Решение по дело №208/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 381
Дата: 2 ноември 2023 г.
Съдия: Силвия Андреева Житарска
Дело: 20237080700208
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№381

 

гр. Враца, 02.11.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ВРАЦА, І-ви състав, в публично заседание на 25.10.2023г. /двадесет и пети октомври две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: СИЛВИЯ ЖИТАРСКА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА, като разгледа докладваното от съдия ЖИТАРСКА адм. дело № 208 по описа на АдмС – Враца за 2023г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Производството е по реда на чл.156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във вр. със Закон за добавената стойност /ЗДДС/.

Образувано е по жалба на „Е.“ ЕООД ***, представлявано от * П.Г.Ч., действаща чрез пълномощника си * М.М. ***, срещу Ревизионен акт № Р-04000622003486-091-001/23.12.2022г., в частта с която е потвърден с Решение № 28/16.03.2023г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ – Велико Търново, с който са установени допълнителни задължения за ДДС за данъчни периоди от 01.03.2022 г. до 31.05.2022 г., общо в размер 9027,10 лева, от които за внасяне 3 891,68 лева и лихви в размер на 173,95 лева.

 В жалбата се излагат подробни съображения за незаконосъобразност на РА в оспорената му част. Твърди се, че неправилно и незаконосъобразно са установени задължения на ревизираното лице по ЗДДС за данъчни периоди от 01.03.2022г. до 31.05.2022г., като са формирани допълнителни данъчни задължения по стандартната ставка 20% върху извършените доставки на ** „****“.

Основните възражения по отношение на установените допълнителни данъчни задължения по ЗДДС са свързани с твърдението за нарушение на материалния закон, тъй като по отношение на обекта е приложимо определението за „**“ дадено в т. 61 на § 1 от ДР на ЗДДС и е относима диференцираната ставка от 9% ДДС.

Иска се отмяна на Ревизионен акт № Р-04000622003486-091-001/23.12.2022г. и присъждане на направените по делото разноски в размер на 50,00 лева, съобразно представеният платежен документ – л.181.

Представена е административната преписка, по опис, обективиран в придружително писмо вх. № 1076/11.04.2023 г. по описа на АдмС - Враца.

В представената по делото писмена защита от процесуалния представител на „Е.“ ЕООД *** са изложени съображения за незаконосъобразност на обжалвания ревизионен акт. Поддържа се, че стоките, предлагани в ** са *** (***) от асортимента на * „***“, ***, като стоките се предлагат на гише, придружени с достатъчно помощни услуги, за да могат да се консумират непосредствено, чрез предоставяне на прибори и чаши за еднократна употреба, на място, на поставените за целта 3 броя маси. Твърди се също, че в търговския обект на дружеството-жалбоподател е предоставена възможност на клиентите до инфраструктурата, осигуряваща възможност за консумация на храната на място, а персоналът – продавач-консултантите, формират индивидуалните порции според желанието на клиентите.

Ответникът - Директор на Дирекция „ОДОП“ – Велико Търново, редовно призован, чрез * Т. Л., оспорва жалбата като  неоснователна и моли да бъде оставена без уважение. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 1046,10 лева, съобразно материалният интерес и представен списък – л.167 от делото. В хода на устните състезания излага подробни съображения за законосъобразност на оспорения Ревизионен акт, като издаден при спазване на процесуалния закон и наличие на материално-правните предпоставки за това.

Съдът, като обсъди становищата на страните и доказателствата по делото и направи проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, приема за установени следните обстоятелства по делото:

След като прецени жалбата и изложеното в нея във връзка с приложената административна преписка, съдът счита, че същата е редовна и допустима, като подадена от лице с правен интерес, адресат на оспорения акт, чиято правна сфера неблагоприятно е засегната от акта, създаващ нови публични задължения за дружеството, и в преклузивния срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК, след приключване на задължителното обжалване по административен ред.

 РА е връчен по електронен път на 23.12.2022г. – л.26 от делото, жалбата срещу него е подадена по пощата на 06.01.2023г. /входирана на 10.01.2022 г./, в срока по чл. 152 от ДОПК. Решение № 28/16.03.2023г. е постановено в срока по чл.155 от ДОПК, започнал да тече от 18.01.2023г., след срока по чл.146 от ДОПК. Оспореното решение е връчено на 17.03.2023г. – л.15, като жалбата срещу него е подадена на 31.03.2023 г., видно от датата на товарителницата – л.7, входирана на 05.04.2022г., при което срокът по чл. 156 от ДОПК за депозирането ѝ е спазен.

Разгледана  по  същество  е  неоснователна.

От данните по преписката е видно, че жалбоподателя „Е.“ ЕООД *** развива търговска дейност в *** –  продажби на * „***“ и напитки в обект „*** Обекта е преместваем, представлява оборудван ** „Фиат-Дукато“, тип „***“, с рег. № ***, с бранд „***“ – фактически „****“, разположен на наета * 50 кв.м. пред ** „***“ от към ***“. На терасата има три броя маси, с общо 8 броя стола за консумация.

За ревизирания период жалбоподателя е приложил диференцираната ставка за облагане в размер на 9 % съгласно чл.66, ал.2, т.3 от ЗДДС.

Ревизионното производство е образувано със Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ № Р-04000622003486-020-001/11.07.2022г. /на л.56 от делото/, издадена от В. Т. Д. – ***“ при ТД на НАП Велико Търново, надлежно оправомощен за това, съгласно представената  Заповед № 1270/15.11.2021 г.  на  Директора  на ТД на НАП Велико Търново /л. 128/. С посочената  ЗВР е определен обхват на ревизията – задължения за Данък добавена стойност /ДДС/  за периода от 01.03.2022г. до 31.05.2022г., със срок за завършване на ревизията – два месеца от връчване на ЗВР. Със заповедта е разпоредено ревизията да бъде извършена от Р. Г. Б. – ** по приходите, ** и Е. Л. П. - **. Заповедта е връчена по електронен път на жалбоподателя „Е.“ ЕООД на дата 15.07.2022г. /л. 58/

По делото са събрани писмени доказателства.

След извършена служебна проверка на основание чл.160, ал. 2 от ДОПК, съдът констатира, че Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР)Р- 04000622003486-020-001/11.07.2022г. и Заповед за изменение на ЗВР № Р-04000622003486-020-002/05.09.2022г. – л.56 - 61, са издадени от оправомощени органи по смисъла на чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК, с оглед делегирането на правомощия по чл. 112, ал. 2, т. 1 от ДОПК със Заповед № 1270/15.11.2021 г. на Директора на ТД на НАП – Велико Търново – л.128 и сл. от делото.

РА № Р-04000622003486-091-001/23.12.2022г. и Ревизионен доклад № Р–04000622003486–092-001/31.10.2022г. са издадени от оправомощени органи, съгласно чл.119, ал.2 от ДОПК, в рамките на тяхната компетентност.

В съдържанието на ЗВР, заповедта за изменение на ЗВР, ревизионния доклад и ревизионния акт е отразено, че са издадени чрез информационна система „Контрол“ като електронни документи, подписани с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо по силата на чл.184, ал.1 от ГПК, вр. § 2 от ДР на ДОПК. От представените на технически носител справки от публичния регистър на електронните подписи на доставчика на удостоверителни услуги, се установява, че лицето възложило ревизията, ** и  члена на екипа, са имали валидни квалифицирани електронни подписи за съответните периоди, в който са издадени посочените по-горе електронни документи.

Въз основа на представените доказателства, съдът констатира, че ЗВР, ЗИЗВР, РА и РД са подписани от компетентните лица, посочени в тях, с валидни квалифицирани електронни подписи, представляват валидни електронни документи и не са налице основания да се считат за нищожни, като неподписани от техните издатели.

Ревизията е приключила в установения от чл.114, ал. 2 от ДОПК срок, надлежно определен от органа, който я е възложил.

Ревизионен доклад № Р-04000622003486-092-001/31.10.2022г. е съставен в срока по чл.117, ал. 1 от същия кодекс и е връчен на дружеството-жалбоподател при спазване разпоредбата чл.117, ал.4 от ДОПК.в тридневен срок от съставянето му, а именно на 31.10.2022г. – л.38.

Ревизионен акт № Р-04000622003486-091-001/23.12.2022г. е издаден в срока по чл.119, ал.2 от ДОПК, в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите и правните основания за постановяването му. Освен това изложение на фактическите основания за установяване на процесните задължения се съдържат в ревизионния доклад, който е неразделна част от РА /чл. 120, ал. 2 от ДОПК/, а съгласно константната съдебна практика мотивите на РД, когато са възприети от компетентните органи, се явяват и такива на приключващия ревизията акт.

На задълженото лице е била предоставена възможност да представи изисканите му документи и сведения в хода на извършваната му ревизия, същото е било редовно уведомявано, както за откриването на ревизионното производство, така и за всички последващи действия на органите по приходите, а също и за исканите от тях доказателства от значение за установяване размера на публичните му задължения.

В хода на ревизията преписката е попълнена с необходимите според ревизиращите органи доказателства, на база на които е извършена проверка на релевантните за облагането на жалбоподателя обстоятелства. Извършените въз основа на тези доказателства фактически констатации и направените правни изводи са предмет на преценка при проверката за материалната законосъобразност на РА и ще бъдат обсъдени в настоящото решение. Извън това, в процесуалния закон са предвидени достатъчно възможности ревизираното лице в пълнота да упражни правото си на защита чрез попълване на преписката с необходимите доказателства, включително чрез отправяне до решаващия орган или до съда на искания за тяхното събиране, като жалбоподателят се е възползвал от тези възможности.

По отношение съответствието на РА, в обжалваната му част, с материалноправните разпоредби на ЗДДС:

С ревизионния акт, потвърден по административен ред, чиято законосъобразност понастоящем е предмет на делото, органите по приходите са установили допълнителни задължения за ДДС за данъчни периоди от 01.03.2022г. до 31.05.2022г., общо в размер на 9027,10 лева, от които за внасяне 3 891,68 лева и лихви в размер на 173,95 лева.

В хода на съдебното производство не са събирани нови доказателства.

При така  установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Съгласно  чл.7, ал.1 от ДОПК актовете по този кодекс се издават от орган по приходите, съответно от публичен изпълнител, от компетентната териториална дирекция.  Седалището на  жалбоподателя „Е.“ ЕООД ***, както и търговския обект се намира в ***, от което следва, че компетентната териториална дирекция относно извършване на ревизията и съставяне на ревизионен акт е ТД на НАП Велико Търново.

 Въз основа на приложените към административната преписка доказателства и предвид  разпоредбата на чл.160, ал.2 от ДОПК, съдът намира, че ревизионният акт е издаден от компетентен орган по приходите, на основание чл. 119, ал. 2 от ДОПК, след възложена ревизия, съгласно  чл. 112 и чл. 113 от ДОПК,  в предвидената от закона форма, съгласно  чл. 113 от ДОПК, и съдържа реквизитите, посочени в чл.120 от ДОПК. Извършените  процесуални действия са оформени с протоколи, които съдържат реквизитите по чл. 50, ал. 2 от ДОПК, поради което на основание чл. 50, ал. 1 от ДОПК – обвързват съда с материална доказателствена сила по отношение на фактите, установени с тях.

В  ревизионния акт, са посочени фактическите и правните основания за издаването му. Ревизиращият орган е извършил подробен анализ на доказателствата, относими към данъчното облагане на жалбоподателя за ревизирания период. Изложил е мотиви и в обстоятелствената част на ревизионния  доклад, който е неразделна част от ревизионния акт. Спазени са законоустановените срокове за съставяне на ревизионния доклад и ревизионния акт. Потвърждаващото решение също е издадено от компетентен орган и съдържа правни и фактически основания  за  издаването  му.

С РА е извършен анализ на реализираните приходи от * дейност на „***“, за ревизирания период от 01.03.2022 г. до 31.05.2022г., за който е била приложена от жалбоподателя диференцирана ставка за облагане с ДДС от 9 % по реда на чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС. Установено е, че за реализацията на стоките в търговския обект е използван ***. При нито едно от посещенията, извършени от органите по приходите на ТД на НАП Велико Търново не установено в обекта да са работили ***. * са получавани от доставчика под формата на завършен в цялост продукт, ** от крайния потребител,  без да се налага допълнително влагане на материали и дейности по завършване на продукта. При придобиване на * ревизираното ЮЛ – жалбоподателя „Е.“ ЕООД, е получил фактури от доставчика „***“ ЕООД с начислен ДДС в размер на 20 %, по които е упражнил правото на приспадане на данъчен кредит в пълен размер. Не са установени други осчетоводени и вложени съпътстващи услуги, чрез които да се завършва вида на предлаганите стоки към момента на реализацията до крайния клиент. Предлагането на крайния продукт – ***, се свежда главно до общи и стандартни действия – **, **, * на прибори за еднократна употреба и почистване на търговската зона, като тези действия през повечето време се извършват не по поръчка на конкретен клиент, а постоянно или редовно в зависимост от общите очаквания за търсенето. В обекта няма с*, няма обслужване в същинския смисъл, което да се състои в предаване на **, в допълнително оформяне на ястията и сервиране на масата на клиента, няма специално предназначени за консумация места за сядане, няма съдове, мебели или прибори за подреждане. Другия вид предлагане в обекта – ***, също не налага допълнително влагане на материали или услуги – * е получена от доставчика в готов вид и е продадена в същия вид на клиента, без допълнителна обработка. Услугата по рязане на * и опаковането не може да бъде определена, като съпътстваща услуга, която да заема значителна от част от доставката.

Съгласно дефиницията по § 1, т. 61 от ДР на ЗДДС, „***“ са ** по смисъла на чл.6 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 на Съвета от 15 март 2011г. за установяване на мерки за прилагане на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност. В изр. второ на посочената норма е прието, че не е ** доставката на приготвена или неприготвена храна от супермаркети, магазини и други подобни. По смисъла на чл.6 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 на Съвета от 15 март 2011г. за установяване на мерки за прилагане на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност: „1. ** услугите са услуги, които се състоят в доставката на приготвени или неприготвени храни или напитки, или и на двете, за консумация от човека, придружени от достатъчно помощни услуги, за да могат да се консумират непосредствено. Доставката на храна, на напитки, или и на двете е само един компонент от едно цяло, в което услугите играят по-голяма роля. ** е доставката на такива услуги в заведенията на доставчика, а *е доставката на такива услуги извън помещенията на доставчика. 2. Доставката на приготвени или неприготвени храни или напитки или и на двете, независимо дали е включен превозът, но без каквито и да било други помощни услуги, не се смята за *** по смисъла на параграф 1. „.

В случая по делото няма данни дружеството да е категоризирано да извършва *дейност и не се установява обем от помощни услуги, които обуславят квалифициране на осъществяваната дейност от „Е.“ ЕООД като предоставяне на ***. В обекта на жалбоподателя се предлагат за продажби * (**) и напитки, в преместваем обект „***“, който представлява оборудван специален автомобил „Фиат-Дукато“, тип „***“, с ***“ – фактически ***, разположен на наета *50 кв. м.

Независимо, че през ревизирания период на* има 3-5 броя маси, това само по себе си не променя преценката за характера на осъществяваната дейност в обекта като различаваща се от предоставяне на ***. Предлагането на крайния продукт – ***, се свежда главно до общи и стандартни действия – **, опаковане на*, подаване на прибори за еднократна употреба, като тези действия през повечето време се извършват не по поръчка на конкретен клиент, а постоянно или редовно в зависимост от общите очаквания за търсенето. С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът намира, че не са налични съответния обем и качество от помощни услуги, които да обуславят определянето на дейността осъществявана от дружеството-жалбоподател като ** или предоставяне на ** по смисъла на § 1, т. 61 от ДР на ЗДДС.

Съгласно практиката на СЕС, ** се характеризират със съвкупност от елементи и действия, от които ** е само съставна част, и в рамките на тази съвкупност услугите подчертано следва да доминират. Според Решение на Съда (първи състав) от 22 април 2021 г. по дело C-703/19: „Член 98, параграф 2 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 година относно общата система на данъка върху добавената стойност, изменена с Директива 2009/47/ЕО на Съвета от 5 май 2009 г., във връзка с точка 12а от приложение III към тази директива и член 6 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 на Съвета от 15 март 2011 година за установяване на мерки за прилагане на Директива 2006/112, трябва да се тълкува в смисъл, че в обхвата на понятието „***“ попада доставката***, придружена от достатъчно помощни услуги, позволяващи на крайния клиент да консумира непосредствено тези *. В т. 58 от същото решение се посочва, че за квалифицирането на дадена облагаема сделка като „***“ законодателят на Съюза е искал да отдаде решаващо значение не на начина на приготвяне на * или на тяхното доставяне, а на осигуряването на помощни услуги, които придружават доставката на приготвените *, които услуги трябва да са достатъчни, за да осигурят непосредствената консумация на тези * и да играят по-голяма роля в сравнение с тяхната доставка. От друга страна, видно от т. 59 на решението критериите, които са решаващи, за да се прецени дали услугите, съпътстващи доставката на приготвените *, могат да се считат за „остатъчно помощни услуги, се отнасят до предлаганото на потребителя ниво на услуги. В т. 60 в това отношение съдът отчита по-специално елементи като присъствието на *, наличието на обслужване, което се състои по-конкретно в предаването на поръчки в *, в допълнителното оформяне на*и в сервирането им на масата на клиентите, наличието на специално предназначени за консумацията на *затворени и отоплени помещения, или наличието на гардероб и тоалетни, както и в осигуряването на съдове, мебели или прибори за * (вж. в този смисъл решение от 10 март 2011 г., Bog и др., C-497/09, C-499/09, C-501/09 и C-502/09).

С оглед дейността на ревизираното лице, свързана с предлагане на **“ (**) на място, различно от това, където са приготвени, както и съчетанието на съпътстващите услуги, предоставящи условия за консумация (обзавеждане, средства, липсващо специализирано обслужване от *), при което процесът на поръчване е опростен и частично автоматизиран и клиентът има ограничена възможност да персонализира поръчката, в случая липсва предоставяне на „***“ по смисъла на § 1, т. 61 от ДР на ЗДДС, а диференцираната ставка на данъка от 9% по реда на чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС е неприложима.

В този смисъл е Решение № 2637/14.03.2023 г., постановено по адм. дело № 6628/2022 г. по описа на ВАС.

По изложените съображения оспореният Ревизионният акт е законосъобразен и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

            При този изход на делото основателно се явява искането на процесуалния представител на ответника за разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на  1046,10 лева, което е съответно на минималното такова, съобразно материалният интерес – 9027,10 лева и съгласно чл. 7, ал. 2, т. 4 от Наредба № 1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения .

По изложените съображения, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Е.“ ЕООД ***, представлявано от управителя П.Г.Ч., действаща чрез пълномощника си * М.М. ***, срещу Ревизионен акт № Р-04000622003486-091-001/23.12.2022г., потвърден с Решение № 28/16.03.2023г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ – Велико Търново, с който са установени допълнителни задължения за ДДС за данъчни периоди от 01.03.2022 г. до 31.05.2022 г., общо в размер на 9027,10 лева, от които за внасяне 3 891,68 лева и лихви в размер на 173,95 лева.

 

ОСЪЖДА „Е.“ ЕООД *** ДА ЗАПЛАТИ на Национална агенция по приходите  направените по делото разноски в размер на 1046,10 лева (хиляда четиридесет и шест лева и 10 ст.).

       

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: