РЕШЕНИЕ
№ 1479
Пловдив, 17.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - III Състав, в съдебно заседание на двадесет и трети януари две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА |
При секретар МАРИЯНА ГЕОРГИЕВА-ПЕЙНИРОВА като разгледа докладваното от съдия ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА административно дело № 2519 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията ЗУТ) във връзка с чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).
Образувано е по жалба на Х. Г. Т. с [ЕГН] и на Ц. К. Р. с [ЕГН] от [населено място], [улица], депозирана чрез адвокат З. Н., с която се оспорва законосъобразността на Решение № 225, взето с протокол № 13 от 26.07.2023 г. на Общински съвет - Пловдив, с което се изменя и допълва Решение № 176, взето с протокол № 11 от 29.06.2023 г. на Общински съвет – Пловдив, с което е одобрен проект за изменение на ПУП – ПР (подробен устройствен план – план за регулация) за Централна градска част, [населено място] и план схеми: "Зелена система", "Недвижими културни ценности", "Територии за археологическо проучване", "Монументални и художествени елементи", "Водоснабдителни мрежи и съоръжения", "Канализационни мрежи и съоръжения", "Електроснабдителни мрежи и съоръжения", "Електронно снабдителни мрежи и съоръжения", "Топлоснабдителни мрежи", "Газоснабдителни мрежи" и план-схема "Комуникационно-транспортна", и Правила и нормативи за прилагане на плана", и Правила и нормативи за прилагане на ПУП – ПР на Централна градска част, [населено място], в частта, засягаща ПИ 56784.521.618 по КККР на [населено място], обл. Пловдив.
Предметът на съдебното производство е определен с влязло в сила определение № 2871 от 29.11.2023 г., постановено по административно дело № 2519 по описа за 2023 г. на Административен съд – Пловдив.
Претендира се отмяна на оспореното решение в частта му относно поземлен имот 56784.521.618 по КККР на [населено място], обл. Пловдив.
Процесуалният представител на жалбоподателите, в съдебно заседание, поддържа жалбата, претендира отмяната на административния акт в оспорената част. Претендира разноските по делото и представя подробни писмени съображения.
Ответникът Общински съвет - Пловдив, представляван от адвокат Й., оспорва жалбата и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на разноските по делото. Представя подробни писмени съображения.
Жалбоподателките се легитимират като собственички на идеални части от ПИ с идентификатор 56784.521.618 по КККР на [населено място], район „Централен“, [улица].
Според приетите заключения по двете допуснати съдебно – технически експертизи, ПИ с идентификатор 56784.521.618 по КК и КР на [населено място] се явява предмет на изменението на ПУП – ПР за Централна градска част, [населено място], чрез включването му в УПИ VI -521.618, с ново отреждане - „за обществено обслужващи дейности“, с площ 167.00кв.м по плана на Централна градска част – Пловдив.
Съгласно нормата чл. 131, ал. 1 от ЗУТ, заинтересувани лица в производството по одобряване на ПУП и на техните изменения са собствениците, носителите на ограничени вещни права и концесионерите според данните от имотния регистър, а до неговото въвеждане - по данни от КР, когато недвижимите имоти са непосредствено засегнати от предвижданията на плана. Разпоредбите на чл. 131, ал. 2, т. 1 от ЗУТ, непосредствено засегнати от предвижданията на ПУП недвижими имоти са имотите - предмет на самия план.
Жалбата е подадена в срок и при наличието на правен интерес ,срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е ДОПУСТИМА.
От приетата по делото административна преписка се установи, че с Решение № 347, взето с Протокол №15 от 13.09.2012г. на ОбС- Пловдив е одобрено планово-техническо задание за ПУП-ПРЗ, план за регулация и застрояване, специфични правила и нормативи (СПН) – ЦГЧ – [населено място], част от което планово-техническо задание са изходни данни за проучване и проектиране, представляващи извадки от ОУП от 2007г. на [населено място], одобрен с Решение № 375, взето с Протокол № 16 от 05.09.2007г. на ОбС- Пловдив. Възложено е на кмета на община Пловдив да извърши необходимите действия по реда на чл.124 и чл.125 от ЗУТ за изпълнение на решението, включително и с обявяване на обществена поръчка за изработване на ПУП-ПРЗ, специфични правила и нормативи – централна градска част – [населено място].
Със становище Изх. №ЗЗ-НН-51 от 06.02.2013г. на заместник-министър на културата, на основание чл.84, ал.1 и ал.2, във връзка с чл.83 от Закона за културното наследство (ЗКН), се съгласува “планово-техническо задание за възлагане на обществена поръчка за обект: ПУП – ПРЗ и специфични правила и нормативи за територии по чл.13 от ЗУТ – Централна градска част – [населено място]“ и Проектна документация за „Изготвяне на идейни проекти за велосипедните зони в [населено място]“, фаза „Идеен проект“, част „Първа“.
С писмо Изх. №ОВОС-594 от 17.09.2012г. на изпълняващ длъжността директор на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), гр. Пловдив, е дадено заключение, че ПУП-ПРЗ и специфични правила и нормативи за територия – Централна градска част – [населено място] не подлежи на процедура по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
Проведена е процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на Закона за обществените поръчки, с наименование “Изготвяне на ПУП-ПР, план за регулация, ПУП-ПЗ, план за застрояване, и специфични правила и нормативи за територии по чл.13 от ЗУТ - Централна градска част - [населено място]“, данни за която поръчка са достъпни на страницата на Агенцията по обществени поръчки (АОП) в интернет, с номер на преписката 00267-2013-0044.
С Решение по точка 1. от дневния ред, обективирано в Протокол №30 от 04.07.2014г. ЕСУТ при община Пловдив, се приема проект “ПУП-ПР, план за регулация, ПЗ, план за застрояване и специфични правила и нормативи за територии по чл.13 от ЗУТ – Централна градска част, [населено място]“, първи етап на предварителен проект – Анализ на състоянието на територията.
С Решение по точка 1. от дневния ред, обективирано в Протокол №56 от 12.12.2014г. ЕСУТ при община Пловдив, се приема проект “ПУП-ПР, План за регулация, ПЗ, План за застрояване и специфични правила и нормативи за територии по чл.13 от ЗУТ – Централна градска част, [населено място]“, фаза предварителен проект II-ри етап.
Установи се от Становище Изх. №ЗЗ-НН-51 от 12.10.2015г. и Становище с Изх. №ЗЗ-НН-51 от 29.09.2016г. на заместник-министър на културата, на основание чл.84, ал.1 и ал.2, във връзка с чл.83 от ЗКН, “ПУП-ПР, план за регулация, ПЗ, план за застрояване и специфични правила и нормативи за територии по чл.13 от ЗУТ – Централна градска част, [населено място]“, е съгласуван при следните условия: Прилагането на плана е допустимо след одобряване на СПН със заповед на Министъра на регионалното развитие (и благоустройството) и при условията на чл. 80 и 83, ал.4 от ЗКН и чл.113 от ЗУТ.
Установи се, че проектът е съгласуван със заинтересуваните централни и териториални администрации и контролни органи и експлоатационни дружества. Приети по делото са заверени преписи на становища: с Вх.№13Ф5046-51 от 10.06.2016г. на и.д. началник на Сектор “Пътна полиция“ в Областна дирекция на МВР – Пловдив; с Изх. №08-00-4702 от 18.07.2019г. на управител на “Водоснабдяване и канализация“ ЕООД (Пловдив), ЕИК *********; с Рег. индекс 08-00-852 от 18.04.2016г. от “Българска телекомуникационна компания“ ЕАД; с №4 от 18.04.2016г. от “ЕВН България Електроразпределение“ ЕАД; с №472 от 26.04.2016г. от “ЕВН България Топлофикация“ ЕАД; както и с изх. №02-129 от 28.04.2016г. от “СИТИГАЗ БЪЛГАРИЯ“ ЕАД.
С Решение № 309, взето с Протокол №12 от 14.07.2016г. на ОбС- Пловдив е одобрено изменение на ПУП-ПУР на ул. “Гладстон” от осова точка № 259 и о.т. № 259А до о.т. №264 и о.т. №265 за кв.155, 156Д, 292 и 296 по плана на ЦГЧ - [населено място] и приведен в съответствие с КК и с приетия предварителен проект на ЦГЧ УПИ VІІІ-521.1456, кино, като промяна на част от северната улична регулационна линия на ул. “Гладстон“ от бул. “Руски“ до ул. “Виктор Юго“ /кв.155, кв.156Д, кв.196 по плана на “Централна градска част, [населено място]/ и част от южната улична регулационна линия на ул. “Гладстон“ от бул. “Руски“ до ул. “Авксентий Велешки“ /кв.292 по плана на “Централна градска част, [населено място]/, като се намалява габаритът на улицата в рамките на допустимото, съгласно Наредба №2 от 29.06.2004г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортните системи на урбанизираните територии. По силата на това решение, което не е оспорвано от жалбоподателите, уличната регулационна линия на имота им е такава, каквато е установена и със спорния план, доколкото от експертното заключение се установи, че промяна в тази част няма.
С Решение по точка 1. от дневния ред, обективирано в Протокол № 29 от 19.07.2019г. на ЕСУТ при община Пловдив, е разгледан ПУП-ПРЗ със специфични правила и нормативи (СПН) по чл.13 от ЗУТ – ЦГЧ-Пловдив - окончателен проект и части: ПУП-ПР, ПУП-ПРЗ, Схема “Недвижими културни ценности“ и схема “Територии за археологическо проучване“, Схема “Монументални и художествени елементи“, Схема “Зелена система“, Транспортно-комуникационна схема, настилки и сметосъбиране, Схема “Водоснабдителни мрежи и съоръжения“, Схема “Канализационни мрежи и съоръжения“, Схема “Електроснабдителни мрежи и съоръжения“, Схема “Електронно снабдителни мрежи и съоръжения“, Схема “Газоснабдителни мрежи“ и Схема “Топлоснабдителни мрежи“, като е решено да се изпълнят разпоредбите на чл.128, ал.1 от ЗУТ.
Проектът е съобщен на заинтересуваните лица, съгласно чл.128, ал.1 от ЗУТ, за което е обнародвано обявление в ДВ бр.70 от 03.09.2019г.
Постъпилите възражения против проекта са разгледани от ЕСУТ при община Пловдив, което се установи от Протокол №49 от 20.12.2019г. Взето е решение корекциите по проекта по отношение на приетите възражения да бъдат извършени от проектанта “МОДУЛОР – 2“ ЕООД.
С Решение по точка 1. от дневния ред, взето с Протокол №21 от 15.07.2022г. на ЕСУТ при община Пловдив, се коригира решение, взето с Протокол № 49, т.1 от 20.12.2019г. Констатирано е, че проектът за изменение на регулационния план по своето естество представлява привеждане на регулационните с имотните граници на поземлените имоти. Запазват се кварталите на ЦГЧ, като се преномерират само повтарящи се и тези с буквени наименования.
С Решение по точка 36. от дневния ред, взето с Протокол №1 от 11.01.2023г. ЕСУТ при община Пловдив потвърждава свое решение, взето с Протокол № 21, т.1 от 15.07.2022г. по т.1, т.2 и т.3. Не приема проект за изменение на „ПУП-ПЗ и СПН за ЦГЧ, [населено място]“. Предлага на кмета на община Пловдив да внесе предложение в ОбС- Пловдив за прекратяване на производството по одобряване на ПЗ и СПН за ЦГЧ, [населено място]. Приема проект за изменение на „ПУП-ПР за ЦГЧ, [населено място]“ и схеми по чл.108 от ЗУТ. Предлага на кмета на община Пловдив да внесе предложение до ОбС- Пловдив по чл.129, ал.1 от ЗУТ за одобряване на „ПУП-ПР за ЦГЧ, [населено място]“ схеми по чл.108 от ЗУТ.
Решение №176 от 29.06.2023г., обективирано в Протокол №11 от 29.06.2023г. на ОбС- Пловдив, е взето от компетентен орган, съгласно чл.129, ал.1 от ЗУТ и съгласно чл.27, ал.3 от ЗМСМА, във връзка с чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА.
На 12.07.2023г. в ОбС - Пловдив постъпва предложение с Вх. № 23Х-129 от кмета на община Пловдив, с което се предлага ОбС - Пловдив да измени и допълни решението. Предложението е разгледано и одобрено от комисии към ОбС - Пловдив: от Постоянна комисия по устройство на територията и жилищна политика - на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г. от Постоянна комисия по правни въпроси - на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г.: от Постоянна комисия по бюджет и финанси – на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г. от Постоянна комисия по екология и комунални дейности - на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г. от Постоянна комисия по здравеопазване и социални дейности – на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г. от Постоянна комисия по образование, наука, вероизповедание и етнически въпроси – на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г. - от Постоянна комисия по общинска собственост и стопански дейности – на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г. - от Постоянна комисия по култура, туризъм, евроинтеграция и международни отношения – на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г.- от Постоянна комисия по обществен ред, транспорт и защита - от Постоянна комисия по младежки дейности и спорт – на 21.07.2023г., съгласно Протокол №10 от 21-07-2023г.
Постъпили са възражения от живеещите на ул. “Гладстон“.
На 26.07.2023г. е проведено заседание на ОбС- Пловдив, на което с изискуемото мнозинство общински съветници, е взето Решение №225 по Протокол №13 от 26.07.2023г. на ОбС- Пловдив.
Установи се от приложената административна преписка, че част “Регулация“, фаза “Окончателен проект“, от процесния ПУП-ПР, е изготвена от правоспособни проектанти, също че процесният проект за ПУП-ПР е изработен от компетентни за това проектанти, което обстоятелство не се спори от страните.
В хода на съдебното производство бе изслушана и приета СТЕ, изпълнена от вещото лице Р. Н., оспорена от процесуалния представител на ответника, която Съдът кредитира, ведно с допълнителната такава и с приложенията, като обективно, компетентно и безпристрастно изготвена, и в съответствие с доказателствата по делото.
Вещото лице посочва, че не се предвижда изменение в северната улична регулационна линия на ул. "Гладстон" спрямо ПУП-ПУР, приет и одобрен с Решение № 309/2016г. на ОбС – Пловдив, като за част от ПИ 56784.521.618 е образувано ново УПИ VІ-521.618, обществено обслужващи дейности, с площ 167.00 кв.м., което е по-малко от намаленото с 1/5 нормативно изискващо се 240.00 кв.м., съгласно чл. 19, ал.1 от ЗУТ (300 кв.м.).
Още изяснява, че към момента на изработване на проекта за изменение на ЦГЧ (допуснат с Решение № 347, взето с Протокол № 15/13.09.2012г. на ОбС - Пловдив се приема и одобрява планово - техническо задание за възлагане на обществена поръчка за обект: проект за изменение на ПУП-ПРЗ, СПН за ЦГЧ. Действащ е ЗРП, одобрен със Заповед № ОА-321/28.02.1994г. Като от УПИ парцел I-649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 659, 660,1363, кв.155, по плана на ЦГЧ на [населено място], одобрен със Заповед № ОА-321/28.02.1994г. се отнема по-голяма част от поз. имот пл. номер 657 и почти цялата сграда в него попада в улична регулация. Отнемането от имота се обосновава от разширяването на ул. "Гладстон".
В одобрения процесни Решение № 176, взето с Протокол № 11/29.06.2023г. на ОбС - Пловдив, с което се приема и одобрява проект за изм. на ПУП-ПР на ЦГЧ и план схеми…., заедно с Решение № 225, взето с Протокол № 13/26.07.2023г., с което се изменя и допълва предходното, е предвидено запазване на улична регулационна линия (по северната страна на ул. "Гладстон") в проекта за изменение на ПУП - ПУР за процесния имот, одобрен с Решение № 309, взето с Протокол № 12/14.07.2016г. (лист 363). Уличната регулационна линия (по северната страна на ул. "Гладстон") минава през многофамилна жилищна сграда с идент. 56784.521.618.1.
Към момента на изработване на проекта за изменение на ЦГЧ (допуснат с Решение № 347, взето с Протокол № 15/13.09.2012г. на ОбС – Пловдив, се приема и одобрява планово - техническо задание за възлагане на обществена поръчка за обект: проект за изменение на ПУП-ПРЗ, СПН за ЦГЧ, е действащият ЗРП (План за регулация и застрояване) УПИ парцел I - 649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 659, 660,1363, кв.155, по плана на ЦГЧ на [населено място], одобрен със Заповед № ОА-321/28.02.1994г.
С изменение на ПР с ПУП-ПУР, одобрен с Решение № 309, взето с Протокол № 12/14.07.2016г. се променя уличната регулационна линия (северна страна на ул. "Гладстон", като се отмества успоредно и на юг, спрямо улична регулационна линия по действащия план (зачертана с кафяви кръстчета), нанесено с кафяв цвят, (без да се променя отреждането на УПИ парцел I-649, 650, 651, 652, 653, 654, 655, 656, 657, 659, 660,1363, в който участва част от имот 657, на жалбоподателките, съответстващ на ПИ 56784.521.618 по КК), кв.155, се проектира нова улична регулационна линия, успоредна и на юг от улична регулационна линия по плана от 1994г. Няма оразмерителни линии.
При справка в община Пловдив няма данни за последващи изработени ПУП за ПИ 56784.521.618.
По всички регулационни планове (ПР одобрен 1994 и ПУП-ПУР, одобрен 2016г.) както и по проекта за изменение на ПУП-ПР, одобрен с обжалваните Решение № 176, взето с Протокол № 11/29.06.2023г. на ОбС - Пловдив, с което се приема и одобрява проект за изм. на ПУП-ПР на ЦГЧ и план схеми…., заедно с Решение № 225, взето с Протокол № 13/26.07.2023г. (с което се изменя и допълва предходното) изработени върху КК на [населено място], одобрена със Заповед РД-18-48/03.06.2009г. на ИД на АГКК-София, вътрешните, странични регулационни линии минават по имотните граници на ПИ с идент.56784.521.618 (стар имот пл. номер 657).
Процесното изменение на ПУП-ПР, одобрено с обжалваните Решение № 176, взето с Протокол № 11/29.06.2023г. на ОбС - Пловдив, с което се приема и одобрява проект за изм. на ПУП-ПР на ЦГЧ и план схеми…., заедно с Решение № 225, взето с Протокол № 13/26.07.2023г. (с което се изменя и допълва предходното) е изработено върху КК на [населено място], одобрена със Заповед РД-18-48/03.06.2009г. на ИД на АГКК-София.
Няма разлика между двете кадастрални основи по отношение на КК и ПИ 56784.521.618.
Има разлика в осовите линии, като тези в плана за регулация, одобрен с обжалваните решения е идентичен с Плана за регулация, съставляващ ПУП-ПРЗ и СПН на ЦГЧ за част от кв. 155, 156Д, 292 и 296 (Предварителен проект – ІІ етап), приет с Протокол № 56/12.12.2014г на ЕСУТ и ПУП-План за улична регулация, одобрен с Решение № 309, взето с Протокол № 12/14.07.2016г. (л.363), съвпадащи с действащия план от 1994г.
Има разминаване (дублиране на нови квартали) в номерацията на квартала, в който попада ПИ 56784.521.796: Кв. 155 по ПР, одобрен със Заповед № ОА.321/1994г.; Кв. 92, по ПР, приет с обжалвани Решение № 175 и Решение № 225 от 2023г. на Общински съвет ; Кв.127 по предварителния проект на ПУП-План застрояване (лист 7 от СТЕ)
Експертът посочва, че няма приложена таблица за новите номера на квартали и идентичност с предхождащи.
Изрично пояснява, че с оспорените Решение № 176, взето с Протокол № 11/29.06.2023г. на ОбС - Пловдив, с което се приема и одобрява проект за изм. на ПУП-ПР на ЦГЧ и план схеми…., заедно с Решение № 225, взето с Протокол № 13/26.07.2023г. (с което се изменя и допълва предходното) се одобрява проект за изменение на ПУП - План за регулация, а с Решение № 347, взето с протокол № 15 от 13.09.2012г. на Общински съвет – Пловдив (лист 76гръб), е одобрено "Планово-техническо задание за ПУП-ПРЗ….", а не за изменение на ПУП-ПРЗ. Във всички протоколи на ЕСУТ, както и в наименованията на проекта ("обекта") и схеми към него и съгласувателни писма към тях, се описва като проект: "ПУП-ПРЗ", а не като "изменение на ПУП-ПР", както е в обжалваните решения и в Протокол № 1/11.01.2023г. на ЕСУТ (л. 111-гръб), с който се приема окончателен проект за изменение на ПУП-ПР и не се приема ПУП-ПЗ.
Експертът заключава, че приетият, с обжалваните Решения на ОбС "проект за изменение на ПУП-ПР", не съответства на описания в "Планово-техническо задание за възлагане на обществена поръчка за изработване проект на ПУП-ПРЗ….".
От приложените по делото документи е видно, че при процедирането е създадена документация за "проект за ПУП-ПРЗ", в пълнота съответстваща на изискванията на Наредба № 8 от 14.06.2001г. за обема и съдържанието на устройствени планове към ЗУТ, с минимални пропуски.
Процесният проект за изменение на ПУП - ПР не съответства на изискванията за проект за изменение, тъй като в неговата графична част, няма чертеж, на който да е видно това изменение, т.е. чертеж, на който старите регулационни линии и "отреждане" на поземлените имоти да са зачертани, и да са изписани новите. Тези изменения не са описани и в текстовата част (било/става), няма съгласувателни писма за такъв проект.
Всички проекти и схеми са изработени като нови (за нов ПУП), а не като изменение на съществуваща регулация и инфраструктура.
Вещото лице посочва, че според текста на обявление в ДВ бр.70 от 03.09.2019г. и разгласен по реда на чл.128, ал.2 от ЗУТ (л. 99-гръб) се съобщава, "че е изработен проект за подробен устройствен план – план за регулация и застояване (ПУП-ПРЗ) със специфични правила и нормативи (СПН) по чл. 13 от ЗУТ – Централна градска част, [населено място] – окончателен проект, разгледан с Протокол № 29, точка 1, от 19.07.2019г.". Не е съобщен крайният окончателен проект (с нанесени възражения и други корекции), а и съобщението е за "ПУП-ПРЗ", а не е "за изменение на ПУП-ПРЗ", както и не е уточнено, че се приема само Плана за регулация, а плана за застрояване, отпада.
С Държавен вестник брой 75/01.09.2023г. са обявени Решение № 176, взето с Протокол № 11/29.06.2023г. на ОбС - Пловдив, с което се приема и одобрява проект за изм. на ПУП-ПР на ЦГЧ и план схеми…., заедно с Решение № 225, взето с Протокол № 13/26.07.2023г. (с което се изменя и допълва предходното).
Вещото лице посочва, че План застрояване на ЦГЧ (Прот. № 56/2014г на ЕСУТ – л. 82) има устройствена зона "Смф2ц1": съответстваща на устройствена зона "Смф" по ОУП/2007г. и несъответстваща на устройствена зона "Жс" по ИОУП/2022г.
В съдебно заседание експертът разяснява, че северната регулационна линия на ул. „Гладстон“, която оформя новообразуваното УПИ, не може да се каже на 100%, че съвпада с регулационната линия по ПУП-ПУР от 2016г., тъй като нито в 2016г., нито в процесния ПУП, тази линия е привързана към крайни репери, тъй като не е посочена конкретна оразмерителна линия за отстояние на тази регулационна линия към трайни репери. Новата регулационна линия минава през 5-етажна масивна жилищна сграда / сградата , където са обектите на жалбоподателките/ и почти нищо не остава от нея. Следователно дори отреждането да е за обществено обслужващи дейности, застроителната площ е нецелесъобразно малка за застрояване.
Новопредвиденото УПИ става невъзможно за застрояване като се приложат необходимите отстояния, определени със ЗУТ.
С оглед събраните по делото доказателства Съдът формира следните правни изводи:
Следва да се посочи, че компетентността на общинския съвет по одобряване на изменението на подробния устройствен план се извежда от разпоредбите на чл. 129, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ, където се определя ограничената компетентност на кмета на общината в точно определени случаи - при обхват на плана до три градоустройствени квартала и когато се предвиждат задънени улици с дължина до 100 метра. Настоящият случай се отнася до план по отношение на Централна градска част, [населено място], в обхват над три квартала и съгласно специалната разпоредба на чл. 21, ал. 7 от ЗОС, Общинският съвет разполага с материалната компетентност да одобри процесния ПУП-ПУР. Спазено е и изискването за форма на административния акт, регламентирано в чл. 59 АПК.
Съдът намира, че правилно и законосъобразно производството, приключило с решенията на ОбС - Пловдив, части от които са предмет на настоящето дело, е инициирано с Решение № 347, взето с Протокол № 15 от 13.09.2012 г. на ОбС - Пловдив, съгласно изискванията на чл. 124, ал. 2, чл. 125, ал. 1 и ал. 2 и чл. 126, ал. 1 от ЗУТ, поради което не е необходимо издаване на заповед по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ от кмета на община Пловдив, с която заповед да се допусне изработването на процесния проект за изменение на ПУП-ПР.
Нормата на чл. 103, ал. 1 от ЗУТ дефинира, че устройствените планове са общи и подробни, а съгласно чл. 103, ал. 4 от ЗУТ, всеки устройствен план се съобразява с предвижданията на концепциите и схемите за пространствено развитие и устройствените планове от по-горна степен, ако има такива, и представлява по отношение на тях по-пълна, по-подробна и конкретна разработка.
От приетата СТЕ безспорно се установи, че с оспореното изменение на ПУП-ПР, за процесния ПИ 56784.521.618 е образувано ново УПИ VІ-521.618, обществено обслужващи дейности, с площ 167.00 кв.м., което е по-малко от намаленото с 1/5 нормативно изискващо се 240.00 кв.м., съгласно чл. 19, ал.1 от ЗУТ (300 кв.м.).
Съгласно разпоредбите на чл. 19 от ЗУТ, при урегулиране на поземлени имоти за ниско жилищно застрояване, свободно или свързано в два имота, се спазват следните размери: в градовете - най-малко 14 м лице и 300 кв. м повърхност. Определените най-малки размери на урегулираните имоти за ниско застрояване (лице и повърхност) могат да бъдат намалявани най-много с една пета в зависимост от стопанските, техническите или теренните условия или във връзка с положението на заварените масивни сгради, когато това не влошава условията за целесъобразно застрояване, въз основа на заключение на общинския експертен съвет. При делба на поземлените имоти реално обособените части не могат да бъдат с размери по-малки от минимално определените, намалени най-много с 1/5. При урегулиране на поземлени имоти в квартали за средно и високо жилищно застрояване, за ниско свързано застрояване в повече от два имота, за застрояване със социални жилища или за друго специфично застрояване размерите на имотите се определят със самия ПУП, без да се спазват нормите по чл. 19, ал. 1 ЗУТ. При урегулиране на поземлени имоти в границите на населените места за нежилищно застрояване или за други нужди без застрояване техните размери се определят с ПУП, съобразно санитарно-хигиенните и противопожарните изисквания и съответните устройствени правила и нормативи.
По делото не се констатира нито едно от предвидените в чл. 19 ЗУТ изключения, които да обосновават образуването на УПИ с площ под минимално предвидените 300 кв. м. В частност дори и такива основания да са налични, то предвиденото максимално отклонение в обем 1/5 от минималния размер по чл. 19, ал. 1 ЗУТ – 240 кв. м., отново се явява в съществено различие с отредените по процесния ПУП – ПР 167 кв. м. за УПИ VІ-521.618. При това не е изготвен и приет проект в частта „План за застрояване“, което изключва възможността за прилагане на която и да е от хипотезите на чл. 19, ал. 3 – ал. 5 ЗУТ.
При това се установиха съществени разминавания между планово-техническото задание, което е за ПУП-ПРЗ и приетия ПУП-ПР без предвиждания в частта на застрояването /отменено е процедирането на ПУП-ПЗ/. От тук и несъответствието на приетия ПУП-ПР с изискванията по планово-техническото задание да не се образуват нови УПИ за отделните ПИ.
Съдът намира, че процесният проект за изменение на ПУП - ПР не съответства на изискванията за проект за изменение, тъй като в графичната част няма чертеж, от който да е онагледено това изменение. Няма чертеж, на който старите регулационни линии и "отреждане" на поземлените имоти да са зачертани, съответно да са изписани новите. Тези изменения не са описани и в текстовата част (било/става), няма съгласувателни писма за "проект за изменение на ПУП-ПРЗ. Всички проекти и схеми са изработени като нови (за нов ПУП), а не като изменение на съществуваща регулация и инфраструктура. В случая е нарушена нормата на чл. 68 и т.8.12 от Приложение 1 от Наредба №8 за обема и съдържанието на устройствените планове и схеми. Налага се изводът, че процесният проект е изработен за нова регулация и следователно не отговаря на изискванията на Наредба №8 за обема и съдържанието на устройствените планове и схеми.
При това към момента на одобряване на проекта за изменение на ПУП-ПР, същият не съответства на действащия ОУП-2022г. Регулационната линия по ул. „Гладстон“ е нова регулационна линия, тъй като графичната част на проекта за изменение на ПР се състои само от една нова част-План за регулация като липсват другите две графични части: действащ план и план за изменение. При това графичната част на процесния ПУП-ПР не съответства на текстовата част. Това е още едно самостоятелно основание за отмяна на ПУП-ПР в оспорената част.
Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма, но в противоречие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което следва да бъде отменен в оспорената част.
При този изход на делото на жалбоподателя следва да бъдат присъдени съдебни разноски, които се доказват в размер на 2117 лева, от които 1200 лева за адвокатска защита, 70 лева за държавни такси и 847 лева за възнаграждение на вещо лице.
Воден от горните мотиви Административен съд – Пловдив, III състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № 225, взето с протокол № 13 от 26.07.2023 г. на Общински съвет - Пловдив, с което се изменя и допълва Решение № 176, взето с протокол № 11 от 29.06.2023 г. на Общински съвет – Пловдив, с което е одобрен проект за изменение на ПУП – ПР (подробен устройствен план – план за регулация) за Централна градска част, [населено място] и план схеми: "Зелена система", "Недвижими културни ценности", "Територии за археологическо проучване", "Монументални и художествени елементи", "Водоснабдителни мрежи и съоръжения", "Канализационни мрежи и съоръжения", "Електроснабдителни мрежи и съоръжения", "Електронно снабдителни мрежи и съоръжения", "Топлоснабдителни мрежи", "Газоснабдителни мрежи" и план-схема "Комуникационно-транспортна", и Правила и нормативи за прилагане на плана", и Правила и нормативи за прилагане на ПУП – ПР на Централна градска част, [населено място], в частта относно ПИ 56784.521.618 по КККР на [населено място].
ОСЪЖДА Община Пловдив да заплати общо на Х. Г. Т. с [ЕГН] и на Ц. К. Р. с [ЕГН], сумата в размер на 2449лв. /две хиляди четиристотин четиридесет и девет лева/, представляваща съдебни разноски.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.
Съдия: | |