Присъда по дело №1194/2020 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 43
Дата: 27 юли 2021 г. (в сила от 29 септември 2021 г.)
Съдия: Ели Асенова Каменова
Дело: 20205220201194
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 21 август 2020 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 43
гр. Пазарджик , 26.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
публично заседание на двадесет и шести юли, през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Снежана Стоянова
при участието на секретаря Огняна Фурнаджиева
и прокурора Пламен Тенков Пантов (РП-Пазарджик)
като разгледа докладваното от Снежана Стоянова Наказателно дело от общ
характер № 20205220201194 по описа за 2020 година
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия СТ. К. Р., роден на ****** г., в гр. Пазарджик,
живущ в същия град, българин, български гражданин, без образование, неженен,
безработен, неосъждан /реабилитиран/, с ЕГН: ********** ЗА НЕВИНОВЕН В
ТОВА, че на 21.02.2020 г., в гр. Пазарджик е управлявал МПС - мотопед с
електрически двигател марка „Ranger”, модел ,,e-se GA TOL Big hareej
GOVv2a“, c рама номер ss60v50H1500wc1904220162, без регистрационни
табели, без съответното свидетелство за управление на МПС, в едногодишен
срок от наказването му по административен ред за управление на МПС без
свидетелство за управление с Наказателно постановление № 19-1006-
002012/20.06.2019 г., от Началника на Група към ОД на МВР - Пазарджик,
Сектор „Пътна полиция“, влязло в сила на 18.07.2019 г., поради което и на
основание чл.304 от НПК във вр. с чл.2 ал.2 от НК го ОПРАВДАВА по
повдигнатото обвинение за престъпление по чл.343в, ал. 2 от НК.
ПРИЗНАВА подсъдимия СТ. К. Р., роден на ****** г., в гр. Пазарджик, обл.
Пазарджик, живущ в същия град, българин, български гражданин, без образование,
неженен, безработен, неосъждан /реабилитиран/, с ЕГН: ********** ЗА
НЕВИНОВЕН В ТОВА, че на 21.02.2020 г., в гр. Пазарджик е управлявал
МПС - мотопед с електрически двигател марка „Ranger”, модел ,,e-se GA TOL
Big hareej GOVv2a“, е рама номер ss60v50H1500wc1904220162, без
1
регистрационни табели, което не е било регистрирано по надлежния ред,
предвиден в чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и чл. 2 и чл. 12 от Наредба № 1-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от
движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда
за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, поради
което и на основание чл.304 от НПК във вр. с чл.2 ал.2 от НК го
ОПРАВДАВА по повдигнатото обвинение за престъпление по чл.345, ал. 2
във вр. с ал.1 от НК.

ПРИСЪДАТА може да се обжалва и протестира пред Окръжен съд -
Пазарджик в 15-дневен срок от днес.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
2

Съдържание на мотивите


НОХД № 1194/2020 год.
МОТИВИ:
Обвинението е против подсъдимия С. К. Р. от гр.**** , с ЕГН:
********** за престъпления по чл. 343 в, ал.2 от НК и по чл.345, ал.2 във
връзка с ал.1 от НК за това, че :
На 21.02.2020 г. в град **** е управлявал МПС - мотопед с
електрически двигател марка „*****”, модел ,,*******“, c рама номер
ss60v50H1500wc1904220162, без регистрационни табели, без съответното
свидетелство за управление на МПС, в едногодишен срок от наказването му
по административен ред за управление на МПС без свидетелство за
управление с наказателно постановление № 19- **06-002012/20.06.2019 г. на
Началника на група към ОД на МВР - ****, Сектор „Пътна полиция“, влязло
в сила на 18.07.2019 г.,
както и за това, че:
На 21.02.2020 г. в град **** е управлявал МПС - мотопед с
електрически двигател марка „*****”, модел ,,*******“, c рама номер
ss60v50H1500wc1904220162, без регистрационни табели, което не е било
регистрирано по надлежния ред, предвиден в чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и чл.2 и
чл. 12 от Наредба № 1-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в
движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства.
Производството пред първата инстанция е по общия ред.
В съдебно заседание, представителят на Районна прокуратура -гр.****
поддържа повдигнатите обвинения.
Подсъдимият се явява в съдебно заседание лично и с упълномощени
защитници. Дава обяснения по обвинението. Лично и чрез защитника си
адв.И.М. от ПАК пледира да бъде оправдан, тъй като липсвал умисъл за
извършените престъпления.
Районният съд, след като обсъди и прецени събраните по делото
писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и след
като спази разпоредбите на чл.**1 от НПК, прие за установено следното:
Подсъдимият С.Р. не притежавал свидетелство за управление на МПС и
никога не бил придобивал правоспособност за този вид дейност. Въпреки
това той си позволявал да управлява МПС и по тази причина неколкократно
бил санкциониран по реда на ЗДв.П., а също така и с решение
1
№121/29.02.2016 г., постановено по АНД № 248/2016 г. по описа на РС-****,
с което бил признат за виновен в извършването на престъпление по чл.343 в,
ал.2 от НК, като бил освободен от наказателна отговорност по реда на чл.78а
от НК и му било наложено административно наказание глоба.
На 13.06.2019 г. в град **** по улица „******“ подсъдимият управлявал
лек автомобил „*****“ с рег.№ РВ 0316 ТХ. Той бил спрян за проверка от
служител на Сектор „Пътна полиция“, който след като установил че е
неправоспособен водач на МПС, му съставил АУАН за нарушение на чл.150
от ЗДв.П. Разговорът между подсъдимия и полицейския служител, в който
станало ясно че подсъдимия не притежава СУМПС, бил възприет от св. С.Т.,
който продавал мотопеди с електрически двигател в магазин на улица
„******“ в град ****. Някои от видовете мотопеди пристигали със
сертификат, били снабдени с мигачи и фар с нажежаема крушка и според
законовите изисквания към 2019 г. подлежали на регистрация. Друга част от
мотопедите не пристигали със сертификат, поради което било невъзможно да
бъдат регистрирани, въпреки че според закона към 2019 г. и до 07.07.2020 г.
подлежали на регистрация. Такъв бил мотопеда, закупен от подсъдимия през
месец юли 2019 г.
През месец юли 2019 г.подсъдимият се движел пеша по улица „ ******“
в град ****. Когато наближил магазина на св.Т., последният го извикал и му
предложил да му продаде мотопед с електрически двигател, като му обяснил
че притежава модели, за които не се изисква СУМПС и регистрация. Така
подсъдимият, воден от желанието си да няма повече проблеми със
служителите на „Пътна полиция“ закупил от св.Т. мотопед с електрически
двигател марка „*****”, модел ,,e-se GA TOL
Big hareej GOVv2a“, c рама номер ss60v50H1500wc1904220162 и започнал да
го управлява със съзнанието че за управлението на мотопеда не се изисква
СУМПС и регистрация в КАТ, така както го бил уверил св.Т..
На 21.02.2020 г. около 15,00 часа в град **** по улица „******“
подсъдимият управлявал мотопеда марка „*****”. Той бил забелязан от
св.Г.Б. – полицейски служител в РУ-****. Св.Б. спрял подсъдимия и му
поискал обяснение защо мотопеда е без регистрационни табели. Подсъдимият
му отговорил, че продавача в магазина, от който бил закупил мотопеда му
казал, че не подлежи на регистрация. След разговор със свидетеля Р. –
мл.автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР **** станало ясно,
че към момента закона изисква регистрация на мотопеда, поради което на
подсъдимия били съставени два броя АУАН за това че управлява
нерегистрирано по надлежния ред МПС и че управлява същото без да е
правоспособен водач. По този повод било отпочнато досъдебно
производство.
Така установените факти се установяват от обясненията на подсъдимия
2
и показанията на св.С.Т., възприети непосредствено от съда в съдебно
заседание, от показанията на свидетелите Б.Р., Г.Б., И.П., В.П. и С.С., дадени
пред друг състав на съда и прочетени по реда на чл.281, ал.1, т.5 от НПК и по
този начин приобщени към доказателствения материал по делото, както и от
писмените доказателства по делото. Доказателствата са непротиворечиви,
намиращи се в синхрон помежду си и взаимно се допълват.
Още преди внасянето на обвинителния акт, §6 от Допълнителните
разпоредби на Здв.П. бил допълнен, като била приета нова т.18 б, в сила от
07.07.2020 г., която дава легална дефиниция на индивидуално електрическо
превозно средство. Дефинитивната разпоредба гласи: „Индивидуално
електрическо превозно средство е пътно превозно средство, оборудвано с
електрически двигател/и и максимална конструктивна скорост, надвишаваща
6 km/h, без или със място за сядане с височина на точка R (референтна точка
на седене), ненадвишаваща 540 mm, когато превозното средство е с не повече
от две колела или с височина на точка R, ненадвишаваща 400 mm, когато
превозното средство е с три или повече колела, със собствена маса до 50 kg.
Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички,
обслужващи лица с увреждания“.
Във връзка с тази нова разпоредба е била изменена т.11 на §6 от
Допълнителните разпоредби на Здв.П, в сила от 07.07.2020 г., чиято актуална
редакция гласи: „Моторно превозно средство е пътно превозно средство,
снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни
средства и индивидуалните електрически превозни средства“.
Няма съмнение, че след тези законодателни изменения индивидуалните
електрически превозни средства не подлежат на регистрация съгласно
чл.140, ал.1 от ЗДв.П. и чл.2 и чл.12 от Наредба № 1-45 от 24.03.2000 г. на
МВР, тъй като те не са моторни превозни средства.
В тази връзка бе назначена техническа експертиза, от чието
заключение, неоспорено от страните, което съдът цени като компетентно и
обективно, се установява че процесния мотопед с електрически двигател е с
максимална конструктивна скорост 45 км./час, с две колела, с височина на
точка R (референтна точка на седене), 46 см. (т.е под 54 см.) и собствена маса,
ненадвишаваща 50 kg.
С оглед на установените от вещото лице технически характеристики не
може да има съмнение, че процесния мотопед с електрически двигател марка
„*****”, модел ,,e-se GA TOL
Big hareej GOVv2a“, c рама номер ss60v50H1500wc1904220162 представлява
индивидуално електрическо превозно средство, т.е. не е моторно превозно
средство и не подлежи на регистрация.
При това положение съдът призна подсъдимия за невиновен по
3
повдигнатите му обвинения за престъпления по чл. 343 в, ал.2 от НК и по
чл.345, ал.2 във връзка с ал.1 от НК, като намери че са налице предпоставките
за приложението на чл.2, ал.2 от НК, съгласно който ако до влизане на
присъдата в сила последват различни закони, прилага се законът, който е най-
благоприятен за дееца. В случая се касае за своеобразна декриминализация на
извършените от подсъдимия деяния, тъй като с коментираните изменения в
З.Дв.П. не са налице основни елементи от престъпните състави: Пътното
превозно средство, управлявано от подсъдимия не е моторно превозно
средство, което да подлежи на регистрация. При това положение е
безпредметно да се анализира дали подсъдимия е извършил деянията
умишлено, след като всички доказателства сочат, че той е бил убеден от св.Т.
при закупуването на мотопеда през м.юли 2019 г. и до инкриминираната дата
- 21.02.2020 г., че за управлението му не се изисква СУМПС и регистрация.
Оправдаването на подсъдимия е на основание чл.2, ал.2 от НК: последвал по-
благоприятен закон до влизане в сила на присъдата, довел до отпадане на
задължителни обективни признаци на престъпните състави.
По изложените съображения съдът постанови оправдателна присъда.



РАЙОНЕН СЪДИЯ:
4