Решение по дело №140/2019 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 6
Дата: 3 февруари 2020 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Цонка Тодорова Миткова
Дело: 20191860200140
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 6

 

град Пирдоп 03.02.2020 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

          РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, втори състав, в открито заседание на двадесет и втори януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЦОНКА МИТКОВА

 

при секретаря Гергана Юнлю като разгледа докладваното от съдия МИТКОВА АНД № 140 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази:

          Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Постъпила е жалба от Г.С.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, с която обжалва наказателно постановление № 288/ 08.07.2019 г. на Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 90, пр. 2 (съхранява) от Закона за лова и опазване на дивеча /ЗЛОД/ му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 250.00 лева (двеста и петдесет лева), за административно нарушение по чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от ЗЛОД  и са отнети в полза на държавата вещите, предмет на нарушението: 10 броя ловни трофеи (череп с рога) от сърна (сръндак), на основание чл. 61, ал. 1, изречение второ от ЗЛОД. Жалбоподателят намира издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено изцяло.

          Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София, чрез процесуалния си представител в съдебно заседание, оспорва жалбата и моли обжалваното наказателно постановление да бъде потвърдено като законосъобразно.

          Районна прокуратура – Пирдоп не взема становище по жалбата.

          Районен съд – Пирдоп, след като обсъди събраните доказателства по делото и ведно с доводите на страните, намира за установено следното:

          На 06.03.2019 г. е съставен АУАН № 0000444 срещу Г.С.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, за това, че „на 06.03.2019 г. лицето Г.С.Г. съхранява в обитаваната от него къща в с. Чавдар, ул. „И. Филипов“ № 2, 10 броя ловни трофеи (череп с рога) от сърна (сръндак), без регистрация и оценителен протокол съгласно чл. 61 от ЗЛОД./л.20/ В АУАН е посочено, че с горното жалбоподателят е извършил административно нарушение по чл. 90, предложение 2, във връзка с чл. 61, ал. 1 и ал. 2 от ЗЛОД.  АУАН е съставен в присъствие на жалбоподателя, на един свидетел и е връчен на жалбоподателя срещу подпис, съставен е КП № 3818/ 06.03.2019 г., като в графа „обяснения на нарушителя“ не са отразени възражения. Към АУАН е приложен Констативен протокол № 003819 от 06.03.2019 г., съставен от комисия на РДГ – София, в който е описано че по подаден сигнал са извършили съвместна проверка със служители на ОДМВР – София, на посочения адрес, и са били намерени описаните ловни трофеи, сред които не фигурират посочените в АУАН./л.7/ Към АУАН е приложен Констативен протокол № 003818 от 06.03.2019 г., съставен от комисия на РДГ – София, в който е описано че по подаден сигнал са извършили съвместна проверка със служители на ОДМВР – София, на посочения адрес, и са били намерени описаните ловни трофеи, сред които фигурират и посочените в АУАН./л.9/

Наказателно постановление № 288 на Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София е издадено на 08.07.2019 г. срещу Г.С.Г., като в него е отразено, че същото се издава въз основа на АУАН № 0000444 от 06.03.2019 г. В наказателното постановление е посочено, че „на 06.03.2019 г. лицето Г.С.Г. съхранява в обитаваната от него къща в с. Чавдар, ул. „И. Филипов“ № 2, 10 броя ловни трофеи (череп с рога) от сърна (сръндак), без регистрация и оценителен протокол съгласно чл. 61 от ЗЛОД./л.5,л.19/ В наказателното постановление е посочено, че с горното жалбоподателят е извършил административно нарушение по чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от ЗЛОД.  Видно от наказателното постановление, че на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 90, пр. 2 (съхранява) от ЗЛОД му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 250.00 лева (двеста и петдесет лева) и са отнети в полза на държавата вещите, предмет на нарушението: 10 броя ловни трофеи (череп с рога) от сърна (сръндак), на основание чл. 61, ал. 1, изречение второ от ЗЛОД.

По делото са представени разписка за отговорно пазене на вещи, в която са описани иззетите ловни трофеи; доклад от инж.С.С.Б. – горски инспектор до директора на РДГ – София във връзка с иззетите ловни трофеи и заповед № РД 49 – 199/ 16.05.2011г. на Министъра на земеделието и храните във връзка с правомощията на Директора на РДГ – София да издава наказателни постановления по ЗГ и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, ЗЛОД, ЗРА, ЗЗТ, ЗБР и ЗЛР./л.8-л.12/

Видно от показанията на свидетелите С.С.Б. – актосъставител, Т.Д.Г. – свидетел при проверката и при съставянето на акта /служители на РДГ – София/ и Д.С.С. – свидетел при проверката и при съставянето на констативния протокол /служител на ОДМВР – София/, дадени в с.з. на 30.10.2019 г. и на 22.01.2020 г., че те поддържат фактическите костатации, отразени в АУАН и КП. 

Наказателно постановление № 288/ 08.07.2019 г. на Директора на РДГ – София е връчено на Г.С.Г. на 17.07.2019г., а жалбата против същото е изпратена по пощата на 22.07.2019 г.

          При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата на Г.С.Г. срещу Наказателно постановление № 288/ 08.07.2019 г. на Директора на РДГ – София е подадена по реда и в сроковете на чл. 59 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество същата се явява  основателна.

От събраните доказателства по делото, преценени в тяхната съвкупност, съдът счита за недоказано от описаната фактическа обстановка в АУАН и НП, че жалбоподателят е извършил от обективна и субективна страна състава на административно нарушение по чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от Закона за лова и опазването на дивеча /ЗЛОД/. Съгласно разпоредбата на чл. 61, ал. 1 от ЗЛОД, ловните трофеи се регистрират в държавните горски стопанства или в държавните ловни стопанства по място на добиването им в едномесечен срок, като нерегистрираните ловни трофеи се отнемат в полза на държавата.Съгласно разпоредбата на чл. 61, ал. 2 от ЗЛОД,  ловните трофеи се оценяват от оценителни комисии, назначени със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите. Видно от съдържанието на съставения АУАН е, че като нарушена правна норма е приета тази по чл.90, предложение 2, вр.чл. 61, ал. 1 и ал. 2 от ЗЛОД. Същевременно в НП, издаден въз основа на АУАН, е посочено, че действително нарушената законова разпоредба от жалбоподателя, е тази по чл. 61, ал. 1, вр.ал.2 от ЗЛОД, като на  основание чл.90, пр.2 (съхранява) от ЗЛОД му е наложена глоба в размер на 250 лв. и на основание чл.61, ал.1, изр.второ от ЗЛОД са отнети вещите-предмет на нарушението в полза на Държавата. Налице е несъответствие между съдържащото се в НП фактическо описание на нарушението, посочената като нарушена законова разпоредба и приложената за санкционирането на нарушението административнонаказателна норма. Видно от съдържанието на съставения АУАН и на издаденото въз основа на него НП, административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че административнопривлечения съхранява нерегистрирани ловни трофеи и които следва да се оценяват от оценителни комисии, назначени със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите. От правна страна обвинението е обосновано с извършено нарушение на чл. 61, ал.1, вр.ал.2 от ЗЛОД, съгласно която норма ловните трофеи се регистрират в държавните горски стопанства или в държавните ловни стопанства по място на добиването им в едномесечен срок, нерегистрираните ловни трофеи се отнемат в полза на държавата, като ловните трофеи се оценяват от оценителни комисии, назначени със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите. Съответно санкцията е наложена при прилагането на административнонаказателния състав на чл. 90 от ЗЛОД, регламентиращ, че който укрива, съхранява, обработва, продава или превозва незаконно придобит от другиго дивеч или ловен трофей, или нерегистрирани ловни трофеи, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 100 до 2000 лв. Така направената фактическа формулировка и правна обосновка обаче не позволява формиране на еднозначни правни изводи за волята на наказващия орган по фактите и по приложението на закона, като административно наказателната правна квалификация на деянието не е съответна на фактическото описание на нарушението и на посочената като нарушена нормативна разпоредба. При фактическото описание на нарушението са изложени обстоятелства, сочещи неизпълнение на две отделни регламентирани в ЗЛОД изисквания. Фактическото обвинение за притежаването (съхраняването) на ловни трофеи без документ за произход въз основа на заложената процедура в чл. 61 ЗЛОД по регистрация и оценка, не е съставомерно деяние по чл. 90 от ЗЛОД, на основание на която норма е ангажирана отговорността на жалбоподателя. Налице е несъответствие между съдържащото се в НП фактическо описание на нарушението, посочената като нарушена законова разпоредба и приложената за санкционирането на нарушението административнонаказателна норма. Следва да се отбележи, че намерените и иззети вещи, предмет на нарушението, представляват „ловни трофеи” по смисъла на &1 т. 9 от Допълнителните разпоредби към Правилника за прилагане на закона за лова и опазване на дивеча, поради което е налице годен обект на административно нарушение. Наред с горното нито в АУАН, нито в обжалваното наказателно постановление е посочен от кой момент е възникнало задължението да се регистрират тези трофеи. Вменената като нарушена разпоредба на чл. 61, ал. 1 от ЗЛОД изисква задължителната им регистрация в едномесечен срок. В случая административнонаказващият орган изобщо не се е опитал да установи началния период на тяхното придобиване и респективно неспазването на законоустановения срок за регистрирането. С този свой пропуск той е допуснал и нарушение на материалния закон, тъй като в обстоятелствената част на АУАН и наказателното постановление е посочил, че нарушението е извършено и открито на една и съща дата - 06.03.2019 г.  Следователно не е ясно дали на тази дата е възникнало задължението да се регистрират ловните трофеи или от този момент вече е изтекъл срока за това и ако е правилно последното, откога е следвало да започне да тече този срок. При това положение съдът счита, че незаконосъобразно административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на жалбоподателя за посоченото административно нарушение по чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от ЗЛОД и следва да отмени обжалваното наказателно постановление в частта за наложената „глоба“ в размер на 250.00 лева (двеста и петдесет лева), като незаконосъобразно.

По отношение на отнетите в полза на държавата вещи, предмет на нарушението: 10 броя ловни трофеи (череп с рога) от сърна (сръндак), съдът намира за безспорно установено по делото, че същите не са били регистрирани и поради тази причина, и като взе предвид разпоредбата на чл. 61, ал. 1, изр.2-ро от ЗЛОД, наказателното постановление следва да бъде потвърдено в тази част.  

          Воден от гореизложеното Районен съд – Пирдоп

 

 

 

                                      Р  Е  Ш  И:

 

         

 

          ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 288/ 08.07.2019 г. на Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София в частта, с което на жалбоподателя Г.С.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 90, пр. 2 от Закона за лова и опазване на дивеча /ЗЛОД/ е наложено административно наказание „глоба” в размер на 250.00 лева (двеста и петдесет лева), за административно нарушение по чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от ЗЛОД, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

           ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 288/ 08.07.2019 г. на Директора на Регионална дирекция по горите /РДГ/ – София в частта, с която на основание чл. 61, ал. 1, изр.второ от ЗЛОД, са отнети в полза на Държавата вещите, предмет на нарушението: 10 броя ловни трофеи (череп с рога) от сърна (сръндак).

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд – София област, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: