Разпореждане по дело №262/2024 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 1604
Дата: 20 декември 2024 г.
Съдия: Цветомил Горчев
Дело: 20247090700262
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 1604

 

Габрово, 20.12.2024 г.

Административният съд - Габрово - VI Състав, в закрито заседание на двадесети декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ЦВЕТОМИЛ ГОРЧЕВ
   
като разгледа докладваното от съдията Цветомил Горчев административно дело262 по описа за 2024 година на Административен съд - Габрово, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 203-207 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 1, ал. 2 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ) по предявен иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Образувано е по искова молба на „*“ ЕООД – [населено място], ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], представлявано от управителя Й. В. Й., действащ чрез пълномощника си адв. С. Т. от АК – Габрово, съгласно представени пълномощно и договор за правна защита и съдействие, серия А, № 020491 от 30.10.2023 г. Предявен е иск срещу община Габрово за присъждане на сумата от 3772,00 лева, търсена като дължима но неплатена компенсация за извършен обществен превоз на учащи се от Община Габрово за периода м. януари – м. февруари 2023 г. Претендира се и присъждане на разноски.

Първоначално, исковата молба е подадена по общия ред - до Районен съд, [населено място] и е образувано гр. д. № 2029 от 2023 г. по описа на съда. Претенцията е била [жк], ал. 1 от ЗЗД за заплащане на сума, поради неоснователно обогатяване на ответника със същата, а именно неплащане на правно регламентирана компенсация за извършен обществен транспорт на ученици от Община Габрово за месеците януари и февруари 2023 година за заплащането на която били налице предвидените законови предпоставки и е проведено едно открито с.з.

С определение № 765/19.05.2024 г. на ГРС по горното дело, то е прекратено и изпратено по подсъдност на Административен съд – Габрово, по повод на което е образувано адм.д. № 262/ 2024 г. по описа на ГАдС. Настоящият съдебен състав изцяло споделя правния извод на РС – Габрово и намира, че с оглед предмета на делото и правилата за родова и местна подсъдност, компетентен да разгледа правния спор е Административен съд – Габрово, по следните съображения:

С оглед съдържанието на исковата молба и приложимата нормативна уредба, от правна страна кметът има качеството на първостепенен разпоредител на целеви средства от централния бюджет за компенсиране стойността на безплатните и по намалени цени пътувания на правоимащите лица, която сума се определя на база фактически извършени транспортни услуги. На кмета се възлага задача да организира изпълнението на задачите произтичащи от Закона за бюджета на РБ за съответната година във връзка с компенсиране на превозвачите за стойността на безплатните или по намалени цени пътувания на правоимащи лица съгласно Наредба за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, приета с ПМС № 163 от 29.03.2015 г., (обн., ДВ, бр. 51 от 07.07.2015 г.). С оглед разпоредбата на чл. 44, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), кметът има правомощието да издаде акт, с който да предостави на превозвачите, осъществяващи превози безплатно или по намалени цени, средства, които да ги компенсират, или да издаде акт, съдържащ отказ за предоставяне на такива средства, ако са нарушени изискванията на Наредбата. Това е волеизявление на орган на власт, с което се създават, респ. ограничават права на превозвачите, от което следва, че страните при така възникнало правоотношение не са равнопоставени. „ХЕПИ ТРАНС 17“ ЕООД твърди, че община Габрово неправомерно не е заплатила компенсации по Наредбата за периода за м. януари и м. февруари, 2023 г., като ги претендира по съдебен ред. По своята правна същност това искане представлява иск за обезщетение за вреди, произтичащи от управленската дейност на кмета на община Габрово. Поради това, искът правно се квалифицира като такъв по чл. 1 от ЗОДОВ и следва да бъде разгледан от административен съд по реда на Глава XI от АПК „Производства за обезщетения“.

В исковата молба се твърди, ищцовото дружество да идвършва дейност по обществен превоз на пътници на територията на област Габрово. Притежавал всички необходими разрешения и лицензи за това. Имал сключен договор с община Дряново № 240/31.10.2017 година за възлагане на обществен превоз на пътници на територията на община Дряново. При осъществяването на дейността си, изпълнявайки транспортната схема, извършвал и обществен превоз на ученици от [населено място] до [населено място] и обратно. За осъществяването на обществен превоз на учащи се нормативна база била Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на преводни документи за извършване на превозите. Съобразно тази наредба дружеството превозвач следвало да представи на общината, в която живеят учащите се по отношение на които се извършват такива превози - в случая Община Габрово, ежемесечно, справки за превозените учащи се, като брой издадени абонаментни карти за тях, километрите на които са превозени, както и стойността на сумата за компенсиране, която стойност била уредена в наредбата. На база на тези справки общината била длъжна да му заплати дължимата сума за компенсиране, която била различна за всеки месец. Съобразно чл. 3, ал.4 от наредбата кметовете на общини се разплащали с превозвачите съобразно фактически предоставените транспортни услуги. Така процедирал и с Община Габрово, считано от 01.03.2018 година, откогато започнал да извършва тази дейност - обществен превоз на пътници, включително и учащи се по Наредбата, видно от уведомлението до Община Габрово за това. До м. март 2023 година нямал проблеми в тази насока и получавал от Община Габрово, дължимите му се компенсации съобразно фактически предоставените от него транспортни услуги. На 06.03.2023 година изпратил до кмета на Община Габрово опис - сметка на издадените абонаментни карти на ученици за пътуване с автомобилен транспорт за месеците януари и февруари 2023 година, както процедирали регулярно във връзка с тези си взаимоотношения с община Габрово. Стойността на дължимата компенсация за извършените от него транспортни услуги била 823,50 лв. за м. януари 2023 година и 2948,60 лева за месец февруари 2023 година, като общата стойност била 3772 (три хиляди седемстотин седемдесет и два) лв. Въпреки изложеното получил от Община Габрово издадено от тях на 14.03.2023 година уведомление, с което искали видоизменяне на опис сметките и допълнителна справка. Представили справката отново с изисканите от Община Габрово реквизити, което не водело до никакви изменения в параметрите на подлежащите на компенсация превози. На 29.03.2023 година получил ново уведомление, с което Община Габрово го уведомила за това, че нямала основание за извършване на компенсирани на извършените превози за месеците януари и февруари 2023 г., тъй като опис сметките и справките били получени от Община Габрово на 20.03.2023 година, което не било в срока по чл. 40 ал. 3 от Наредбата, който бил 7-мо число на месеца, следващ отчетния месец. Счита, че отказът за плащане на Община Габрово бил неоснователен - справките изпратил не на 20.03.2023 година, а още на 06.03.2023 година. На 20.03.2023 година Община Габрово получила опис - сметки и справки във връзка с тяхното виждане за реквизити и искане, но те били със същите параметри като тези от 06.03.2023 година. На второ място компенсациите се дължали от общината не на база тяхното виждане за реквизити на документи или закъснение с един ден от дата, а на база фактически предоставените транспортни услуги - чл. 3, ал. 4 от наредбата. Не било спорно между страните, че фактически предоставените транспортни услуги били тези, отразени в опис сметката от 06.03.2023 година, като параметри и суми. Не получавайки дължимата му се компенсация, за фактически представените реални транспортни услуги във връзка с осъщественият от него обществен превоз на учащи се през месеците януари и февруари 2023 година обеднял, съответно му била причинена вреда, оценима като размер на дължимата му се за това сума, представляваща главницата по претенцията. При така изложените обстоятелства търси осъждането на ответника да му заплати сумата от 3772 (три хиляди седемстотин седемдесет и два) лева, както и да му бъдат присъдени направените разноските по делото. Представя писмени доказателства.

С разпореждане [номер]/13.09.2024 г. на ответната страна - Община Габрово е дадена възможност да представи писмен отговор, както и да представи всички писмени доказателства, с които разполага. Постъпил е писмен отговор с вх.№ СДА-01-2269/15.10.2024 година, в който ответната страна оспорва предявената претенция – по основание и размер и моли да се отхвърли, като неоснователна и недоказана. Претендира съдебно-деловодни разноски. Не оспорва „Хепи Транс 17“ ЕООД да осъществява обществен превоз на пътници, в това число и на ученици от [населено място] до [населено място] и обратно по утвърдена транспортна схема, подлежащи на компенсиране на превозвача съгласно цитираната Наредба. Твърди на 09.03.2023 г. в Община Габрово да постъпило писмо с вх. № ОССД-01-01- 111/09.03.2023 г. от ищцовото дружество с искане за компенсиране на безплатните и по намалени цени пътувания със средства от централния бюджет за месеците януари и февруари 2023 г., като в отговор на това искане на 14.03.2023 г. с писмо на Кмета на Община Габрово на ищеца било отказано плащане и дружеството е уведомено за множеството нередовности в искането и приложенията към него, както и са разяснени изискванията, на които такива искания трябва да отговарят, за да има основание Община Габрово да изплаща законосъобразно компенсации. С писмо Вх. № ОССД-01-01-183/ 20.03.2023 г., отново постъпило в Община Габрово от искане от „Хепи Транс 17“ ЕООД, ведно с нови приложения за същите суми за компенсиране на безплатните и по намалени цени пътувания със средства от централния бюджет за месеците януари и февруари 2023 г. Община Габрово повторно отказала да компенсира ищеца по горепосочената Наредба за месеците януари и февруари 2023 г., чрез писмо с Изх. № ОССД-01-01-183# 1/29.03.2023 г. Мотивите за този отказа били съобразени с нормативните изисквания и се свеждали до следното – липсвала справка за изминатия пробег от превозвача, опис- сметката и справката следвало да се представят в Общината по мястото на учебното заведение най-късно до 7-мо число на месеца, следващ отчетния месец, а в Община Габрово опис-сметки и ръкописни таблици, за които само можело да се предполага, че представляват регистър на издадените карти по чл. 29, ал. 3 от Наредбата са получени адва на 09.03.2023 г., като за компенсиране на стойността на намалените приходи за месец януари този срок бил до 7-мо число на месец февруари, а не на март. В нарушение на чл. 75 от Наредбата, представените опис-сметки не били подписани от лицето, което ги е съставило. Представените заедно с опис- сметките ръкописни таблици не съдържали всички изискуеми реквизити на регистър на издадените карти по чл. 29, ал. 3 от Наредбата – били изписани само двете имена на правоимащите, но липсвало пълното наименование на учебното заведение и общината, в която то се намира. Липсвали подписи на лицата, които са ги получили, които следвало да се положат при получаване на абонаментните карти. Това, от своя страна, не удостоверявало по безспорен начин доколко такива карти са издадени, съответно получени и използвани от правоимащите лица, а чл. 40, ал. 1 от Наредбата изрично предвиждал, че стойността на намалените приходи се компенсира на превозвачите ежемесечно въз основа на предоставени в общината опис - сметки за броя на издадените абонаментни карти до определените в зависимост от категорията на общината и вида на превозите месечни размери в левове за всяка една карта. В допълнително представената от ищеца документация в община Габрово с писмо Вх. № ОССД-01-01-183 от 20.03.2023 г., макар и вече да бил посочен изминатият пробег и да фигурирал подпис на съставителя на опис-сметките, отново липсвали подписите на лицата, които са ги получили. В Регистъра на издадените абонаментни карти по чл. 29, ал. 3 от Наредбата, отново фигурирали двете имена на правоимащите, но липсва пълното наименование на учебното заведение и общината, в която то се намира. Според ответника това означавало, че не може да се удостовери доколко такива карти са издадени и пак се препятства изчисляването на дължимата компенсация по реда на чл. 40, ал. 1. Предвид разпоредбите на чл. 65 от Наредбата, съгласно които кметовете на общини носят отговорност за законосъобразното разходване на предоставенитеот Държавата средства гореизложените обстоятелства се явили причината Община Габрово, в съответствие с действащото законодателство да откаже извършване на търсеното компенсиране за месеците януари и февруари 2023 г. Алтернативно поддържа, че ако горепосочените нередовности не били допуснати, то дружеството би имало основание да претедира за сума в размер [рег. номер]., като излага подробна сметка. Представе писмени доказателства.

По редовността и допустимостта съдът се е произнесъл, както и по конституирането на страните.

Съдът приема, че следва да допусне представените с искавата молба и отговора писмени доказателства.

Мотивиран от горното, Административен съд - Габрово

РАЗПОРЕДИ:

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 16.01.2025 г. от 12,00 ч., за която дата и час да се призоват страните.

ДОПУСКА като доказателства по делото приложените към ИМ и отговора писмени такива

СЪОБЩАВА на страните проекта си за доклад по делото:

Производството се провежда по реда на чл. 203 и сл. от АПК.

Твърденията и становищата на страните са изложени в мотивната част на настоящото разпореждане.

Правното основание на предявения иск е чл.1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Съдът УКАЗВА на ИЩЕЦА, че на основание чл. 154, ал. 1 от ГПК, носи доказателствена тежест за установяване съществуването на фактите и обстоятелствата, посочени в исковата молба, като следва да установи твърдяната незаконосъобразност на постановения отказ да се изплати компенсация, изпълнението на законовите изисквания за изплащането на претендираната компенсация, настъпилите имуществени вреди, изразяващи се обедняването с претендираната сума и нейния размер; причинно-следствена връзка между порочното действие и настъпилите за ищеца вреди.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на ищеца, в 14-дневен срок от получаване на препис от настоящото определение, да изрази становище по подадения писмен отговор на исковата молба от ответната страна, както и да представи доказателства и да формулира конкретни доказателствени искания.

Препис от писмения отговор на исковата молба от ответната страна да се връчи на ищеца.

Препис от разпореждането да се връчи на страните, ведно с призовката за съдебното заседание.

Разпореждането е окончателно.

 

 

Съдия: