Решение по дело №850/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 септември 2020 г. (в сила от 17 ноември 2020 г.)
Съдия: Никола Георгиев Маринов
Дело: 20202230200850
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  №260034

 

Гр. С., 11.09.2020г.

 

В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

С.ският районен съд, наказателна колегия, в публично заседание на двадесет и четвърти август през две хиляди и двадесета година в състав

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: Н. М.

 

при секретаря ХРИСТИНА ПАНАЙОТОВА като разгледа докладваното от председателя АН дело №850 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по повод жалба от Мариан Л.М. против електронен фиш серия К №2941830 на ОД на МВР- С., с който на жалбоподателя на основание чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП е наложено наказание „Глоба” в размер на 400 лева за извършено от него нарушение на чл.21, ал.2 от същия закон.  Моли електронния фиш да бъде отменен.

Жалбоподателят, редовно призован не се явява в съдебно заседание. Вместо него се явява упълномощен процесуален представител, който счита атакувания електронен фиш за незаконосъобразен и моли същия да бъде отменен.

В съдебно заседание органът, издал обжалвания електронен фиш не изпраща свой представител и не изразява становище по жалбата.

Въз основа на събраните по делото доказателства съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 07.08.2019г. в 10,41 часа на главен път І- 6, километър 363+ 500 жалбоподателят се движел, управлявайки моторно превозно средство лек автомобил марка „Опел Мерива” с рег. №….. Имало ограничение на скоростта до 60 км/час, въведено със знак В- 26. Извършено е било нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство №0584. С техническото средство била отчетена скоростта, с която се движело моторното превозно средство, управлявано от жалбоподателя, а именно със 109км/час, при разрешена до 60 км/час. Издаден бил електронен фиш за налагане на глоба, с който било прието, че автомобилът на жалбоподателя се е движел със скорост 106 км/час, т. е. с превишение от  46 км/час.

Въз основа на установената фактическа обстановка съдът изведе следните правни изводи:

Жалбата е допустима, подадена в законоустановения 14- дневен преклузивен срок от лице, имащо правен интерес от обжалването и разгледана по същество е неоснователна.

По делото безспорно се установи нарушението, извършено от жалбоподателя по чл.21, ал.2 от ЗДвП, тъй като на 07.08.2019г. той се е движел по главен път І- 6. Установи се, че точно в 10 часа и 41 минути на километър 363+ 500 жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „Опел Мерива” с рег. №… със скорост 109 км/час при максимално разрешена до 60 км/час въведена със знак В- 26. Тази скорост е била установена по надлежния ред с автоматизирано техническо средство ТFR1- М. От техническото описание и инструкция за работа със системата за контрол ТFR1- М е известно на съда, че е възможно да има грешка в размер на 3 км/час при скорост до 100 км/час и 3% за стойността над 100 км/час. На съда му е служебно известно, че автоматично за уредите SITRAFFIC LYNX speed- ERS 400 намалената скорост се генерира автоматично от софтуера за обработка в наказуема скорост. Видно е, че тази скорост посочена в клип №10403 от 109 км/час е намалена на 106 км/час, т. е. правилно административнонаказващият орган е наложил наказание като е била отчетена грешката на техническото средство и е наложено наказание Глоба на основание чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП.  

Съдът счита, че правилно е приложена разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, тъй като не е следвало да бъде констатирано нарушението посредством АУАН. Със закона за изменение и допълнение на ЗДвП се създадоха нови алинеи в разпоредбите на чл.189, а именно 4, 5, 6, 7 и 8 като се въведе понятието електронен фиш, с който се налага глоба за нарушение, установено с технически средства и системи за видеонаблюдение записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното средство. Разписани са изискванията към електронния фиш задължителните реквизити и съдържанието му, както и административно- процесуалните правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното средство, с което е извършено нарушение. Указани са начинът на уведомяване, сроковете за уведомяване, възможността да правят възражения и предвидения за това срок. Посочени са основанията, на които може да бъде анулиран електронния фиш, както и срока за неговото обжалване. Чрез установяване на нарушенията чрез технически средства записващи датата, точния час и регистрационния номер на МПС на практика отпада възможността за субективното тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, при което е извършено нарушението. Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Следва да се посочи, че тези специални правила за налагане на глоби с електронен фиш облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура по налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушенията на ЗДвП.

Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП в редакцията й към момента на извършване на нарушението при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В параграф 6, т.65 от допълнителните разпоредби на ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизирани технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗДвП, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни- прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни- прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. С Наредба №8121з- 532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена на основание чл.165, ал. 3 от ЗДвП, е определен реда и начина за ползването им.

В настоящия случай видно от представените по делото писмени доказателства са били спазени изискванията на цитираната Наредба, а именно: било е използвано автоматизирано техническо средство TFR1- M 0584, одобрено по реда на Закона за измерванията и преминало проверка по надлежния ред (л.8 от делото). Бил е попълнен протокол за използване на мобилно АТСС за контрол (л.7 от делото). От приложения към преписката клип №10403 (л.5 от делото) безспорно се установява, че автомобилът е бил управляван с по- висока скорост от разрешената, а именно със 109  км/час като е приспаднат толеранс от 3%, а именно в размер на 3 км/час.

Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в административно наказателния процес. Следователно клип №10403 от 07.08.2019г. представлява годно доказателствено средство за констатираното нарушение.

Както бе посочено по- горе от събраните по делото доказателства по безспорен начин се установи времето, мястото, а именно 07.08.2019г. в 10,41 часа на главен път І- 6, на километър 363+ 500 жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „Опел Мерива” с рег. №…… със скорост от 106 км/час, която скорост е била фиксирана и засечена с трафик радар №0584 и заснета със система за трафик видеоконтрол TFR1- M. С тази скорост той е управлявал МПС в участък от пътя, където максимално допустимата скорост на движение е 60км/час. Съдът счита за безспорно доказан извода, че жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП, поради което правилно му е определено наказанието „Глоба” в размер на 400 лева на основание чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП.

Съдът намира, че при издаването на електронния фиш не са допуснати процесуални нарушения, които да доведат до отмяната му. Санкцията е фиксирана точно в закона и съответно е наложена предвидената в чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП, а именно „Глоба” в размер на 400 лева за превишението с 41 до 50 км/час. Видно е, че наказанието е „Глоба” в размер на 400 лева, тъй като превишението е с 46 км/час над ограничението от 60 км/час. Както бе посочено по- горе наказващият орган е отчел грешката, която дава техническото средство в полза на жалбоподателя и правилно е определена санкцията за превишение на разрешената скорост от 60 км/час с 46 км/час, т. е. намалена е отчетената скорост с 3%, тъй като скоростта е била над 100 км/час, каквато е допустимата грешка.

Съдът счита, че не е налице нарушение на  разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП доколкото електронния фиш съдържа всички изискуеми реквизити и компетентен да издаде същия е именно ОД на МВР- С., доколкото мобилната радарна система е била на територията, обслужвана от тази структура на МВР. Освен това следва да се отбележи, че с промени на Закона за движение по пътищата обнародвани в ДВ бр. 54/05.07.2017г. е премахнато задължителното изискване за обозначаване с пътен знак на техническите средства контролиращи скоростта на движение по пътищата. Ето защо и с оглед датата на нарушението 07.08.2019г., която е след влизане в сила на законовите промени, то не следва да има обозначаване на местата за контрол по спазването на правилата за движение, съответно знак указващ осъществяването на видео контрол. След законовите промени в тази част тълкувателното решение №1/26.02.2014г. на ВАС по тълкувателно дело №1/2013г. е неприложимо.

Съдът счита,  за несъстоятелни твърденията на процесуалния представител на жалбоподателя, че не е ясно лицето, което е работило с автоматизираното техническо средство и дали същото е преминало курс на обучение. Напротив, както бе посочено по- горе по делото е представен протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система (л.7 от делото), където е посочено кой е използвал, а именно М.Д.. По делото е приложен протокол за извършено обучение, в който е видно, че единият от обучените служители е точно М.В.Д. (л.6 от делото).

Ето защо електронният фиш като правилен и издаден при липса на допуснати процесуални нарушения следва да бъде оставен в сила като законосъобразен.

Предвид изложеното съдът

 

Р   Е   Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К №2941830 на ОД на МВР- С., с който на жалбоподателя М. Л.М. с ЕГН ********** е наложено на основание чл.182, ал.2, т.5 от ЗДвП административно наказание „Глоба” в полза на държавата в размер на 400 лева за нарушение на чл.21, ал.2 от ЗДвП като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд- гр. С. в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: