Решение по дело №226/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 329
Дата: 22 юни 2020 г. (в сила от 11 юли 2020 г.)
Съдия: Васко Димитров Нанев
Дело: 20207150700226
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 329/22.6.2020г.

             

 

гр. Пазарджик

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Пазарджик, в открито заседание на седемнадесети юни, две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:  1. ВАСКО НАНЕВ

  2. ГЕОРГИ ВИДЕВ

 

                 

 

при секретаря Тодорка Стойнова и с участието на прокурора Стефан Янев, разгледа докладваното от съдия Нанев административно дело № 226, по описа на съда за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 от АПК.

Делото е образувано по протест на прокурор при Окръжна прокуратура – Пазарджик – Станка Димитрова, подаден против Наредбата за пожарната безопасност на територията на община Лесичово, приета с Решение № 809/30.04.2015 г. на Общински съвет – Лесичово, взето по протокол № 72/30.04.2015 г.

В протеста се развиват съображения за незаконосъобразност на оспорената наредба.  Твърди се основно, че наредбата е приета при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила. В настоящия случай е нарушено изискването на чл.26, ал. 2 от ЗНА, тъй като проектът за приемане на наредбата не е публикуван по надлежния ред, ведно с мотивите към него. В съдебно заседание се иска  присъждането на направените  по производството разноски.

За ответника, Общински съвет – Лесичово, редовно призован, не се явява представител, не заявява становище по протеста.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

С Решение № 809, взето на заседание, проведено на 30.04.2015 г. по Протокол № 72, Общински съвет – Лесичово, като е взел предвид предложението на кмета на Общината и становищата на постоянните комисии, на основание  чл. 21, ал. 1, т.23 от, във връзка с ал.2 от ЗМСМА и чл.76, ал.3 и чл.79 от АПК е отменил Наредбата за пожарната безопасност и защита на населението на община Лесичово, приета с Решение № 97 от 27.06.2008 г. на Общински съвет Лесичово и е приел предложения проект на Наредба за пожарната безопасност на територията на община Лесичово. Наредбата е приета с изискуемото по закон мнозинство – от общ брой общински съветници – 13, на заседанието са присъствали 13, от които са гласували  – “за” – 13, “против” – 0 и “въздържали се” – 0.

Към предложението на кмета на община Лесичово са представени мотиви за приемането на Наредбата.

С Разпореждане съдът е указал на ответника – ОбС Лесичово, че следва да представи цялата преписка по приемането на оспорения подзаконов нормативен акт, която включва и доказателства за изпълнение на изискването на чл. 26 от ЗНА – преди внасянето на проект за нормативен акт, за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет-страницата на съответната институция, заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок (съгласно действащата към датата на приемане на решението редакция на чл. 26 от ЗНА) за предложения и становища по проекта.

Определението за насрочване е получено на 10.01.2020 г. По делото е  постъпило на 10.03.2020 г. придружително писмо, с приложена към същото преписка от председателя на Общински съвет Лесичово, като видно от същата липсват каквито и да е доказателства за изпълнение на изискванията на чл.26 от ЗНА за публикуване на проекта на интернет-страницата на община Лесичово. Следователно в настоящето производство не са представени доказателства за публикуване на проекта на Наредбата, ведно с мотивите, в посочения  от чл. 26 от ЗНА срок.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Протестът е процесуално допустим, като подаден от лице, имащо правен интерес от оспорването, по смисъла на чл. 186, ал. 2 от АПК и в законоустановения срок.

Разгледан по същество протестът е основателен.

Наредбата за пожарната безопасност на територията на община Лесичово, приета с Решение № 809/30.04.2015 г. на Общински съвет – Лесичово, взето по протокол № 72/30.04.2015 г. е подзаконов нормативен акт, чието приемане е от компетентността на общинския съвет, като орган на местната власт и местното самоуправление. Съгласно чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени в тях обществени отношения с местно значение. Член 15, ал. 1 от ЗНА изисква приетият нормативен да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Според чл. 75, ал. 2 и чл. 76, ал. 3 от АПК, нормативните административни актове се издават по прилагане на закона или подзаконов нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат, съобразно нормативните актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение.  

Съгласно  чл. 26, ал. 2 от ЗНА, в актуалната към датата на приемането на Наредбата редакция (ДВ бр. 46/2007 г.), приложим субсидиарно по силата на препращащата норма на чл. 80 от АПК, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет-страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Анализът на цитираната правна норма сочи извод, че изброените задължения на съставителя на проекта са императивно предвидени, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Неизпълнението на което и да е от тях води до процесуално нарушение, опорочаващо акта до степен, налагаща неговата отмяна.

В конкретния случай по делото се установи, че проектът на приетия на 27.02.2009 г. текст от Наредбата не е публикуван, съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА. В разпоредбите на чл. 13 и сл. от Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагането на ЗНА подробно е регламентиран редът и начинът за изготвянето на законопроект, а именно: изготвяне на първоначален проект, обсъждането му, изготвяне на втори проект, в случаите когато се налагат съществени изменения на първоначалния проект. Органът, който изготвя проекта, е длъжен да го изпрати заедно с мотивите на заинтересуваните лица, обществени организации, като въз основа на обсъжданията съставителят внася необходимите изменения в нормативния акт. Чак след това окончателния проект на акта се публикува, съгласно чл. 26, ал. 2 от ЗНА, непосредствено преди внасянето му за приемане от компетентния орган, с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност.

По делото не се събраха доказателства проектът на Наредбата да е публикуван в интернет-страницата на сайта на Община Лесичово. Приемането на Наредбата евентуално би засегнало права и интереси на заинтересувани лица или организации, които са били лишени от възможността да вземат становище по проекта. Не без основание в разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от ЗНА е предвидено, че публикуването на интернет-страницата на съответната институция става непосредствено преди внасянето на проект на нормативен акт. Тълкувайки посочения текст от закона може да се приеме, че следва да се публикува окончателният проект на нормативния акт, изготвен след проведеното обществено обсъждане и направените промени в него. Изискването за публикуване на проекта, ведно с мотивите към него, не е едно формално изискване, а строго регламентирана процедура, след която първоначалният проект може да бъде променен, когато се наложат съществени изменения.

С оглед на гореизложеното, настоящият състав намира, че Общински съвет Лесичово е приел подзаконов нормативен акт, чийто текст не е публикуван на интернет-страницата на съответната институция. Нарушението на изискването на  чл. 26, ал. 2 от ЗНА, както и на чл. 22, ал.3 от ЗУО съставлява самостоятелно основание за отмяна на акта като незаконосъобразен. Изискването на посочените законови текстове е императивно, а от представените доказателства не може да се обоснове извод, че то е спазено.

Ето защо съдът намира, че Наредбата в обжалваната й част е незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1, във връзка с чл. 196 АПК, на протестиращата страна следва да бъдат заплатени направените разноски. Предвид на това Общински съвет  Лесичово следва да бъде осъден да заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик направените по делото разноски в размер на 20 лева – внесена такса за публикация в Държавен вестник.

Водим от горното, и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Пазарджик, Х състав

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Наредбата за пожарната безопасност на територията на община Лесичово, приета с Решение № 809/30.04.2015 г. на Общински съвет – Лесичово, взето по протокол № 72/30.04.2015 г.

ОСЪЖДА Общински съвет Лесичово да заплати на Окръжна прокуратура Пазарджик направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

Решението ПОДЛЕЖИ на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

Решението ДА СЕ РАЗГЛАСИ по реда на чл. 194 от АПК след влизането му в законна сила.

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/П/

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1./П/

 

   

                     2./П/