Решение по адм. дело №127/2025 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 8475
Дата: 9 октомври 2025 г.
Съдия: Атанаска Атанасова
Дело: 20257040700127
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 януари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 8475

Бургас, 09.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVII-ти състав, в съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: АТАНАСКА АТАНАСОВА

При секретар ГАЛИНА ДРАГАНОВА като разгледа докладваното от съдия АТАНАСКА АТАНАСОВА административно дело № 20257040700127 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл) и е образувано по повод жалбата на Д. Д. К., [ЕГН], с адрес: [населено място], [жк], [улица], против Заповед № ОСОС-5 от 20.01.2025 г., издадена от изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). С оспорената заповед е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката на длъжност началник отдел „Контрол храни и граничен контрол“ при Областна дирекция по безопасност на храните- Бургас (ОДБХ- Бургас), поради съкращаване на длъжността.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради нарушение на административнопроизводствени правила и противоречие с материалния закон. В нея се сочи, че с длъжностното разписание от 17.01.2025 г. е утвърден отдел с наименование „Контрол храни, граничен контрол и фуражи“ само в една от общо 28 областни дирекции по безопасност на храните (ОДБХ Бургас), какъвто не съществува в останалите областни дирекции в страната, като промяна в структурата на ОДБХ- Бургас не е извършена. Твърди се, че отдел „Контрол на храните” съществува като нормативно установен отдел в структурата на всички 28 областни дирекции по безопасност на храните- подразделения на БАБХ, а в три от областните дирекции, сред които Областна дирекция по безопасност на храните- Бургас, е с функции и на граничен контрол на храни от неживотински произход, съгласно чл. 30, ал. 1 и ал. 2 от Устройствения правилник на Българска агенция по безопасност на храните. По отношение на контрола върху фуражите е отбелязано, че във всички областни дирекции по безопасност на храните в страната, той се осъществява от служители, назначени в отдел „Здравеопазване на животните“, без в наименованието на отдела да е посочено конкретно наименование и „фуражи“, а с промяната на наименованието на съществуващия отдел „Контрол храни и граничен контрол“ (с добавяне на думата „фуражи“) не отпада длъжността като нормативно определена позиция, всички задължения и функции по отношение контрол на храните и граничен контрол са запазени, така както са определени в чл. 30, ал. 1, т. 9 от Устройствения правилник на БАБХ. Твърди се, че са запазени функциите, задачите и задълженията на тази длъжност и няма промяна в длъжностните характеристики на нито един от служителите от отдел „Контрол храни, граничен контрол и фуражи“, нито е налице такова значително изменение на функциите, задачите и задълженията на длъжността, така че новата им съвкупност и изискванията за тяхното осъществяване да налагат извод за качествено нова длъжност. На следващо място се сочи, че служебното правоотношение с жалбоподателката се прекратява за шести път, като три от шестте заповеди за прекратяване на същото са издадени на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл. След постановена от съда отмяна на заповедите за прекратяване на правоотношението, Кепекова не е допускана до работното място, като заповедите за възстановяване са й връчвани едновременно с нова заповед за прекратяване на служебното правоотношение. По същество се иска отмяна на заповедта.

В писмен отговор ответникът заявява становище за неоснователност на жалбата, като излага подробни съображения за изпълнение на процедурата по одобряване на ново длъжностно разписание и реалното съкращаване на длъжността. В отговора се сочи, че извършената структурна промяна е основана на обстоен анализ и определена целева необходимост, в рамките на оперативната самостоятелност на органа по назначаването. Оспорва се твърдението за отсъствие на изискуемите материалноправни предпоставки, като се сочи, че длъжността, заемана от жалбоподателката до прекратяване на служебното правоотношение- началник отдел „Контрол на храните и граничен контрол“ към ОДБХ- Бургас не съществува вече като нормативно определена позиция в длъжностното разписание на ОДБХ Бургас (утвърдено от изпълнителния директор на 17.01.2025 г.), като е създаден нов отдел, с ново наименование, което е част и от наименованието на длъжността на новия началник отдел. Оспорват се също твърденията за тенденциозно отношение от страна на органа по назначаването към жалбоподателката, като в тази връзка е отбелязано, че решението на органа да освободи определен служител не разкрива белезите на дискриминационно поведение по смисъла на чл. 4, ал. 2 и ал. 3 ЗЗДискр. и решението е взето при констатирана необходимост от реорганизация на управляваната административна структура. Представени са писмени доказателства.

В съдебното заседание, жалбоподателят се явява лично и с упълномощен представител, който поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на оспорената заповед, като подробни доводи излага в писмени бележки. Претендира разноски.

Пълномощникът на ответната страна заявява становище за неоснователност на жалбата. Представя доказателства. Моли за отхвърляне на жалбата по съображения, изложени в писмени бележки. Претендира разноски.

Жалбата е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок, насочена е срещу подлежащ на оспорване акт и е процесуално допустима. При разглеждането и по същество, съдът намира за установено следното:

Със Заповед № 853/30.04.2001 г. жалбоподателката Д. Д. К. е назначена като държавен служител на длъжност „главен инспектор“ в Националната ветеринарномедицинска служба (сега БАБХ), РВМС- Бургас, с ранг ІІІ-ти младши, и последователно е заемала различни длъжности (в т.ч. началник на отдел „Контрол по храните“) до 25.04.2014 г., когато е служебното правоотношение е прекратено със Заповед № ОСОС-41/25.04.2014 г., поради наложено със заповед № НК-6 от същата дата дисциплинарно наказание „уволнение“. С влязло в сила решение № 1904 от 12.11.2014 г. по адм. дело № 1347/2014 г. по описа на Административен съд Бургас дисциплинарното наказание е отменено и Кепекова е възстановена на длъжност началник на отдел „Контрол на храните“ при ОДБХ- Бургас със заповед № ВР-6 от 01.07.2015 г. на изпълнителния директор на БАБХ, след което служебното правоотношение неколкократно е прекратявано (поради дисциплинарно уволнение и съкращаване на щата) със заповеди, отменени с влезли в сила съдебни актове.

С решение № 4740/21.06.2024 г. по адм. дело № 2441/2023 г. по описа на Административен съд- Бургас, оставено в сила с решение № 13891/19.12.2024 г. по адм.дело № 9578/2024 г. на Върховния административен съд, е отменена поредна заповед на изпълнителния директор на БАБХ с № ОСОС-Н080/04.12.2023 г. за прекратяване на служебното правоотношение с Кепекова и същата е възстановена на заеманата преди уволнението длъжност началник на отдел „Контрол на храните и граничен контрол“ при ОДБХ- Бургас със Заповед № ВР-1/06.01.2025 г. на изпълнителния директор, с указание да се яви на работа на 06.01.2025 г. На същата дата е депозирана докладна записка с вх. № 351/06.01.2025 г. от директора на ОДБХ- Бургас, адресирана до изпълнителния директор на БАБХ, с която е инициирана процедура по реорганизация на отделите в ОДБХ- Бургас. С нея е направено предложение отдел „Контрол храни и граничен контрол“ да бъде преструктуриран в отдел „Контрол храни, граничен контрол и фуражи“ и в него бъдат назначени служители от отдел „Здравеопазване на животните“, които осъществяват дейност по Закона за фуражи- д-р В. М. и инж. М. М.- главни инспектори в отдел ЗЖ. Направеното с докладната записка предложение, мотивирано с приетите изменения в чл. 229 от Закона за ветиринарномедицинската дейност и по-добро изпълнение на целите на ОБДХ, е одобрено от изпълнителния директор на БАБХ. Утвърдено е ново длъжностно разписание (на л. 37), в сила от 17.01.2025 г., с което е предвидена промяна в наименованието на отдел „Контрол храни и граничен контрол“ в отдел „Контрол храни, граничен контрол и фуражи“ и неговата численост- от 45 на 47 служители, като увеличението с две щатни бройки е за сметка на отдел „Здравеопазване на животните“. Общата численост на персонала- 89 служители е запазена с новото длъжностно разписание (така, както е предвидена с предходното длъжностно разписание от 01.01.2025 г. (на л. 35).

Въз основа на утвърденото длъжностно разписание от 17.01.2025 г. и докладната записка от директора на ОДБХ- Бургас с вх. № 351/06.01.2025 г. е издадена оспорената заповед № ОСОС-5 от 20.01.2025 г., с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, чл. 5, ал. 1, т. 2 и т.10 и ал. 2 т. 1 от Устройствения правилник на БАБХ е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката на длъжност началник на отдел „Контрол храни и граничен контрол“ при ОДБХ- Бургас, с ранг I-ви младши, считано от 20.01.2025 г., поради съкращаване на длъжността (на л. 200). Със заповедта е наредено да бъдат изплатени на държавния служител полагащите се обезщетения по чл. 106, ал. 2 и ал. 4 от ЗДСл.

От заключението на извършената по делото съдебно-икономическа експертиза се установява, че от 01.01.2025 г. дейността по контрол на фуражите в отдел „Здравеопазване на животните“ е възложена служителите д-р В. М. и зооинж. М. М., главни инспектори. Въз основа на щатното разписание от 17.01.2025 г. същите служители са преназначени в отдел „Контрол храни и граничен контрол и фуражи“ на длъжност гл.инспектор и продължават работата си в този отдел при следващите щатни разписания от 20.01.2025 г. и от 14.04.2025 г. В отдел „Здравеопазване на животните“, чиято численост е намалена, след 17.01.2025 г. не са установени други служители, които да извършват контрол по Закона за фуражите. При съпоставка на длъжностната характеристика за длъжността началник на отдел „Контрол храни, граничен контрол и фуражи“ от 24.02.2025 г. с длъжностната характеристика за длъжността началник на отдел „Контрол храни и граничен контрол“ (КХГК) от 12.01.2024 г., вещото лице констатира, че голяма част от задълженията се припокриват, а някои задължения са сходни, но описани по различен начин. Отбелязва също, че са предвидени допълнителни отговорности, свързани с участието в експертен съвет и комисии, организиране и контрол по обмена на информация по отношение на осъществен граничен контрол и мрежата за предупреждение и сътрудничество, състояща се от мрежата RASFF, мрежата за административна помощ и сътрудничество и Мрежата за борба с измами с храни, както и осъществяване на контрол по Закона за фуражите.

По делото е представен Доклад от тематична проверка в БАБХ, извършена от Инспектората към Министерството на земеделието по повод сигнал от Д. К. (на л. 322 - л. 350), съдържащ констатации за утвърждаване на длъжностни разписания в ОДБХ с цел прекратяване па правоотношение на конкретен служител, в противоречие с принципа на стабилитет и политическа неутралност на държавната служба, посочен в чл. 18 от ЗДСл, и на принципите, при които следва да работи администрацията, посочени в чл. 2, ал. 1 от Закона за администрацията и чл. 2 от Кодекса за поведението на служителите в държавната администрация. Прието е от инспекторите, че с немотивираните изменения на длъжностни разписания само в една ОДБХ е в нарушение принципите на предвидимост, обективност и безпристрастност, при които трябва да работи администрацията. Дадени са и препоръки да не се въвеждат изисквания, несъответстващи на функциите на ОДБХ, като в тази връзка е отбелязано, че с длъжностната характеристика е въведено изискване „и спорт“ за заемане на длъжността началник на отдел „Контрол храни и граничен контрол и фуражи“ в ОДБХ- Бургас, което е напълно неотносимо към законосъобразно осъществяване на функциите на длъжността.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган- изпълнителен директор на БАБХ, овластен с нормата на чл. 108, ал. 1 от ЗДСл и чл. 5, ал. 1, т. 10 от Устройствения правилник на БАБХ. Издадена е в предписаната от закона форма и съдържа изискуемите реквизити, в т.ч. фактически и правни основания за прекратяване на служебното правоотношение.

Съкращаване на длъжността по смисъла на чл. 106, ал.1, т.2 от ЗДСл е налице при кумулативна наличност на следните предпоставки: 1) отпадане на длъжността като нормативно определена позиция и 2) пълно премахване на функциите, задачите и задълженията на тази длъжност или такова значително изменение на същите, че новата им съвкупност и изискванията за тяхното осъществяване налагат извод за качествено нова длъжност. В разглеждания случай тези предпоставки не са налице. При съпоставяне на длъжностните разписания от 01.01.2025 г. и от 17.01.2025 г. съдът констатира, че след извършеното преструктуриране длъжността началник на отдел „Контрол храни и граничен контрол“ при ОДБХ Бургас е запазена. С новото длъжностно разписание е изменено наименованието на отдела, но присъщите за длъжността функции са запазени, като са добавени нови несъществени такива и с оглед на това не би могло да се приеме, че е налице съкращаване на щата по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл. Поради отсъствие на изискуемите предпоставки, съдът приема, че оспорената заповед е издадена в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби, съставляващо основание за нейната отмяна съгласно чл. 146, т. 4 от АПК.

Наред с изложеното следва да се посочи, че не е обоснована необходимостта от извършеното преструктуриране, съобразно изискванията на чл. 14, ал. 2 от Наредбата за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията (Наредбата). Съгласно цитираната норма длъжностите могат да се трансформират в други длъжности чрез изменение на длъжностното разписание, при обоснована необходимост, свързана с наличието на едно или повече от следните условия 1) адекватно изпълнение на функциите на административната структура или звено; 2) по-добро изпълнение на целите на административната структура или звено; 3) промяна в организацията и/или в обема на работа. В разглеждания случай изискването за обоснована необходимост не е изпълнено. Както се посочи по-горе в изложението, реорганизацията на отделите в ОДБХ- Бургас е инициирана от директора на ОДБХ- Бургас с докладна записка с вх. № 351/06.01.2025 г. до изпълнителния директор на БАБХ и единствено в нея се съдържат мотивите за предприетото преструктуриране. Те се изчерпват с констатацията, че са приети изменения в чл. 229 от Закона за ветиринарномедицинската дейност (обн. В ДВ бл. 21/12.03.2024 г.) и в съответствие с дадени указания по прилагане на тези изменения обектите, извършващи търговия с храни за домашни любимци, следва да се регистрират от служители на отдел „Контрол храни и граничен контрол“, а обектите, извършващи търговия на дребно с такива храни, да се регистрират и контролират от отдел „Здравеопазване на животните“, която дейност до изменението е извършвана от отдел „Контрол храни и граничен контрол“. Така изложените мотиви не касаят контрола върху фуражите, с каквато функция са натоварени служителите, преместени в ръководения от жалбоподателката отдел. Както преди, така и след утвърждаване на длъжностното разписание от 17.01.2025 г., този контрол се осъществява от едни и същи служители, макар и в рамките на друг отдел. Наред с това, изложените в докладната записка мотиви сочат възлагане на допълнителни функции на отдел „Здравеопазване на животните“, които до този момент са изпълнявани от отдел „Контрол храни и граничен контрол“, поради което остават напълно неясни съображенията за намаляване щатната численост на първия и увеличаване щата на втория отдел и по какъв начин то би способствало за изпълнение целите на ОДБХ. Следва да се отбележи също, че длъжностни разписания са изменени само в отделни ОДБХ (по данни от представения по делото доклад на Инспектората към Министерството на земеделието, в който се сочи, че те са последвани от заповеди за прекратяване на правоотношения с конкретни служител), макар изменението на Закона за ветиринарномедицинската дейност да касае работата на всички 28 на брой ОБДХ. Вярно е, че при утвърждаване на длъжностното разписание административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност, но тя е ограничена от нормативно определена рамка, която обезпечава избирането на най-целесъобразното за случая от възможните разрешения. Неспазването на установените в Наредбата правила за изменение на длъжностното разписание съставлява съществено процесуално нарушение и е самостоятелно основание за отмяна на заповедта, с която е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката.

Съдът намира за неоснователни доводите на ответната страна

С оглед горните съображения съдът приема, че оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да се отмени. При този изход на спора и с оглед своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал.1 от АПК следва да се присъдят на жалбоподателката направените разноски по делото, съобразно представения списък на разноските, възлизащи на 2000 лева- заплатено адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед № ОСОС-5 от 20.01.2025 г., издадена от изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните, с която е прекратено служебното правоотношение на Д. Д. К. с [ЕГН] на длъжност началник отдел „Контрол храни и граничен контрол“ при Областна дирекция по безопасност на храните- Бургас, поради съкращаване на длъжността.

ОСЪЖДА Българска агенция по безопасност на храните да заплати на Д. Д. К. с [ЕГН] сумата от 2 000 (две хиляди) лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчване на съобщението.

Съдия: