Решение по дело №1405/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 594
Дата: 8 април 2022 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Мария Иванова Николова
Дело: 20217180701405
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 594

гр. Пловдив,  08.04.2022 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XV състав в публично заседание на десети март през две хиляди двадесет и втора година в състав :       

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ НИКОЛОВА                                                                                                  

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1405 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 8, ал. 2, т. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.

Образувано е по жалба на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от председателя М.Г.Г., против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации с № Р-12-205 от 29.04.2021 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" /ДА"ДРВВЗ"/, с което: 1) на кооперацията жалбоподател са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива- 16,412 тона; 2) разпоредено е КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде и вложи до 1 юли 2021г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; 3) разпоредено е КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2022 г.; 4) разпоредено е жалбоподателят да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

Жалбоподателя излага съображения, че разпореждането е издадено от лице без представителна власт. Твърди се противоречие на оспорения акт с Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 г., като в тази насока са изложени доводи, че доколкото кооперацията е вносител на смазочни масла, в противоречие на европейската директива са му определили запас в котелни горива. Пак в тази насока е посочено, че кооперацията не е лице в обхвата на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и няма право да извършва дейностите по този закон, като няма право нито да съхранява, нито да търгува с котелно гориво. Иска се отмяна на разпореждането. Претендират се разноските по делото.

Ответникът по жалбата – заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", чрез процесуалния представител гл. юриск. Л.К., оспорва жалбата и моли за нейното отхвърляне. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд  - Пловдив в настоящия състав, намира жалбата за подадена от лице с правен интерес – адресат на разпореждането, което е връчено на служител на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ на 07.05.2021 г. (видно от известие за доставяне на лист 18 по делото и от извършена служебна справка на интернет страницата https://courier.bg по номер на пратка), а жалбата е подадена чрез административния орган с вх.№ от 14.05.2021г., поради което следва да се приеме, че жалбата е подадена в срок и е допустима.

Съдът намира за установено следното от фактическа страна:

С писмо вх.№ 1004 от 02.03.2021г., ведно с приложения (лист 67 и сл.) от председателя на Националния статистически институт (НСИ) в ДА"ДРВВЗ" е постъпила информация по чл.4 ал.5 т.2 от ЗЗНН.

         С писмо изх.№ 783/10.03.2021г. (лист 26) на председателя на ДА"ДРВЗ" , „ФАРМКО“ КООПЕРАЦИЯ е уведомена, че ще бъде извършена проверка от служители на ТД „Държавен резерв“ – град Пловдив на място в офиса на кооперацията.

         Няма спор по делото, че кооперацията жалбоподател е подала справка- декларация по чл.4 ал.2 от ЗЗНН с вх.№ 783/15.02.2021г. (лист 28–29), в която в табличен вид е отбелязано количества внесени при режим на внос по номер на митническа декларация и дата, смазочни масла, в т.ч. базови в размер на 330,704 тона. Не се формира спор между страните по делото и че съгласно представени митнически документи, ЧМР, акцизна декларация за енергийни продукти и електрическа енергия е-ад през 2020 КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ гр.Пловдив е осъществило ВОП на смазочни масла в т.ч. базови в размер на 1,711 тона.

На основание Заповед № РД-10-2-43/01.04.2021г. директора на ТД „Държавен резерв“ – град Пловдив, с която е назначена комисия за извършване на проверка по документи на „ТАЙГЕР ОФ СИТИ“ ЕООД на 021.04.2020г. е извършена проверка, обективирана в Констативен протокол № 924 от 02.04.2021 г. (лист 28-29), според който комисията от служители при ДА „ДРВВЗ“ е установила, че през 2020г. кооперацията е осъществила внос на смазочни масла, в т. ч. базови в размер на 330,704 тона (в това число са включени разфасовки от един литър в размер на 26,464 тона и греси в размер на 66,844 тона, за които не се прилага ЗЗНН), както и че съгласно представени митнически документи, ЧМР, акцизна декларация за енергийни продукти и електрическа енергия е-ад през 2020 КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ гр.Пловдив е осъществило ВОП на смазочни масла в т.ч. базови в размер на 1,711 тона. Като количества които следва да бъдат включени при определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ в КП е посочено смазочни масла в т.ч. базови 237,394 тона и 1,711 тона. Председателя на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ – М.Г.Г. е присъствал на извършената проверка и е запознат със съдържанието на констативния протокол, като и е получил и екземпляр от него на 02.04.2021 г. Към КП са приложени документи за осъществения внос.

         С писмо изх.№ 924 от 06.04.2021г. КП е изпратено на председателя на ДА"ДРВВЗ" (там с вх.№ 783/07.04.2021г. – лист 27 по делото).

Изготвена е Докладна записка от Главния директор на ГД „ДРВВЗ“ до Председателя на ДА „ДРВВЗ“ – Рег. № 1755 от 27.04.2021 г.(лист 79 и сл.), относно нива на запаси за извънредни ситуации /ЗИС/ по ЗЗНН, които задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ следва да поддържат за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г. В докладната записка е отразено, че: до 30.04.2021г. ДА ДРВВЗ е изпълнила разпоредбите на чл. 12 ал. 1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г.; разгледана и анализирана е информацията по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН (подадена от задължените лица) и почл. 4, ал. 3 от ЗЗНН (подадена от Агенция „Митници“); констативните протоколи и писмата, ведно с приложенията получени от ТД ДР за извършените проверки в случаите на несъответствие между информацията постъпила по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗНН; чл. 4, ал. 5, т. 2 от ЗЗНН, подадена от Националния статистически институт /НСИ/; изчисленият нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт е 4 271 355 тона, респ. среднодневен нетен внос и ВОП- 11 670 тона; изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегирания показател "брутни вътрешни доставки", определен в глава 3.2.2.11. от приложение В към Регламент (ЕО) № 1099/2008 - 2 805 454 тона - в равностойност на нефт (*1,2) е 3 366 545 тона, респ. среднодневно потребление - 9 198 тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП е 1 050 ЗЗЗ тона; общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление е 561 091 тона; в изпълнение на чл. 12, ал. 2 от ЗЗНН във връзка с § 19а от ПЗР към Закона за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, е предложено утвърждаване на ОБЩО РАЗПОРЕЖДАНЕ за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА „ДРВВЗ“ за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН; съгласно т. 4 от Методиката за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, за изчисляване на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават определеното ниво на ЗИС, се използва процентното съотношение между представеното по реда на чл. 4, ал. 5, т. 2, буква "в" от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото годишно потребление на всички нефтопродукти; сумата от получените количества нефтопродукти трябва да е равна на съответното количество ЗИС, което те обезпечават. В таблица №2 е посочено общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти, които ДА ДРВВЗ следва да поддържа за периода 01.07.2021г. – 30.06.2022г. в размер на 350 111,085 тона, като преизчислен под формата на нефтопродуктите по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН. Предложено е утвърждаването на общо разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за коментирания период (лист 94-106, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ). Приложен е и проект на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за този период на физически и юридически лица, които през 2020 година са внасяли и реализирани ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежки горива.

         На лист 47 и сл. по делото е приложена Заповед № РЗЛ-4 от 27.04.2021г. на председателя на ДА"ДРВЗ" за вписване на дружествата в регистъра на задължените лица за периода 01.07.2021г. – 30.06.2022г. , които през 2020г. са внасяли и осъществявали вътреобщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, сред които е и кооперацията жалбоподател под № 205 (лист 56).

На 29.04.2021 г. Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ издал оспореното в настоящото производство Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-205 от 29.04.2021 г., с което, на основание чл. 7, ал. 1, т. 8, чл. 8, ал. 2, т. 3 и ал. 5, чл. 12 и чл. 23 от ЗЗНН на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива- 16,412 тона; разпоредено е КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде и вложи до 1 юли 2021г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; разпоредено е да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2022 г.; разпоредено е да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

В мотивите на оспорения административен акт е изложено, че е взета предвид представената информация по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3, ал. 5, т. 2, б. "а" - 4 271 355 тона, б. "б", подбуква „бб“ – 0,07, б. „в“ - 3 366 545 тона, обстоятелствата по чл. 12, ал. 4 и чл. 14 от ЗЗНН, Докладна записка № 1755 от 27.04.2021 г., изчисленията по "Методика за определяне на нивата на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт", утвърдена със Заповед № РД-10-214 от 04.08.2020 г. и „Общо разпореждане за създаване на нивата на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 12 от ЗЗНН, утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ.

От страна на ответника по делото са представени: Заповед № РД-10-150 от 29.05.2017 г. (лист 19-20), издадена от Председателя на ДА ДРВВЗ, който е делегирал на заместник- председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I, т.1.1. /; Заповед № ЧР-14-2-526 от 24.07.2020г. , с която е наредено, считано от 27.07.2020г. до 07.08.2020г. вкл., поради ползване на отпуск, функциите на председател на агенцията да се изпълняват от заместник-председателя на ДА ДРВВЗ – Асен Любенов Асенов (лист 66); Заповед № ЧР-14-2-209 от 14.04.2021г. , с която е наредено, считано от 15.04.2021г. до завръщане на титуляра, поради ползване на отпуск за временна неработоспособност, функциите на председател на агенцията да се изпълняват от заместник-председателя на ДА ДРВВЗ – Асен Любенов Асенов (лист 46); Заповед № РД-10-214 от 04.08.2020 г. (лист 58) на Председателя на ДА ДРВВЗ, с която са утвърдени Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, и Методика за определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл. 2, ал. 2 от ЗЗНН, въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт; Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент /ЕО/ № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт (лист 59 и сл.); придружително писмо (лист 122), ведно със складов запис, издаден от съхранител за съхранение на запаси за извънредни ситуации за КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“  по Разпореждане № Р-12-205 от 29.04.2021г. на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ (лист 124).

При така установеното  от фактическа страна, съдът в настоящия си състав стига до следните правни изводи:

Съгласно чл.168, ал.1 от АПК, законосъобразността на оспорения административен акт се преценява на всички основания по чл.146 от АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административнопроизводствените правила и материално-правните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Съгласно чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, председателят на агенцията определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и на задължените лица за всеки период на съхраняване, а съгласно чл. 8, ал. 5 от ЗЗНН, председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал. 2, т. 3, 5, 8 - 10 и 15 на заместник-председателя на агенцията. Оспореното разпореждане, с което е определено ниво на запаси за извънредни ситуации на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г. по смисъла на чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН е издадено от заместник-председателя на ДА ДРВВЗ, като в тази връзка на лист 19-20 по делото е представена Заповед № РД-10-150 от 29.05.2017 г. на председателя на ДА ДРВВЗ, с която последният е делегирал на заместник- председателя на ДА ДРВВЗ да изпълнява правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване /раздел I, т.1.1. /. Следователно разпореждането е издадено от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Разпореждането е в писмена форма и съдържа необходимите реквизити, включително и тези по чл.59, ал.2, т.4 от АПК – посочени са фактическите и правните основания за издаването му. Разпореждането препраща и към докладна записка на главния директор на ГД „ДРВВЗ“ рег. № 1755 от 27.04.2021 г., както и към Общото разпореждане за създаване на нива на ЗИС за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г.

Съдът намира, че при издаването на оспорения административен акт, не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. С оглед обстоятелството, че КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ е представила в срока по чл. 4 ал. 2 от ЗЗНН справка-декларация по образец за предходната календарна година е последвало извършването на проверка съобразно изискванията на чл.24 ал.2 и чл.26 ал.2 и ал.3 от Наредба № 1 от 28.07.2014г. за проверките, извършвани от Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти. Назначената от директора на ТД „Държавен резерв“ – град Пловдив комисия е съставила Констативен протокол № 924 от 02.04.2021 г.

По отношение на съответствието на решението с материалния закон, съдът счита следното:

На първо място е необходимо да се отбележи, че според т.1 на § 2 от ДР на ЗЗНН (изм. – ДВ, бр. 51 от 2020 г., в сила от 5.06.2020 г.), този закон въвежда изискванията на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009 г.) и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 г. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите (ОВ, L 263/57 от 22 октомври 2018 г.).

Съгласно § 1, т. 11 от ДР на ЗЗНН, "задължено лице" е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България, а съгласно § 1, т. 10 от ДР на ЗЗНН, "икономически оператор" е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО. Определянето на оспорващата кооперация като „задължено лице“ и „икономически оператор“ е обусловено от прилагането на разпоредбата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН, според която, всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, изготвят и представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация за: произведените и/или продадените за потребление количества нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и тежки горива, възложени за производство и/или преработка, както и за потребените от тях и/или продадените за потребление; количествата внесени, изнесени, доставени от ВОП, както и тези напуснали територията на страната като вътрешнообщностни изпращания и/или предназначени за международни морски бункерни доставки на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива; наличните количества енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива към 1 януари и към 31 декември; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и вътрешнообщностни пристигания, предназначени за запаси за извънредни ситуации; количествата нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от внос и ВОП, продадени на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи и Държавното предприятие "Държавна петролна компания" и предназначени за създаване и/или възстановяване на държавни резерви, военновременни запаси, ведомствени военновременни запаси, запаси за извънредни ситуации и целеви запаси от горива.

Няма спор между страните, а и от доказателствата по делото се установява, че през 2020г. КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ е осъществила внос на смазочни масла, в т. ч. базови в размер на 237,394 тона и 1,711 тона. Във връзка с възражението, че кооперацията е вносител на смазочни масла е необходимо е да се отбележи, че смазочните масла са включени в т. 3.4.20. Смазочни материали“ (Въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията. Използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности. Тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла.) на Приложение А глава 3.4. – „Нефт (суров нефт и нефтени продукти) от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор. Именно поради това кооперацията е подало справката-декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН в срока посочен в цитираната разпоредба (до 15 февруари).

Напълно несъстоятелно е позоваването на жалбоподателя на чл.2 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 година за налагане на задължение на държавите-членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти и по-конкретно на б.“л“ за „целеви запаси", която сочи, че това са запасите от нефт и нефтопродукти, отговарящи на критериите, определени в член 9, тъй като и Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 година и ЗЗНН правят разграничение между запаси за извънредни ситуации и целеви запаси, последните от които съгласно ал.3 на чл.2 от ЗЗНН, представляват част от запасите за извънредни ситуации и се създават и поддържат от Държавно предприятие "Държавна петролна компания" и Министерският съвет преценява необходимостта от създаването на целеви запаси. Според чл.2 на цитираната по-горе Директива „запаси за извънредни ситуации" означава запасите от нефт и нефтопродукти, които всяка държава-членка е длъжна да поддържа съгласно член 3 (б.“й“), а „целеви запаси" означава запасите от нефт и нефтопродукти, отговарящи на критериите, определени в член 9 (б.“л“).

Съгласно чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, всяко лице, което е внасяло енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година. С оглед на цитираната разпоредба и с оглед осъществения от кооперацията жалбоподател внос именно на смазочни масла в предходната 2020 година, които както се каза по-горе попадат в т. 3.4.20. Смазочни материали“ (Въглеводороди, получени от вторични продукти на дестилацията. Използват се главно за намаляване на триенето между работните повърхности. Тази категория включва всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла), то за  КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ е възникнало задължение да създаде и съхранява запаси за извънредни ситуации.

Разпоредбата на  чл.2 ал.1, т.1-4 от ЗЗНН посочва за кои категории нефтопродукти могат да се контролират запаси за извънредни ситуации, именно по реда на този закон, както следва: автомобилни бензини; газьоли, реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели; котелни горива; газ пропан-бутан. В този смисъл е и практиката на ВАС, по отношение на определянето на нивата на запаси за извънредни ситуации с котелни горива при осъществен внос на смазочни масла (Решение № 2303 от 11.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 11966/2021 г., VI о.).

Следва да се съобрази, че съгласно чл. 12, ал. 11 от ЗЗНН, на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла (в т.ч. базови масла), битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива. Ето защо, неоснователно се явява и възражението, че е дадена възможност запас да се определя в смазочни масла, която възможност е предвидена при целеви запас, но не и при запас за извънредни ситуации, какъвто е определен с оспорения административен акт.

От изложеното следва изводът, че правилно ответния орган е определил на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ нива на ЗИС под формата на котелни горива, тъй като същото е осъществило внос именно на смазочни масла (в т.ч. базови масла). По отношение на изчисленията на определеното количество и по отношение на методологията и формулата на изчисленията за определяне на размера на запас от котелното гориво, не е направено възражение от страна на жалбоподателя.

Що се отнася до възражението, че кооперацията не е лице в обхвата на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и няма право да извършва дейностите по този закон, като няма право нито да съхранява, нито да търгува с котелно гориво, съдът счита същото за неоснователно, доколкото видно от представения по делото складов запис издаден от съхранител за съхранение на запаси за извънредни ситуации, КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“  е привела нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с оспореното Разпореждане № Р-12-205 от 29.04.2021г. на заместник-председателя на ДА ДРВВЗ (лист 124) в размер на 16,412 тона котелно гориво, т.е. задълженото лице е изпълнило задълженията си по чл. 17, ал. 1 от ЗЗПП.

Настоящия съдебен състав намира, че разпореждането е съобразено и с целта на закона, която се извлича от съображение 3, 12 и 19 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО, чиито разпоредби се транспонират чрез националното законодателство и целите на която се преследват и от националните правни норми. Разпореждането цели създаването на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, като вменяването на задължението за създаването на процесния запас с котелни горива цели постигането и на националната законова цел по чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН да се осигури снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси.

Поради всичко изложено, съдът намира оспореното разпореждане, за законосъобразно, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна, поради което оспорващото дружество следва да бъде осъдено да заплати на административния орган, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

         Ето защо, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от председателя М.Г.Г., против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации с № Р-12-205 от 29.04.2021 г. на заместник-председателя на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" /ДА"ДРВВЗ"/, с което: 1) на кооперацията жалбоподател са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 г. – 30.06.2022 г. по видове, съгласно чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва: котелни горива - 16,412 тона; 2) разпоредено е КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1, като създаде и вложи до 1 юли 2021г. количествата нефтопродукти при спазване условията на чл.30 ал.1 от ЗЗНН; 3) разпоредено е КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“ да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 за срок до 30 юни 2022 г.; 4) разпоредено е жалбоподателят да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т. 1.

ОСЪЖДА КООПЕРАЦИЯ „ФАРМКО“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от председателя М.Г.Г., да заплати на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", сумата от 100,00 (сто) лева, юрисконсултско възнаграждение.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България, в 14-дневен срок от съобщението.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  /п/