Р Е Ш Е Н И Е
№ 87
гр. Габрово, 07.10.2022 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в публично съдебно заседание на двадесет и девети септември
две хиляди двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА
при
секретаря РАДОСЛАВА КЪНЕВА и с
участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм.
дело № 166 по описа за 2022 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 92, ал. 14 от Закона
за гражданската регистрация /ЗГР/.
Производството е образувано по жалба на М.Н.К. с посочен в жалбата
адрес ***, постоянен и настоящ адрес съгласно служебно изготвена справка в НБД
Население гр. Трявна, ул. „********“ № 1, против Заповед
№ 378 от 06.07.2022 година на Кмета на Община Трявна.
В жалбата оспорващият твърди, че се регистрирал в с. Пържиграх в собствен имот, за който плаща данъци, такси и др., като не намира за нормално в 21-ви век някой да му нарежда къде може да живее и къде не; изразява несъгласие, че когато във връзка с избори общината регистрира множество лица на чужди или несъществуващи адреси проблем няма, а за него има проблем да се регистрира в собствен имот. Прави искане за отмяна на оспорената заповед.
В открито съдебно заседание жалбоподателят М.Н.К. се явява
лично, поддържа жалбата, както и искането по същество.
Ответната страна Кмет на Община Трявна
не се явява в открито съдебно заседание, представлява
се от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, оспорва се
жалбата, по същество се прави искане за отхвърлянето ѝ и се претендира
присъждане на разноски съгласно приложен списък /л. 7/.
Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 92, ал. 14 от ЗГР, указан от административния орган в оспорения акт.
След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Съгласно докладни записки с №№ УРИ 360р-3243 от 13.04.2022 година /л. 13/ и УРИ 360р-3617 от 29.04.2022 година /л. 14/, на 12. и 28.04.2022 година полицейски инспектори от Районно управление – Трявна при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Габрово посетили с. Пържиграх, като констатирали, че същото е необитаемо, няма постоянно живущи лица. Полицейските служители установили имота, собственост на оспорващия М.К., като констатирали, че находящата се в него постройка е видимо необитаема, няма следи от скорошно пребиваване; към постройката не се вижда електроподаване и същата не е в състояние да се използва за жилищни нужди; имотът е видимо изоставен и непригоден за живеене, няма видими признаци от пребиваване на лица. При проведена беседа съседи на К. на предишния му адрес *** заявили, че К. продължава ежедневно да живее на адреса в гр. Трявна, като управляваните от него МПС можели да бъдат видяни паркирани в непосредствена близост.
Съгласно Констативен протокол от 17.05.2022 година /л. 15/ полицейски служители и служители от общинската администрация в гр. Трявна извършили проверка по повод констатирано нарушение от М.К. на ЗГР, при която е установено, че с. Пържиграх е напълно обезлюдено от много години, няма прокарана ВиК инсталация и електричество; установени са 3 необитаеми и частично разрушени къщи – без видими признаци на живот, обрасли с тревиста и горска растителност, без следи от човешка дейност около тях. Констатирано е, че М.К. не живее в селото.
Видно от Протокол за предупреждение от 19.05.2022 година, № 360р-4232 от 20.05.2022 година, съставен от полицейски инспектор при РУ – Трявна /л. 16/, оспорващият М.К. на основание чл. 65 от Закона за Министерството на вътрешните работи е предупреден да смени постоянния и настоящия си адрес в срок до 30 дни от предупреждението.
На М.К. е съставен Акт за установяване на административно нарушение серия АД, бл. № 220374, от 21.06.2022 година, съставен от полицейски инспектор при РУ – Трявна, съгласно който АУАН К. е нарушил чл. 99, ал. 1 от ЗГР, тъй като не е променил постоянния и настоящия си адрес в 30-дневен срок съгласно закона; при извършени проверки в с. Пържиграх било установено, че къщата в с. Пържиграх е необитаема от години и в нея няма нормални битови условия за живот, тъй като няма ток и вода /л. 17/.
Според писмо от Началника на РУ – Трявна при ОД на МВР – Габрово до Кмета на Община Трявна, № УРИ 360 000-1725 от 23.06.2022 година /л. 18/, от 12.10.2021 година в къща в с. Пържиграх се е регистрирал оспорващият М.Н.К., като е попълнил необходимите документи при кметския наместник и си е извадил лични документи с новия адрес; описва се фактология по повод извършени проверки в селото на 12.04.2022, 28.04.2022 и 17.05.2022 година, при които било установено, че селото е обезлюдено, а имотът, в който се е регистрирал К., необитаем; приложени са фотоснимки, направени при проверката на 17.05.2022 година /л. 19-22/; в заключение е посочено, че има извършено нарушение от М.К. на ЗГР и следва да започне процедура по заличаване на постоянния и настоящ адрес на К. ***.
Със Заповед № 352 от 27.06.2022 година на Кмета на Община Трявна е назначена комисия от служители на Община Трявна, ТЗ ГРАО – Габрово, Областна администрация – Габрово и РУ – Трявна, които да извършват проверки по постъпили писмени сигнали или искания на собственици на имоти, подадени до Община Трявна или Областен управител на област Габрово, както и по собствена инициатива, за спазване разпоредбите на чл. 92, чл. 99, ал. 1 и 4 или чл. 99а от ЗГР, като за резултатите от проверките се изготвят протоколи /л. 12/.
Съгласно Протокол № 1 от 04.07.2022 година на комисията, назначена със Заповед № 352 от 27.06.2022 година на Кмета на Община Трявна, комисията, след разглеждане на документите, приложени към писмо от Началника на РУ – Трявна при ОД на МВР – Габрово до Кмета на Община Трявна, № УРИ 360 000-1725 от 23.06.2022 година, вх. № 24-00-83 от 24.06.2022 година по описа на Община Трявна, е взела решение да предложи на Кмета на Община Трявна да издаде заповед за заличаване на адресната регистрация по постоянен и настоящ адрес на М.Н.К.,*** /л. 25-26/.
Последвало е издаване на оспорената в настоящото производство Заповед № 378 от 06.07.2022 година на Кмета на Община Трявна, с която на основание чл. 44, ал. 2 от Закона за местната администрация и местното самоуправление, чл. 99б, ал. 1 от ЗГР, чл. 140а от Наредба № РД-02-20-09 от 21.05.2012 година за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, във връзка с писмо от Началника на РУ – Трявна при ОД на МВР – Габрово до Кмета на Община Трявна и предвид изложеното в Протокол № 1 от 04.07.2022 година на комисията, назначена със Заповед № 352 от 27.06.2022 година на Кмета на Община Трявна, е наредено да се извърши дерегистрация от постоянен и настоящ адрес на М.Н.К. от адрес ***, кметство Черновръх, община Трявна, област Габрово, считано от 07.07.2022 година.
Съгласно разпоредбата на чл. 99б, ал. 1 от ЗГР, при писмен сигнал или по искане на собственик на имот, подадени до орган по чл. 92, ал. 1 или до областния управител за нарушение на чл. 92, чл. 99, ал. 1 и 4 или чл. 99а, както и по собствена инициатива кметът на общината или на района издава заповед за определяне на комисия, която да извърши проверка за спазване на изискванията за извършване на адресна регистрация или промяна на адрес. В състава на комисията се включват служители от съответната общинска администрация, представители на съответната областна администрация, на териториалните структурни звена на Министерството на вътрешните работи и на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В случаите на подадени писмен сигнал или искане на собственик на имот заповедта за определяне на комисията се издава в тридневен срок от получаването им и се обявява на таблото за обявления и на интернет страницата на общината. В случай че кметът не издаде заповедта в определения срок, тя се издава от областния управител. Ал. 2 на чл. 99б от ЗГР регламентира, че проверката по ал. 1 се извършва в 7-дневен срок от издаване на заповедта за определянето на комисията, като за резултатите от проверката се съставя протокол. Според ал. 3 на чл. 99б от ЗГР, в тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал. 2 кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92 или на чл. 99а, и изпраща обобщена информация чрез съответното териториално звено „Гражданска регистрация и административно обслужване“ на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за автоматизираното им заличаване в регистъра на населението.
От посоченото следва, че основание за заличаване на адресна регистрация е нарушение на чл. 92 или чл. 99а от ЗГР, като в разпоредбата на чл. 92, ал. 2 от ЗГР са посочени положителните предпоставки, които следва да са осъществени, за да бъде извършена адресна регистрация на адрес в страната, а именно лицата представят един от следните документи: 1. документ за собственост; 2. документи за ползване на имота за жилищни нужди, включително договор за предоставяне на социална услуга от резидентен тип и договор за настаняване в специализираните институции; 3. други документи, доказващи собствеността или ползването на имота. Според ал. 3 на същата разпоредба за извършване на адресна регистрация се представя и писмено съгласие на собственик, когато заявителят не е собственик, чрез декларация по образец, подадена лично пред органа по ал. 1, или с нотариална заверка на подписа, като изискване не се прилага за лицата, които са в родство по права линия със собственика или ползвателя на имота или са техни съпрузи /аргумент от чл. 92, ал. 5 от ЗГР/. Разпоредбата на чл. 99а от ЗГР предвижда, че на адреса на едно жилище, не могат да се регистрират по постоянен и настоящ адрес повече от двукратния брой на лицата, които обичайно могат да обитават съответното жилище.
В процесния случай нито в оспорената заповед, нито в някой от документите, представляващи административна преписка по издаването ѝ, е посочено нарушение на чл. 92 и/или чл. 99а от ЗГР при извършване на адресната регистрация на К. по постоянен и настоящ адрес ***. В писмо от Началника на РУ – Трявна при ОД на МВР – Габрово до Кмета на Община Трявна, № УРИ 360 000-1725 от 23.06.2022 година /л. 18/, е посочено, че от 12.10.2021 година в къща в с. Пържиграх се е регистрирал оспорващият М.Н.К., като е попълнил необходимите документи при кметския наместник и си е извадил лични документи с новия адрес; в преписката липсват данни на адреса в с. Пържиграх да са регистрирани повече лица от допустимия брой съгласно закона, като в цялата преписка се сочат данни, че селото е обезлюдено.
Общите правила за издаване на административен акт са регламентирана в АПК. ЗГР не урежда специално производство по издаване на акт по чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, което да изключва приложението на АПК, в частност задължението на административния орган да уведоми заинтересовани лица, че е започнало административно производство. В настоящия случай производството е започнало по инициатива на кмета на общината, като за начало на производството следва да се приеме датата на извършването на първото процесуално действие /аргумент от чл. 25, ал. 3 от АПК/, което в случая е издаването на Заповед № 352 от 27.06.2022 година на Кмета на Община Трявна за назначаване на комисия по чл. 99б, ал. 1 от ЗГР, тъй като извършените преди това проверки не би следвало да се считат за част от производството. Лицето, за което се иска заличаване на адресните му регистрации, има качеството на заинтересована страна /аргумент от чл. 15, ал. 1 от АПК/, което съгласно чл. 26, ал. 1 от АПК е следвало да бъде уведомено за започване на производството във връзка с упражняване на правото му да участва в него, да сочи доказателства, да дава становища и обяснения. Аргумент в полза приложимостта на общия ред по АПК в производството по издаването на заповед по чл. 99б, ал. 3 ЗГР произтича и от разпоредбата на чл. 140а, ал. 4 от Наредба № РД-02-20-09 от 21.05.2012 година за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, предвиждаща задължение за органа за спазване на чл. 35 от АПК при издаването на заповедта, т.е. необходимост от изясняване на фактите и обстоятелствата по случая и предварително обсъждане на обясненията и възраженията на заинтересуваните граждани и организации. В тази връзка производството по издаването на процесната заповед се е развило едностранно, в нарушение на чл. 34 и чл. 35 от АПК, при пълно игнориране на процесуалните права на засегнатото от акта лице – оспорващ в настоящото производство.
Макар заседанието на комисията по чл. 99б, ал. 1 от ЗГР, назначена със Заповед № 352 от 27.06.2022 година на Кмета на Община Трявна, да е проведено в срока по чл. 99б, ал. 2 от ЗГР, то същата не само че не е уведомила заинтересованото лице за започване на производство за установяване спазени ли са изискванията при промяна на адресните му регистрации и евентуално заличаване на последните, но не е извършила и дължимата съгласно чл. 99б, ал. 2 от ЗГР и в обема, посочен в чл. 140а, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-09 от 21.05.2012 година за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, собствена проверка, като видно от текста на Протокол № 1 от 04.07.2022 година е разгледала само документи, изслушала е доклад на полицейски служител – член на комисията относно извършени проверки и е възприела предложението, съдържащо се в писмо от Началника на РУ – Трявна при ОД на МВР – Габрово до Кмета на Община Трявна, № УРИ 360 000-1725 от 23.06.2022 година, за предприемане на действия съгласно ЗГР за заличаване на адресните регистрации по постоянен и настоящ адрес на М.К., като по този начин е извършено нарушение на разпоредбата на чл. 99б, ал. 2 от ЗГР, изискваща не преповтаряне на установени от други лица факти, мотиви и направени предложения, а извършване на самостоятелна и обективна проверка, резултатите от която следва да имат самостоятелен характер. Гореизложеното навежда на извода, че комисията е формално назначена, за да легитимира определен резултат от предварително извършени проверки.
В
случая следва да се има предвид и това, че според чл. 140а, ал. 4 от Наредба № РД-02-20-09 от 21.05.2012 година за
функциониране на Единната система за гражданска регистрация въз основа на протокола на комисията и при спазване на чл.
35 от АПК кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни
регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на Закона за
гражданската регистрация, докато в чл. 99а, ал. 3 от ЗГР е предвидено, че в
тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал. 2
кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за
които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92 или на чл. 99а,
и изпраща обобщена информация чрез съответното териториално звено
"Гражданска регистрация и административно обслужване" на Главна
дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" в
Министерството на регионалното развитие и благоустройството за автоматизираното
им заличаване в регистъра на населението. Настоящият съдебен състав намира, че
на основание чл. 15, ал. 3 от Закона за нормативните актове следва да бъде
приложена разпоредбата на чл. 99а, ал. 3 от ЗГР, което означава, че не всяко
нарушение на ЗГР води до заличаване на адресна регистрация, а се заличават
адресни регистрации, извършени в нарушение на чл. 92 или чл. 99а от ЗГР.
С оглед пълнота на изложението настоящият съдебен състав намира за необходимо да посочи, че буди недоумение фактът, че изготвената служебна справка в Национална база данни „Население“ за постоянен и настоящ адрес на оспорващия установява постоянен адрес от 03.10.2001 година и настоящ адрес от 13.01.1998 година, актуални към 25.07.2022 година, гр. Трявна, ул. „********“ № 1, т.е. в НБД Население не е отразена промяната, заявена от оспорващия през м. октомври 2021 година, но в същото време се претендира, че лицето е нарушило чл. 99, ал. 1 от ЗГР.
При така установените факти, съдът намира, че Заповед № 378 от 06.07.2022 година на Кмета на Община Трявна, макар издадена от компетентен орган предвид представената по делото Заповед № 372 от 04.07.2022 година на Кмета на Община Трявна /л. 23/ и в изискуемата от закона писмена форма, е издадена в нарушение на материалния закон, при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в несъответствие с целта на закона, поради което следва да бъде отменена, а оспорването се явява основателно.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед № 378 от 06.07.2022 година на Кмета на Община Трявна
На основание чл. 92, ал. 14 от ЗГР решението е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: