Определение по дело №32/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 69
Дата: 6 март 2023 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20237280700032
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 13 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е     № 69/6.3.2023г.         

 

 

Гр. Ямбол

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав, в закрито заседание на   шести март   две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 

при Секретаря Стела Гюмлиева, разгледа докладваното от Съдията ч.адм. д. № 32 по описа за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

               Производството е по реда на чл. 197 – чл. 202 от АПК.

               Образувано е по жалба на С.В.Г. ***, депозирана чрез адвокат И.С. ***, против Разпореждане № 2113-28-982#1 от 30.12.2022 г. на Ръководителя на ПО при ТП на НОИ-Ямбол, с което е оставено без разглеждане и е прекратено административното производство по Заявление вх. № 2113-28-982 от 17.10.2022 г., с което е поискано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69б, ал. 2 от КСО.

               Жалбоподателят твърди, че с оспорения акт пенсионният орган неправилно е прекратил образуваното административно производство, като счита, че същият е следвало да преразгледа представените документи и да се произнесе по искането му за отпускане на пенсия.

               В представено по делото Становище изх. № 1029-28-142#2 от 15.02.2023 г. Началник на отдел „Пенсии“ при ТП на НОИ-Ямбол застъпва тезата за неоснователност на жалбата, като твърди, че искането за преизчисление на пенсията по реда на чл. 69б, ал. 2 от КСО няма правно основание за разглеждане по реда на чл. 117 от КСО, с оглед на което иска съдът да остави без уважение жалбата.

               Административен съд-Ямбол, като обсъди оплакванията в жалбата, становището на административния орган и данните по приложената административна преписка, намира за установено следното от фактическа страна:

               Със Заявление вх. № 2113-28-116 от 09.03.2022 г., придружено със съответни документи, доказващи осигурителен стаж и доход, оспорващият е поискал отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68а, ал. 1 от КСО. Пенсионният орган се произнесъл по заявлението с Разпореждане № 2/Прот. № N01131 от 07.04.2022 г., с което на жалбоподателя е отпусната ЛПОСВ по чл. 68а от КСО (в намален размер от 370 лева месечно) при навършена възраст 63 години и 06 месеца и при зачетени 12 г., 06 м. и 21 дни осигурителен стаж при втора категория труд и 25 г. и 07 месеца – при трета категория труд, или зачетен общ осигурителен стаж от 38 г. и 01 месец, превърнат в трета категория труд по реда на чл. 104 от КСО, възлизащ на 41 г., 03 месеца и 11 дни, с изчислена разлика между общия осигурителен стаж и превърнатия такъв от 03 години и 02 месеца. Впоследствие с Разпореждане № 6/Прот. № N01254 от 08.07. 2022 г. на основание чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО, вр. чл. 10 от НПОС Ръководителят по „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ-Ямбол изменил предходното разпореждане, като размерът на пенсията е изчислен на 557,08 лева при зачетени 17 г., 04 м. и 21 дни осигурителен стаж при втора категория труд и 20 г., 08 месеца и 24 дни – при трета категория труд, или зачетен общ осигурителен стаж от 38 години и 01 месеца, превърнат в трета категория труд по реда на чл. 104 от КСО, възлизащ на 42 г., 05 месеца и 20 дни, с изчислена разлика между общия осигурителен стаж и превърнатия такъв от 04 години и 04 месеца.

               След надлежното връчване на Разпореждане № 6/Прот. № N01254 от 08.07. 2022 г. С.Г. подал Жалба вх. 1012-28-227 от 22.08.2022 г., като поискал преизчисляване на ЛПОСВ при условията на втора категория труд (чл. 69б, ал. 2 от КСО). По жалбата е налице произнасяне с Писмо изх. № 1012-28-227#1 от 24.08.2022 г. на Директора на ТП на НОИ-Ямбол, с което С.Г. е уведомен, че искането му е без правно основание, като е посочено, че след издаването на административен акт страната, по чиято инициатива е започнало производството, разполага с правото да обжалва същото, но няма право да оттегли заявлението, с което е поставила началото на производството. Писмото е надлежно връчено на оспорващия на 26.08.2022 г.

              Със Заявление вх. № 2113-28-982 от 17.10.2022 г. С.Г. поискал отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69б, ал. 2 от КСО. По него Ръководителят по ПО при ТП на НОИ-Ямбол се произнесъл с Разпореждане № 2113-28-982#1 от 30.12.2022 г., с което на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК заявлението е оставено без разглеждане като недопустимо поради наличие на влязъл в сила административен акт със същия предмет, със същия орган и с участието на същата страна, а административното производство е прекратено. Актът е надлежно връчен на жалбоподателя на 08.01.2023 г., който подал Жалба вх. № 1012-28-8 от 18.01.2023 г. до Директора на ТП на НОИ-Ямбол, който с Писмо изх. № 1029-28-141 от 10.02.2023 г. изпратил административната преписка по жалбата в Административен съд – Ямбол за разглеждане по реда на Глава десета, Раздел четвърти от АПК, въз основа на което е образувано настоящото съдебно производство.

               При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

               Жалбата срещу Разпореждане № 2113-28-982#1 от 30.12.2022 г. на Ръководител ПО е подадена в срок, от надлежна страна с право и интерес от оспорването. Насочена е срещу акт, който има белезите на индивидуален административен акт, поради което същата е процесуално допустима.

               Разгледана по същество и по реда на чл. 197 и следващите от АПК, жалбата се преценя и като основателна по следните съображения:

               За административните производства пред органите на НОИ по отпускане, изменение, спиране и прекратяване на пенсии и други осигурителни плащания се прилага КСО и съответните издадени по законова делегация подзаконови нормативни актове, като общите правила на АПК се прилагат субсидиарно за неуредените в тях въпроси.

               В разпоредбата на чл. 117, ал. 1, т. 2 от КСО е направено изчерпателно посочване на разпорежданията, по които ръководителят на териториалното поделение на НОИ е овластен с компетентност да се произнесе при подадена жалба в съответствие с правомощията си, вменени му с разпоредбата на чл. 117, ал. 3 от КСО. Оспореният акт не попада в кръга на разпорежданията, които съгласно чл. 117, ал. 1, т. 2 от КСО следва да бъдат контролирани по специалния ред за осъществяване на административния контрол, който е предвиден в разпоредбата на чл. 117, ал. 3 от КСО. Настоящият съдебен състав счита, че в случая не е приложимо и общото правило на чл. 148 от АПК за изборност на оспорването, защото съгласно чл. 197, ал. 1 от АПК изричният отказ на административния орган да разгледа по същество отправено до него искане за издаване на индивидуален или общ административен акт може да се обжалва чрез него пред съда от лицето, направило искането, в 14-дневен срок от съобщаването му, т. е. законодателят императивно е изключил осъществяването на административен контрол над актовете от категорията на процесното, респ. по отношение на тях е допустима само съдебна проверка по специалния ред на Раздел IV от Глава Х на Дял III от АПК. Поради тази причина се приема, че оспореният акт не подлежи на оспорване по административен ред пред по-горестоящия административен орган, а следва да се разгледа от съда.

               В случая с Разпореждане № 2113-28-982#1 от 30.12.2022 г. Ръководителят по ПО е приел, че са налице предпоставките на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК и е отказал да образува административно производство по Заявление вх. № 2113-28-982 от 17.10.2022 г., с което оспорващият е поискал да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 69б, ал. 2 от КСО. За да достигне до този извод, административният орган приел, че е налице влязъл в сила административен акт със същия предмет, със същия орган и с участието на същата страна (Разпореждане № 2/Прот. № N01131 от 07.04.2022 г., с което е отпусната ЛПОСВ по чл. 68а от КСО, и Разпореждане № 6/Прот. № N01254 от 08.07. 2022 г., с което е изменен първоначалноопределният размер на отпуснатата пенсия).

               Въз основа на изложеното настоящият съдебен състав намира, че не са били налице основания пенсионният орган да откаже издаването на административен акт. Вярно е, че към настоящия момент на жалбоподателя е отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст и съответните актове са влезли в законна сила, но според разписаното в чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ правило влязлото в сила разпореждане по чл. 98 може да се измени или отмени от органа, който го е издал, по инициатива на органа, когато се установи, че пенсията е определена в неправилен размер, какъвто безспорно е и настоящият случай. Не е спорно, че жалбоподателят е направил няколко искания за отпускане на пенсия, не се спори и досежно обстоятелството, че са налице влезли в сила разпореждания - за отпускане на ЛПОСВ по чл. 68а от КСО, съответно – за изменение на определения размер на отпуснатата пенсия. Според съда обаче така отправените до настоящия момент искания не са пречка за подаване на ново заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, макар и подаденото ново Заявление вх. № 2113-28-982 от 17.10.2022 г. да не е придружено с нови доказателства. Същото е следвало да се разгледа по същество от административния орган, защото е налице промяна в обстоятелствата – с Разпореждане № 2/Прот. № N01131 от 07.04.2022 г. е отпусната ЛПОСВ по чл. 68а от КСО при 12 г., 06 м. и 21 дни осигурителен стаж при втора категория труд и 25 г. и 07 месеца – при трета категория труд, а с Разпореждане № 6/Прот. № N01254 от 08.07. 2022 г. на основание чл. 99, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО Ръководителят на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ-Ямбол изменил предходното разпореждане, като размерът на пенсията е преизчислен при зачетени 17 г., 04 м. и 21 дни осигурителен стаж при втора категория труд и 20 г., 08 месеца и 24 дни – при трета категория труд. Тези обстоятелства е следвало да бъдат съобразени при новото произнасяне. Административният орган следва да изследва наличието на евентуални промени, свързани с възрастта и трудовия стаж на молителя, като се произнесе с мотивирано разпореждане, в което да изложи фактическите и правни основания във връзка с искането.

               По изложените съображения следва изричният отказ на административния орган да разгледа по същество отправеното до него искане за издаване на индивидуален административен акт да се отмени и преписката да му се изпрати за решаване на искането по същество.

 

               Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1 от АПК, вр. чл. 197 от АПК, ЯАС, четвърти административен състав

 

 

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И:

 

 

 

               ПРИЕМА И ПРИЛАГА като доказателства по делото заверени  преписи на документите от административната преписка по издаване на Разпореждане № 2113-28-982#1 от 30.12.2022 г. на Ръководителя на ПО при ТП на НОИ-Ямбол, изпратена с Писмо вх. № 346/10.02.2022 г. по описа на ЯАС, съгласно направения опис в писмото, и постъпилите с Писмо изх. № 1029-28-142#2/15.02.2023 г. Известие за доставка № ИД PS 8600 00Z6M1 N, Известие за доставка № ИД PS 8600 00Y52F F и Становище № 1012-28-8#1 от 23.01.2023 г. на Ръководителя на ПО при ТП на НОИ-Ямбол.

 

               ОТМЕНЯ Разпореждане № 2113-28-982#1 от 30.12.2022 г. на Ръководителя на ПО при ТП на НОИ-Ямбол, с което е прекратено производството по Заявление вх. № 2113-28-982 от 17.10.2022 г., подадено от С.В.Г. ***.

 

               ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя по ПО при ТП на НОИ-Ямбол за произнасяне по същество по Заявление вх. № 2113-28-982 от 17.10.2022 г., подадено от С.В.Г. ***.

 

               Определението може да се обжалва с частна жалба в 7- дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

 

 

 

                                                                                   СЪДИЯ:п /не се чете/