Р
Е Ш Е Н И Е
N………., град Шумен, 11.10.2019 г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Шуменският административен съд в публично
заседание на единадесети октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росица Цветкова
ЧЛЕНОВЕ:
Снежина Чолакова
Бистра Бойн
при
секретаря Св. Атанасова
и с
участието на прокурор Д. Димитров от ОП град Шумен
като
разгледа докладваното от административен съдия Р. Цветкова адм.дело
№497 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.98 от АПК и чл.88 и чл.58 от Изборния кодекс ИК/,
образувано по жалба на ПП ГЕРБ, чрез пълномощник В.Я.и адрес за призоваване
град Нови пазар, ул. Цар Освободител №33 и Х.С.А. *** срещу Решение №106 от
03.10.2019 г. на ОИК – Нови пазар, Област Шумен.
Жалбоподателите твърдят, че оспореният акт е
неправилен и незаконосъобразен, издаден в нарушение на материалния закон и в
несъответствие с целта на закона. Считат, че Х.А. отговаря на условието на
чл.397 ал.1 ИК във вр. с §1 т.5 от ДР на ИК.
Адресната му регистрация по настоящ адрес е била заличена със заповед на органа
по чл.92 ал.1 ЗГР, считано от месец февруари 2019 г., за което не е бил
уведомен до 01.10.2019 г., когато служител от общинска администрация Нови пазар
го уведомил устно, че настоящият му адрес е заличен още през месец февруари
2019 г. Веднага след уведомяването оспорващият е подал заявление до Община Нови
пазар за регистрация по настоящ адрес ***. Жалбоподателите твърдят, че след като
адресната регистрация е била заличена, съгласно разпоредбата на §1 т.3 ДР на
ЗГР е следвало да бъде възстановен автоматично предходният му настоящ адрес,***,
който адрес е по местоживеене, вписан в личния му регистрационен картон. След
като не е приложена цитираната разпоредба жалбоподателят е останал
неоснователно без настоящ адрес на територията на Република България, което е
довело до заличаването на регистрацията му като кандидат за общински съветник.
Твърдят и че за мандат 2015-2019 г. жалбоподателят Х.А. е бил общински съветник
от ПП ГЕРБ в Общинския съвет –Нови пазар, както и че е включен в избирателните
списъци в Община Нови пазар с избирателни права. Въз основа на това молят съда
да постанови решение, с което да бъде отменено Решение №106 от 03.10.2019 г. на
ОИК – Нови пазар, Област Шумен.
Ответната страна ОИК – Нови пазар,
представлявана от председателя Д. М., изразява становище, че атакуванато решение на комисията е постановено с оглед
указанията на ЦИК и моли съда да постанови решение, с оглед доказателствата по
делото. В открито съдебно заседание заявява, че не оспорва обстоятелството, че
настоящият адрес на Х.А. е бил заличен, считано от месец февруари 2018 г. със
заповед на органа по чл.92 ал.1 ЗГР.
Представителят на ОП град Шумен дава
заключение за основателност на жалбата и предлага атакуваното Решение на ОИК –
Нови пазар да бъде отменено като незаконосъобразно.
От
събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност,
становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 ал.1
от АПК, Съдът установи от фактическа страна следното:
Предмет на оспорване в настоящото
производство е Решение №106 от 03.10.2019 г. на ОИК – Нови пазар, Област Шумен,
с което е заличена регистрацията на Х.С.А. като кандидат за общински съветник в
Община Нови пазар, предложен от ПП ГЕРБ за участие в изборите за общински съветници и кметове на 27.10.2019 г. в община Нови пазар,
анулирано е издаденото му удостоверение, както и е отменено Решение №105 от
01.10.2019 г. на ОИК – Нови пазар. Решението на ОИК – Нови пазар е било
оспорено пред ЦИК, която с Решение №1332-МИ/08.10.2019 г., при условията на чл.53
ал.4 изр. второ от ИК, е постановила Решение за отхвърляне на жалбата.
Няма спор между страните, а и от приложеното
Решение №54/23.09.2019 г. ОИК – Нови пазар на основание чл.87 ал.1 т.14 от ИК
във вр. с Решение №943-МИ от 02.09.2019 г. на ЦИК, е
регистриралата кандидатска листа на ПП „ГЕРБ“ за избиране на общински съветници, Община Нови пазар, в която листа под №5 е
регистриран и жалбоподателя Х.А..
С писмо изх.№МИ-15-599/01.10.2019 г. ЦИК е
уведомила ОИК – Нови пазар, че съгласно получен списък от ГД „ГРАО” в МРРБ, в
резултата от извършена проверка в изпълнение на Решение №966-МИ от 05.09.2019
г. на ЦИК, изменено с Решение №1099-МИ от 13.09.2019 г. на ЦИК, е установено,
че жалбоподателят Х.А., кандидат за общински съветник в Община Нови пазар от
листата на ПП „ГЕРБ“, не отговаря на условията по т.1 от Решение №966-МИ от
05.09.2019 г. на ЦИК, а именно, да има постоянен и настоящ адрес на територията
на Р България, като поне единият от тях е на територията на съответния
избирателен район към 26.04.2019 г. В извлечение от Справката на ГД „ГРАО“ МРРБ
е вписано, че кандидатът е „Без настоящ адрес в страната - дерегистриран“.
Въз основа на това съобщение и на основание чл.87 ал.1 т.15 от ИК, ОИК – Нови
пазар е постановила Решение №105/01.10.2019 г., с което е отказала да заличи
регистрацията на оспорващия Х.А. като кандидат за общински съветник. В мотивите
на решението е посочено, че комисията е приела, че са налице основанията и
предпоставките на чл.397 ал.1 от ИК, тоест кандидата за общински съветник
отговоря на изискванията на закона, включително и на изискването за уседналост.
Със съобщение изх. №МИ-15-599 от 02.10.2019 г. ЦИК повторно е указала на ОИК –
Нови пазар, че в изпълнение на чл.87 ал.1 т.15 ИК следва да приеме решение за
заличаване на кандидати, които не отговарят на условията на чл.397 ал.1 ИК и
т.1 от решение №966-МИ от 05.09.2019 г. на ЦИК, както и да отмени невлезлите в
сила решения, с които е отказала да заличи съответните кандидати.
С оглед това съобщение и на основание чл.87
ал.1 т.15 и чл.397 ал.1 от ИК, ОИК – Нови пазар е постановила оспореното в
настоящото производство Решение №106 от 03.10.2019 г., с което е заличила
регистрацията на жалбоподателя като кандидат за общински съветник в Община Нови
пазар, предложен от ПП „ГЕРБ“.
С Решение №943-МИ/02.09.2019 г., раздел І,
ЦИК е определила условията, на които следва да отговарят кандидатите за
общински съветници и кметове. За български граждани,
съгласно т.1, право да бъдат избирани за общински съветници
и кметове имат тези граждани, които са навършили 18 години към изборния ден
включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание лишаване
от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца /към 26.04.19г.
вкл./: за общински съветници, кметове на общини и
райони - в съответната община, а за кметове на кметства – в съответното
населено място.
С Решение №966-МИ/05.09.2019 г. на ЦИК -
т.1, е възложено на ГД „ГРАО” в МРРБ да извърши проверка на регистрираните
кандидати в изборите за общински съветници и кметове,
насрочени за 27.10.2019 г., която да установи за всеки кандидат български
гражданин дали отговаря на следните изисквания: да има българско гражданство;
да е навършил 18 години към 27.10.2019 г. включително; да не е поставен под
запрещение; да не изтърпява наказание лишаване от свобода; да има постоянен и
настоящ адрес на територията на Република България, като поне единият от тях е
на територията на съответния избирателен район - община или кметство, към
26.04.2019 г.
От приложената по делото справка от НБД „Население“
се установи, че оспорващият е с постоянен адрес *** от 17.03.2000 г., като към
09.03.1995 г. е и с настоящ адрес ***. От същата справка се установи, че към
19.11.1998 г. е с постоянен адрес ***, но с настоящ адрес ***, с оглед
обучението му във МУ град Варна, която регистрация обаче и в частност по
отношение на настоящия адрес е заличен на основание чл.99б, ал.4 ЗГР, считано
от месец февруари 2018 г.
Съгласно чл.140а ал.10 от Наредба
№РД-02-20-09/21.05.2012 г. за функциониране на ЕСГРАОН общинската администрация
по посочения настоящ адрес е следвало да изпрати писмено уведомление на лицето
за заличаване на адресната му регистрация. При служебната проверка в общинската
администрация е установено заличаването на посочения адрес, за което устно е
уведомено лицето-жалбоподател едва на 01.10.2019 г. и от тази дата, с оглед
подаденото от него заявление има настоящ адрес ***. По данни от НБД „Население”
е нямало друг настоящ адрес извън страната от периода на заличаването до 01.10.2019
г., включително и преди служебното заличаване. Оспорващият е действащ общински
съветник, избран през 2015 г., както и от 20.09.2000 г. е практикуващ лекар в
Общинската болница в град Нови пазар, включително и към настоящия момент. Видно
от Удостоверение №722 на БЛС – РК град Шумен, жалбоподателят е член на БЛС и е
вписан като живущ ***.
Съгласно избирателен списък на Община Нови
пазар, жалбоподателят е включен в избирателния списък за гласуване в изборите
за общинските съветници и за кметове на 27.10.2019 г.
в община Нови пазар, секция №6 – Клуб на пенсионера, ул. Оборище №14.
Представена е и справка за Х.А. - общински
съветник от ПП „ГЕРБ” за мандат 2015-2019 г. относно проведените заседания на ОбС –Нови пазар, заседанията на които е присъствал Т.,
участията му в постоянни и временни комисии, като към справката е приложен
клетвен лист на като избран за общински съветник мандат 2015-2019 г. Представен
е и личния картон от ЕСГРАОН на жалбоподателя.
От така установеното фактическо и правно
положение, съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбите са подадени от легитимирани лица, в
срока по чл.88 ИК и след изчерпване на възможността за обжалване по
административен ред, поради което са допустими. Разгледани по същество са
основателни, поради следното:
С оспорения акт на основание чл.87 ал.1 т.15 ИК и чл.397 ал.1 от ИК, постъпили съобщения изх.№МИ-15-599/01.10.2019 г. и
изх.№МИ-15-599/02.10.2019 г. на ЦИК, както и във връзка с Решение №966-МИ от
05.09.2019 г. на ЦИК, е заличена регистрацията на жалбоподателя Х.А. под №5 в
кандидатската листа за общински съветници в Община
Нови пазар, предложен от ПП „ГЕРБ“, анулирано е издаденото му удостоверение,
както и е отменено Решение №105/01.10.2019 г. на ОИК – Нови пазар. Решението е
взето на проведено заседание, на което са присъствали повече от половината от
членовете на комисията, съгласно чл.85 ал.3 ИК и прието с мнозинство 2/3 от
присъстващите, съгласно изискванията на чл.85 ал.4 ИК.
Съгласно чл.397 ал.1 ИК право да бъдат избирани за общински съветници
и кметове имат българските граждани, които са навършили 18 години към изборния
ден включително, не са поставени под запрещение, не изтърпяват наказание
лишаване от свобода и са живели най-малко през последните 6 месеца в
съответното населено място. Законово изискване е кандидатът за общински
съветник да е живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено
място. Съгласно §1, т.5 ДР на
ИК „живял най-малко през последните 6 месеца в съответното населено
място“ по смисъла на чл.397
от ИК за български гражданин, е който има адресна регистрация по постоянен и
настоящ адрес на територията на съответната община или кметство /б.„а”/ или
който има постоянен и настоящ адрес в различни общини или кметства на
територията на Република България /б.„б”/.
С оглед правомощията си, с Решение №943-МИ/02.09.2019
г. ЦИК в раздел І е определила условията на които следва да отговарят
кандидатите за общински съветници и кметове, а с
решение №966-МИ/05.09.2019 г., по т.1, е възложено на ГД „ГРАО” в МРРБ да
извърши проверка на регистрираните кандидати в изборите за общински съветници и кметове, насрочени за 27.10.2019 г., която да
установи за всеки кандидат български гражданин отговаря ли на следните
изисквания: да има българско гражданство; да е навършил 18 години към 27.10.2019
г. включително; да не е поставен под запрещение; да не изтърпява наказание
лишаване от свобода; да има постоянен и настоящ адрес на територията на
Република България, като поне единият от тях е на територията на съответния
избирателен район-община или кметство, към 26.04.2019 г.
Въведените изисквания в националното
законодателство за адресна регистрация по постоянен адрес и по настоящ адрес са
свързани с доказване на „определен минимален период на пребиваване” – „през
последните 6 месеца в съответното населено място“. Със Закона за гражданската
регистрация са уредени условията и реда за гражданската регистрация на
физическите лица в Република България. С Глава четвърта от ЗГР е определен реда
за адресна регистрация на лицата, като съгласно чл.90 ал.1 всяко лице,
подлежащо на гражданска регистрация по този закон, е задължено да заяви писмено
своя постоянен и настоящ адрес. Съгласно чл.93 ал.1 от ЗГР - „Постоянен адрес”
е адресът в населеното място, което лицето избира да бъде вписано в регистъра
на населението, а съгласно чл. 94 ал. 1
от ЗГР - „Настоящ адрес” е адресът, на който лицето живее.
Законовото изискване във всичките хипотези
по чл.397 ал.1 ИК във вр. с §1, т.5 ДР на
ИК е кандидатът за общински съветник да има към 26.04.2019 г.
постоянен и настоящ адрес на територията на Република България.
Установи се и не е спорно по делото, че жалбоподателят
е с постоянен адрес ***, както и че със заповед на органа по чл.92 ал.1 ЗГР е
заличена регистрацията му по настоящ адрес ***, считано от месец февруари 2018
г. Не е спорно и се установява от представените по делото справки, че в периода
от заличаването на настоящия му адрес до 01.10.2019 г. жалбоподателят не е имал
друг настоящ адрес извън страната.
Съгласно §1 т.3 ДР на ЗГР „заличаване на
адресна регистрация” е автоматизирано възстановяване на предходния постоянен
и/или настоящ адрес на лицето. Съгласно тази норма с извършване на заличаването
на регистрацията по настоящ адрес *** от органа по чл.92 ал.1 ЗГР, считано от
2018 г., се възстановява предходния настоящ адрес,***. Последният не е спорен
между страните, а и се установява от представените доказателства - личен
регистрационен картон, справка за общински съветник, клетвен лист, избирателен
списък, Удостоверение от БЛС. Възстановяването на предходния настоящ адрес става
по силата на закона и независимо от подадените впоследствие на 01.10.2019 г.
документи от лицето за регистрация на настоящ адрес.
От така установеното фактическо и правно
положение съдът приема, че жалбоподателят Х. А. отговаря на изискването на
чл.397 ал.1 във вр. с §1 т.5 ДР на ИК - да е живял
най-малко последните 6 месеца в съответното населено място. Оспореният акт е
незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката върната на ОИК – Нови
пазар за процедиране съобразно указанията на съда относно тълкуването и
прилагането на закона.
Водим от горното, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение №106/03.10.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Нови пазар.
ВРЪЩА
ПРЕПИСКАТА на ОИК – Нови пазар за процедиране, съобразно указанията на съда
относно тълкуването и прилагането на закона.
РЕШЕНИЕТО
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.