Решение по дело №805/2022 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 324
Дата: 14 ноември 2022 г. (в сила от 14 ноември 2022 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20225640200805
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 септември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 324
гр. гр. Хасково, 14.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седми ноември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Кючуков
при участието на секретаря Велислава Н. Ангелова
като разгледа докладваното от Мартин Д. Кючуков Административно
наказателно дело № 20225640200805 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №7823 от 22.08.2022г. на Началник
отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна инфраструктура”-
гр.София, с което за нарушение на чл.139 ал.1 т.2 от Закона за движението по пътищата
вр.чл.8 ал.2 вр.ал.1 и чл.37 ал.1 т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на
извънгабаритни и/или тежки ППС съответно на осн.чл.177 ал.3 т.1 от Закона за движението
по пътищата на жалбоподателя Н. П. Г. ЕГН ********** от гр.Хасково е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 2 500 лв.
Недоволен от така издаденото наказателно постановление е останал
жалбоподателят, поради което го обжалва в срок. Същият го счита за незаконосъобразно и
неправилно. Бил нарушен чл.42 ал.1 т.4 от ЗАНН – описанието на нарушението било неясно
и се накърнявало правото на защита. Бил нарушен и чл.27 от ЗАНН при определяне на
наказанието. Предвидената глоба била от 2500 лв., нарушението – извършено за първи път,
което наказание било несправедливо и прекомерно.
Иска от съда да отмени наказателното постановление. Алтернативно иска
съдът да измени НП, като намали глобата и я определи при превес на смекчаващите вината
обстоятелства – до размера от 500 лв.
Ответникът по жалбата – Началник отдел „Контрол по републиканската пътна
мрежа“ към Дирекция АРОК при „Агенция пътна инфраструктура”-гр.София, редовно
уведомени, не се явяват и не вземат становище.
1
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 26.07.2022г., по път А4 км.38 дясно в посока от гр.Хасково към
гр.Свиленград св.Д. З. и негов колега – св.Т. М.– инспектор в отдел „Контрол по
републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна инфраструктура”-гр.София и главен
инспектор в същия орган, извършвали проверки на преминаващите от там товарни МПС.
Около 09,41 часа, от там преминал жалбоподателя Н. П. Г., който управлявал
товарен автомобил „Волво”, с четири оси – две управляеми, рег.№**********.
Товарният автомобил бил спрян за проверка.
След това било извършено претегляне на товарния автомобил с товара със
специална мобилна електронна везна PW-10 №К0200008 и измерване с Ролетка 1308/18 – 5
метрова.
При измерено разстояние между осите от 1,40 м. сумата от натоварването на
ос на двойната задвижваща ос на МПС било 27,250 кг, при максимално допустимо
натоварване от 19 тона /19 000 кг./
Претоварването бил с 8,250 тона /8 250 кг./
Жалбоподателят е нямал и не е могъл да представи разрешително за движение
на извънгабаритно/или тежко пътно превозно средство. Водачът е нямал и не е представил и
квитанция за платени пътни такси за движение на тежко МПС по републиканската мрежа.
При това положение АНО е достигнал до извод, че се извършва движение с
тежко пътно превозно средство, без разрешение, издадено по реда на раздел 4 от Наредба
№11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС и без платена
пътна такса.
Бил е съставен АУАН бл.№0009185/26.07.2022г. в присъствие на нарушителя и
връчен лично. Въз основа на него е било издадено и атакуваното наказателно
постановление.
Тази фактическа обстановка се установява както от разпита на свидетелите,
така и от съдържащите се в административната преписка писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна
следното:
Съгласно чл.7 ал.1 т.5 б.”в” от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение
на тежки и/или извънгабаритни ППС допустимото максимално натоварване на ос за ППС с
допустими максимални маси по чл.6 ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на
него окачване за движение по всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за
ППС със същите маси без пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за
движение само по дадените в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища, е
за – т.5 - сумата от нaтовaрвaнията на ос нa една двойнa ос нa моторни превозни средствa,
2
когато рaзстоянието между осите е:- буква в - от 1,3 включително до 1,8 m - 18 t (19 t)
Именно такъв е бил управлявания от жалбоподателя товарен автомобил
„Волво”, с четири оси – сумата от натоварването на задвижващата ос при разстояние между
осите от 1,40 м. било 27 250 кг.
Било налице претоварване от 8,250 тона и управляваното МПС от
жалбоподателя било тежко по чл.3 т.2 от Наредбата.
Съгласно §1 т.1 от ДР на Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на
тежки и/или извънгабаритни ППС – „извънгабаритни ППС” по смисъла на наредбата се
наричат извънгабаритните ППС по чл.2 и/или тежките по чл.3 от наредбата.
Съгласно чл.3 т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ „тежки ППС” са тези,
които имат допустима максимална маса над стойностите по чл.6 от наредбата. Съгласно чл.3
т.2 тежки са и тези ППС, които имат натоварване на ос по-голямо от стойностите по чл.7 –
именно такъв е конкретния случай.
Жалбоподателят се е движел с „тежко ППС” по смисъла на чл.3 т.2 Наредба
№11/2001г., защото натоварването на двойната задвижваща ос при разстояние между осите
от 1,40 м. било 27 500 кг./ при максимално допустими 19 000 кг./
По-насетне – движението на извънгабаритни товарни автомобили и „тежки”
товарни автомобили по републиканските пътища е принципно възможно. То се осъществява
обаче с разрешително за движение на тежко пътно превозно средство или квитанция за
платена пътна такса.
Съгласно чл.8 ал.2 от Наредбата извънгабаритните и/или тежки ППС могат
да се движат с разрешително за преминаване по пътищата, отворени за обществено
ползване, издадено от администрацията, управляваща пътя. След издаване на
разрешителното собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които
извършват превозите, съгласуват със съответната служба за контрол при Министерството на
вътрешните работи (МВР) движението на извънгабаритното или тежкото пътно превозно
средство, като съгласуването се извършва върху разрешителното.
Съгл.чл.139 ал.1 т.2 от ЗДвП движещите се по пътя пътни превозни средства
трябва да бъдат с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават нормите,
установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с товари, които
не представляват опасност за участниците в движението;
Жалбоподателят се е движел по републикански път, с тежък товарен автомобил
/ „тежко ППС” по смисъла на наредбата/ без да има разрешително за движение на тежко
пътно превозно средство.
Така е нарушил чл.139 ал.1 т.2 от ЗДвП вр.чл.8 ал.2 от Наредба №11/2001г. на
МРРБ.
Ето защо съдът прие за установено отразеното в АУАН и НП административно
нарушение.
3
Разпоредбата на чл.177 ал.3 т.1 от ЗДвП предвижда, че се наказва с глоба от
500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за това ред управлява пътно
превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите,
определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Именно такъв е конкретния случай.
На жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 2 500 лв.
Това е над средния, предвиден в закона размер на глобата, по-близо до
максимума.
Означава, че АНО е обсъдил отговорността на Г. при пълен превес на
отегчаващите вината обстоятелства. Жалбоподателят иска глоба на минимума – т.е при
пълен превес на смекчаващите вината обстоятелства.
Съдът намира, че няма как да стори това в конкретната фактическа обстановка.
Превишението над допустимия товар е голямо – при максимум 19 тона, П. се е
движел с 27,250 тона – т.е 8,250 тона над допустимото. Освен забранено от закона, това е и
опасно, защото поставя в риск живота и на другите участници в движението, поставя в риск
от ПТП самия товарен автомобил, поставя в риск техническата изправност и спирачната
система на МПС.
Според съда, при такова превишение на допустимия товар, АНО е следвало да
се насочи към индивидуализация на глобата малко над средния размер. Има превес на
отегчаващите вината обстоятелства, но не толкова голям, колкото е приел АНО и определил
глобата близо до максимума.
Наказанието според съда, следва да бъде глоба в размер на 2 000 лв.
Ето защо съдът намира, че НП следва да се измени, като глобата се намали от
2500 лв. – на 2 000 лв.
Предвид изложеното, съдът

РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №7823 от 22.08.2022г. на Началник
отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа” към Агенция „Пътна инфраструктура”-
гр.София, с което за нарушение на чл.139 ал.1 т.2 от Закона за движението по пътищата
вр.чл.8 ал.2 вр.ал.1 и чл.37 ал.1 т.1 от Наредба №11/03.07.2001г. на МРРБ за движение на
извънгабаритни и/или тежки ППС съответно на осн.чл.177 ал.3 т.1 от Закона за движението
по пътищата на жалбоподателя Н. П. Г. ЕГН ********** от гр.Хасково е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 2 500 лв., като НАМАЛЯВА размера на
наложената глоба от 2 500 лв. – на 2 000 лв.

4

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-
гр.Хасково, в 14-дневен срок от съобщаването му.

Съдия при Районен съд – Хасково:/п/ не се чете


Вярно с оригинала!
Секретар: В. К.
5