№ 388 / 4.10.2019 г.
Р Е Ш Е Н И Е
ГР.МОНТАНА, 04.10.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД гр.Монтана….….…...трети наказателен състав в публично
заседание на 04 септември.…...……..………….……………………………….
през две хиляди и деветнадесета година.…….....……………………в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА
при секретаря Н.Александрова................…………..……и в присъствието на прокурора..……………………….……....…....като разгледа докладваното от
съдията Цветкова..…………………..…..………........АН дело 1 140 по описа
за 2019г...…………………………………....и за да се произнесе взе предвид:
Производството е по реда на чл.340 от НПК във връзка с чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 18-0996-005814/ 28.06.2019г. на Началника на Сектор „ПП” към ОД на МВР-Монтана на Г.Й.А. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 500.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, както отнемане на основание Наредба Iз-2539 на МВР на 10 контролни точки.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останал Г.Й.А., който обжалва същото с оплакване за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност, като излага конкретни доводи. Взема становище, че НП е издадено при съществено нарушение на процесуалните правила. В съдебно заседание доразвива доводите изложени в жалбата.
Въззиваемата страна не изпраща процесуален представител и не взема становище по жалбата.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, доводите на жалбоподателя и посочените в жалбата основания, намира за установено следното:
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по същество се явява ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:
С Акт за установяване на административно нарушение е констатирано, че жалбоподателя при извършената проверка на 05.09.2018г. около 16.20 часа в град Монтана, в двора на Сектор „ПП” управлява лек автомобил „Ф. К.” с рег. № XXXX , като при проверката се установило, че регистрационните табелите са предназначени за друго МПС, от котето следва, че МПС не е регистрирано по надлежният ред. НП е издадено на основание постановление за прекратяване на досъдебно производство № 1040/2018г. по описа на РУ Монтана и преписка № 1936/2018г. по описа на РП Монтана.
Предвид на това проверяващите счели, че това е нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП, а именно управлява МПС, което не е регистрирано по надлежният ред.
При предявяването на акта жалбоподателят не направил възражения по констатациите. В срокът по чл.44 от ЗАНН не направил възражения.
Административнонаказващият орган въз основа на акта за установяване на административното нарушение издадал атакуваното наказателно постановление, в което изцяло възприел фактическите констатации в акта и наложил съответното наказание.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на писмените и гласни доказателства събрани в хода на въззивното производство. Свидетелските показания на Н.Д.А. – свидетел при установяване на нарушението и съставяне на акта съдът кредитира изцяло, като непротиворечиви, логични и в съответствие с писмените доказателства по делото. По делото не са ангажирани доказателства за индиция за заинтересованост на този свидетел. Същият е бил на работна смяна и няма причина да не дава достоверни показания. По делото е приложено и постановление на РП-Монтана за прекратяване на досъдебно производство № 1040/2018г. по описа на РУ Монтана и преписка № 1936/2018г. по описа на РП Монтана.
Доказателствената сила на редовно съставения акт срещу наказаното лице, въведена с нормата на чл.189, ал.2 от ЗДвП, не се обори от събраните доказателства в съдебно заседание.
Нормата на чл.140 ал.1 от ЗДвП предвижда наказание за всяко неправомерно поведение, изразяващо се в управление на МПС, което не е регистрирано или е без табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Безспорен е фактът, че управляваното от жалбоподателя МПС не е било регистрирано по надлежния ред. Нормата е ясна и предвижда задължение да се допускат по пътища, отворени за обществено ползване само моторни превозни средства, които са регистрирани.
По разбиране на съда фактическите обстоятелства свързани с настоящият случай не указват на маловажност по смисъла на чл.28 от ЗАНН, особено като се има предвид характера на този вид администратино нарушение.
Предвид гореизложеното правилно наказващият орган е санкционирал жалбоподателя. При определяне размера на наказанието административнонаказващият обаче не е взел предвид целите на наказанието определени в чл.12 от ЗАНН, както и изискванията на чл.27 от ЗАНН, обществената опастност на този вид административно нарушение и е наложил максимално предвиденото в правната норма наказание глоба. По отношение на наказанието лишаване от права е наложил минимално предвиденото в правната норма наказание от 6 месеца. Съдът намира, че наказанието глоба следва да бъде намалено до предвидения в правната норма минимален размер от 200.00 лева, тъй като жалбоподателя навежда доводи, че е безработен, а административно-наказващият орган не е изследвал имотното му състояние.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН Районен съд - Монтана
Р Е Ш И :
ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление № 18-0996-005814/ 28.06.2019г. на Началника на Сектор „ПП” към ОД на МВР-Монтана, с което на Г.Й.А. xxx е наложено административно наказание глоба в размер на 500.00 лева на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, като НАМАЛЯВА същото на 200.00 лева глоба, а в останалата част досежно наказанието лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП, както и отнемане на основание Наредба Iз-2539 на МВР на 10 контролни точки, го ПОТВЪРЖДАВА.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в 14-дневен срок от съобщението на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: