РЕШЕНИЕ
№ 1113
Ямбол, 01.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - II състав, в съдебно заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ВАНЯ СТОЯНОВА |
При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ СТОЯНОВА административно дело № 20247280700262 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Предмет на разглеждане в съдебното производство е по жалба на П. Н. Н. от [населено място], чрез адвокат Ж. И. Б. от *, със съдебен адрес [населено място] 6000, [улица], * срещу отказ за извършване на административна услуга, обективиран в писмо изх. № 10-11-10489 от 22.07.2024г. на Кмета на [населено място], с което е отказано извършването на административната услуга, тъй като не са посочени други способи, чрез които да бъде осигурена информация в приложения съдебен акт - Решение № 92 от 22.03.2024 г., постановено по гр.дело №№20235500100701 по описа за 2023 г. Окръжен съд Стара Загора, с което е постановено да бъде предоставена информация на молителката за биологичния й произход. Намира обжалвания отказ да извърши исканата административна услуга като неправилен, немотивиран и незаконосъобразен, извършен в нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие на материалния закон.
Позовава се на чл.297 от ГПК и чл.105 СК. Намира, че предоставянето на информация за произхода на молителката следва от диспозитива на решението и обхваща както делото, по което е постановено осиновяването, така и всички други документи, които се съхраняват в осиновителното дело и в съответните институции и са свързани с произхода й. Отправеното искане касае лично лицето, за което се отнася, поради което и следва да се предостави от административния орган, който е съставил и съхранява тази информация.
Позовава се на нормата на чл.105, ал.4 от изречение последно от Семейния кодекс - когато съда е допуснал разкриване на данни със съдебно решение, държавните органи и органите на местно самоуправление, които съхраняват информация за произхода на осиновения, са длъжни да му я предоставят.
Твърди, че неправилно административния орган е приел, че първичния акт за раждане се съхранява в осиновителното дело, до което страната има достъп - в решение №13/02.03.1988 г., постановено по гр.дело №451 по описа за 1988 г. на PC Стара Загора и в което е описано, че рождената дата на детето се установява от издадено от Община Стара Загора удостоверение за раждане на детето Й. К. И., което е съставено въз основа на акт за раждане №7/04.01.1988 г., но такъв документ се твърди, че липсва в кориците на делото, поради което и е заявена исканата услуга. Отделно от това, единствено в акта за раждане (който се съхранява в Община Стара Загора) е отразен часа на раждане на детето, което обстоятелство се сочи, че е важно като информация за оспорващата.С оглед изложеното, иска се обжалваният отказ на Кмета на Община Стара Загора като неправилен и незаконосъобразен да бъде отменен, като преписката се върне за извършване на заявената административна услуга - издаване на заверен препис от първичен акт за раждане на Й. К. И., родена на [дата]. от майка К. И. К., като съда определи и срока за извършването на услугата. Не се претендират разноски. В заседание оспорващия не се представлява.
Ответникът-Кмета на Община Стара Загора, в съдебно заседание се представлява от старши юрисконсулт Д. В., намира за неоснователна депозираната жалба. Счита, че с представеното съдебно решение общината не е задължена от съда да представи допълнителни документи.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното: С Решение № 92 от 22.03.2024 г. постановено по гр. дело № 20235500100701 по описа за 2023 г. на Окръжен съд, [населено място], съдът решил да бъде предоставена, на основание чл. 105, ал. 1 от СК на П. Н. Н. информация за биологичния й произход, чрез осигуряване на достъп и издаване на преписи от гр. дело № 451/1988 г. по описа на Районен съд, [населено място] за допускане на пълно осиновяване. Съобразно удостовереното в него съдебното решение влязло в законна сила на 16.04.2024 г.
След влизане в сила на съдебното решение оспорващата П. Н. Н. чрез пълномощник, отправила до кмета на Община Стара Загора искане регистрирано с рег. индекс № 10-01-3263 от 05.06.2024г., за предоставяне на заверен препис от първичен акт за раждане на Й. К. И., родена на [дата]. от майка К. И. К.. Към искането си представила заверен препис от Решение № 92 от 22.03.2024 г. постановено по гр. дело № 20235500100701 по описа за 2023 г. на Окръжен съд, [населено място] и пълномощно за процесуалното представителство.
С писмо изх. № 10-11-10489 от 22.07.2024г. на Кмета на община Стара Загора уведомил П. Н. Н., че с постановеното съдебно решение № 92 от 22.03.2024 г. постановено по гр. дело № 20235500100701 по описа за 2023 г., с което е била уважена молбата й по чл. 105, ал. 1, т. 1 от СК, съдът е определил формата и начина за осигуряване достъп до търсената от нея информация, като е постановено същата да бъде осигурена чрез пълен достъп и издаване на преписи от гр. дело № 451/1988 по описа на РС-Стара Загора за допускане на пълно осиновяване.
При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл. 140, ал. 1 от АПК. С оглед Определение 1098/31.01.2024 г. по а. д. № 9705/2023 г. на Върховен административен съд, следва да се приеме, че оспорването е насочено срещу годни за оспорване административни актове - изрични откази за извършване на административна услуга и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.
Разгледана по същество, жалбата е основателна:
Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери валидността и законосъобразността на обжалван административен акт съдът съобразно основанията посочени в чл. 146 от АПК,
В случая, с искане с рег. № 10-01-3263 от 05.06.2024г., оспорващата е поискала издаване на заверен препис от първичен акт за раждане от регистрите за гражданско състояние и НБД"Население" на биологичните й родители.
Няма спор, а и се установява от приложените по делото съдебни решения, че жалбоподателката е осиновена, при условията на пълно осиновяване, като преди осиновяването е носила името Й. К. И.. Безспорно се установява и че със съдебно решение е допуснато предоставяне на информация за биологичния произход на оспорващата по посочения в съдебният акт начин и форма.
Актът за раждане е акт за гражданско състояние, който се съставя от длъжностното лице по гражданското състояние в общината или кметството, на чиято територия е станало събитието и въз основа на писмено съобщение, представено пред съответното длъжностно лице по гражданското състояние(чл. 34, ал. 1, чл. 35, ал. 1 и чл. 36, ал. 1 от ЗГР). Съгласно чл. 7, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, същият представлява официален писмен документ, в който по установения в Закона за гражданската регистрация ред длъжностното лице по гражданското състояние регистрира събитието раждане. Според чл. 40, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация актовете за гражданско състояние се издават безплатно. На заинтересуваните страни се издават безплатно удостоверения за раждане и сключен граждански брак и препис-извлечение от акт за смърт по утвърдени образци. Съгласно чл. 88, ал. 1 от ЗГР въз основа на актовете за гражданско състояние длъжностните лица по гражданското състояние в общинските администрации по местосъхранението им издават следните документи по утвърден образец: 1. от акта за раждане - удостоверение за раждане (оригинал - първото издадено удостоверение, и дубликат - всяко следващо); 2. от акта за сключен граждански брак - удостоверение за сключен граждански брак (оригинал - първото издадено удостоверение, и дубликат - всяко следващо); 3. от акта за смърт - препис-извлечение от акт за смърт. Според ал. 3 на същата разпоредба въз основа на регистрите на актовете за гражданско състояние може да се издават и препис-извлечения, пълни преписи или заверени копия на актове. Заверката на копията на актовете задължително трябва да указва към коя дата данните от копието съответстват на данните от съхранявания в общината акт, да има подпис на длъжностното лице по гражданското състояние и печат на общината.
Според чл. 1, ал. 2 от ЗГР, гражданска регистрация е вписване на събитията раждане, брак и смърт в регистрите на актовете за гражданско състояние и вписване на лицата в регистъра на населението, а в чл. 4, ал. 1 от ЗГР е предвидено, че вписването в регистрите на актове за гражданско състояние се извършва в населеното място, в което е настъпило събитието.
Според чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г., удостоверения въз основа на регистъра на населението се издават от кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица от общинската администрация.
Съгласно чл. 35, ал. 3 от Закона за гражданска регистрация Кметът на общината е длъжностно лице по гражданското състояние на територията на общината. Той може да възлага тази функция с писмена заповед на кметовете на кметствата и кметските наместници в населените места, в които се поддържат регистри на актове за гражданско състояние, и на други длъжностни лица от общинската администрация.
При горецитираната нормативна уредба, правомощията да издаде поискания препис от първичен акт за раждане или да откаже издаването му са предоставени на посочените длъжностни лица по гражданско състояние, на чиято територия се съхранява първичният акт за раждане, или оправомощени от него лица.
По искането на оспорващата е постановен процесния отказ, на Кмета на Община Стара Загора.
Издаването на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК представлява съставяне на документи съдържащи изрично волеизявления на административен орган за издаване, респ. отказ за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права и задължения.
В конкретният случай в писмо изх. № 10-11-10489 от 22.07.2024г. кметът на община Стара Загора е цитирал съдебното решение постановено от Окръжен съд, [населено място], с което последният се е произнесъл по молбата на оспорващата с правно основание чл. 105, ал. 1, от СК и определените със същият съдебен акт начин и форма за осигуряване на търсената от оспорващата по посоченото дело информация. Органът е следвало да вземе предвид конкретното искане на лицето, да съобрази, че е депозирано от лице попадащо сред определения в ЗГР, Наредба № РД-02-20-9 от 21.05.2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация и Наредба № РД-02-20-6 от 24.04.2012 г. за издаване на удостоверения въз основа на регистъра на населението кръг от заинтересовани лица, които имат право да искат издаване на преписи от актове за гражданско състояние. Не на последно място следва да се посочи разпоредбата на чл. 105 ал. 4 от СК, според който „Държавните органи и органите на местно самоуправление, които съхраняват информацията за дата, номер на дело и съд, постановил осиновяването, са длъжни да я предоставят на поискалия информацията, за да упражни правото по ал. 1, както и информация за произхода на осиновения или касаеща лично него, когато съдът е допуснал разкриването на данните със съдебно решение“. Следователно, за да упражни лицето правото по ал. 1 на чл. 105, ал. 1 от СК, цитираните в чл. 105, ал. 4 органи са длъжни да предоставят на поискалия информацията, която е разкрита и която се съхранява при тях. Според нормативната уредба би следвало първичния акт за раждане да се съхранява в общината. От прочита на обжалвания отказ, адм. орган препраща към делото по осиновяване и не става ясно дали действително искания документ се съхранява в община Стара Загора.
С оглед гореизложеното оспорения отказ, обективиран в писмо № 10-11-10489 от 22.07.2024г. на кметът на община Стара Загора е незаконосъобразен поради нарушение на материалния закон и следва да бъде отменен, а преписката следва да бъде изпратена на кмета на община Стара Загора за ново произнасяне по искането № 10-01-3263 от 05.06.2024г., на П. Н. Н., съобразявайки се с мотивите на съдебното решение. В случай, че искания документ се съхранява в община Стара Загора, следва да се предостави на молителя заверен препис от него. С оглед разпоредбата на чл. 174 от АПК, съдът счита, че следва да укаже срок за произнасянето на адм. орган.
Водим горното съдът
РЕШИ:
Отменя по жалба на П. Н. Н. от [населено място], чрез адвокат Ж. И. Б. от *, със съдебен адрес [населено място] 6000, [улица], * отказ за извършване на административна услуга, обективиран в писмо изх. № 10-11-10489 от 22.07.2024г. на Кмета на Община Стара Загора.
ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Стара Загора за ново произнасяне по подаденото от П. Н. Н. искане рег. № 10-01-3263 от 05.06.2024г., при Община Стара Загора, в 14 дневен срок от влизане на решението в сила, при съобразяване със задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящото съдебно решение.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |