Решение по дело №763/2020 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 260077
Дата: 17 март 2021 г. (в сила от 25 февруари 2022 г.)
Съдия: Галина Петкова Магардичиян
Дело: 20204500500763
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 15 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е   Ш   Е   Н   И    Е    №260077

гр.Русе, 17.03.202.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Русенският окръжен съд….гражданска колегия…в открито заседание на 19 февруари през две хиляди двадесет и първа година……..в състав:

Председател: Мария Велкова

      Членове: Галина Магардичиян

                       Боян Войков-мл.с.

                       

при секретаря Недялка Неделчева и в присъствието  на прокурора….. като разгледа докладваното от съдия Г.Магардичиян в.гр.д. № 763 по описа за 2020год.,за да се произнесе, съобрази следното:

          Производството е по чл.258 и сл ГПК.

Община-гр.Две могили, представлявана от кмета на Общината  обжалва Решение № 260025 от 07.10.2020г, постановено по гр.д.№ 130/20г по описа на РС-гр.Бяла, с което уволнението на Ц.П.Р. е признато за незаконно и същата е възстановена на длъжността, преди уволнението *******. Излагат се оплаквания за неправилност на съдебното решение, изразяваща се в това, че съдът неправилно е възприел фактическата обстановка, което е довело до грешни правни изводи. Иска се решението на първоинстанционния съд да бъде отменено и предявените искове с правно основание чл.344 КТ за отмяна уволнението на основание чл.328,ал.1,т.1 КТ да се отхвърлят поради законосъобразност на уволнението. Претендират се разноските по делото.

Въззиваемата Ц.П.Р. в писмен отговор счита, че подадената въззивна жалба е неоснователна, а постановеното от първоинстанционния съд решение правилно. Претендира разноски по делото.

         

Окръжният съд, като взе предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните и обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

          С допълнително споразумение за изменение на трудовото правоотношение № 316 от 30.12.2011г Ц.П.Р. е назначена на длъжност *******в същото. В последствие е изпълнявала само длъжността *****на *****.

          На 05.12.2019г Р. е получила предизвестие за прекратяване на трудовото й правоотношение във връзка с Решение № 944, взето на заседание на Общински съвет-Две могили с Протокол № 48 от 22.02.2019г за закриване на социалната услуга *****, считано от 01.11.201г и на основание чл.328,ал.1,т.1 КТ.

          С Акт за прекратяване № 1 от 03.01.2020г и на основание чл.328,ал.1,т.1 СТ и посоченото в предизвестието решение на ОбС-Две могили и връчено предизвестие изх.№ 5807 от 04.12.2019г е прекратено трудовото правоотношение с Ц.П.Р. на длъжност *****, считано от 05.01.2020г.

          По делото са представени Протокол № 48 от 22.02.2019г на Общински съвет-Две могили и Решение № 944, взето на заседание на Общински съвет-Две могили със същия протокол за закриване на услугата *****.

          Със Заповед № РД 01-0294 от 18.02.2020 на Изпълнителният директор на Агенция социално подпомагане /АСП/ е наредено закриване на социалната услуга в общността от резидентен тип, държавно делегирана дейност ***** в *****.

          Със Заповед № РД 01-386 от 29.03.2013г на изпълняващ длъжността изпълнителен директор на АСП е утвърдено Методическо ръководство за условията и реда за предоставяне на социална услуга *****. В глава ІІ от това ръководство е уреден редът за откриване и закриване на социалната услуга. Закриването на *****се извършва с решение на Общински съвет и заповед на изпълнителният директор на АСП или само със заповед на изпълнителния директор на АСП при нарушение на критериите и стандартите за социални услуги по мотивирано предложение на инспектората към изпълнителния директор на АСП.

          За да се закрие социалната услуга ***** следва да са налице двете кумулативни изисквания на цитираното методическо ръководство, а именно решение на Общински съвет и заповед на изпълнителния директор на АСП. Само Общинския съвет няма правомощия да закрие тази социална услуга. Едва след закриването й по надлежния ред за кмета на Община-Две могили, като работодател на *****, възниква правото да прекрати трудовия договор с *****. В този смисъл социалната услуга ***** в ***** е закрита на 18.02.2020г. когато е издадена заповедта за изпълнителния директор на АСП, а не към 05.12.2019г когато на Р. е връчено предизвестие за прекратяване на трудовия й договор, нито към 03.01.2020 когато е издадена заповедта за прекратяване на трудовия й договор, считано от 05.01.2020г, тъй като към този момент не е бил завършен фактическият състав на чл.328,ал.1,т.1 КТ закриване на социалната услуга. В случая е ирелевантно за спора дали към посочените моменти е имало лица, които да ползват услугата или не. Закриването й се извършва по посоченият по-горе ред и той е завършен едва към 18.02.2020г. В този смисъл прекратяването на трудовото правоотношение с Ц.П.Р., извършено на основание чл.328,ал.1, т.1 КТ с Акт за прекратяване № 1 от 03.01.2020г, считано от 05.01.2020г, е незаконосъобразно и правилно е отменено от първоинстанционния съд.

          Неправилно обаче първоинстанционният съд е уважил иска на Р. с правно основание чл.344,ал.1, т.2 КТ и е възстановил същата на заеманата от нея длъжност преди уволнението, а именно **********, общ.Две могили. Основателността на този иск не са определя само и единствено от основателността на иска за отмяна на уволнението като незаконосъобразно. За да се уважи иска за възстановяване на работника или служителя на длъжността, която е заемал преди уволнението, следва да са налице предпоставките за това. В случая ищцата не би могла да бъде възстановена на тази длъжност, тъй като към 18.02.2020г социалната услуга  ***** е била закрита по надлежният ред. Решението в тази част е неправилно и следва да се отмени като този иск се отхвърли като неоснователен.

          С оглед изхода на спора във въззивната инстанция в полза на Община-Две могили следва да се присъдят от направените разноски в размер на 50лв, само 25лв, а на въззиваемата от направени разноски в размер на 610лв да се присъдят разноски само в размер на 305лв. По компенсация Община-Две могили следва да заплати на въззиваемата разноски за тази инстанция в размер на 280лв.    

          Мотивиран така, окръжният съд

 

 

Р   Е   Ш   И:

         

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 260025 от 07.10.2020г, постановено по гр.д.№ 130/2020 по описа на РС-гр.Бяла в частта, в която е уважен искът на Ц.П.Р. с правно основание чл.344, ал.1, т.1 КТ и уволнението й, извършено с Акт за прекратяване № 1 ат 03.01.2020г на Кмета на Община-Две могили, на основание чл.328,ал.1,т.1 КТ, е признато за незаконно и заповедта е отменена като незаконосъобразна.

          ОТМЕНЯ   Решение № 260025 от 07.10.2020г, постановено по гр.д.№ 130/2020 по описа на РС-гр.Бяла в частта, в която е уважен искът на Ц.П.Р. с правно основание чл.344,ал.1,т.2 КТ и същата е възстановена на заеманата преди уволнението длъжност **********, общ.Две могили и вместо него ПОСТАНОВЯВА :

          ОТХВЪРЛЯ предявеният от Ц.П.Р. иск с правно основание чл.344,ал.1,т.2 КТ за възстановяване на заеманата преди уволнението длъжност - **********, общ.Две могили като неоснователен.

          ОСЪЖДА Община-Две могили, ЕИК *********, гр.Две могили, обл.Русе, бул.“България“ 84 да плати на Ц.П.Р., ЕГН ********** сумата от 280лв, представляваща разноски по компенсация във въззивната инстанция.

         Решението подлежи на обжалване пред ВКС с касационна жалба в 1-месечен срок от връчването му на страните.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          

 

                                                    

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ: