РЕШЕНИЕ
№ 2428
гр. Бургас, 03.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LXII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Детелина К. Димова
при участието на секретаря КИНА Н. КИРКОВА
като разгледа докладваното от Детелина К. Димова Гражданско дело №
20222120105386 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по повод предявени от Р. И. Г., ЕГН ********** срещу
Областна Дирекция на МВР – Бургас, и изменени в открито съдебно заседание искове, за
осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 651,30 лева главница, представляваща
допълнително трудово възнаграждение за положен нощен труд, преизчислен на 75,49 часа
извънреден труд, за периода 01.08.2019г. – 09.07.2020г., по възникнало между страните
служебно правоотношение, по силата на което ищецът заема длъжността „*** “ при РУ Н.,
което е на структурно подчинение към ОДМВР - Бургас, сумата от 155,88 лева -
обезщетение за забава за периода от 01.11.2019г. до датата на предявяване на иска, ведно със
законната лихва за забавено плащане на главницата, считано от подаване на исковата молба
– 23.08.2022г. до окончателното изплащане, както и направените по делото разноски.
Ищецът твърди, че в процесния период е полагал труд към ОДМВР – Бургас, РУ Н.
като е полагал труд при 12 часови работни смени по график, включително и през нощта.
Твърди се, че за периода от 01.08.2019г. до 09.07.2020г. ищецът е положил общо 410 часа
нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 465 часа дневен труд. Според
ищеца преизчисляването на нощния към дневен труд води до извод, че същият е положил
извънреден труд от 55 часа, уточнени по- късно в съдебно заседание като 75,49 часа, който
труд ответникът следва да му заплати допълнително в съответствие с правилото на чл. 187,
ал. 5 от ЗМВР- с 50 % увеличение върху основното месечно възнаграждение. Обоснова
претенцията си с нормата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на
1
работната заплата, която следвало да намери субсидиарно приложение след отпадането на
специалната разпоредба на чл. 31, ал. 2 от Наредбата от 2014 г. на Министъра на вътрешните
работи, регламентираща изрично преобразуването на нощния труд в дневен. Позовава се и
на решението на СЕС по дело С - 1 262/20, като счита, че даденото със същото разрешение е
в подкрепа на исковата претенция. Сочи, че за процесния период няма законово установена
забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в
дневен, поради което празнотата в специалната уредба, касаеща служителите в МВР следва
да бъде преодоляна чрез субсидиарното положение на посочената обща разпоредба на чл. 9,
ал. 2 от НСОРЗ. Прави искане за назначаване на съдебно – икономическа експертиза и
задължаване на ответника да представи писмени доказателства. Претендира разноски.
В законоустановения срок ответникът е депозирал писмен отговор, в който е
посочил, че исковете са неоснователни. Не се оспорва обстоятелството, че в процесния
период ищецът е бил държавен служител при тях, като е полагал труд на смени по график.
Счита обаче, че положеният от ищеца труд е надлежно начислен и заплатен своевременно в
съответствие с действащите в процесния период правила, регламентирани с Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г. и Наредба № 8121з36/07.01.2020 г. Заявява, че с посочените актове
въпроса за заплащането на нощен труд на служителите в МВР е уреден по специфичен
начин. В специалната правна уредба, липсва разпоредба, която предвижда увеличение на
часовете нощен труд по коефициент. Съотношението между дневен и нощен труд е 1 към 1,
в който смисъл е изменен изрично ЗМВР през 2020г. Твърди, че за всеки отработен през
нощта час в рамките на процесния период, е било заплатено допълнително възнаграждение
за нощен труд в размер на 0.25 лева. Намира, че в случая не е налице непълнота на
законовата уредба, поради което не следва да се прилага по аналогия НСОРЗ, която не се
отнася до заплащане на възнаграждението на държавните служители от МВР. Моли за
отхвърляне на исковете. Представя писмени доказателства.
Съдът, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и
прецени закона, намери от фактическа и правна страна следното:
Правната квалификация на предявения главен иск е с правно основание чл. 178, ал. 1,
т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2, и ал. 6 от ЗМВР (ред. ДВ бр.81 от 14.10.2016 г.), а акцесорният
иск е с правно основание чл. 86 от ЗЗД.
Не се спори между страните по делото, установява се и от приложените писмени
доказателства, че в периода от 01.08.2019 г. – 09.07.2020 между страните е съществувало
служебно правоотношение, по силата на което ищецът е заемал полицейска длъжност като
„*****“ в ОДЧ при РУ Н. към Областна дирекция на МВР –Бургас и, че същият е
изпълнявал дежурства по график.
Видно от заключението на вещото лице по приетата съдебно-икономическа
експертиза в периода от 01.08.2019 г. – 09.07.2020 г. ищецът е положил 66 нощни смени,
възлизащи на 528 часа реално положен нощен труд. Преизчислен в дневен труд с
коефициент 1.143, нощният труд възлиза на 603,49 часа. Разликата между преизчисления и
отчетения по протоколи нощен труд възлиза на 75,49 часа, като стойността му е 651,30 лева.
2
Размерът на обезщетението за забава за заплащане на допълнителното възнаграждение,
съобразно уточнението, направено от вещото лице в съдебно заседание възлиза на сума от
общо 155,88 лева. Съдът изцяло кредитира неоспореното от страните заключение на вещото
лице Б. като компетентно дадено и отговарящо на всички поставени въпроси. Същото
кореспондира и на приетите по делото писмени доказателства – платежни бележки за
определяне на месечните възнаграждения на ищеца и протоколи за отчитане на
отработеното време между 22.00 и 6.00 часа, времето на разположение и положения труд по
време на официални празници за процесния период.
При така събраните доказателства съдът намира претенцията за основателна.
Съгласно разпоредбата на чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните
служители на МВР се състои от основно и допълнителни такива, а в чл. 178, ал. 1, т. 3 и чл.
179, ал. 1, предл. второ е посочено, че към основното месечно възнаграждение на
държавните служители се изплащат допълнителни такива за извънреден и за нощен труд.
Съгласно чл. 187, ал. 9 ЗМВР в ред. от ДВ бр. 81 от 14.10.2016 г. (настояща ал. 10) редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време,
режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят
с наредба на министъра на вътрешните работи. Съгласно чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР
(редакцията на закона преди изменението с ДВ, бр. 60 от 07.07.2020 г.) за служителите,
работещи на смени, работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се
компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен
период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.
С приетите изменения на ЗМВР с ДВ, бр. 60 от 07.07.2020 г. законодателят изрично
фиксира нормалната продължителност на работното време през нощта на 8 часа за всеки 24-
часов период. Приета бе и нова ал. 4, съгласно която „при сумирано изчисляване на
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното работно време към
нормалната продължителност на работното време през нощта по ал. 1“.
Претенцията на ищеца касае заплащането на положен от него нощен труд преди
посочените законодателни изменения, а именно за периода от 01.08.2019 г. до 09.07.2020 г.
За процесния период са приложими старите текстове на закона, действали до
10.07.2020 г., както и съответните наредби, приети на основание чл. 187, ал. 8 от ЗМВР.
Като за част от исковия период, а именно от 20.07.2019 г. до 10.01.2020 г . e действалa
Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи, издаденa от министъра на вътрешните
работи. За останалата част от периода считано от 10.01.2020 г. до 09.07.2020 г. е действала
Наредба № 8121з-36 от 07.01.2020 г.
Няма спор, че и в двете посочени наредби липсва изрична норма, съответстваща на
3
чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г. (действала в предходен период от
време), която е предвиждала, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой
часове положен нощен труд за отчетния период се умножава по 0.143, за преобразуване на
часовете положен нощен труд с коефициент 1.143.
Същевременно чл. 9, ал. 2 от Наредба за структурата и организацията на работната
заплата предвижда, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане
на работното време за съответното работно място. За да се определи стойността на този
коефициент е отчетено, че съгласно чл. 140, ал. 1 КТ нормалната продължителност на
седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа или до 7
часа за една нощ. С оглед на което приложимият коефициент за преизчисляване на нощния
труд в дневен е изчислен на 1.143, и е получен като частно при деление на
регламентираните нормални продължителности съответно на дневния и нощния труд - 8
часа на денонощие за дневния и 7 часа за нощния труд. Прилагането на тези разпоредби от
трудовото законодателство обосновава правото на работещите да получат от една страна
завишено почасово заплащане за нощния си труд, а от друга задължава работодателите да
преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват продължителността на
работния ден. Съответно когато последната е надвишена, се касае за положен извънреден
труд, който следва да бъде компенсиран по установените правила. В този смисъл Решение
№ 14 от 27.03.2012 г. по гр. д. № 405/2011 г. на Върховен касационен съд, в което се приема,
че часовете, получени над определената норма часове (след превръщането на нощните
часове в дневни), се отчитат по реда на чл. 149 КТ (отчитане на извънреден труд).
С оглед на изложеното, спорният по делото въпрос се отнася до това дали липсата на
изрични норми в посочените две наредби от 29.07.2016г. и от 07.01.2020 г. представлява
празнота в специалната правна уредба, касаеща служителите в МВР, която следва да бъде
запълнена чрез прилагане на съответните норми на общата Наредба за структурата и
организацията на работната заплата. Установената съдебна практика дава положителен
отговор на този въпрос като се приема, че това субсидиарно прилагане се налага и поради
факта, че в случая се касае за полагане на труд от ищеца, макар и по служебно
правоотношение и третирането му по различен начин от работещите по трудово
правоотношение относно изчисляването на часове положен труд при сумирано изчисляване
на работното време, би довело до поставянето му в по – неблагоприятно положение, което е
недопустимо.
Това тълкуване намира опора и в постановеното решение на СЕС по дело С-262/20, 3
образувано по преюдициално запитване на РС-Луковит. Макар със същото да е дадено
заключение, че разпоредбите на чл. 8 и чл. 12, буква „а“ от Директива 2003/88 ЕО не налагат
приемане на национална правна уредба, която да предвижда, че нормалната
продължителност на нощния труд за работници в публичния сектор е по-кратка от
нормалната продължителност на труда през деня, Съдът на ЕС посочва, че във всички
4
случаи следва да има предвидени други мерки в националното законодателство за защита на
тези работници под формата на продължителност на работното време, заплащане,
обезщетения или сходни придобивки, които да позволят да се компенсира особената
тежест на нощния труд. В тази връзка по делото липсват твърдения от ответника,
респективно и доказателства относно изпълнението на това условие. В резултат може да се
направи обоснован извод, че такива мерки, които имат за цел да компенсират полагания от
служителите на МВР нощен труд не са предвидени в законодателството. Доколкото в
Наредбата от 2014 г. е имало предвидено аналогично правило на това на чл. 9, ал. 2 от
НСОРЗ, то ответника следваше по положителен начин да установи по какъв начин нощния
труд е бил компенсиран след отмяната на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014
г.
По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в
процесния период, получен след преобразуване на положените часове, се явява доказана по
своето основание. В тази връзка се установи от заключението на вещото лице, че нощният
труд, преизчислен с коефициент 1.143, е 603,49 часа. Разликата от 75,49 часа не е отчетена в
протоколите за положен труд, съответно не е начислена и не е платена. Установява се и че
дължимото нетно трудово възнаграждение за този извънреден труд, изчислено съобразно
разпоредбата на чл. 187, ал. 6 ЗМВР, е в размер от 651,30 лева, като няма данни така
претендирана сума да е заплатена на ищеца.
Относно възражението на ответника, че за положеният нощен труд било заплащано
допълнително възнаграждение от 0,25 лева на час следва да се посочи, че такова
допълнително възнаграждение е предвидено и в чл. 8 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата. Съгласно цитираната разпоредба за всеки отработен час
или за част от него – между 22.00 ч. и 06.00 ч., на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25 лв. В
случая от представените по делото платежни бележки се установява, че за процесния период
такова допълнително възнаграждение е било изплатено на ищеца. Но съдът намира, че
възнаграждението от 0,25 лева (както това предвидено в чл. 8 от НСОРЗ, така и
предвиденото със заповедта на министъра на вътрешните работи) не изключва дължимото
възнаграждение по чл. 9 от НСОРЗ, получавано чрез преизчисление на нощния труд в
дневен. Този извод следва от това, че и двете споменати разпоредби от НСОРЗ (чл. 8 и чл. 9)
се прилагат едновременно като приложението на едната разпоредба на изключва
приложението на другата. Т.е. възнаграждението от 0,25 лева се явява дължимо на друго
основание и същото не компенсира нощния труд по начина, по който това се постига с
приложението на чл. 9 от НСОРЗ.
При това искът като основателен следва да се уважи до заявения размер, ведно с
акцесорната претенция за законна лихва от датата на падежа на всяко задължение до
подаване на исковата молба, който размер се установява от изготвената
съдебноикономическа експертиза с направеното уточнение в съдебно заседание.
На основание чл. 78, ал. 1 ГПК следва да се осъди ответника да заплати на ищеца
5
сумата от съдебно-деловодни разноски в размер на 360 лева за адвокатско възнаграждение.
Следва също така на основание чл. 78, ал. 6 ГПК да се осъди ответника да заплати
държавна такса за производството в размер на 100 лева и 100 лева за изплатено от бюджета
на съда възнаграждение на вещото лице.
Мотивиран от горното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Бургас, ЕИК: ****, с адрес: гр. Бургас, ул.
****, представлявана от ст.комисар К.К. да заплати на Р. И. Г., ЕГН ********** сумата от
651,30 лева главница, представляваща допълнително трудово възнаграждение за положен
нощен труд, преизчислен до 75,49 часа извънреден труд, за периода 01.08.2019 г. –
09.07.2020 г., по възникнало между страните служебно правоотношение, по силата на което
ищецът заема длъжността „*****“ при РУ Н., което е на структурно подчинение към
ОДМВР - Бургас, както и сумата от 155,88 лева обезщетение за забава, считано от
01.11.2019 г. до датата на подаване на исковата молба, ведно със законната лихва за забавено
плащане на главницата, считано от подаване на исковата молба – 23.08.2022 г. до
окончателното изплащане.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Бургас, ЕИК: ****, с адрес: гр. Бургас, ул.
****, представлявана от ст.комисар К.К. да заплати на Р. И. Г., ЕГН **********, сумата от
360 лева (триста и шестдесет лева) за направените по делото разноски.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Бургас, ЕИК: ****, с адрес: гр. Бургас, ул.
****, представлявана от ст.комисар К.К., да заплати по сметка на БРС сумата от 200 лева
(двеста лева) за държавна такса и възнаграждение на вещо лице, от които: 100 лева за
държавна такса и 100 лева за вещо лице.
Решението подлежи на обжалване пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок
считано от датата на постановяването му - 03.11.2022 г., обявена на страните на основание
чл. 316 от ГПК в съдебно заседание.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
6