Решение по дело №5941/2018 на Софийски градски съд

Номер на акта: 2972
Дата: 11 май 2018 г.
Съдия: Десислава Николаева Зисова
Дело: 20181100105941
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 май 2018 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

№……...

Гр.София, 11.05.2018 г.

 

СОФИЙСКИЯТ ГРАДСКИ СЪД, I ГРАЖДАНСКO ОТДЕЛЕНИЕ, 10 състав, в закрито заседание в състав:

СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА ЗИСОВА

Като разгледа гр.д. №5941/2018 г., взе предвид следното:

 

Производството е образувано пред АС - К. по искова молба от Сдружение „Н.И.за П. О.И О.“, с която е предявен иск срещу Д. фонд „З.“ за плащане на безвъзмездна финансова помощ по Договор по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 г. – 2013 г., удържана поради наложени санкции и редукции на субсидията.

Настоящият състав намира следното:

Отношенията във връзка предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, считано от декември 2015 г. са уредени със Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове. Съгласно чл.1, ал.2 от Закона в приложното му поле попада и управлението на средствата по Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд, в рамките на които функционира Оперативна програма „Регионално развитие“. Тези отношения са административни – в този смисъл са разпоредбите на ЗУСЕСИФ (чл.27 и сл.) и приетото в задължителната практика на ВАС – т.1 на ТР №8/2015 г. Съгласно цитираното Тълкувателно решение, актовете, издавани от органите на Разплащателната агенция – Д. ф. „З.“, по чл. 26, ал. 1, т. 3 и чл. 33 от Наредба № 9 от 03.04.2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Създаване на стопанства на млади фермери“ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007–2013 г., са индивидуални административни актове и подлежат на съдебен контрол по реда на АПК. Такъв следва да бъде подходът и към актовете, които се издават от управляващите органи и по другите оперативни програми. Този извод следва и от ПЗР на ЗУСЕСИФ - § 10, ал.2, съгласно която разпоредба образуваните до влизането в сила на този закон административните съдебни производства по жалби срещу изявления за финансови корекции на ръководителя на управляващия орган се довършват по реда на чл. 27, ал. 1 и ал. 5 – 7 – т.е. новите процесуални норми се прилагат и към заварените съдебни производства по административни дела, а по аргумент от по-силното основание – и към заварените административени производства, които не са стигнали съдебна фаза. По изключение с ал.3 на § 10 от ПЗР на ЗУСЕСИФ се постановява образуваните до влизането в сила на този закон гражданскоправни производства по искови молби срещу изявления за финансови корекции на ръководителя на управляващия орган се довършват по досегашния ред. Това изключение от законоустановената административна подведомственост на споровете за наложени финансови корекции не може да се тълкува разширително и да се прилага и за производства, образувани след влизане в сила на закона. Съображения за пропуснат срок за обжалване на административен акт не могат да променят горния извод – още повече че при задължение към административния орган да указва обжалваемост и срок в акта си, липсата на този реквизит прави всяка жалба – подадена в срок.

Спорът за подсъдност, изложен по-горе, следва да бъде разрешен по реда на чл. 135, ал. 4 АПК.

 

По изложените съображение, Софийският градски съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПОВДИГА СПОР ЗА ПОДСЪДНОСТ за разглеждане на исковата молба на Сдружение „Н.И.за П. О.И О.“, с която е предявен иск срещу Д. ф. „З.“ за плащане на безвъзмездна финансова помощ по Договор по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 г. – 2013 г., удържана поради наложени санкции и редукции на субсидията.

ИЗПРАЩА ДЕЛОТО на Върховния касационен съд на Република България за формиране на състав по реда на чл. 135, ал. 4 АПК.

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

СЪДИЯ: