Решение по дело №405/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260002
Дата: 4 март 2022 г.
Съдия: Светозар Любомиров Георгиев
Дело: 20201840200405
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 04.03.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

РАЙОНЕН СЪД ИХТИМАН, ІII състав, в публично заседание на осми февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СВЕТОЗАР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Николета Кузева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 405/2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба срещу Наказателно постановление №Ф-55/23.06.2020 г., издадено от директора на ОДБХ София област, с което на Б.П.Т., ЕГН **********, за нарушение на чл. 12 от ЗХ на основание чл. 42, ал. 1 от ЗХ е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1500лв..

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като се твърди, че нарушението не е извършено, че жалбоподателят е бил нает да работи като продавач в обекта и не е знаел, че обектът не е регистриран по надлежния ред.

В проведеното публично съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с процесуален представител, който поддържа жалбата и допълва, че към момента на издаване на НП е действал нов ЗХ и посочените в НП разпоредби не отговарят на същия.

Въззиваемата страна изпраща представител в съдебно заседание, който излага съображения, че нарушението е извършено и НП е законосъобразно.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

 

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

 

Свидетелят Г.В. стопанисвал магазин за хранителни стоки, находящ се в с. Горна Василица, махала Гледжова, общ. Костенец, обл. Софийска. През 2010г. магазинът бил затворен.

Впоследствие около 2018г.- 2019г. свидетелят В. отново отворил магазина, макар обектът да не е бил регистриран по реда на Закона за храните, като се уговорил с жалбоподателя Б.Т. същата да отваря обекта за по един час на ден и да продава хляб и стоки от първа необходимост. Обектът външно не приличал на магазин, нямало табели с работно време, нямало касов апарат, нямало книги за описване на длъжности и работно време, не бил проведен инструктаж за работа и не бил подписан трудов договор между В. и жалбоподателя Т..

На 07.04.2020г. служители на ОДБХ София област извършили проверка на обекта, при която констатирали, че в обекта работила жалбоподателят Т., която извършвала съхранение, продажба и предоставяне за продажба на краен потребител на храни и напитки (кисело мляко, вафли и безалкохолни напитки) без обектът да е регистриран по реда и условията на чл. 12 ЗХ. На място за оказване на съдействие пристигнали  полицейските служители М. и И., а след обаждане от страна на жалбоподателя дошъл и В..

За извършеното бил съставен АУАН за извършено нарушение по чл. 12 от ЗХ. Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП, с което за нарушение на  чл. 12 от ЗХ на основание чл. 42, ал. 1 от ЗХ е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1500 лева.

 

ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:

 

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена след анализа на събраните по делото – писмени доказателства – доклад за ивършена инспекция в обект, заповеди за определяне на компетентни длъжностни лица, справка за актуално състояние, , както и гласните доказателствени средства – показанията на свидетелите Д., К., М., И. и В..

Съдът не кредитира показанията на св. В. в частта, в която заявява, че жалбоподателят не е знаел за липсата на регистрация на обекта, тъй като представляват оценъчна дейност и се опровергават от останалите доказателства по делото. Доказателственият материал в останалата си част е последователен и безпротиворечив, поради което съдът му даде вяра изцяло.

 

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

 

Като подадена в срок от лице имащо право на жалба, против акт подлежащ на съдебен контрол по реда на ЗАНН, жалбата е допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

АУАН и НП са издадени от компетентни лица и в кръга на техните правомощия. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок, като са спазени разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

Съгласно § 2 от ПЗР на действащия  ЗХ е отменен ЗХ, който е действал до 09.06.2020г., респ. е бил в сила към датата на извършване на нарушението и съставяне на АУАН (07.04.2020г.). Съгласно §3 от ПЗР на действащия ЗХ започналите и неприключили до влизането в сила на този закон административни производства и производства по издаване на разрешителни и удостоверение се довършват по досегашния ред. В конкретния случай с оглед разпоредбата на чл. 36 от ЗАНН административнонаказателно производство е образувано на 07.04.2020г. със съставяне на АУАН, поради което следва да бъде довършено именно по реда на отменения впоследствие ЗХ. В НП изрично е посочено, че се касае за чл. 12, ал. 1 от ЗХ в отменената редакция. Поради това е неоснователно възражението на жалбоподателя, че посочването на разпоредби по отменения ЗХ в НП води до неговата незаконосъобразност.

Съгласно чл. 12 ал. 1 ЗХ (отм.) производство и търговия с храни в страната се извършва само в обекти, регистрирани по реда на този закон.

Според § 1, т. 60 от ДР на ЗХ (отм.) "Търговия" е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни.

По делото се установи, че към момента на проверката обектът не е бил регистриран, но въпреки това жалбоподателят е съхранявал и продавал храни и напитки. От свидетелските показания се установи, че пред обекта е имало клиенти, а вътре в обекта жалбоподателят е продавал кисело мляко, безалкохолни напитки и вафли.

Обстоятелството, че жалбоподателят не е собственик на обекта е ирелевантно. Нормата на чл. 42,ал.1 от Закона за храните е категорична, че всеки който произвежда или търгува храни в обект, нерегистриран по този закон, извършва нарушение по смисъла на чл. 42, ал. 1 от ЗХ, ако не подлежи на по- тежко наказание (Решение № 122 от 06.02.2019 г. по к.н.а.д. № 1268/2018 г. на Административен съд София – област).

Неоснователно е възражението, че жалбоподателят не е знаел, че обектът не е регистриран по надлежния ред, респ. нарушението не е извършено виновно. От показанията на св. В. се установи, че жалбоподателят е отварял магазина само за по един час дневно в продължение на повече от една година, външно обектът не приличал на магазин, нямало табели с работно време, нямало касов апарат, нямало книги за описване на длъжности и работно време, не бил проведен инструктаж за работа и не бил подписан трудов договор. Всички тези обстоятелства в своята съвкупност не са характерни за един регистриран по надлежния ред магазин, поради което жалбоподателят е могъл и е бил длъжен да предвиди, че се касае за нерегистриран обект.

 

ПО НАКАЗАНИЕТО:

 

В случая съдът следва да съобрази и разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗАНН, според която за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му, като ал. 2 на същата разпоредба предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Задължението по чл. 12, ал. 1 от ЗХ (отм.) за осъществяване на производство и търговия с храни само в регистрирани обекти е предвидено съответно в чл. 23, ал. 1 и ал. 2, чл. 24 и чл. 26 от действащия след 09.06.2020г. ЗХ. Според чл. 23, ал. 1 и ал. 2 от действащия ЗХ производство, преработка и/или дистрибуция на храни се извършват след регистрация или одобрение по реда на закона, като компетентен орган за регистрация за целите на Регламент /ЕО/ № 852/2004 е директорът на Областна дирекция по безопасност на храните. Съгласно §1, т.6 от ДР на действащия ЗХ "Дистрибуция на храни" е всеки етап на разпространението на храни, като съхранение, транспортиране, търговия, внос и износ на храни. В новия ЗХ за неизпълнение на това задължение е предвидена санкция съобразно разпоредбата на чл.128, ал.1, т.3 - глоба или имуществена санкция в размер от 2000 лв. до 4000 лв., а в отменения ЗХ предвидената в чл. 42, ал. 1 санкция е в размер от 1500 лв. до 2000 лв., поради което санкцията по отменения ЗХ се явява по- благоприятна за нарушителя по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗХ (отм.) който произвежда или търгува храни в обект, нерегистриран по този закон, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 1500 до 2000 лв., а при повторно извършване на същото нарушение - с глоба от 2000 до 4500 лв..

В конкретния случай санкцията на жалбоподателя правилно е определена в минимален размер.

Не се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като деянието не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните нарушения от същия вид. Засегнати са обществени отношения, свързани със здравето на гражданите и не се касае за инцидентна проява, тъй като жалбоподателят в продължение на повече от година е продавал стоки в нерегистрирания обект.

 

ПО РАЗНОСКИТЕ:

С оглед изхода на спора и изричното искане на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 1 от АПК на въззиваемата страна се дължат разноски в размер на 300лв., представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение съгласно представен л. 24 гръб от делото договор за правна защита и съдействие.

Воден от изложеното по – горе и на основание чл. 63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №Ф-55/23.06.2020 г., издадено от директора на ОДБХ София област, с което на Б.П.Т., ЕГН **********, за нарушение на чл. 12 от ЗХ на основание чл. 42, ал. 1 от ЗХ е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 1500лв..

ОСЪЖДА  Б.П.Т., ЕГН **********,*** област сумата от 300 лв., представляваща адвокатско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – София област в 14-дневен срок от съобщението до страните за неговото изготвяне.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: