Решение по дело №438/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 януари 2022 г.
Съдия: Галена Петкова Чешмеджиева Дякова
Дело: 20217200700438
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

     

                                                      № 60

 

гр. Русе,12.01.2022 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - Русе, IV - ти състав, в открито заседание на шестнадесети декември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                                       

                

                                                                                 СЪДИЯ: ГАЛЕНА ДЯКОВА

 

при участието на секретаря ДИАНА МИХАЙЛОВА, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 438 по описа за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 22, § 7 и чл. 44 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза (МКС), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

 

Образувано е по жалба на „ЕРИК МБ“ ООД, със седалище: гр. Русе, депозирана чрез адв.-пълномощник Св. Ж., против Решение рег. № 32-202185 от 25.06.2021 г. на Директора на Териториална дирекция (ТД) „Северна морска“ при Агенция „Митници“ към MRN 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г.

Жалбоподателят твърди, че обжалваното от него решение е незаконосъобразно, поради допуснати при постановяването му съществени процесуални нарушения, противоречие с материалния закон и несъобразяване с целта на закона.

Претенцията е да се отмени обжалваното решение.

Претендира се и присъждане на направените по делото разноски, съгласно представен списък на разноските и доказателства за реалното им заплащане (л. л. 342 и 343 от делото).

Ответникът – Директорът на Териториална дирекция Митница Варна в Агенция „Митници“, чрез процесуален представител излага становище за неоснователност на жалбата, като счита оспореното решение за правилно и законосъобразно. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания, изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, административният съд, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима като подадена в срок, срещу годен за оспорване акт и като подадена от адресата на акта. Съобщението за постановяване на оспорения акт е получено от дружеството-жалбоподател на 06.07.2021 г., видно от известието за доставяне, приложено на л. 9 от делото, а жалбата е с входящ номер при ответника от 13.07.2021 г. – л. 4 от делото, т. е. жалбата е подадена в 14-дневния срок, определен с нормата на чл. 149, ал. 1 от АПК. Оспорващото дружество е лице, което има правен интерес от оспорването, доколкото е адресат на оспорения акт и с него му се създават задължения.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Предмет на обжалване в настоящото производство е Решение рег. № 32-202185 от 25.06.2021 г. на Директора на Териториална дирекция „Северна морска“ при Агенция „Митници“ към MRN 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г., с което на основание чл. 84, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците (ЗМ), е отказано приемането на митническата стойност на декларираните стоки с №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 и 15 по МД MRN: 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г.; определена е нова митническа стойност на внесените по тази декларация стоки; коригирана е митническата декларация MRN18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г., като е увеличена стойността за стоките; начислените и взети под отчет суми са: ДДС 3 702,00 лв., които са заплатени и в резултат от променената стойност е установена сума за доплащане на ДДС 20 603,77 лева.

Решението е издадено в производство за последващ контрол по чл. 84, ал. 1 от ЗМ.

На 02.11.2018 г. „ЕРИК МБ“ ООД декларира на режим „допускане за свободно обращение“ с горната митническа декларация стоки, 165 колета, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, условие на доставка СРТ Варна Запад - Девня, с обща фактурна стойност 10 766,90 щ.д., при курс за 1 щ.д. 1.71730 лв.

Към митническата декларация за допускане за свободно обращение са приложени: фактура № 110356 от 31.10.2018 г., износна митническа декларация № 18341300ЕХ705068, сертификат A.TR № Y0194234 от 31.10.2018г., декларация за стойността D.V.1, товарителница № 000846 от 31.10.2018 г., платежно нареждане за плащане към бюджета на ДДС, пълномощно.

Стока № 1 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамски пуловер – 4 251 броя - п. 1“, деклариран код по ТАРИК **********, 1 198 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1 742,91 USD, декларирана митническа стойност 0,70 лв./бр., 2,50 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по Комбинираната номенклатура /КН/ 61102099 е 40,47 лв./кг., рисков праг 20,24 лв./кг.

Стока № 2 по процесната митническа декларация е описана както следва: „дамски клин - 700 броя - п. 2“, деклариран код по ТАРИК **********, 205,80 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 301 USD, декларирана митническа стойност 0,78 лв./бр., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61152900 е 31,51 лв./кг., рисков праг 15,76 лв./кг.

Позиция 6115 от КН включва чорапогащи, чорапи, дълги, три четвърти къси и други подобни артикули, включително чорапогащи, дълги и три четвърти чорапи с различна степен на компресия (например чорапите за разширени вени), трикотажни или плетени.

Към декларирания ТАРИК код ********** се отнасят чорапогащите от други текстилни материали. Дамските клинове се отнасят в позиция 6104 от КН.

На основание горното и на основание Правила 1 и 6 от Общите за тълкуване на КН, както и текста на позиция 6104 и 6115 от КН, гореописаната стока следва да бъде класирана в код по КН 61046300, код по ТАРИК **********.

С промяна по кода на стоката било установено, че справедливата цена на ЕС за новия код по ТАРИК ********** е 41,97 лв./кг.

Стока № 3 по митническата декларация е описана както следва: „мъжки панталони – 1 976 броя - п. 3“, деклариран код по ТАРИК **********, 891,80 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1304,16 USD, декларирана митническа стойност 1,13 лв./бр., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62034235 е 46,71 лв./кг., рисков праг 23,36 лв./кг.

Стока № 4 по митническата декларация е описана както следва: „дамски бикини – 3 750 броя - п. 4“, деклариран код по ТАРИК **********, 83,30 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 150 USD, декларирана митническа стойност 0,07 лв./бр., 3,09 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61082100 е 26,81 лв./кг., рисков праг 13,41 лв./кг.

Стока № 5 по митническата декларация е описана както следва: „мъжки слипове - 920 броя - п. 5“, деклариран код по ТАРИК **********, 41,16 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 64,40 USD, декларирана митническа стойност 0,12 лв./бр., 2,69 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61071100 е 33,52 лв./кг., рисков праг 16,76 лв./кг.

Стока № 6 по митническата декларация е описана както следва: „дамска пижама - 616 броя - п. 6“, деклариран код по ТАРИК **********, 744,80 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1090,46 USD, декларирана митническа стойност 1,27 лв./бр., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН ********** е 30,71 лв./кг., рисков праг 15,36 лв./кг.

Стока № 7 по митническата декларация е описана както следва: „дамски елек – 1 200 броя - п. 7“, деклариран код по ТАРИК **********, 710,50 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1044 USD, декларирана митническа стойност 1,49 лв./бр., 2,52 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61102099 е 30,71 лв./кг., рисков праг 15,36 лв./кг.

Стока № 8 по митническата декларация е описана както следва: „дамска рокля - 75 броя - п. 8“, деклариран код по ТАРИК **********, 72,52 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 106,50 USD, декларирана митническа стойност 2,45 лв./бр., 2,52 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62044200 е 68,18 лв./кг., рисков праг 34,09 лв./кг.

Стока № 9 по митническата декларация е описана както следва: „дамска домашна роба – 2 390 броя - п. 9“, деклариран код по ТАРИК **********, 1 018 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 1481,80 USD, декларирана митническа стойност 0,53 лв./бр., 2,54 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62089100 е 24,86 лв./кг., рисков праг 12,43 лв./кг.

Стока № 10 по митническата декларация е описана както следва: „мъжки потник - 745 броя - п. 11“, деклариран код по ТАРИК **********, 156 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 230,95 USD, декларирана митническа стойност 0,53 лв./бр., 2,54 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61091000 е 41,54 лв./кг., рисков праг 20,77 лв./кг.

Стока № 11 по митническата декларация е описана както следва: „дамски халат за баня - 282 броя - п. 12“, деклариран код по ТАРИК **********, 131,32 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 188,94 USD, декларирана митническа стойност 1,15 лв./бр., 2,47 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61089100 е 24,86 лв./кг., рисков праг 12,43 лв./кг.

Стока № 12 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „дамска нощница - 800 броя - п. 13“, деклариран код по ТАРИК **********, 372,40 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 544 USD, декларирана митническа стойност 1,17 лв./бр., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 62082100 е 23,14 лв./кг., рисков праг 11,57 лв./кг.

Стока № 13 по горепосочената митническа декларация е описана както следва: „мъжка пижама к-т - 420 к-та - п. 14“, деклариран код по ТАРИК **********, 160,72 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 235,20 USD, декларирана митническа стойност 0,96 лв./к-т., 2,51 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 61083100 е 30,71 лв./кг., рисков праг 15,36 лв./кг.

Позиция 6108 от КН включва комбинезони, фусти, пликчета, нощници, пижами, халати, хавлии за баня, домашни роби и подобни артикули, трикотажни или плетени, за жени или момичета. Към декларирания ТАРИК код ********** се отнасят нощници и пижами от памук, за жени или момичета.

На основание горното и на основание Правила 1 и 6 от Общите за тълкуване на КН, както и текста на позиция 6107 и 6108 от КН, е прието, че гореописаната стока следва да бъде класирана в код по КН 61072100, код по ТАРИК **********.

С промяна по кода на стоката било установено, че справедливата цена на ЕС за новия код по ТАРИК ********** е 25,37 лв./кг.

Стока № 14 по митническата декларация е описана както следва: „екстрафор лента – 2 400 броя-п. 15, деклариран код по ТАРИК **********, 1491 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 2 184 USD, декларирана митническа стойност 1,56 лв./бр., 2,52 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 58089000 е 22,41 лв./кг., рисков праг 11,21 лв./кг.

Стока № 15 по митническата декларация е описана както следва: „кърпи за маса 30 х 30 см б бр. к-т - 186 к-та - п. 16, деклариран код по ТАРИК **********, 64,68 кг. нето, държава на износ Турция, деклариран произход Турция, цена на стоката 98,58 USD, декларирана митническа стойност 0,91 лв./к-т., 2,62 лв./кг. Справедливата цена за ЕС за код по КН 63026000 е 14,69 лв./кг., рисков праг 7,35 лв./кг.

Органът е посочил, че когато в процеса на последваща проверка на основание чл. 84, ал. 1, т. 1 от ЗМ на декларираната митническа стойност, митническите органи, пред които са декларирани стоките, се съмняват основателно, че декларираната стойност представлява цялата платена или подлежаща на плащане сума по реда на чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013г., се прилага разпоредбата на чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 на Комисията за определяне на подробни правила за прилагането на някои разпоредби на Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза (Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447).

За целите на проверката на декларираната митническа стойност на внасяните стоки освен сравнителен анализ на база наличната информация в митническата информационна система, митническите органи са използвали и оценки на групи месечни агрегирани данни, извлечени от СОМЕХТ база данни на Евростат за подробна статистика на международната търговия със стоки, за всеки продукт, произход и държава членка на местоназначение, за многогодишен период, обикновено четири последователни години - т. нар. „справедливи цени“.

Предвид че, декларираната стойност на стоките по цитираната митническа декларация е значително по-ниска от справедливата цена, валидна за тях в ЕС и на база извършения сравнителен анализ, у ответника са възникнали съмнения относно декларираната митническа стойност. Митническата стойност на някои от внасяните стоки за килограм нетно тегло е основана на изключително ниска фактурна цена спрямо наличната средна статистическа стойност на сходни стоки. По митническа декларация с MRN 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г. декларираната митническа стойност на процесиите стоки: стока № 1 за килограм е в размер на 2,50 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 20,24 лв./кг., стока № 2 - е в размер на 2,51 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 41,97 лв./кг., стока № 3 - е в размер на 2,51 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 46,71 лв./кг., стока № 4 - е в размер на 3,09 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 26,81 лв./кг., стока № 5 - е в размер на 2,69 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която е 33,52 лв./кг., стока № 6 - е в размер на 2,51 лв./кг. и стока №7 - 2,52лв/кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която съответно е 30,71 лв./кг. и 40,47 лв./кг., стока № 8 - е в размер на 2,52 лв./кг. и стока № 9 - 2,50 лв/кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която съответно е 68,18 лв./кг. и 24,86 лв./кг., стока № 10 - е в размер на 2,54 лв./кг. и стока № 11 - 2,47 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която съответно е 41,54 лв./кг. и 24,86 лв./кг., стока № 12 и стока № 13 - е в размер на 2,51 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която съответно е 23,14 лв./кг. и 25,37 лв./кг., стока № 14 - е в размер на 2,52 лв./кг. и стока № 15 - 2,62 лв./кг., като е прието, че същата е по-ниска с повече от 50% в сравнение със средностатистическия размер на митническата стойност при сходни стоки в ЕС, която съответно е 22,41 лв./кг. и 14,69 лв./кг.

С Писмо № 32-103231 от 03.04.2020 г. от дружеството са изискани за нуждите на повторна проверка съгласно нормата на чл. 140 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 допълнителни документи в подкрепа на декларираната митническа стойност на стоките. Горното писмо е изпратено до дружеството и същото е върнато със забележка „Непотърсена“, видно от известие за доставка на „Български пощи“ ЕАД. След документално издирване лицето не е намерено на адреса на управление, поради което е приложен механизмът за отправяне на публичен призив по смисъла на чл. 18а, ал. 10 от АПК, като на 13.10.2020 г. съобщение peг. № 32-298529 от 13.10.2020 г. е поставено на таблото в сградата на ТД Северна морска и е публикувано на електронната страница на Агенция „Митници“. На 28.10.2020 г. съобщението е свалено от таблото и на основание чл. 18а, ал. 10 от АПК, поради неявяване на лицето в указания 14-дневен срок, писмо peг. № 32-103231 от 03.04.2020 г. е счетено за редовно връчено.

Изготвено е писмо peг. № 32-335897 от 17.11.2020 г. до Директора на ТД „Дунавска“, в което е посочено, че с оглед спазване процедурата по чл. 18а, ал. 9 от АПК, следва да се извърши съобщаване чрез залепване на уведомлението на врата или на пощенската кутия на посочените адреси, а когато до тях не е осигурен достъп - на входната врата или на видно място около нея. С писмо peг. № 32-365159 от 10.12.2020 г. от директора на ТД „Дунавска“ се уведомява органа, че на 20.11.2020 г. писмо peг. № 32-103231 от 03.04.2020 г. се счита за редовно връчено.

В определения от митническите органи срок вносителят не е представил никакви документи, изискуеми в подкрепа на декларираната митническа стойност на процесните стоки и не е бил открит след продължително издирване по законоустановения ред.

Вземайки предвид горното, както и непредставянето от страна на вносителя на допълнително изисканите му от митническите органи документи, които в наложилата се търговска практика са неразделна част и съпътстват всяка една външнотърговска сделка като: външнотърговския договор или заявките, проформа фактурите, документите за извършените разплащания между купувача и продавача, както и водената между тях търговска кореспонденция, касаещи конкретните вносове, които биха дали информация за това какви цени на стоките в пратката са били договорени, какви са сроковете и начините на заплащането им, е прието, че допълнително подсилва основателността на съмненията относно реалността на декларираната митническа стойност на процесиите стоки в цитираната митническа декларация.

Съгласно разпоредбата на чл. 74, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, когато митническата стойност на стоките не може да се определи на основание член 70 от същия регламент, тя се определя по реда на чл. 74, пар. 2 от него, като се прилагат последователно букви от а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките.

При изследване на метода, регламентиран в чл. 74, пар. 2, буква а) от Регламент (ЕС) № 952/2013 е достигнат изводът, че не може да се определи митническа стойност, въз основа на идентични стоки, тъй като описанието на стоките в ЕД 6/8 на митническите декларации за допускане за свободно обращение, регистрирани в приблизително същия период е недостатъчно. То не включва качество на изделията, изчерпателно описание на артикулите, състава на материала и т. н., което от своя страна не позволява прилагането на метода за идентичност на стоките по смисъла на определението, посочено в чл. 1, пар. 2, т. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447.

След направения анализ в националната база данни за оформени митнически декларации за допускане до свободно обращение в същия или приблизително същия момент на сходни стоки са намерени резултати за декларирани и приети митнически стойности, от други вносители и от същия вносител, които не са необичайно ниски и са декларирани и приети в съответствие с чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013952/2013.

Съгласно чл. 141 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447, когато се установи повече от една договорна стойност на идентични или сходни стоки, за определяне на митническата стойност на внасяните стоки се използва най-ниската от тези стойности.

Предвид горното, административният орган е приел, че митническата стойност на всички стоки по MRN 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г., следва да бъде определена на основание чл. 74, пар. 2, буква „б" от Регламент (ЕС) № 952/2013, като се вземе предвид декларираната митническа стойност по митнически декларации с MRN:

За стока № 1: ДАМСКИ ПУЛОВЕР, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 7.84 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0862183/11.10.2018

За стока № 2: ДАМСКИ КЛИН, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 1.10 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG003000H0296460/ 01.11.2018

За стока № 3: МЪЖКИ ПАНТАЛОН, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 18,67 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0584748/ 06.07.2018

За стока № 4: ДАМСКИ БИКИНИ, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 0,60 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG003000H0244689/14.09.2018

За стока № 5: МЪЖКИ СЛИПОВЕ, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 1,40 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG002000H0100987/ 27.09.2018

За стока № 6: ДАМСКА ПИЖАМА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 3,54 лв./бр./к-т

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0912247/ 29.10.2018

За стока № 7: ДАМСКИ ЕЛЕК, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 10,44 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0482646/ 05.06.2018

За стока № 8: ДАМСКА РОКЛЯ, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 22,40 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност – MRN 18BG005100H0448529/ 25.05.2018

За стока № 9: ДАМСКА ДОМАШНА РОБА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 2,10 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG002002H0139632/ 04.10.2018

За стока № 10: МЪЖКИ ПОТНИК, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 3,19 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005808H0137342/ 17.10.2018

За стока № 11: ДАМСКИ ХАЛАТ ЗА БАНЯ, КОД ПО ТАРИК **********, Нова митническа стойност - 6,74 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG002002H0114105/ 16.08.2018

За стока № 12: ДАМСКА НОЩНИЦА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 4,80 лв./бр.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0567811/ 03.07.2018

За стока № 13: МЪЖКА ПИЖАМА К-Т, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 8,23 лв./к-т.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005100H0695157/ 14.08.2018

За стока № 14: ЕКСТРАФОР ЛЕНТА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност - 7,04 лв./кг.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG005807H0175933/10.07.2018

За стока № 15: КЪРПИ ЗА МАСА, КОД ПО ТАРИК ********** Нова митническа стойност— 0,43 лв./бр. - 2,58 лв./к-т.

База за определяне на митническа стойност - MRN 18BG002002H0111980/13.08.2018

В съответствие с нормата на чл. 22, пар. 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013, с писмо изх. № 32-155215 от 18.05.2021 г. е уведомен вносителя за мотивите, на които ще се основава решението на митническия орган. Същото е получено на 21.05.2021 г., видно от известие за доставяне PS 90280049NS S. В определения 30-дневен срок, дружеството не е изразило становище.

Впоследствие, на 25.06.2021 г., Директорът на Териториална дирекция „Северна морска“ при Агенция „Митници“ е постановил оспореното в настоящото производство Решение рег. № 32-202185 към MRN 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г., с което на основание чл. 84, ал. 1, т. 1 от ЗМ, е отказано приемането на митническата стойност на декларираните стоки с №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 и 15 по МД MRN: 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г.; определена е нова митническа стойност на внесените по тази декларация стоки; коригирана е митническата декларация MRN18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г., като е увеличена стойността за стоките; начислените и взети под отчет суми са: ДДС 3 702,00 лв., които са заплатени и в резултат от променената стойност са установени суми за доплащане на ДДС 20 603,77 лева.

По делото е назначена съдебно-счетоводна експертиза със задача вещото лице да установи колко е платената цена от дружеството за процесните стоки и има ли други подлежащи на плащане суми по фактурата, приложена към  МД 18BG0020002H0155936 от 02.11.2018 г.; по какъв ред е извършено плащането и има ли съответствие между платената цена за стоките и декларираната стойност по процесната МД 18BG0020002H0155936 от 02.11.2018 г. След като се е запознало с писмените доказателства, съдържащи се в приобщената към делото административна преписка и след като е извършило проверка по счетоводната отчетност на „ЕРИК МБ“ ООД за отчетната 2018 г., вещото лице е дало заключение, което е прието от съда като компетентно и обективно изготвено и неоспорено от страните, че „ЕРИК МБ“ ООД не е платило стойността по фактура № 110356/31.10.2018 г. – 10 766,90 щ.д., при курс на щ.д. – 1,71730 лева, или левова равностойност към 02.11.2018 г. – 18 490,00 лева /дата на Митническа декларация - MRN: 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г./ на издателя и доставчик – „Иляда Маденчилик Инш. Текс. Цитираната фактура е била осчетоводена по надлежния ред като доставка на стоки в размер на 18 626,96 лева, с платен ДДС в размер на 3 702,00 лева и разходи за валутни операции в размер на 116,96 лева. Цялата сума по фактурата подлежи да бъде платена от „ЕРИК МБ“ ООД на посоченото трето лице. На третия поставен въпрос вещото лице посочва, че не може да отговори, тъй като не е платена цена за доставените стоки по процесната митническа декларация, за да бъде тази цена сравнявана с декларираната стойност на стоките по процесната митническа декларация, но заявява, че с декларираната стойност на стоките по декларацията, същите са осчетоводени като доставени в „ЕРИК МБ“ ООД и тази декларирана стойност подлежи на плащане от дружеството (л. л. 328 – 332 от делото).

При така установените по делото факти и обстоятелства, съдът прави следните правни изводи: 

Оспореният акт е издаден от компетентен орган по аргумент от чл. 19, ал. 7 от Закона за митниците (ЗМ). Съгласно посочената норма, за целите на прилагане на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. решения, взети без предварително заявление, се издават от началника на митницата, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение. Разпоредбата на чл. 29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. указва, че освен когато даден митнически орган действа като правораздавателен орган, разпоредбите на чл. 22, § 4, 5, 6 и 7, чл. 23, § 3 и чл. 26, 27 и 28 се прилагат и за решения, взети от митническите органи, без съответното лице да е подало предварително заявление. Следователно оспореното решение на Директора на ТД Северна морска в Агенция „Митници“ е издадено от компетентен административен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, съгласно чл. 101, § 1 и чл. 29 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 г., във вр. с чл. 19, ал. 1 и чл. 15, ал. 2, т. 8 от ЗМ, във вр. с чл. 5, т. 39 от Регламент № 952/2013 г., съобразно предоставените му правомощия.

Обжалваното решение обаче е постановено при неспазване на установената форма, при съществени нарушения на процесуалните правила и в несъответствие с материалноправните норми, включително тези от европейското право, и целта на закона.

Спорът между страните е формиран по въпросите дали митническите органи са обосновали „основателни съмнения“ по смисъла на чл. 140, § 2 от Регламент (ЕС) № 2015/2447 и спазили ли са процедурата по чл. 141 от същия регламент, във връзка с чл. 74, § 2, буква „б“ от МКС за определяне на митническата стойност по процесния внос съобразно договорната стойност на сходни стоки.

Правната уредба на Съюза относно митническото остойностяване цели да установи справедлива, еднообразна и неутрална система, която изключва използването на произволно определени или фиктивни митнически стойности - Решение от 19 март 2009 г., Mitsui & Co. Deutschland, C-256/07, т. 20; Решение от 15 юли 2010 г., Gaston Schul, С-354/09.

Съгласно чл. 70, § 1 и § 2 от МКС, митническата стойност на внасяните стоки е договорната им стойност, т. е. действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, без да се засягат корекциите, които при необходимост трябва да бъдат направени в съответствие с чл. 71 и чл. 72 от МКС. Освен това митническата стойност трябва да отразява реалната икономическа стойност на внесената стока и да отчита всички елементи на стоката, които имат икономическа стойност - Решение от 16 ноември 2006 г., Compaq Computer International Corporation, С-306/04, т. 20.

Когато митническата стойност не може да бъде определена по правилата на чл. 70 от МКС, остойностяването на внасяните стоки се извършва по реда на чл. 74 от МКС при последователно прилагане на методите в чл. 74, § 2, букви а) до г), докато се стигне до първата от тези букви, по която може да се определи митническата стойност на стоките. Цитираните критерии за определяне на митническата стойност са в отношение на субсидиарност и само когато митническата стойност не може да бъде определена чрез прилагането на дадено правило, следва да се приложи систематично следващото правило в установената поредност.

Съгласно чл. 141, § 1 от Регламента за прилагане, при определяне на митническата стойност на внасяните стоки по реда на чл. 74, § 2, буква а) или б) МКС се използва договорната стойност на идентични или сходни стоки, които са в продажба на същото търговско равнище и по същество в същите количества като стоките, чиято стойност се определя. Когато не може да се установи такава продажба, митническата стойност се определя, като се има предвид договорната стойност на идентични или сходни стоки, продавани на различно търговско равнище или в различни количества. Тази договорна стойност следва да се коригира, за да се вземат предвид разликите, дължащи се на търговското равнище и/или количествата.

Член 141, § 3 от Регламента за прилагане предвижда, че когато се установи повече от една договорна стойност на идентични или сходни стоки, за определяне на митническата стойност на внасяните стоки се използва най-ниската от тези стойности.

Понятията „идентични стоки“ и „сходни стоки“ са дефинирани съответно в чл. 1, § 2, т. 4) и т. 14) от Регламента за изпълнение /ЕС/ 2015/2447, сочещи, че „идентични стоки“ са стоките, произведени в същата държава, които са еднакви във всяко отношение, включително физическите им характеристики, качеството и репутацията им. Незначителните различия във външния вид не изключват стоките, които в друго отношение отговорят на определението, от третирането им като идентични.

„Сходни стоки“ са стоки, произведени в същата държава, които въпреки че не са еднакви във всяко отношение, имат подобни характеристики и подобни съставни материали, което им дава възможност да изпълняват същите функции и да бъдат взаимозаменяеми в търговско отношение. Сред факторите, които определят дали стоките са сходни, са качеството на стоките, репутацията им и съществуването на търговската марка.

Независимо, че при митническото остойностяване на стоките приоритетна е договорната стойност по чл. 70 от МКС, разпоредбата на чл. 140, § 1 от Регламента за прилагане дава възможност на митническите органи, при наличието на основателни съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане цена по чл. 70, § 1 от МКС, да поискат от декларатора да предостави допълнителна информация. Ако и след предоставяне на тази допълнителна информация съмненията на митническите органи не отпаднат, то съгласно чл. 140, § 2 от Регламента за прилагане, те могат да отхвърлят декларираната цена.

Тежестта за доказване на наличието на основателни съмнения обаче лежи върху митническите органи и е предпоставка за неприемането на декларираната митническа стойност.

В Решението по дело С- 263/06, т. 52 Съдът на ЕС разяснява, че за да не изглежда намесата на администрацията непропорционална при процедурата по чл. 140, § 1 от Регламента за прилагане, то съмненията в справедливостта на декларираната митническа стойност следва да са надлежно мотивирани, а изисканата от декларатора допълнителна информация да е пряко свързана с тези съмнения и да е съобразена с възможностите му. Задължението за мотивиране на решението за стартиране на процедурата по чл. 140 от Регламента за прилагане и впоследствие на решението за корекция, произтича от общото правило на чл. 22, § 7 от МКС, изискващо митническите органи да мотивират всяко неблагоприятно за заявителя решение. Зачитането на правото на защита представлява основен принцип на правото на Съюза, който трябва да се прилага във всеки случай, когато административен орган възнамерява да приеме акт, увреждащ лицето, към което е насочен - Решение от 18 декември 2008 г., Sopropй, C-349/07, т. 36. В рамките на процедурата по чл. 140 от Регламента за прилагане гарантирането на този принцип изисква лицето да е надлежно уведомено за обстоятелствата, на които се основават съмненията и именно в тази връзка да е изискана обосновка на договорната стойност.

В случая това изискване не е спазено при уведомяването на вносителя, тъй като същият не е запознат от митническите органи с релевантните към процедурата по чл. 140, във вр. с чл. 141 от Регламента за прилагане обстоятелства за определяне на митническата стойност съобразно договорната стойност на сходни стоки. Действително, от оспорващия са изискани допълнителни документи, обосноваващи декларираната МС, но от митническия орган не са посочени обстоятелствата, породили съмненията в действителността на договорната стойност.

Mитническите органи не са обосновали съмненията си по смисъла на чл.140 от Регламента за изпълнение в декларираната от вносителя договорна стойност на процесните стоки. Липсват мотиви, че посочените средни стойности на вносове в рамките на Съюза и конкретно на територията на България касаят стоки, които имат сходни функционални характеристики и са от сходни или подобни материали със сходен състав и имат обективната способност да заменят внасяните по декларацията в рамките на нормалната търговия. Посочените стойности са в лева за килограм, като по никакъв начин не са съотнесени към данните от процесния внос, които са за цена на брой. В случая от приетото по делото и неоспорено от страните заключение на съдебно-счетоводната експертиза е установено, че е налице пълно съответствие между подлежащата на плащане цена на стоките и декларираната стойност по МД, а това опровергава манифестираното съмнение на митническите органи, че декларираната стойност на стоките не представлява общата платена или подлежаща на плащане сума, посочена в чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г.

След като митническите органи не са извършили необходимия анализ съгласно чл. 141 от Регламента и не са обосновали приложената от тях договорна стойност по внос от трето лице, то не са били налице и предпоставките на чл. 140, § 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2015/2447 за определяне на митническата стойност на внесените стоки по вторичния метод, установен в чл. 74, § 2, б. „б“ от Регламент (ЕС) № 952/2013 г.

В оспореното решение е посочено единствено, че след направения анализ в националната база данни за оформени митнически декларации за допускане на свободно обращение в същия или приблизително същия момент на сходни стоки са намерени резултати за декларирани и приети митнически стойности, от други вносители, които не са необичайно ниски. Същите са декларирани и приети в съответствие с член 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013. В оспореното решение е посочен един единствен номер на митническа декларация, която е послужила за определяне на по-високата митническа стойност на всяка от декларираните стоки.

Формалното позоваване на информация от митническата информационна система за осъществен внос на стоки от различен изпращач в приблизително същия период, не обосновава приложение на чл. 74, § 2, б. „б“ от Кодекса.

Липсват данни защо е прието, че се касае за внос на сходни стоки. Не е извършен анализ на характеристиките и съставните материали на стоките и на тяхното качество. Не е изследвано дали те могат да изпълняват същите функции и да бъдат взаимозаменяеми в търговско отношение, като посочената разлика в цените е приета за достатъчна за обосноваване на съмненията за отхвърляне на декларираната от жалбоподателя митническа стойност. Митническият орган не е посочил защо приема като сходни стоки единствено тези, които имат еднакво тарифно класиране с процесните, както и защо възприема вписаните в тези декларации стойности за такива по чл. 70 от Кодекса, без да изследва и анализира доказателства за действителната подлежаща на плащане или платена стойност.

В този смисъл е и константната практика на Върховния административен съд, намерила отражение например в Решение № 8084 от 5.07.2021 г. на ВАС по адм. д. № 2982/2021 г., VIII о.; Решение № 5568 от 10.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 11906/2020 г., VIII о. и др.

С оглед изложените съображения съдът приема, че от страна на митническите органи не е обосновано приложението на чл. 140, във вр. с чл.141 от Регламента за прилагане, във вр. с чл. 74, § 2, буква „б“ от МКС, поради което, като не е приел декларираната договорна стойност на процесните стоки и е определил нова такава, по декларации на трети лица, Директорът на ТД Северна морска при Агенция „Митници“ е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да се отмени.

При този изход на спора на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят поисканите, съгласно представен списък на разноските (л. 343 от делото) разноски в производството, за които са налице доказателства за извършването им, в общ размер на 1 550 лв., както следва: 50 лв. – държавна такса за образуване на делото (л. 13 от делото); 300 лв. – възнаграждение за вещото лице по приетата съдебно-счетоводна експертиза (л. л. 268 и 269 от делото) и 1 200 лв. – заплатено в брой адвокатско възнаграждение, съгласно представения договор за правна защита и съдействие (л. 342 от делото).

На основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение рег. № 32-202185 от 25.06.2021 г. на Директора на Териториална дирекция „Северна морска“ при Агенция „Митници“ към MRN 18BG002002H0155936 от 02.11.2018 г.

 

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „ЕРИК МБ“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Русе, ул. „Тулча“ № 8, бл. „Шабла“, вх. 7, ет. 2, ап. 23, представлявано от управителя М. Б., сумата в размер на 1 550 лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                      Съдия: