№ 1397
гр. Варна, 27.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 3 СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети ноември през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Катя Г. Савова
при участието на секретаря Пламена Ст. Стоянова
като разгледа докладваното от Катя Г. Савова Административно наказателно
дело № 20243110203131 по описа за 2024 година
Производството е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН по
жалба на „ДИ ВЕС“ ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление в гр.Варна, подадена чрез проц. представител, против НП № 03-
2400210/19.07.2024 г. на Директора на Дирекция "Инспекция по труда"
гр.Варна, с което на „ДИ ВЕС“ ЕООД ЕИК ********* е било наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 300 /триста/лв.
на основание чл. 415в, ал.1 от КТ за нарушаване нормата на чл.403а, ал.1 от
КТ.
В жалбата си въззивникът твърди, че наказателното постановление е
неправилно и незаконосъобразно и необосновано, навежда твърдения както за
нарушение на материалния закон, така за допуснати нарушения на
процесуални правила. Моли НП да бъде отменено алтернативно да бъде
прието, че нарушението било малозначително по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
В с.з. въззивното дружество се представлява от надлежно
упълномощен процесуален представител адв. И. С. АК Варна, който поддържа
жалбата и оспорва фактическите констатации изложени в НП, а във фазата по
същество моли същото да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно на основанията изложени в жалбата. Отправя искане за
1
присъждане на направените по делото разноски като представя списък на
разноски и доказателства за направени такива.
Процес. представител на въззиваемата страна оспорва жалбата, а във
фазата по същество моли НП да бъде потвърдено като счита, че нарушението
е безспорно и категорично доказано. Отправя искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Варненска районна прокуратура, редовно призована за датата на
съдебното заседание, не изпраща представител и не изразява становище по
жалбата.
След като прецени обжалваното постановление с оглед основанията
посочени във въззивната жалба и събраните по делото доказателства, съдът
прие за установено от фактическа страна следното:
На 18.06.2024 г. служители на ДИТ – Варна, между които свид.К. В.
Д., извършили проверка по спазване на трудовото законодателство в обект –
обменно бюро пред хотел „Лилия“, находящ се в гр.Варна, к.к. Златни пясъци,
стопанисван от „ДИ ВЕС“ ЕООД ЕИК *********.
В хода на проверката било констатирано, че работодателя „ДИ ВЕС“
ЕООД ЕИК ********* не държи на разположение на контролните органи в
обекта-поименни графици за работа за период, за който е установено сумирано
изчисляване на работно време- едномесечно сумиране на часове, съгласно
Правилника за вътрешния трудов ред, а именно за месец юни 2024г..
До приключване на проверката исканите документи не били
представени на проверяващите. Дадено е било предписание със срок на
изпълнение 08.07.2024г.
На 26.06.2024г. свид. Д. съставила акт за установяване на
административно нарушение срещу „ДИ ВЕС“ ЕООД ЕИК *********, в
обстоятелствената част на който подробно описала установените при
проверката факти- а именно че дружеството в качеството му на работодател не
държи на разположение на контролните органи в обекта на контрол- обменно
бюро пред хотел „Лилия“, находящ се в гр.Варна, к.к. Златни пясъци,
стопанисван от „ДИ ВЕС“ ЕООД ЕИК ********* екземпляр от правилника за
вътрешния трудов ред и документи, свързани с разпределението на работното
време и организацията на работа-поименни графици за работа за периода, за
2
който е установено сумирано изчисляване на работно време- един месец,
съгласно Правилника за вътрешния трудов ред, а именно за месец юни 2024г..
Била посочена и правна квалификация на деянието като нарушение
на чл. 403а ал. 1 от КТ. Акта за установяване на административно нарушение
бил надлежно предявен и връчен на упълномощено от представляващ
дружеството лице. В графата за възражения било вписано, че нарушението е
отстранено незабавно. Възражения не постъпили.
Въз основа на акта за установяване на административно нарушение
административно наказващият орган е издал НП, възприемайки изцяло
установената от служителите на ДИТ фактическа обстановка и давайки
правна квалификация на извършеното нарушение по чл. 403а, ал. 1 от КТ. На
дружеството е било наложено административно наказание на основание чл.
415в, ал. 1 от КТ – имуществена санкция над минималния предвиден размер.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен и
категоричен начин от събраните по делото доказателства - приложените по
административно наказателната преписка писмени доказателства, както и
гласните такива-показанията на свид.Д..
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът
констатира следното:
Административно наказателното производство по установяване на
нарушението е било съобразено с изискванията на процесуалния закон. И при
съставяне на акта за установяване на административно нарушение, и при
издаване на НП са спазени всички срокове и процедури по тяхното издаване.
Съобразени са изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно, всестранно и пълно са отразили
фактическата обстановка на база на събраните доказателства – собствените си
възприятия и писмените доказателства липсата на екземпляр от правилника за
вътрешния трудов ред и документи, свързани с разпределението на работното
време и организацията на работа. В акта за установяване на административно
нарушение е била посочена правилната правна квалификация на описаното
административно нарушение. Административно наказващият орган, на база
на събраните доказателства е направил единствения възможен извод за
извършено административно нарушение от категорията на нарушенията по
чл. 403, ал. 1 от КТ.
3
Съдът намери, че при определяне размера на административното
наказание имуществена санкция, административно наказващият орган
правилно е определил санкционната норма и вида на административното
наказание, но неправилно е бил преценен размера на наказанието. Факта на
извършване на нарушение за първи път и последващото му отстраняване в
указания срок на предписанието, занижават степента на обществена опасност
на нарушението и сочат на адекватност на размер на административното
наказание в предвидения в закона минимален размер. В този смисъл и съдът
намери, че следва да измени наказателното постановление, като намали
размера на административното наказание.
Що се отнася до наведените с жалбата възражения, касаещи искането
за отмяна на наказателното постановление, и приложение разпоредбата на чл.
28 от ЗАНН, съдът констатира тяхната неоснователност, предвид на следното:
Съдът извърши преценка и намери, че правилно от страна на
наказващия орган не е била приложена хипотезата на чл. 28 от ЗАНН, тъй
като конкретния случай не показва занижена степен на обществена опасност в
сравнение с обичайните случаи от този вид.
След като взе предвид изложеното по- горе, съдът намери, че следва
да измени наказателното постановление, като намали размера на наложеното
административно наказание до минимално предвидения в чл. 415в, ал. 1 от
КТ.
Водим от горното, съдът постанови решението си.
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ НП № 03-2400210/19.07.2024 г. на Директора на Дирекция
"Инспекция по труда" гр.Варна, с което на „ДИ ВЕС“ ЕООД ЕИК ********* е
било наложено административно наказание имуществена санкция в размер на
300 /триста/лв. на основание чл. 415в, ал.1 от КТ за нарушаване нормата на
чл.403а, ал.1 от КТ, като НАМАЛЯВА размера на наложеното
административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ от 300 лева на 100
лева.
ОСЪЖДА „ДИ ВЕС“ ЕООД ЕИК ********* да заплати на Дирекция
"Инспекция по труда" Варна сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща
4
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен
срок от получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
5