изграждане на кръгово кръстовище на ул.„Д.Благоев“ и ул.„Ямболен“, гр.Ямбол и обяснителна записка към него, чрез преглед на информацията в сградата на администрацията на Община Ямбол, на адрес гр.Ямбол, ул.”Г.С.Раковски” №7, в срок до 30 дни от получаване на решението, след предварително посочване на дата и час за преглед от страна на заявителя, във връзка със Заявление за достъп до обществена информация с peг. №2801-02074/01.02.2022 г. от Сдружение с нестопанска цел „К.К..

ОТХВЪРЛЯ искането на Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК *, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, **, представлявано от А.Ж.К.-член на УС за присъждане на направените по делото разноски.

ОСЪЖДА  Сдружение с нестопанска цел „К.К.”, ЕИК *, седалище и адрес на управление гр.Ямбол, **, представлявано от А.Ж.К.-член на УС да заплати на Община Ямбол направените по делото разноски за юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

На основание чл.40, ал.3 ЗДОИ решението не подлежи на касационно оспорване.

Решението да се съобщи на страните по реда на чл.138, ал.3 АПК.

 

                          СЪДИЯ: /п/ не се чете