ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 3782
Плевен, 15.12.2025 г.
Административният съд - Плевен - II касационен състав, в закрито заседание в състав:
| Председател: | ДАНИЕЛА ДИЛОВА |
| Членове: | ЙОНИТА ЦАНКОВА ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА |
като разгледа докладваното от съдията Йонита Цанкова канд № 864/2025 г. на Административен съд - Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Касационното административно дело е образувано по касационна жалба на В. Б. В., гр. Червен бряг, срещу Решение № 76 от 07.10.2025 г. по АНД № 114/2025 г. по описа на Районен съд – Червен бряг, с което е потвърдено изцяло Наказателно постановление № 22-0374-000183/22.03.2022 г. на Началник РУ-Червен бряг, в ОДМВР – Плевен, с което на В. Б. В., гр. Червен бряг, са наложени административни наказания: 1. на основание чл. 185 от ЗДвП – глоба в размер на 20 лв.; 2. на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП – глоба в размер на 10 лв.
На настоящия съдебен състав стана служебно известно обстоятелството, че с Определение № 882 от 30.06.2025 г. по АНД (К) № 152/2025 г. по описа на Административен съд - Габрово е отправено преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз (СЕС) със следния въпрос:
Преюдициалните въпроси, формулирани в определението на Административен съд - Габрово са два, като вторият от тях е:
„Следва ли постановеното от съда на ЕС решение от 21.11.2024 г. по дело С-61/2023 г. да се тълкува и прилага към всички санкционни норми, предвидени в административното законодателство на Република България, като се има предвид, че т.53 от него съдът посочва: При тези условия налагането на глоба или на имуществена санкция с фиксиран размер за всяко нарушение на някои предвидени в закона задължения, без да предвижда различен размер на глоба или имуществена санкция в зависимост от тежестта на нарушението, както предвижда разглежданата в главното производство система от наказания, изглежда непропорционално с оглед целите, посочени в правната уредба на Съюза? Предвид изложеното възниква въпросът дали разпоредби от националното законодателство, които предвиждат такъв фиксиран размер от санкциите, каквато е нормата на чл. 93в, ал.5 от Закона за автомобилните превози, следва да се преценяват за съвместимост с принципа на пропорционалност, заложен в правото на ЕС и в светлината на така цитираното решение на съда?“.
Настоящият състав на съда, като съобрази, че т. 2 от отправеното преюдициално запитване по дело С 437/2025г. по описа на СЕС се явява преюдициално за настоящето производство, предвид фиксирания размер на глобата/имуществената санкция, предвидена в българското законодателство за съответното административно нарушение, счита, че са налице предпоставките на чл. 154а, ал.1 т.8 от АПК. Съгласно тази норма съдът спира производството при отправено преюдициално запитване от друг съд по въпрос, обуславящ изхода на спора.
Конкретният случай е именно такъв.
В настоящото производство следва да бъде извършена преценка за законосъобразност и пропорционалност на определената санкция за административното нарушение, за което е издадено обжалваното наказателно постановление. Поставеният в т. 2 преюдициален въпрос по дело С-437/2025 г. на СЕС е във връзка със съответствието на наложената санкция с фиксиран размер с принципа за пропорционалност, съставляващ общ принцип в правото на ЕС.
В тази връзка е уместно да се отбележи и че макар всяко едно преюдициално заключение на СЕС да се постановява в рамките на определено висящо производство пред национална юрисдикция на държава-членка, доколкото неговият предмет с свързан с тълкуване на общностноправна норма, то не се отнася само и единствено до това конкретно национално производство, а става част от правните норми на общностното право. В този ред на мисли задължителната сила на решението му се отнася до всички национални съдилища, пред които биха възникнали или са възникнали и отправени за решаване спорове във връзка с правните норми, по които се е произнесъл СЕС.
Необходимостта от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство налага производството по настоящото дело да бъде спряно, до решаване на дело С-437/2025 г. на СЕС на основание чл.154а, ал.1 т. 8 от АПК.
Воден от горното съдът
ОПРЕДЕЛИ:
СПИРА производството по КАНД № 864/2025 г. по описа на Административен съд - Плевен до постановяването на решение от Съда на Европейския съюз по дело № С-437/25.
ВЪЗЛАГА на деловодителя на състава да извършва ежемесечни проверки по движението на дело № С-437/25, като след постановяване на съдебен акт по същото, делото да се докладва на съдията докладчик за възобновяване на съдебното производство.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО ПОДЛЕЖИ НА ОБЖАЛВАНЕ с частна жалба чрез АдмС-Плевен пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от връчването му на страните.
| Председател: | |
| Членове: |