Протокол по дело №361/2021 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 62
Дата: 16 декември 2021 г. (в сила от 16 декември 2021 г.)
Съдия: Йовка Желязкова Бъчварова
Дело: 20212210100361
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 август 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 62
гр. Котел, 14.12.2021 г.
РАЙОНЕН СЪД – КОТЕЛ в публично заС.ние на четиринадесети
декември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
ПредС.тел:Йовка Ж. Бъчварова
при участието на секретаря Йордан Ив. Кръстев
Сложи за разглеждане докладваното от Йовка Ж. Бъчварова Гражданско
дело № 20212210100361 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
Ищецът М. С. М., ред. призован, явява се лично и се представлява от
адвокат С.Г. от АК Търговище;
Ответницата АЙШ. АК. Х., ред. призована, явява се лично и се
представлява от адвокат Х. Ч. от АК Сливен;
Социалният работник В. СТ. Б., ред. призован, явява се;
По даване ход на делото:
Адв. Г.: Да се даде ход на делото.
Адв. Ч.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
Съдът ПРИСТЪПИ към изслушване на майката:
Майката: Запозната съм с исковата молба по делото. Аз си ги глЕ.м
децата и искам да ги взема с мен във Франция. Искам да са постоянно при
мен и да учат при мен в Париж. Аз живея постоянно във Франция от 2015г, не
можах да си дойда 2 години в България заради пандемията, но сега искам
следващото лятото да ги взема с майка ми при мен на гости и ако решат, да
останат при мен. Нашият живот във Франция е много хубав. Аз живея в
Париж, детето ми е на 5 години и посещава училище там. Аз работих досега,
но сега затвориха и не работя. Работих в заведение за дюнери. След нова
година - на 18.01.2022 г. отново ще започна, тъй като тогава ми казаха, че ще
отворят пак ресторантите. Ние живеем в апартамент под наем за 1600 лева на
месец, но сега ни предстои да сменим квартирата и ще се преместим в къща с
повече стаи и удобства за децата. Ние сме точно до Айфеловата кула, на
1
около 15 минути от нея. На десния бряг на Сена сме в Париж. Наемът за
къщата, в която искаме да се преместим, ще е по-висок, около 1000 евро на
месец, тъй като ще има повече стаи и баня и тоалетна отделно. Моят съпруг
работи във Франция в една френска фирма като шофьор и получава 3500 евро
заплата. Той е български гражданин и познава децата, виждал ги е. Ние сме
си идвали с него в България заедно, но децата не сме ги извеждали досега
извън България и затова искам да ги взема с мен.Сега ще искам съгласие и от
него да ги извЕ.. До момента не сме водили такъв разговор с баща им на
децата.
Между дъщерите ми и мен нямаме никакъв проблем. Обичам ги и всичко
възможно правя за тях като родител. Аз постоянно им се обаждам по
телефона, постоянно се виждаме по интернет. Когато те са свободни, се
чуваме постоянно, пари им пращам, дрехи им изпращам и мисля, че си
изпълнявам задълженията като родител и затова реших да са при мен
завинаги. Сега искаме да вземем и една къща в Търговище, за да имаме
жилище и в България. Имаме намерение да се върнем и в България занапред.
Майка ми също смятам, че много добре се грижат за децата ми заедно с баща
ми. Те достатъчно ми помагат с отглеждането им. Те, както са ме отглЕ.ли
мен, така продължават и по същия начин към децата ми.
По-особено се държи С. към мен. Тя е все студена, все се отдръпва и
отива в другата стая. От почти една година все така се държи. Тя ми е
споделяла, че иска да живее при баща си, казвала ми е, че иска малко и при
него, но и при мен е казвала, че иска да живее, а С. не иска при баща си, тя
иска да е при мен. С. преди много ми пишеше и аз му пишех постоянно, но
сега от тази година не ми отговаря, нито иска да се срещаме, нито нищо. Дори
му писах на рождения ден тази година на 7 май и той нито ми отговаря, нито
нищо, все така продължава да ме избягва. Отчуждението на С. го забелязах
преди 2 години, откакто се отчужди от мен като родител, а преди много се
търсихме с него, а сега не. До 2015 г, когато живеех в България, постоянно
контактувах с баща им на децата ми М., но след като заминах и престанахме.
Той мисля, че няма да може да се справи с отглеждането на децата, тъй като
той е баща, а аз съм им майка. Те са две момичета и не смятам, че ще могат да
споделят всичко с него, както биха споделили с мен. И той ги обича, и аз си
ги обичам децата.
Адв. Ч.: Можете ли да ни разкажете какъв е животът при баща им в с.
2
Зелена морава?
Майката: Там при баща им животът е по-друг. Тя майка му е малко по
такава, психически тормоз обича да прави на хората, обижда постоянно и
така, постоянно при нея бях насълзена.
Адв. Ч.: Притеснявате ли се, че след като отидат при баща си, могат да се
отчуждят от Вас като майка и да ги настроят срещу Вас?
Майката: Притеснявам се, че след като отидат при баща си децата, могат
много да се отчуждят от мен. Тя дори С. каза пред мен, след като ги върна
баща им, че са ù казали, че ако иска да остане при мен, ще я затворят в
затвора, а аз дори никога не съм говорила така на С. против баща му, а те
постоянно ги настройват против мен.
Адв. Ч.: Усещате ли различно отношение от страна на бащата и от
неговите родители от страна към децата?
Майката: Усещам, да. Просто ги настройва против мен, а аз не искам да
ги настройвам така.
Адв. Ч.: Има ли разлика в грижите от страна на баща им за едната и за
грижите към другата?
Майката: Естествено. Дори на С. купи телефон, а на С. не.
Адв. Ч.: Може ли той да разчита на своята майка? Тя здрава ли е? В
състояние ли е да се грижи за тях, ако те отидат там да живеят?
Майката: Ами тя не владее български език и не мисля, че ще успява да се
грижи за тях добре.
Адв. Ч.: А знаете ли на колко години е майката на М.?
Майката: Не знам на колко години е майка му.
Адв. Ч.: А Вие с Вашата майка чувате ли се и разговаряте ли, докато Ви
няма при тях?
Майката: Аз с моята майка постоянно се чувам и се разбираме добре с
нея.
Адв. Ч.: Твоят мъж с когото живееш сега и детето ти – те познават ли
момичетата?
Майката: Познават ги, да.
Адв. Г.: Какво е състоянието на Вашия брат и известно ли Ви е, че брат
Ви притеснява момичетата с поведението и действията си?
Майката: Не, няма такова нещо. Аз съм израснала с него и съм нямала
такива проблеми с него.
3
Адв. Г.: Известно ли Ви е, че децата имат проблеми в училище с една от
учителката?
Майката: Известно ми е, да. Дори и аз ще отида сега, защото разбрах, че
имат проблем с една от учителката и искам да разбера какъв е той.
Адв. Г.: Искам да изясня, че от предходното съдебно заС.ние до днес
настъпиха нови обстоятелства както следва, поради което моля да дадете
възможност на ищеца да ги изясни и да зададе въпросите си към ответницата.
Ищецът: Госпожо ПредС.тел, миналата седмица, тъкмо се прибрах от
работа и влязох в стаята и С. говореше с баба си М.. С. беше се обадила на
брат си, защото учителката пред класа обиждала децата ми. И аз на
следващия ден лично отидох при директората и учителката да се видя и
учителката се извини 100 пъти пред мен, че е казала тези думи пред децата
ми. Тя е казвала, че аз не съм се грижил за децата и че много пъти съм сменял
жените, с които съм бил във времето. И аз тогава я попитах - как може да
обвините децата ми в класната стая пред другите деца и за това тя откъде ги
знае тези работи, които ги говори, а тя ми каза, че ги знае от баба им М.. Аз ù
казах, че тя много неща може ù казва, но аз ù казах директно, че тя е
учителка, а не е клюкарка и не може да се държи като такава, а тя ми
отговори, че била много изнервена него ден, когато е говорила тези неща пред
класа на децата. С. не можала да разбере въпроса и втори път като попитала
учителката въпроса, тя започнала да ù говори тези неща пред целия клас.
Дори и с директорката исках да се видя него ден, като отидох в училището им
на децата, но тя беше в болнични.
Адв. Г.: Вие знаете ли, че детето С. има проблем с умствената си
изостаналост и че се нуждае от по-специални грижи и лечения?
Майката: С., мисля, че е нормално момиче и всичко разбира.
Адв. Г.: Каква е причината тогава тя да използва ресурсен учител от
първи клас?
Майката: Причината е, че тя малко се е забавила с ученето и затова. Още
от 4 – 5 години тя посещава такъв ресурсен учител.
Адв. Г.: Предприемали ли сте някакви действия да я лекувате и да се
консултирате със специалисти за това нейно поведение?
Майката: Майка я заведе в Сливен на психолог и хапчета ù бяха
предписали да пие.
Адв. Г.: Вие предприемали ли сте някакви действия, откакто сте
4
заминали в чужбина - от 2015 г, спрямо тези две деца? Вие лично като майка
кога сте ги водили на лекар?
Майката: Аз винаги съм ги водила на лекар, дори и миналия път като си
бях тук, пак аз ги заведох. Преди четири дни си дойдох в България и си
тръгвам понеделник. Аз ако не бях се грижила за тях, щях да ги оставя
напълно. Те защо не завЕ.т С. на очна болница в Търговище, той има проблем
с едното око.
Адв. Г.: Вие знаете ли, че С. има свидетелство за мотор и е минал всички
прегледи и очни и всички необходими за това?
Майката: Знам. Искам само да знам, че той е здравословно добре. С. в
момента е с очила.
Адв. Г.: Все пак можете ли да ни кажете от 2015 г. какво лично Вие сте
направили като майка за момичетата оттогава?
Майката: Откакто се родиха, аз всичко правя за тях и ще направя.
Адв. Г.: Вие казахте, че от две години не сте се била прибирали от
Франция?
Майката: Как да се прибера от тази пандемия.
Адв. Ч.: Колко издръжка плаща бащата – това, което е определено с
решението ли плаща само? Повече плащал ли е някога?
Майката: Повече от определената издръжка не е плащал и с тези пари не
могат да се издържат децата.
Адв. Г.: А той не им ли купува дрехи, не ги ли взема два пъти в месеца
при него?
Майката: Той ги взема, това му е задължението. Повечето аз им купувам
на децата, всеки е свидетел.
Адв. Г.: Вие сте майка. Какво Ви е мнението – имат ли децата нужда от
непрекъснати грижи от родителите си?
Майката: Естествено, че имат, аз за това искам да са пред мен. Те са
моите деца и искам всички да са при мен. Тука няма пари и аз не мога да се
грижа за тях, както мога да се грижа от чужбина. Всеки отива в чужбина, за
да глЕ. децата си по-добре и аз искам така да са моите деца, каквито мечти
имат, да ги сбъднат.
Адв. Г.: Как да разбираме - че децата имат нужда само от материална
подкрепа, според Вас, така ли е?
Майката: Не е така, аз искам децата ми да са при мен.
5
Адв. Ч.: Можете ли да ни разкажете лятото какво е станало, когато
едното дете С. е била със заболяване, а те не са обърнали внимание на
проблема ù?
Майката: Тя се разболя лятото и след като се чухме по телефона, ми каза,
че се е разболяла и е получила менструация и не ù бяха обърнали внимание от
страна на баща ù. След като ги довел баща им в Тича, тя припаднала и С. ми
каза тогава, че С. припаднала и им казах веднага да я завЕ.т на болницата.
След като я заведоха, тя стоя в болницата в Омуртаг една седмица и друга
седмица в болницата в Търговище. Аз постоянно разговарях с лекарите по
интернет и след като си дойдох в България, два пъти я заведох на лекар.
Страните нямат повече въпроси към майката.
Адв. Ч.: Представям доказателства, които бяхме задължени да
представим.
Съдът връчи на адв. Г. препис от представените от адв. Ч. документи.
Адвокат Ч. : Довели сме и двете деца, за да бъдат изслушани.
Съдът взе становището как да се проведе изслушването на децата – кое
дете първо да бъде изслушано и кое второ, дали изслуиването следва да се
проведе в съдебната зала в присъствието на страните или в друго помещение
извън съдебната зала.
Адвокат Г. : Тук ще се притесняват. Считам, че изслушването следва да
се проведе извън залата.
Ищецът : Също мисля така. Първо да изслушате С., а след това С..
Адвокат Ч. : Аз също считам, че изслушването не следва да се провежда
в съдебната залата.
Ответницата : Да не е тук в залата. И аз мисля, че първо С. трябва да бъде
изслушана.
Съдът, след като изслуша становището на страните, прецени, че първо
следва да се изслуша детето С., а след нея – детето С..
Съдът обяви на страните, че изслушването ще се проведе в кабината на
съдията – докладчик в присъствието на социалния работник Б..
Съдебното заС.ние продължава в кабинет № 8 на втория етаж на
Съдебната палата. Социалният работник Б. доведе детето С..
Детето С. С., КАЗА: Аз съм в шести клас сега. През ноември бяхме на
дистанционно обучение, но сега не сме вече. В училище се справям добре, но
по математика малко ми е трудно. Госпожата не може да ми разказва задачите
6
както трябва. Аз ù казах, че децата правят много шум и не мога да разбера
задачата, но тя ми се скара. Аз съм в класа на тази госпожа, но при нея не
искам да уча. Тя казва, че ще бие децата с една туба с вода и дори удари едно
от децата с маркер в него и му лепна един шамар. Госпожата се казва И.. Тя
вика, че ние я предизвикваме и затова правела така. Тя ме обиди пред всички
деца. Тя каза, че баща ми е бил с много жени и така. Тя дори удари С. с тубата
и аз ù казах, че ще я кажа на баща ни и тя тогава каза, че баща ми е бил с
много жени и каза, че за жените се е грижил добре, но за нас не се грижил
така, а той много се грижи за нас и колкото може, се опитва. Той ни взема
през една седмица при него. Ние винаги двете ходим при него със С.. Тя С. не
иска много да ходи при него, защото тя много псува и те ù се карат за това. Тя
се научи от едно момиче в училище, което замина за София и все ни псува с
баба М. и мен псува и после се карат с нея постоянно за това. Тя и среден
пръст ни показва и се карат с нея да не прави такива неща и тя не иска да
ходи в Зелена морава, защото ù се карат да не псува. Аз обичам майка ни, но
обичам повече баща ми. Според мен, той е по-добър родител, той винаги е
тук, а майка ни е във Франция, докато баща ни постоянно може да ни купува
неща. Ние само искаме за ядене да ни купува. Майка ми също ми липсва
много, но не е достатъчно да си говорим само по интернет с нея. Тя е
разговаряла с нас, да отидем при нея да видим Париж, но не и да живеем
постоянно при нея. Аз не бих отишла да живея във Франция, но да видя само,
бих отишла. Не им разбирам езика и затова не искам да отида да живея там.
Няма друго, поради което не искам да отида във Франция. Баба ни М. винаги
се грижи за нас, всичко ни купува, което искаме. Тя не може да замести майка
ни, но се грижи за нас добре, а в училище никой не ни помага с домашните,
освен госпожа Я., която най-много ни разбира, тя е помощник-директор и
преподава по български език. В училище учим география, човекът и
природата, английски език също учим, но аз още не мога да се справям с него.
Баща ни също не ни помага с домашните, тъй като когато ходим при него, не
носим учебници, а баба ни в Зелена морава не знае много български език и не
може да ни помага с домашните и тя. Към баба М. сме по-привързани, като на
второ място е С., а на първо е баща ми, а на трето е С., а майка ми е на
четвърто място. Аз съм на 12 години и ако зависи от мен, бих искала да живея
в Зелена морава при баща ми, тъй като там смятам, че ще е по-спокойно в
сравнение със село Тича. Домашната обстановка там смятам, че ще е по-
7
спокойно. Тя в Тича С. много ми пречи. С. постоянно пуска телевизора, но в
другата стая не мога да отида сега, защото е студено. В Зелена морава бих
искала да отидем и двете, но тя не иска да идва - тя иска майка ни, не иска
баща ни. Аз мисля, че кой където иска трябва да отиде. С. не може да се
справи в училище сама. Тя има специална госпожа в училище, която ù помага
и само буквичките ги бърка Като свършат с математиката, започват с
буквичките. Тя идва само петък специалната госпожа на С.. Ние с нея много
се бием, не се разбираме изобщо, тя не ме разбира. Има проблем между нас,
тя ме псува и аз я псувам и се караме много с нея. Баба ни се опитва да ни
сдобри, но не успява много. Майка знае за проблемите ни със С., но тя С.
никого не слуша - нито майка ни, нито баща ни. Има нужда от помощ С. и то
най-вече психически, тъй като не може да мисли разумно. Искам да се научи
като мен и да си помагаме взаимно с нея. В къщи не чистим с нея, цял ден
мързелуваме, не ни се налага да чистим. Баба ни кара да чистим, но ние не
искаме. В Зелена морава си чистим, тъй като при тати има повече ред. Тук в
Тича не слушаме много, тя е скучна баба и не я слушаме толкова. Вуйчо ни в
Тича сам взема решения на негова глава. Каквото му каже главата, това си
прави. Проблеми имаме с него, той постоянно ни нарича с други имена и все
ни дразни. Ако го дразним и ние, той почва да вика и дори се бие сам, като се
изнерви. Нас не ни е удрял досега, но ни вика. Иначе ни обича много. Друго
не ни притеснява, но просто ни дразни. Дядо ни в Тича – А., го слушаме, но
не повече от баба М.. Тук в училището в Тича има само 30 деца, а в Зелена
морава в един клас са 25 деца. Мисля, че се учи и там до седми клас, но мисля
да сменя в Омуртаг, ако отида и да ходя на училище в Омуртаг и да пътувам.
В Тича ходим до училище пеша, а в Зелена морава с автобус. Изморяваме се
от ходенето пеш в Тича, поне 5 - 10 минути ходим пеш до училище. Тук са
много малко децата и не можем да се разбираме с тях, а в Зелена морава
имаме много приятели. И от детската градина ги познавам там децата. Там са
и баба ми, и дядо ми, баща ми, брат ми, леля ми също идва от време на време.
Баща ми има две сестри и най-голямата се казва Н. и вика на баща ми – вуйчо.
Тя Н. е на 25 години и дори сега ще има второ дете. На мен ми е хубаво да
има много хора и заради това искам при тях, там повече ги обичам от хората
в Тича. Баща ни все казва, че ни е изоставила майка ни от тригодишни и ни
казва да не я обичаме, но на мен никой не може да ми казва какво да правя и
какво да не правя. Баба ми М. не ми говори да не обичам баща ни. Баба ни от
8
Зелена морава казва, че детето на майка ни от другия мъж също трябва да го
обичаме. Няма да му дам на баща ни да има друго семейство, той е мой. Той в
момента си няма приятелка, отдаден е само на нас. Имаше нещо такова, че
той е сменил много жени, но не е отскоро. Той в момента е сам. Той работи
като тираджия и скоро беше в Турция, но отскоро работи в Търговище. Един-
два дни не може да се прибира само, но работи само в България, а
предишната си работа от Турция за една - две седмици не можеше да се
връща при нас. Аз, ако отида да живея при баща ни, бих искала да виждам и
майка ни. Тя сега майка ни се грижи за другото дете и с мъжа си работят и
събират пари за къща в Търговище и ще се върнат догодина да живеят вече
тук. В Зелена морава бих избрала да живея иначе аз, дори и ако се върне
майка ни в България. Искам постоянно да съм при баща ни. Според мен в
Зелена морава ще ми е по-добре. Спомням си, когато ходихме в Сливен при
една госпожа, с която си говорихме и рисувахме. Нямам нищо против да се
видим отново. Искам баща ми да спечели делото и да отида при него. Сега
майка ни е тук, но пак ще си отиде. Ако майка ни живееше в България, щеше
да е по-различно, но пак бих избрала баща ни. Щеше да бъде много хубаво,
но тя не е при нас и баба ни глЕ. сега и затова искам да живея при баща ни.
Социалният работник изведе от кабинета детето С. и доведе детето С..
Детето С. С., КАЗА: Аз съм в шести клас и се справям добре.
Математика, български – не ми е трудно, лесно ми е. Г. и Я. и г-н К. са ми
учители. Госпожата, която идва да караме часове с мен, не се сещам как се
казва. Сега вече не сме онлайн, а ходим до училище. На коледна ваканция ще
излезем скоро. Аз всеки ден ходя със С. на училище. Спим заедно, обличаме
се заедно, ядем заедно, правим едно и също. Не се караме с нея и се
разбираме. С баба ни също не се караме и с вуйчо ни също не се караме. Той
само телевизия глЕ., нищо му няма на него, нито ни закача, нито нищо. Нищо
му няма, взема си пенсия, не работи нищо, кротък е. Баща ни не знам през
колко време ни взема, само петък ни взема и в неделя ни връща. С. ни се
радва, като отидем при тях в Зелена морава, но аз не се радвам много, тук е
хубаво в Тича, а в Зелена морава не е хубаво, на мен не ми харесва. Там не е
хубаво, в Тича е по-хубаво, в Тича имам всякакви приятели. В Зелена морава
има само цигани и нямам приятели. Баба ни готви и всичко прави, глЕ. ни
много, ние ù помагаме. Не мием чинии и не чистим, само домашните от
училище си правим, но друго не правим. А в Зелена морава също не чистим и
9
не помагаме, само баба шета. С майка ни всеки ден се чувам. На мен ми се
развали таблета и сега госпожа Г. ни дава таблет и от вкъщи учим. На стария
ми таблет се развали батерията и затова спря да работи. Не съм казвала на
баща ни да ми купува нов, но баба М. обеща да ми купи таблет. Майка ми е
тук сега и сме много щастливи с нея. Всички от Франция са тук сега. С мъжа
на майка ни се разбираме добре, а С. също се разбира с тях и ги харесва. Аз не
искам да отивам в Зелена морава, аз обичам майка ни повече, тя ще се върне.
Тя ще си дойде догодина и аз ще отида при нея. А С. иска в Зелена морава,
защото тя обича баща ни повече, а аз - майка ни. Аз не го обичам. А той ме
обича, но аз не го обичам, защото не искам да спечели той. Независимо че
майка ни е във Франция, аз искам да остана в Тича. Няма да ми е скучно без
С.. Нямам нищо против С. да отиде в Зелена морава, а аз да остана в Тича при
баба М.. Никой не ми е говорил против баща ми. Тя С. ми каза, че ще отиде в
Зелена морава, а аз ще остана в Тича. Нямаме проблем да сме разделени, няма
да ми е мъчно без нея. Аз искам да отида и да видя големия Париж и затова
искам да отида с майка ми там. Искам да живея постоянно при нея с всички
там и с баба М.. Искам да остана постоянно при майка ми във Франция. Тя
майка ми също иска да ме вземе. Ние сега живеем в една стая със С.. Тя,
когато майка ни е тук, баба ни спи при нас, но когато я няма майка ни, баба
ни спи в другата стая. В едната постройка сме със С., а в другата постройка е
баба ни. Спомням си, когато ходихме при госпожата в Сливен. Аз от
приятелките ми най-обичам Х., Р., Е. и П.. А от вкъщи най-обичам майка ни,
баба, вуйчо и дядо. В Зелена морава - С., татко и баба. Най-много обичам
майка ни. Аз обичам да рисувам и още рисувам, правя пейзажи и всичко
правя. Когато порасна, искам да готвя, правя десерти - суфлета, кексчета,
всичко. Тук ще прекараме КолЕ. с майка ни, а на нова година баща ни няма да
ни взема, аз не искам да ходя при него. Случвало се е да не искам да ходя и
друг път, но те там много ми се карат и аз затова не искам да ходя там.
Всички ми се карат в Зелена морава - баща ми, брат ми и баба ми. Не знам за
какво ми се карат. Аз не ги притеснявам с нищо. Аз стоя и те започват да ми
се карат. По математика Г. ме удря с тубата и на децата чупи зъбите, а на мен
с празна туба ме удря отстрани по тялото, тя е лоша госпожа по математика.
Каза, че на всички деца ще счупи зъбите с маркера и тубата, дори се
оплакахме на директора, дори и на госпожа … С. отиде сама тогава при
директора да се оплаче, аз не отидох. Вече не се караме с госпожа Г., нищо не
10
казва за баща ни вече. Той директорът знае, че ни е била госпожата, всички
деца знаят от нашия клас.
Социалният работник изведе детето С. от кабинета.
Съдебното заС.ние продължи в съдебната залата с участието на страните
и техните представители. Съдът съобщи на страните съдържанието на
обясненията на двете деца и пристъпи към изслушване на социалния
работник:
Социалният работник В.Б., КАЗА: Аз от гледна точка на специалист
бих казал, че не е редно да разделяме двете деца, но от човешка гледна точна,
те щом искат отделно – едната при единия родител, а другата при другия и
самите те заявяват, че няма да си липсват, аз не виждам да има пречка да се
изпълни желанието на децата. Когато разговарях с тях при изготвяне на
социалния доклад, тогава те бяха на същото мнение и двете деца. С. каза, че
иска при баща си, а С. при майка си. Дори когато изготвях първия доклад за
делото в Омуртаг и в присъствието на майката и бабата, пак казаха същите
искания, че С. иска при баща си, а С. при майка си. Смятам, че самите деца са
взели решението си още тогава.
Ищецът: Аз искам само да кажа, че сега дори и така да казват те, още на
третия ден ще се потърсят, защото това лято, когато майка им беше тук –два
пъти подред в месеца дойде само С. и през това време постоянно С. звънеше
на С. да я пита кога ще се връща.
Адв. Ч.: Считате ли за обезпокоително това, че С. нарежда някъде в
йерархията на обичта си майка си назад?
Соц. работни: Да, но аз го отдавам на това, че майката не е постоянно
при тях. В крайна сметка, аз не съм психолог и не мога да отговоря на
въпроса, но моето лично мнение е такова, че ù липсва постоянното
присъствието на майка си.
Страните нямат въпроси към социалния работник.
Съдът ДОКЛАДВА представените от адв. Ч. писмени доказателства -
ТЕЛК от МБАЛ „Д-р Иван Селимински“ АД – гр. Сливен, издаден на
06.06.2019 г. на Б. А.ов Я., епикриза от „Многопрофилна болница за активно
лечение – Омуртаг“ ЕАД – гр. Омуртаг, издадена на С. М.ова С., преглед на
С. М.ова С., извършен от д-р Н. А. на 03.09.2019 г. с основна диагноза – лека
умствена изостаналост, протокол на медицинска комисия от МБАЛ –
Психиатрично отделение в гр. Търговище, извършен на 03.04.2018 г. на С.
11
М.ова С..
Адв. Г.: Уважаема госпожо ПредС.тел, да се приемат доказателствата.
Нямаме искания за събиране на нови доказателства.
Адв. Ч.: Уважаема госпожо ПредС.тел, нямаме искания за събиране на
нови доказателства.
Съдът ПРИЕМА и ПРИЛАГА към делото представените от адвокат Ч.
писмени доказателства.
Съдът в днешното съдебно заС.ние, след като изслуша двете деца и
съпостави техните обяснения със събраните на този етап писмени и гласни
доказателства, установи, че е налице необходимост от специални знания, тъй
като следва да се извърши психологическо изследване на детето С. и
комплексно психологическо и психиатрично изследване на детето С..
Ръководен от гореизложените съображения, съдът
О П Р Е Д Е Л И :
НАЗНАЧАВА съдебнопсихологическа експертиза, която да се изготви
от вещото лице М. Б. – клиничен психолог, която, след като се запознае с
материалите по делото и осъществи личен контакт с детето С., да отговори на
следните въпроси:
1. Налице ли са данни за синдром на родителско отчуждение на детето С.
от някой от родителите? Ако са налице такива данни, да се посочи
откога датира отчуждението, какви са причините и дали е налице
тенденця към задълбочаване на отчуждението. Какви са възможните
методи за преодоляване на такъв синдром?
2. Как би се отразило на детето С. отделянето ù от близначката ù С., в
случай че едното дете отиде да живее при баща си, а другото остане при
майка си?
ОПРЕДЕЛЯ депозит в размер на 350 лева, вносим от страните по равно
по набирателната сметка на РС Котел в едноседмичен срок.
НАЗНАЧАВА комплексна психологическа и психиатрична експертиза,
която да се изготви от две вещи лица, едното от което М. Б. – клиничен
психолог, а другото вещо лице съдът ще определи в закрито заС.ние и ще
информира страните за него, които, след като се запознаят с материалите по
делото, провЕ.т разговор с детето С., да дадат отговор на следните въпроси:
1. Налице ли са данни за умствена изостаналост на детето С. и каква е
степента на умствената изостаналост?
12
2. Какви действия следва да предприемат родителите на детето, с оглед
този процес да не се задълбочава?
3. Може ли да се стигне до отшумяване на това състояние и до
преодоляването му?
4. Налице ли са данни за наличие на синдром на родителско отчуждение на
детето С. от някой от родителите? Ако са налице такива данни, да се
посочи откога датира отчуждението, какви са причините и дали е налице
тенденця към задълбочаване на отчуждението. Какви са възможните
методи за преодоляване на такъв синдром?
5. Как би се отразило на детето С. отделянето ù от близначката ù С., в
случай че едното дете отиде да живее при баща си, а другото остане при
майка си?
ОПРЕДЕЛЯ депозит в размер на 500 лева, вносим по равно по
набирателната сметка на РС Котел в едноседмичен срок.
ЗАДЪЛЖАВА майката да заведе децата при вещите лица, след като се
уговорят за ден и час на посещението.
УКАЗВА на вещите лица да преценят дали следва да провЕ.т
събеседване и с родителите.
Телефон за връзка с ищеца – адв. Г.: *****, телефон за връзка с
ответницата - адв. Ч.: **********.
Поради това, че съдът допуска събиране на нови доказателства,
О П Р Е Д Е Л И :
ОТЛАГА делото и го НАСРОЧВА за 15.02.2022г в 11:15ч, за която дата
и час ищецът и ответтницата да се счита за редовно призовани. Да се
призоват вещите лица, след внасяне на дължимия депозит.
Адв. Ч.: Моля да ми бъде изпратен препис от протокола на посочената от
мен електронна поща.
Да се изпрати препис от протокола на заявената от адв. Ч. електронна
поща, след като бъде изготвен.
ПРОТОКОЛЪТ се изготви в съдебно заС.ние, което приключи в 12:10 ч.
Съдия при Районен съд – Котел: _______________________
Секретар: _______________________
13