Решение по дело №2292/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 67
Дата: 10 януари 2019 г.
Съдия: Дарина Стойкова Матеева
Дело: 20187180702292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юли 2018 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е № 67

 

 10.01.2019г., гр. Пловдив                                                                                                                                                                         

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Пловдив, Първо отделение         ,І състав, в публично заседание на десети декември две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА

 

При секретаря К.Р.

Като разгледа докладваното АД № 2292 по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 – 178 от Административно -процесуалниякодекс ( АПК), във връзка с чл. 124, ал. 1 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Образувано е по подадена жалба на К.Д.Т., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез адв. С.С. ***  срещу заповед № 1718/04.06.2018 г. на Изпълнителния директор на  Националната агенция за приходи - гр. София, с която е прекратено служебното му правоотношение на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния служител, поради "съкращаване на длъжността".

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила,  противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Твърди се, че заповедта не е подписана от посоченото в нея лице, а от друго лице чието име не е посочено, а ръкописно е посочено „за“ изпълнителен директор и номер на заповед, чието съдържание не е оповестено. На следващо място е посочено, че в оспорения административен акт е посочено единствено, че служебното правоотношение е прекратено на основание чл.106 ал.1, т.2 от ЗДСл поради съкращаване на длъжността, като не са посочени други мотиви или фактически обстоятелства. В жалбата се сочи, че Заповед № ЗЦУ – 560/23.04.2018г., с която изпълнителният директор на НАП е утвърдил ново длъжностно разписание на ТД на НАП Пловдив, в сила от 01.05.2018г. е незаконосъобразна, тъй като с нея освен промяна на числеността на служителите в централното управление и териториалните дирекции в рамките на общата численост на агенцията са предприети и структурни промени/ закриване на отдели и преобразуване на съществуващи такива, които са от правомощията на Управителния съвет  и следва да се извършат с негово решение, а не със заповед на изпълнителния директор. Изложено е още, че въз основа на Заповед № ЗЦУ – 488/10.04.2018г. на Изпълнителния директор на НАП е обявен конкурс за 52 свободни щатни бройки от длъжност „инспектор по приходите“  в отдел „Оперативни дейности“  Пловдив, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“, ЦУ на НАП, в което обявление е дадено и описание на длъжността „инспектор по приходите“, което няма разлика в съществените/преки задължения, функции и изисквания от длъжностните характеристики на съкратените щатни бройки, и в този смисъл жалбоподателят счита, че не може да се приеме че длъжността е закрита, като в жалбата е посочена Заповед № 20-00-99/06.06.2018г. на зам. изпълнителния директор на НАП. Посочено е, че единствената разлика се явява това, че длъжностите „инспектор по приходите“ до 01.05.2018г. са част от отдел „Оперативни проверки“, дирекция „Контрол“ в ТД на НАП Пловдив, а с промените в администрацията след тази дата се разкриват нови 52 бройки за длъжностите „инспектор по приходите“, но вече в отдел „Оперативни дейности“ Пловдив, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“, ЦУ на НАП. Твърди се, че в случая е налице преобразуване на административни звена от структурата на НАП и че е нарушение на чл.87а ЗДСл. Според жалбоподателя, съкращаването на длъжността е извършено незаконосъобразно и предвид неспазването на разпоредбите на чл.7 и чл.8 от Споразумение № 95/03.11.2009г. между НАП и синдикалните организации на държавните служители в НАП, което съгласно  § 1 от споразумението действа в ТД на НАП Пловдив. Иска се отмяна на атакуваният адми­нистративен акт като незаконосъобразен. Претендират се направените по делото разноски. Подробни съображения са изложени в писмени бележки, като допълнително е посочено, че в случая се установява увеличение на щатните бройки в отдел „Проверки“ при ТД на НАП Пловдив и в частност за длъжността „главен инспектор по приходите“, като с обявлението за конкурентен подбор се сочи увеличаване на 13 бройки за длъжността „главен инспектор по приходите“, а с щатното разписание от 01.05.2018г. от една страна се съкращава длъжността на жалбоподателя, а от друга страна щатните бройки за длъжността „главен инспектор по приходите“ в отдел „Проверки“ се увеличават с 5 щатни бройки.

Ответникът – Изпълнителен директор на НАП София – действащ чрез процесуалния си представител, счита жалбата за неоснователна, като сочи, че прекратяването на служебното правоотношение е извършено законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Подробни съображения са изложени в писмено становище.

Административен съд Пловдив, Първо отделение, І състав, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намира жалбата за процесуално ДОПУСТИМА. Видно от самата заповед, същата е връчена на жалбоподателя на 07.06.2018г., а  жалбата срещу заповедта е подадена чрез административния орган и е с дата 20.06.2018г., т.е. подадена е в предвидения от закона срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес.

По същество на жалбата.

От фактическа страна се установява следното:

По делото няма спор, че  към момента на издаване на обжалваната заповед К.Д.Т. е заемал длъжността "главен инспектор по приходите" в ТД на НАП Пловдив, дирекция "Контрол", отдел "Оперативни проверки".

Със Заповед № ЗЦУ-560/23.04.2018г. (лист 32) изпълнителният директор на НАП утвърдил длъжностни разписания на ТД на НАП Бургас, ТД на НАП Варна, ТД на НАП Велико Търново, ТД на НАП Пловдив и ТД на НАП София, считано от 01.05.2018г. Като основание за издаване на цитираната заповед е посочено чл. 10, ал.1, т.1 и т.8 от ЗНАП.

По делото са приложени: длъжностно разписание на ТД на НАП Пловдив в сила от 01.01.2018г. (лист 45 и сл.) и длъжностно разписание на ТД на НАП Пловдив в сила от 01.05.2018г. (лист 33 и сл) от чието съдържание се установява, че в Дирекция "Контрол" към ТД на НАП Пловдив, целият Отдел "Оперативни проверки", обслужващ територията на цялата дирекция, се закрива. Общата численост на служителите в Дирекция "Контрол" от 644, след 01.05.2018 г. става 591., като от длъжностното разписание са отпаднали всички служители от отдел "Оперативни проверки".

Във връзка с така утвърденото ново длъжностно разписание, с  предизвестие № П-11/03.05.2018г. (лист 29) на Изпълнителния директор на НАП, жалбоподателят Т. е уведомен, че считано от 01.05.2018 г. е утвърдено ново длъжностно разписание на ТД на НАП Пловдив, като със същото са съкратени 73 щатни бройки от длъжностите началник на отдел, главен инспектор по приходите, старши инспектор по приходите, инспектор по приходите в отдел „Оперативни проверки“, дирекция „Контрол“ при ТД на НАП Пловдив, като на Т. е отправено едномесечно предизвестие за прекратяване на служебното му правоотношение с НАП, на осн. чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния служител. Предизвестието е връчено лично на Т. на 04.05.2018 г., надлежно отбелязано върху него.

С оспорената Заповед № 1718/04.06.2018г. (лист 27), изпълнителният директор на Националната агенция за приходи е прекратил служебното правоотношение на жалбоподателя, считано от 05.06.2018г., на основание чл. 106, ал.1, т.2 от Закона за държавния служител, като причина за прекратяване на служебното правоотношение е посочено съкращаване на длъжността.

По делото е представена Заповед № ЗЦУ – 488/10.04.2018г. (лист 129), на изпълнителния директор на НАП за провеждане на конкурс за 52 свободни щатни бройки от длъжност „инспектор по приходите“  в отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“, ЦУ на НАП.

В съдебна фаза на произовдството е представена в цялост административната преписка, а именно: Заповед № ЗЦУ – 777/01.06.20218г. за оправомощаване (лист 28), ведно с молба за ползване на отпуск от Галя Димитрова (лист 28 гръб) и Заповед № О – 1820/04.06.2018г. на Министъра на финансите (също на лист 28 гръб); длъжностна характеристика на К.Т. (лист 30-31); Решение № РМФ 3/24.01.2018г., Решение № РМФ 4/24.01.2017г., Решение № РМФ 8/21.02.2018г.; функционална характеристика на дирекция „Контрол“ в ТД на НАП, утвърдена със Заповед № ЗЦУ – 198/18.02.2014г. на изпълнителния директор на НАП (лист 75 и сл.) и функционална характеристика на дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, утвърдена със Заповед № ЗЦУ – 534/15.04.2014г. на изпълнителния директор на НАП (лист 71 и сл.); Решение № РМФ – 67/22.04.2015г. за одобряване на организационно  - управленска структура на ЦУ на НАП (лист 81) и устройствения правилник на НАП (лист 82 и сл.); Решение № РМФ – 21/23.03.2018г., приложено със схеми на структурата на ЦУ на НАП и ТД на НАП до ниво дирекции, в съответствие с чл.5, ал.3, т.6 от Устройствения правилник на НАП (лист 100 и сл.); Заповед № ЗЦУ – 599/02.05.2018г., с която се утвърждават длъжностни характеристики за длъжностите в главна дирекция „Фискален контрол“, ЦУ на НАП, ведно с приложен списък (лист 107 и сл.), ведно с утвърдена длъжностна характеристика за длъжност „главен инспектор по приходите“ в отдел „Оперативни дейности“; Споразумение № 95/03.11.2009г. между НАП и синдикалните организации на държавните служители в НАП (лист 110 – 112); Правила за работа на съвета за социално сътрудничество към НАП и комисиите за социално партньорство към ТД на НАП (лист 113); длъжностно разписание на ЦУ на НАП считано от 10.04.2018г. (лист 130 и сл.); поименни разписания на длъжностите на ЦУ на НАП към 30.04.2018г., към 31.05.2018г., към 30.06.2018г., както и към 31.03.2018г.; Заповед № ЗЦУ – 28/06.01.2010г. (лист 190-191); Заповед № РД-09-646/16.04.2018г. ведно с приложение № 1 към нея (лист 192 -193); обявление за подбор за 13 заети щатни бройки на длъжност  „главен инспектор по приходите“ в дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ при ТД на НАП и 32 заети щатни бройки за длъжност „старши инспектор по приходите“ в дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ при ТД на НАП; обявление за конкурентен подбор за 4 свободни щатни бройки на длъжност  „главен инспектор по приходите“ в дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ при ТД на НАП; обявление за конкурентен подбор за 6 свободни щатни бройки на длъжност  „старши инспектор по приходите“ в дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ при ТД на НАП; обявление за конкурентен подбор за 4 свободни щатни бройки на длъжност  „инспектор по приходите“ в дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ при ТД на НАП; обявление за процедура по конкурентен подбор за 6 свободни щатни бройки на длъжност  „главен/старши/експерт по приходите“ в дирекция „Анализ и последващ контрол“, главна дирекция „Фискален контрол“, ЦУ на НАП; Представени са и длъжностните характеристики за следните длъжности: „главен/старши и инспектор по приходите“ в дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ при ТД на НАП (лист 204-206), както и за „главен/старши/експерт по приходите“ в дирекция „Анализ и последващ контрол“, главна дирекция „Фискален контрол“, ЦУ на НАП (лист 207-208). От ответния административен орган са представени още: Заповед № ЗЦУ 25/04.01.2010г., ведно с приложение към нея и Заповед № ЗЦУ-316/26.03.2013г. за утвърждаване на длъжностната характеристика на длъжност  „главен инспектор по приходите“ в Дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ при ТД на НАП; утвърдено длъжностно разписание на ТД на НАП Пловдив в сила от 01.08.2018г. (лист 214 и сл.).

В хода на съдебното производство жалбоподателят е представил: писмо № 20-00-61/13.04.2018г. на зам.изпълнителния директор на НАП (лист 118-120); имейл от 11.04.2018г. от изпълнителния директор на НАП до служителите от отдел „Оперативни проверки“ (лист 122); Заповед № ЗЦУ – 159/10.02.2014г. (лист 116-117); съобщение на официалната интернет страница на НАП от 13.04.2018г. (лист 121).

В съдебно заседание на 10.12.2018г. са приети представените от ответника и жалбоподателя съответно поименно разписание на длъжностите в ТД на НАП – Пловдив, към 07.12.2018г. и Заповед № ЗЦУ – 977/18.07.2018г.

Съдът следва да отбележи, че Съгласно Постановление № 309/20.12.2017 г. на Министерски съвет за одобряване на допълнителни разходи/трансфери/ за 2017 г., обн. ДВ бр. 102 от 22.12.2017 г., § 2 от ЗР в сила от 01.01.2018 г. е записано, че съгласно т. 11 от приложение № 2 към чл. 4, ал. 3 от Постановление № 215 на от 1999 г. за приемане Устройствен правилник на Министерството на финансите и преобразуване и закриване на административни структури към Министъра на финансите, числото "7686" се заменя с "7886", касаещо общата численост на персонала в НАП.

 

Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за неоснователна, по следните съображения:

На първо място във връзка с възражението за некомпетентност на органа издал оспорената заповед, следва да се посочи, че след като в заповедта като издател пред изпълнителен директор на НАП е поставено „за“ и ръкописно е посочено съгласно Заповед № ЗЦУ 777/01.06.2018г., това означава, че не е подписано от органа сочен като негов издател, но това обстоятелство не променя крайния извод, че същото е издадено от материално компетентен орган. В тази насока по делото са ангажирани доказателства, че оспореният административен акт е издаден от името изпълнителния директор на НАП и е подписано от лицето А.Г.Г.– ***, поради обстоятелството, че изпълнителният директор на НАП – Г.П.Д.е в платен годишен отпуск за периода 04.06.2018г. - 15.06.2018г. включително (видно от приложената по делото Заповед № О - 1820 от 04.06.2018г. издадена от Министъра на финансите на лист 28 гръб по делото). Видно от цитираната в оспорения административен акт Заповед № ЗЦУ 777/01.06.2018г. на изпълнителния директор на НАП приложена на лист 28 по делото, за периода 04.06.2018г. – 08.06.2018г. вкл., именно А.Г.Г.е оправомощен да упражнява, предвидените от закона правомощия на изпълнителния директор на НАП, поради което последния е бил заместван при осъществяване на възложените му от закона функции, а в случая при осъществяване на компетентността по чл. 106 от ЗДСл. За пълнота е необходимо да се добави, че съгласно задължителните разяснения, дадени в ТР № 4/2004 г. на ВАС на РБ, заместването се извършва в случаите, когато лицето, титуляр на правомощия, е в обективна невъзможност да ги изпълнява. В тези случаи, предвид необходимостта от непрекъснато функциониране на административния орган, по силата на изрична писмена заповед, отсъстващият титуляр нарежда заместването му от друго, подчинено нему лице. Именно тази хипотеза е налице в случая, тъй като изпълнителния директор на НАП, поради обстоятелството, че е в платен годишен отпуск, е в обективна невъзможност да изпълнява правомощията си за периода от 04.06.2018г. до 15.06.2018г. Следователно заповедта е издадена от компетентния административен орган съобразно чл.13, ал.1 във връзка с чл.10, ал.2, изр.2 от Закона за НАП.

Настоящия съдебен състав счита, че не посочването на името на заместващия не води до порок във формата по смисъла на чл.59, ал.2, т.1 от АПК.

На следващо място, съдът счита, че заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа необходимите реквизити по чл.108, ал.1 от ЗДСл. Kaто фактическо основание е посочено "съкращаване на длъжността", а като правно основание - чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл. Следователно тя е и мотивирана съгласно изискванията за форма по чл. 59, ал .2, т. 4 от АПК. Последователна е и съдебната практика, развиваща съображения, че фактическото основание се съдържа в цитираното правно основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл "съкращаване на длъжността".

Относно наведените в жалбата бланкетни възражения за нарушени процесуални правила, без да се сочат конкретни пороци на процедурата по издаване на акта, такива не бяха установени в хода на съдебното производство – предвид правното основание за прекратяване на служебното правоотношение, на оспорващия е връчено едномесечно предизвестие, спазен е и срокът на последното при издаване на заповедта.

Съдът счита за неоснователно възражението на жалбоподателя за незаконосъобразност на Заповед № ЗЦУ – 560/23.04.2018г., тъй като съгласно установената съдебна практика на ВАС, актът, с който се утвърждава длъжностно разписание не представлява административен акт, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност. С този акт не създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, а се определя организационната структура на администрацията. Действително на практика организационната структура на администрацията е възможно да оказва влияние върху положението на държавните служители в тази администрация, но това влияние не е пряко и непосредствено доколкото техните права и задължения се пораждат от съответните индивидуални актове на органа по назначаване.

Относно съответствието на оспорения административен акт с материалноправните разпоредби, съдът счита следното:

Съгласно чл. 106, ал.1, т.2 от ЗДСл органът по назначаване може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие при съкращаване на длъжността. Премахването или намаляването на предвидените в длъжностното разписание щатни бройки (в конкретния случай на цял отделОперативни проверки“ в дирекция „Контрол“ в ТД на НАП Пловдив), представлява съкращаване на длъжността като основание за прекратяване на служебното правоотношение. Но за да се осъществи прекратяване на служебното правоотношение на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, следва да е налице съкращаване на длъжността, за което възникване да е настъпило фактическо премахване на съответната длъжност като нормативно определена позиция в щатното (длъжностното) разписание, което премахване да е обусловено от действително преустановяване на изпълняваната по тази длъжност служебна дейност, изразяваща се в система от функции, задължения и изисквания, с оглед легалната дефиниция на понятието "длъжност в администрацията", установено в чл. 2, ал. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията (в сила от 01 юли 2012 г.). Длъжността в администрацията се характеризира като нормативно определена позиция, изразяваща се в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени в длъжностната характеристика на служителя. Следователно за да е налице съкращаване на длъжност по смисъла на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, е необходимо кумулативното наличие на две предпоставки - длъжността вече да не фигурира като нормативно определена позиция в длъжностното разписание на съответната държавна администрация, а също така и като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени в длъжностната характеристика. В хипотезата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл при съкращаване на длъжности и свързаните с тях структурни промени, се цели оптимизиране на администрацията, което може да се изрази в намаляване на числения състав изобщо или намаляването му в едни звена и увеличаването му в други, премахването на отделни длъжности и разкриване на нови с качествено нови функции. В рамките на оперативната самостоятелност на органа по назначаването е да съкращава, респективно да разкрива отдели и/или сектори в нормативно определената структура и численост на персонала.

Във връзка с възраженията на жалбоподателя, че е налице сходство с основните задължения и функции на заеманата от него длъжност преди съкращаването със обявения конкурс за 52 свободни щатни определен със Заповед № ЗЦУ – 488/10.04.2018г. на изпълнителния директор на НАП за длъжност „инспектор по приходите“  в отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“, ЦУ на НАП, както следва: сектор „Мобилни групи“ – Пловдив, с месторабота гр.Пловдив – 30 св. щ. бр.; сектор „Мобилни групи“ – Пловдив, с месторабота гр.Стара Загора – 10 св. щ. бр.; сектор „Мобилни групи“ – Пловдив, с месторабота гр.Хасково – 8 св. щ. бр.; сектор „Гранични контролно – пропусквателни пунктове „ – Пловдив, с месторабота ГКПП Капитан Петко войвода – 4 св. щ. бр. съдът следва да прецени  дали е налице реално съкращаване на длъжността, заемана от К.Т. –главен инспектор по приходите в ТД на НАП Пловдив, дирекция "Контрол", отдел "Оперативни проверки".

Видно от т. V на приложената по делото на лист 30-31 длъжностна характеристика за длъжността главен инспектор по приходите в Отдел "Оперативни проверки" в Дирекция "Контрол" на ТД на НАП, служителят има следните преки задължения: 1.разпределя получените задачи между служителите в екипа; 2. Контролира качественото и в срок изпълнение на поставените задачи; 3. Запознава своевременно служителите в екипа с всички процедури, заповеди, указания, инструкции и други, издадени от горестоящи органи, касаещи изпълнението на служебните задължения; 4.отговаря и следи за попълването от служителите в екипа на месечната справка за извършените оперативни проверки и наблюдения; 5. дава насоки и указания на органите по приходите, които ще извършват контролните действия и осъществява контрол върху тяхната работа; 6. извършва оперативни проверки; 7. определя броя на органите по приходи за извършване на конкретната проверка; 8. уведомява началника на отдела при възникнали трудности и пречки при извършването на възложени контролни действия; 9.при необходимост отправя до началника на отдела искане за съдействие от контролни органи от други институции; 10. следи за попълването от всички служители от екипа на месечните отчети за работното време, отчитането на съответните протоколи, регистрирането на съответните актове за установени нарушения през съответния месец; 11.следи за оптималното натоварване с работа на служителите в екипа; 12.отчита се пред началника на отдела за изпълнението на поставените задачи; 13.при необходимост извършва оперативни проверки; 14.изпълнява и други задължения възложени от прекия ръководител в рамките на неговите компетентности; 15. при необходимост изпълнява трудовите си задължения и след изтичане на редовно работно време.

Видно от т.V на приложената по делото на лист 108-109 длъжностната характеристика за длъжността инспектор по приходите в Отдел "Оперативни дейности", Сектор "Мобилни групи" в Главна дирекция "Фискален контрол", ЦУ на НАП, служителят има следните преки задължения: 1. осъществява фискален контрол чрез спиране на транспортни средства на територията на страната. Извършва действия по проверка на документите, придружаващи стоката, събира данни за изпращача и получателя, мястото, датата и часа на получаване на стоката и др.; 2. поставя и отстранява технически средства за контрол на транспортното средство, с което се превозва стоката; 3. извършва проверки за съответствието между вида и количеството на стоката по придружителните документи, въведени при поставяне на техническите средства за контрол и действителния вид  и количество на стоката на мястото на получаване/разтоварване; 4. извършва проверки на място в офиси, търговски и производствени помещения, складове и други, свързани с осъществяването на стопанска дейност на задължените лица със стоки с висок фискален риск; 5. извършва проверки в търговски обекти по смисъла на § 1, т. 41 от Допълнителните разпоредби на Закона за данъка върху добавената стойност; 6. извършва преценка на всички доказателства и доказателствени средства, събрани в хода на проверката; 7. предприема действия по обезпечаване на доказателствата по реда на ДОПК, като стоката и документите за нея се изземват; 8. уведомява публичните изпълнители за налагане на предварителни обезпечителни мерки при условията на чл. 121а, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК.; 9. установява административни нарушения и съставя актове за установените нарушения; 10. уведомява прокуратурата при възникнало съмнение, че лице или лица са извършили деяние, квалифицирано като престъпление в Наказателния; 11. въвежда данни в регистъра; 12. участва в работни групи; 13. участва в дейности, свързани с международното сътрудничество, с цел проучване и прилагана на добрите практики на страните-членки на ЕС и други администрации в областта на контролната дейност; 14. докладва за констатирани административни пропуски или нарушения, които създават предпоставки за корупция, измами и нередности; 15. при реализация на проекти, финансирани от ЕС, участва в управлението, организацията и изпълнението им; 16. в рамките на своята компетентност изпълнява и други задачи, възложени от прекия ръководител; 17. в рамките на своята компетентност изпълнява и други задачи, възложени от друг висшестоящ орган; 18. при необходимост изпълнява задачите си и след изтичане на редовното работно време; 19. преките задължения се изпълняват на територията на съответната ТД на НАП, съгласно определено работно място със заповедта за назначаване.

След анализ на изложените преки задължения, които в длъжностната характеристика за длъжността главен инспектор по приходите в Отдел "Оперативни проверки" в Дирекция "Контрол" на ТД на НАП са 15 на брой, а в длъжностната характеристика за длъжността инспектор по приходите в Отдел "Оперативни дейности", Сектор "Мобилни групи" в Главна дирекция "Фискален контрол", ЦУ на НАП са 19 на брой, съдът констатира съвпадение на едва на 3 от тях, а именно: извършва оперативни проверки; изпълнява и други задължения възложени от прекия ръководител в рамките на неговите компетентности; при необходимост изпълнява трудовите си задължения и след изтичане на редовно работно време. Видно е, че преките задължения на главния инспектор по приходите

в съкратения отдел "Оперативни проверки" и в отдел "Оперативни дейности", Сектор "Мобилни групи" в Главна дирекция "Фискален контрол", ЦУ на НАП не са идентични. Главен инспектор по приходите във втория отдел освен функциите, характерни за инспектор по приходите в отдел "Оперативни дейности", изпълнява и множество други специфични за длъжността функции, а именно:  осъществява фискален контрол чрез спиране на транспортни средства на територията на страната; извършва действия по проверка на документите, придружаващи стоката, събира данни за изпращача и получателя, мястото, датата и часа на получаване на стоката и др.; поставя и отстранява технически средства за контрол на транспортното средство, с което се превозва стоката; извършва проверки за съответствието между вида и количеството на стоката по придружителните документи, въведени при поставяне на техническите средства за контрол и действителния вид  и количество на стоката на мястото на получаване/разтоварване; уведомява публичните изпълнители за налагане на предварителни обезпечителни мерки при условията на чл. 121а, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК.; уведомява прокуратурата при възникнало съмнение, че лице или лица са извършили деяние, квалифицирано като престъпление в Наказателния; въвежда данни в регистъра; участва в работни групи; участва в дейности, свързани с международното сътрудничество, с цел проучване и прилагана на добрите практики на страните-членки на ЕС и други администрации в областта на контролната дейност; докладва за констатирани административни пропуски или нарушения, които създават предпоставки за корупция, измами и нередности; при реализация на проекти, финансирани от ЕС, участва в управлението, организацията и изпълнението им; и не само, че в рамките на своята компетентност изпълнява и други задачи, възложени от прекия ръководител, но и такива възложени от друг висшестоящ орган. Прави впечатление, че с длъжностната характеристика за инспектор по приходите в отдел "Оперативни дейности", Сектор "Мобилни групи" в Главна дирекция "Фискален контрол", ЦУ на НАП е въведено допълнително изискване за заемане на длъжността – компютърна грамотност, работа с WORD, EXCEL, INTERNET и работа с общи и специализирани за длъжността приложни програмни продукти.

  Относно възражението на жалбоподателя, изложено в постъпилите по делото писмени бележки, че се установява увеличение на щатните бройки в отдел „Проверки“ при ТД на НАП Пловдив и в частност за длъжността „главен инспектор по приходите“, като с обявлението за конкурентен подбор се сочи увеличаване на 13 бройки за длъжността „главен инспектор по приходите“, а с щатното разписание от 01.05.2018г. от една страна се съкращава длъжността на жалбоподателя, а от друга страна щатните бройки за длъжността „главен инспектор по приходите“ в отдел „Проверки“ се увеличават с 5 щатни бройки, следва да се отбележи, че разминаването не е предмет на настоящото дело. Само за пълнота настоящия съдебен състав следва да отбележи, че не е налице сходство с основните задължения и функции на заеманата от жалбоподателя длъжност със обявените конкурентни подбори за 13 щатни бройки за длъжността „главен инспектор по приходите“ в дирекция „Контрол“, отдел проверки“ при ТД на НАП Пловдив. Задълженията  за обявените длъжности в дирекция „Контрол“, отдел „Проверки“ в ТД на НАП се различават съществено, като съдът ще посочи само някои от тях, а именно: извършва предварителен преглед и анализ на наличната информация за задълженото лице; извършва посещения на място в офиси, търговски и производствени помещения, складове и други, свързани с осъществяването на стопанска дейност на задължените лица; в зависимост от вида на проверката и проверявания обект, при извършване на контролните функции прилага утвърдените процедури и инструкции за функция "Контрол"; изисква от проверяваното лице документи и писмени обяснения; извършва преценка на всички доказателства и доказателствени средства, събрани в хода на проверката; при необходимост извършва действия по обезпечаване на доказателствата; при необходимост изготвя искане за възлагане на експертиза; изготвя съответния протокол, с който приключва проверката и го предоставя на проверяваното лице по реда на ДОПК; събира информация и изготвя отговор по получено запитване/молба за информация от администрацията на друга ДЧ; изготвя писмено уведомление до съответния териториален директор  при установяване на основания за изменение на задължения, определени с влязъл в сила РА; регистрира индикации за установени данъчни и осигурителни измами както и рискове от неспазване на данъчното и осигурително законодателство; обработва всички документи, преди предаване в отдел „Архив“ в СУЕА.

От направения анализ по-горе следва извода,  не само че длъжността заемана от жалбоподателя не съществува като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание, в сила от 01.05.2018г., предвид закриването на целия отдел "Оперативни проверки" в ТД на НАП Пловдив, но и че липсва специфичната система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика за длъжността на жалбоподателя, която да е в същия обем. Действително се установи, че частично функциите съвпадат, но това е обяснимо с оглед осъществяване дейността на НАП. А за да е налице фиктивно съкращаване на длъжността, следва системата от функциите, задълженията и изискванията да е изцяло запазена, което в случая не е налице. Изложеното налага извода, че е налице реално съкращаване на длъжността "Инспектор по приходите" в отдел "Оперативни проверки“ в Дирекция "Контрол" на ТД на НАП и правилно административният орган е приложил чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл за прекратяване на служебното правоотношение с жалбоподателя, поради съкращаване на заеманата от него длъжност. Ето защо оспорената заповед се явява издадена в съответствие с материалния закон.

На следващо място следва да се отбележи, че в случая няма и преминаване на дейност от една администрация в друга, нито преминаване на дейност от закрита администрация в друга. Т.е. не е налице твърдяното от жалбоподателя нарушение на чл.87а от ЗДСл.

По отношение на възражението, че съкращаването на длъжността е извършено незаконосъобразно и предвид неспазването на разпоредбите на чл.7 и чл.8 от Споразумение № 95/03.11.2009г. между НАП и синдикалните организации на държавните служители в НАП, което съгласно  § 1 от споразумението действа в ТД на НАП Пловдив, съдът счита следното:

Видно от съдържанието на самото Споразумение, същото има за цел да очертае принципно предмета и обхвата на договореностите в системата на НАП. В него е посочено, че страните по колективните споразумения в администрацията на НАП се представляват както следва: НАП от органа по назначаване, държавните служители в администрацията на НАП, членуващи в синдикалните организации на НСС на НАП – ФНСДУО КНСБ, ФСО „НАП“ към САС ПОДКРЕПА и НСС от НАП – от съответните техни синдикални структури. По делото липсват данни относно членството на К.Т. в някоя от синдикалните организации, подписали споразумението. В този смисъл не е доказано, че клаузите на Споразумение имат приложение по отношение на него и по – конкретно задължението да се реализира процедура за съкращаване.

За пълнота следва да се отбележи, че неспазването на клаузи от споразумението не представлява основание за отмяна на процесната заповед, издадена на основание и по ред, регламентирани в ЗДСл, тъй като именно в ЗДСл правомощията на органа по назначаване да прекрати служебното правоотношение са уредени с императивни разпоредби и не могат да бъдат дерогирани или ограничени от споразумения със синдикалните организации. Договореното в чл.7 и чл.8 от Споразумение № 95/03.11.2009г. между НАП и синдикалните организации на държавните служители в НАП не е предвидено като изискване или условие за действителност на съкращаването в ЗДСл и не следва да се прилага при преценка законосъобразността на заповедта за съкращаването. Ето защо о дори и да бе установено членството на жалбоподателя в някоя от синдикалните организации, подписали споразумението, настоящия съдебен състав счита, че неспазването на клаузи от споразумението не представлява основание за отмяна на процесната заповед.

Предвид изложеното, съдът счита, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на материалните и процесуалните правила по издаването му и в съответствие с целта на закона, поради което подадената жалба следва да се отхвърли като неоснователна.

Предвид очерталия се изход на делото, искането на ответника за присъждане на деловодни разноски следва да бъде уважено. На основание чл. 143, ал. 4 АПК оспорващият следва да бъде осъден да заплати на ответната страна направените по делото разноски - юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лв., който е съобразен с разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, както и с фактическата и правна сложност на делото.

Водим от горното и на основание чл.172,ал.2,предл.3-ро от АПК, Административен съд-Пловдив,Първо отделение,І състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на К.Д.Т., с ЕГН **********, с адрес ***,  срещу заповед № 1718/04.06.2018 г. на Изпълнителния директор на  Националната агенция за приходи - гр. София, с която е прекратено служебното му правоотношение на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния служител, поради "съкращаване на длъжността".

ОСЪЖДА К.Д.Т., с ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Националната агенция за приходи гр. София сумата от 200 /двеста/ лева, разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението за постановяването му с препис за страните.

 

                                                                           СЪДИЯ: