№ 16
гр. Монтана, 30.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ПЪРВИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и трета година
в следния състав:
Председател:РУМЯНА МИХАЙЛОВА
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от РУМЯНА МИХАЙЛОВА Административно
наказателно дело № 20221630201165 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 21-0996-000025/21.01.2021г. на
Началник Сектор ПП към ОДМВР Монтана на М. И. Б. от гр.Б, обл.Монтана е
наложено административно наказание глоба в размер на 10.00 лева на
основание чл.183, ал.1 т.1 предл.2 ЗДвП и административно наказание глоба в
размер на 200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест
месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП и отнемане на 10 контролни
точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останал М.
И. Б., която обжалва същото с оплакване за незаконосъобразност, като излага
конкретни доводи. Предвид горното моли съда да постанови решение, с което
да се отмени атакуваното наказателно постановление, като
незаконосъобразно. В съдебно заседание се представлява от адвокат, който
поддържа, че не е установено по несъмнен начин, че жалбоподателката е
управлявала автомобила, както и не е знаела за служебно прекратената му
регистрация.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща процесуален
представител и не взема становище по жалбата.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и
гласни доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата
основания, намира за установено следното:
1
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по
същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното НП е издадено на жалбоподателката, затова че на
01.10.2020 в 12:28 часа, в община Монтана, гр.Монтана, ул.Св.Патриарх
Евтимий управлява лек автомобил БМВ 320 с рег. № В ХХХХ НТ, като при
спирането му за проверка и служебно извършена справка с ОДЧ Монтана се
установило, че управляваният автомобил е със служебно прекратена
регистрация по чл.143, ал.15 ЗДвП, от което следва, че същото не е
регистрирано по надлежния ред, както и водача не носи контролен талон. НП
се издава на основание постановление за прекратяване на досъдебно
производство №1177/2020г. на РУ Монтана, преписка вх.№ 2224/2020г. по
описа на Районна прокуратура - Монтана, водено за престъпление по чл.345,
ал.2, вр. с ал.1 от НК, изпратено на началник сектор „Пътна полиция” -
Монтана с оглед реализиране на административно наказателна отговорност
спрямо М. И. Б. във връзка със съставения й АУАН серия GA №
270113/01.10.2020г., с което виновно е нарушил чл.140 ал. 1 предл.1 и чл.100,
ал.1, т.1 от ЗДвП.
Съдът намира, че издаденото наказателно постановление е
незаконосъобразно в частта, в която е наложено наказание на основание
чл.175, ал.3, предл.1 ЗДвП и като такова следва да се отмени, поради
следните съображения:
Макар и от обективна страна да са налице елементите от състава на
нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП, то липсват каквито и да било
доказателства за това, деянието да е осъществено от жалбоподателката
виновно. Това определя нарушението като несъставомерно, поради липса на
състав от субективна страна. Поради това неправилно и в нарушение на
материалния закон е ангажирана административнонаказателната й
отговорност за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, поради което,
НП е материално незаконосъобразно и следва да се отмени в тази му част. В
тази насока е и Постановлението на РП Монтана за прекратяване на ДП, арг.
лист 9 и 10 от делото.
По несъмнен начин се доказва в процеса, че жалбоподателката е
управлявала лекия автомобил, който не е регистриран по надлежния ред съгл.
чл.143, ал.15 ЗДвП, който вменява задължение за регистрация на МПС-то в
двумесечен срок от придобИ.ето на собствеността и ако не изпълни
задължението си да регистрира превозното средство, служебно се прекратява
регистрацията. Към административно наказателната преписка липсват данни
по отношение на жалбоподателката да са постановявани ПАМ по реда на
чл.172 ЗДвП.
Жалбоподателката поддържа, че не е знаела, че управлява МПС, което е
2
със служебно прекратена регистрация, тъй като същото не е нейна
собственост. Това твърдение на жалбоподателката се потвърждава от
събраните в хода на административно наказателното производство
доказателства. Видно от мотивите на РП Монтана в прекратителното
постановление и справка от сектор ПП ОДМВР Монтана е, че автомобилът
управляван от М. И. Б. е регистриран на името на Б П.ов Т.
Жалбоподателката управлявайки автомобила не е съзнавала, че същия
не е регистриран по надлежния ред, след като в двумесечен срок от
придобИ.ето на собствеността, собственикът не е изпълнил задължението си
да регистрира настъпилата промяна.
Съгласно чл. 6 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние
/действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавното
управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред. Деянието,
обявено за административно нарушение, е виновно, когато е извършено
умишлено или непредпазливо, а умишлено е деянието в случаите, когато
деецът е съзнавал общественоопасния му характер, предвиждал е неговите
общественоопасни последици и е искал или допускал настъпването на тези
последици.
При тези данни съдът намира, че нарушението се явява доказано от
обективна страна, респ. налице е неизпълнение на разпоредбата на чл. 140, ал.
1 от ЗДвП, регламентираща изискването, че по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. За управление на МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но без табели с
регистрационен номер, в нормата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП е предвидено, че
съответния водач се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв.
Ангажирането на административно наказателната отговорност по
горепосочената норма изисква нарушителят да е действал умишлено, респ. да
е управлявал съответното МПС със съзнанието, че същото е без регистрация,
вкл. служебно прекратена такава или, че пътното превозно средство е
регистрирано, но е без поставени регистрационни табели.
В производството не са ангажирани доказателства, удостоверяващи
обстоятелството, че в качеството си на водач на процесния лек автомобил
жалбоподателят е знаел за служебно прекратената регистрация на МПС.
Установи се, че административното нарушение не е извършено от
субективна страна, поради и което наложеното административно наказание се
явява незаконосъобразно.
НП в частта, в която е наложено наказание за не носене на контролен
талон към СУМПС е законосъобразно издадено, т.к. водачът на МПС следва
да носи в себе си СУМПС и талон на автомобила, поради което в тази му част
същото следва да бъде потвърдено.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 ал.2, т.4 от
ЗАНН, Районен съд-Монтана
3
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 21-0996-000025/21.01.2021г.
на Началник сектор ПП към ОДМВР Монтана, с което на М. И. Б. ЕГН
********** от град Б е наложено административно наказание глоба в размер
на 200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца
на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, както и отнемане на 10 контролни
точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ПОТВЪРЖДАВА НП № 21-0996-000025/21.01.2021г. на Началник
сектор ПП към ОДМВР Монтана в частта, в която на М. И. Б. от гр.Б е
наложено административно наказание глоба в размер на 10.00 лева на
основание чл.183, ал.1, т.1, предл.2 ЗДвП, като законосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана по
реда на глава 12 АПК, в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
4