Решение по дело №155/2025 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 142
Дата: 7 април 2025 г.
Съдия: Владимир Йорданов Минчев
Дело: 20251720200155
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 142
гр. Перник, 07.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и седми март през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ
при участието на секретаря МИЛЕНА Р. КРЪСТАНОВА
като разгледа докладваното от ВЛАДИМИР Й. МИНЧЕВ Административно
наказателно дело № 20251720200155 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 58д и сл. от Закона за административните нарушения
и наказания (ЗАНН).
Образувано е по жалба на М. М. С. с ЕГН ********** от гр. П., ул. ***, чрез адв. В.,
против НП № 24-1920-000368 от 10.01.2025 г. издадено от началник сектор в Първо РУ при
ОДМВР - Перник, с което:
1. на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) му е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване да
управлява МПС за срок от 3 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
2. на основание чл.179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП му е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 200 лева за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на обжалваното НП. Счита,
че са налице процесуални нарушения при издаване на НП и АУАН. На следващо място,
посочва, че нарушението не е осъществено, тъй като не се установява от фактите вменени
АУАН и НП. Претендира присъждането на разноски.
В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Ответникът - началник сектор в Първо РУ при ОДМВР – Перник, не се явява и не се
представлява.
Настоящият съдебен състав, след като се запозна с доводите и становищата на
страните, прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства, поотделно и в
тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа страна:
На 24.09.2024 г. в 23:10 часа в гр. Перник, ул. „Юрий Гагарин“ до бензиностанция
„ЕКО“ с посока на движение от кръстовище „Винпром“ към кръстовище „Тева“ М. С. е
управлявал лек автомобил „БМВ 330Д“ с регистрационен номер ******** собственост на
Я.Л.Б. ЕГН: **********. При извършената проверка се установило, че регистрационните
табели не са поставени на определените за това места и управляваното МПС било с
неизправно шумозаглушително устройство, което било квалифицирано като значителна
1
техническа неизправност.
При така изложената фактическа обстановка бил издаден АУАН № 1028802 от
24.0.2024 г., а въз основа на него и процесното НП.
Настоящият съдебен кредитира в цялост показанията на свидетелите С. и З., тъй като
същите се явяват логични, последователни, вътрешнобезпротиворечиви и съответни на
приобщените по делото писмени доказателства. Показанията са достатъчно информативни,
като съдържат изчерпателна информация за елементите от състава на нарушението.
Съдът възприема в цялост приобщените по делото по реда на чл. 283 от НПК,
писмени доказателства, като намира, че същите са логични, последователни, съответни и не
се опровергават при преценката им, както поотделно, така и в тяхната съвкупност, като не са
налице основания за дискредитиране, на който и да е от доказателствените източници,
събрани в хода на административнонаказателното производство и съдебното следствие.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира за установено от
правна страна следното:
Жалбата се явява процесуално допустима - същата изхожда от легитимирано лице,
депозирана е в предвидения от закона преклузивен срок и срещу акт, подлежащ на
обжалване.
Разгледана по същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.
При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и при
издаването на наказателното постановление за нарушението са спазени изискванията за
форма и съдържание, както и специфичните процедурни правила, свързани с участието на
свидетели, предявяване на АУАН, и сроковете за това. АУАН и НП отговарят на отговаря на
изискванията за форма, съдържание и реквизити, регламентирани в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съобразно предоставените
доказателства, приложени по делото.
По отношение на приложението на материалния закон:
Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Местата за
регистрационните табели са регламентирани в чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г.
за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни
средства и на ремаркетата, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства.
Разпоредбата на чл.10, ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г., изм. - ДВ, бр. 93 от
2023 г., в сила от 07.11.2023 г.) гласи, че табелите с регистрационен номер се поставят на
превозното средство на определените от производителя за това места, в съответствие с
изискванията на приложение III, част 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/535 на
Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС)
2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на единните процедури и
техническите спецификации за одобрение на типа на превозни средства и на системи,
компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, по
отношение на общите им конструктивни характеристики и безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021
г.) - за превозни средства от категории М, N и О или на приложение XIV от Делегиран
регламент (ЕС) № 44/2014 на Комисията от 21 ноември 2013 г. за допълване на Регламент
(ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с конструкцията на
превозните средства и общите изисквания към одобряването на дву-, три- и четириколесните
превозни средства (ОВ, L 25, 28.01.2014 г.) - за превозни средства от категория L. При
закрепването не трябва да се нарушава формата на табелата, целостта на графиката и
символите на номера.
2
Съгласно т. 2.3.4.1.1 и т. 2.3.4.1.3. от приложение III, част 2 от Регламент за
изпълнение (ЕС) 2021/535 на Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за
прилагането на Регламент (ЕС) 2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по
отношение на единните процедури и техническите спецификации за одобрение на типа на
превозни средства и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за
такива превозни средства, по отношение на общите им конструктивни характеристики и
безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021 г.) мястото за поставяне на регистрационна табела отпред
на превозното средство трябва да бъде такова, че табелата да може да се разположи изцяло
между двете успоредни надлъжни вертикални равнини, които преминават през външните
крайни точки на превозното средство, без да се вземат предвид устройствата за непряко
наблюдение. Определеното място не може да представлява най-широката част на
превозното средство. Предните и задните регистрационни табели трябва да бъдат
перпендикулярни (± 5°) на средната надлъжна равнина на превозното средство, измерено в
центъра на табелата.
От анализа на така цитираните две разпоредби се установява, че табелата следва да
бъде поставени на място между двата края на предната броня на автомобила.
Регламентирана е единствено височината, на която следва да се постави регистрационната
табела - (± 5°) от центъра на предната броня. Никъде в цитирания регламент не е посочено
задължение регистрационния номер да бъде поставен в средата на предната броня.
Посочено е изискване да бъде центрирана по височина в средата на предната броня, като по
дължина може да бъде поставена в центъра, в ляво или в дясно видно от т. 2.3.4.1.1.
От свидетелските показания се установява, че рег. номер е поставен в долен ляв ъгъл
на автомобила съобразно нормативната уредба на чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от
24.03.2000 г. и приложение III, част 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/535 на
Комисията от 31 март 2021 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС)
2019/2144 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на единните процедури и
техническите спецификации за одобрение на типа на превозни средства и на системи,
компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства, по
отношение на общите им конструктивни характеристики и безопасност (ОВ, L 117, 6.04.2021
г.) - за превозни средства от категории М, N и О или на приложение XIV от Делегиран
регламент (ЕС) № 44/2014 на Комисията от 21 ноември 2013 г. за допълване на Регламент
(ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета във връзка с конструкцията на
превозните средства и общите изисквания към одобряването на дву-, три- и четириколесните
превозни средства (ОВ, L 25, 28.01.2014 г.) - за превозни средства от категория L.
По отношение на второто нарушение.
Съгласно приложената в процесното производство бланкетна и обща норма на чл.
139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, движещите се по пътя ППС трябва да бъдат технически изправни.
Доколкото разпоредбата на чл. 139, ал. 1, т. 1 е бланкетна, АНО не е посочил
конкретна материалноправна разпоредба, относима както към техническа неизправност, така
и конкретно към възприетото й класифициране като значителна.
Определения за незначителни, значителни и опасни неизправности се съдържат в ДР
на ЗДвП, § 6, съответно в т. 71, т. 72 и т. 73. Съгласно определението в т. 72 "значителни
неизправности", вкл. укрепването на товара, са откритите по време на проверка
неизправности, които могат да засегнат безопасността на превозното средство или да имат
въздействие върху околната среда, или да породят риск за други участници в движението по
пътищата, както и други, по-значителни несъответствия.
Полицейските служители са установили, че автомобила е бил без шумозаглушително
устройство.
На свой ред разпоредбата на чл. 101, ал. 1 от ЗДвП регламентира, че при възникване
3
по време на движение на повреда или неизправност в ППС, която застрашава безопасността
на движението, водачът е длъжен да спре и да вземе мерки за нейното отстраняване. В, ал. 2
на с. чл. е указано, че когато отстраняването на повредата или неизправността на място е
невъзможно, водачът може да придвижи ППС на собствен ход до място за тяхното
отстраняване, но само след като вземе необходимите мерки за безопасност на движението.
Това разрешение, по, ал. 2, не се отнася за случаи на възникнали или констатирани опасни
неизправности (чл. 101, ал. 3 от ЗДвП).
На последно място съдът взема предвид и разпоредбите на действащия Правилник за
прилагане на ЗДвП (ППЗДвП), в който е посочено какво е технически неизправно МПС по
смисъла на ЗДвП, и във връзка с чието приложение в цялост е приет Правилника. Съгласно
разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от ППЗДвП, МПС и тегленото от него ремарке е технически
неизправно, ако има някоя повредите или неизправностите, изброени изчерпателно в т. 1 до
т. 12
В т. 10, б. „б“ е посочено като нарушение, когато нивото на шума на двигателя не
съответства на предписаните нормативни стойности.
Настоящият състав счита, че не е налице вмененото нарушение, тъй като не е
нормативно определена като неизправност управлението на автомобила с неизправно
шумозаглушително устройство. Неизправност съобразно чл. 10, ал. 1, т. 10, б. „б“ би било
това, че нивото на шума на двигателя не съответства на предписаните нормативни
стойности но такова нарушение не е вменено на наказаното лице, нито са посочени данни за
измерване на шума от процесния автомобил.
С оглед гореизложеното, съдът счита, че процесното наказателно постановление
следва да се отмени като незаконосъобразно.
При този изход на спора на жалбоподателя се дължи присъждане на разноски в
настоящото производство, такива следва да бъдат присъдени съобразно чл. 63д от ЗАНН в
размер на 1000 лева, видно от представения договор за правна защита и съдействие.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП № 24-1920-000368 от 10.01.2025 г. издадено от началник сектор в
Първо РУ при ОДМВР - Перник, с което на М. М. С. с ЕГН ********** от гр. П., ул. ***:
1. на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) му е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване да управлява
МПС за срок от 3 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
2. на основание чл.179, ал. 6, т. 2 от ЗДвП му е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 200 лева за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА ОДМВР-Перник да заплати М. М. С. с ЕГН ********** от гр. П., ул. ***
сумата от 1000 (хиляда) лева, представляваща разноски по настоящото дело.
Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от съобщението до страните за
изготвянето му пред Административен съд - Перник по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
4