№ 462
гр. Стара Загора, 31.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VIII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на шестнадесети септември през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Милена Рибчева
при участието на секретаря Пламена П. Янкова
като разгледа докладваното от Милена Рибчева Административно
наказателно дело № 20225530201402 по описа за 2022 година
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № ДСП-03 от 13.05.2022 год.,
издадено от началник РОНП ЮИБ (Регионален отдел “Надзор на пазара“ Югоизточна
България) при ГДНП (Главна дирекция “Надзор на пазара“) при ДАМТН (Държавна агенция
за метрологичен и технически надзор), оправомощена за това със заповед № А-330 от
17.06.2021 год. на председателя на ДАМТН (л.34 от делото).
Жалбоподателят “ДИКСИ-ДР“ ООД град Стара Загора, с ЕИК ********* твърди, че
НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание поддържа
направеното с жалба искане.
Въззиваемата страна ДАМТН, редовно призована, не изпраща представител в
съдебно заседание, но представя писмено становище (л.4-7 от делото), в което излага
съображения за неоснователност на жалбата и моли НП да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното наказателно постановление, издадено въз основа на АУАН (акт за
установяване на административно нарушение) № ДСП-03 от 04.04.2022 год.,
жалбоподателят е санкциониран както следва:
на основание чл.52г от ЗТИП – Закон за техническите изисквания към продуктите
(“Търговец, който предлага продукти без обозначение на наименованието или адреса на
управление на лицето, което ги пуска на пазара и/или ги пуска в действие, се наказва с глоба
или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв.”) за нарушение на чл.4б, т.1 от ЗТИП
(“Търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на
1
наредбите по чл.7 и/или на мерките по прилагането по чл.26а са с обозначено наименование
и адрес на управление на лицата по чл.4а, ал.1 [производителите, вносителите и/или други
лица, когато това е предвидено в наредбите по чл.7 и/или в мерките по прилагането по
чл.26а]“) във връзка с чл.33, т.3 и 4 от НСИОСЕСПИОГН - НАРЕДБА за съществените
изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за
използване в определени граници на напрежението – (“Преди да предостави на пазара
дадено електрическо съоръжение, дистрибуторът се уверява, че: т.3. производителят е
изпълнил задълженията си по чл.17; и т.4. вносителят е изпълнил задълженията си по
чл.25.“), във връзка с чл.17 (“(1) Производителят гарантира, че върху всяко електрическо
съоръжение, което е пуснал на пазара, има нанесен тип, партиден или сериен номер или
някакъв друг елемент, който позволява идентификацията на електрическото съоръжение.
Когато размерът или естеството на електрическото съоръжение не позволяват това,
производителят гарантира, че тази информация е нанесена върху опаковката или в
документ, който придружава електрическото съоръжение.
(2) Производителят нанася върху електрическото съоръжение своето име и
регистрирано търговско наименование или регистрирана търговска марка, и пощенския
адрес, на който може да се осъществи връзка с него. Когато това не е възможно,
производителят нанася информацията върху опаковката или в документ, който придружава
електрическото съоръжение. Адресът посочва едно-единствено място, където
производителят може да бъде намерен, и се представя по начин, разбираем за крайните
ползватели и органите за надзор на пазара.“), във връзка с чл.25 (“(1) Вносителят нанася
върху електрическото съоръжение своето име и регистрирано търговско наименование или
регистрирана търговска марка, и пощенския адрес, на който може да се осъществи връзка с
него. Адресът се представя по начин, разбираем за крайните ползватели и органите за надзор
на пазара.
(2) Когато изпълнението на задължението по ал. 1 изисква от вносителя да отвори
опаковката на електрическото съоръжение или когато размерът или естеството на
електрическото съоръжение не позволява информацията по ал.1 да се нанесе върху него,
тази информация се нанася върху опаковката на електрическото съоръжение или в
документ, който го придружава.“), изразяващо се в това, че в качеството си на търговец по
смисъла на пар.1, ал.1, т.10 от ЗТИП (“Търговец“ е всяко физическо или юридическо лице,
участващо в процеса на реализация на продуктите, което ги предлага безплатно или срещу
заплащане, след като те вече са били пуснати на пазара“) на 10.02.2022 год. в стопанисван от
него търговски обект – магазин, намиращ се в град Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“
№ 77, предлагал за продажба електрически потопяем водонагревател – марка необозначена;
модел €П-0,5/220; със захранващ бял кабел с плосък щепсел – тип евро щепсел (Е); бар код
необозначен; върху продукта трайно нанесени следните техн.данни: 2,5/250; опаковка –
бяла картонена кутия, върху която е нанесено наименование и адрес на производител и
следните данни: К€МЗ, 368800 гр.Кизляр, Р.Дагестан, Русия, обявен стандарт ГОСТ 14705-
83, €П-0,5/220, 220В, 0,5кВт, цена 3 лв./бр.; наличност 4 бр., без обозначени наименование и
2
адрес на управление на лицата по чл.4а, ал.1 от ЗТИП върху продуктите или върху
опаковките им и в придружаващите ги документи /без нанесено име и регистрирано
търговско наименование или регистрирана търговска марка и пощенски адрес на
производител (за продукт от поз.2) и вносител (за продукти от поз.1 и поз.2)
на основание чл.52б от ЗТИП – Закон за техническите изисквания към продуктите
(“Търговец, който предлага продукти без маркировка за съответствие или без допълнителна
маркировка, когато такава се изисква в наредбите по чл.7 и/или в мерките по прилагането
по чл.26а, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв.”) за нарушение
на чл.4б, т.2 от ЗТИП (“Търговците са длъжни да предлагат само продукти, които съгласно
изискванията на наредбите по чл.7 и/или на мерките по прилагането по чл.26а са с
маркировка за съответствие и допълнителна маркировка, когато такава се изисква от
наредбите по чл.7) във връзка с чл.33, т.1 от НСИОСЕСПИОГН - Наредба за съществените
изисквания и оценяване на съответствието на електрически съоръжения, предназначени за
използване в определени граници на напрежението – (“Преди да предостави на пазара
дадено електрическо съоръжение, дистрибуторът се уверява, че маркировката “CE“ е
нанесена съгласно чл.12“), във връзка с чл.12 (“(1) Съответствието на дадено електрическо
съоръжение с изискванията на наредбата се удостоверява с нанесена маркировка “CE“; (2)
За маркировката “СЕ“ се прилагат основните принципи, установени в чл.30 от Регламент
(ЕО) № 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на
изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на пазара на
продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 339/93 (ОВ, L 218/30 от 13 август 2008 г.); (3)
Маркировката “CE“ се нанася, преди електрическото съоръжение да бъде пуснато на пазара;
(4) Маркировката “СЕ“ се нанася върху самото електрическо съоръжение или върху
неговата табела с данни така, че да бъде видима, четлива и незаличима. Когато това не е
възможно или не може да бъде гарантирано поради естеството на електрическото
съоръжение, тя се нанася върху опаковката и в придружаващите документи“, изразяващо се
в това, че в качеството си на търговец по смисъла на пар.1, ал.1, т.10 от ЗТИП (“Търговец“ е
всяко физическо или юридическо лице, участващо в процеса на реализация на продуктите,
което ги предлага безплатно или срещу заплащане, след като те вече са били пуснати на
пазара“) на 10.02.2022 год. в стопанисван от него търговски обект – магазин, намиращ се в
град Стара Загора, бул.“Цар Симеон Велики“ № 77, предлагал за продажба електрически
потопяем водонагревател – марка необозначена; модел необозначен; бар код необозначен; с
нанесени техн.данни: 220В, 0,5 кВт, IPX7, ME91, със захранващ кабел в жълт цвят с плосък
щепсел – тип евро щепсел (Е), произход необозначен1 без опаковка, без обявени
наименование и адрес на производител и вносител; цена 4,00 лв./бр.; наличност 1 бр., без
нанесена маркировка за съответствие СЕ (за продукти поз.1 и поз.2) върху продуктите,
върху опаковките им или върху придружаващите ги документи.
В случая фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се
потвърждават от всички събрани в хода на съдебното следствие гласни и писмени
доказателства. Налице е обаче противоречие в правното обвинение, предвид свързването на
3
разпоредбите на чл.4б, т.1 и т.2 с тези на чл.33, т.1 и т.3 от НСИОСЕСПИОГН. Търговецът
по смисъла на § 1, ал.1, т.10 от ДР на ЗТИП осъществява дейност, която се включва в
определението на понятието “предоставяне на пазара“ по аргумент от § 1, ал.1, т.1 от ДР на
НСИОСЕСПИОГН, поради което същия има и задълженията на дистрибутора, но те по
своето съдържание са различни от въведените с чл.4б, т.1 и т.2 от ЗТИП, а тяхното
неизпълнение се санкционира от общата административно наказателна разпоредба на чл.53а
от ЗТИП.
Административно наказателните разпоредби на чл.52б и чл.52г от ЗТИП са конкретни
състави на административни нарушения, извършени от търговци по определението на § 1,
ал.1, т.10 от ДР на ЗТИП като предвиждат ангажиране на административно-наказателната,
съответно на имуществена отговорност на лицата, които предлагат продукти без
съответната маркировка за съответствие /чл.52б от ЗТИП/ или без обозначение на
наименованието или адреса на управление на лицето, което ги пуска на пазара и/или ги
пуска в действие /чл.52г от ЗТИП/. Задълженията на дистрибутора по чл.33, т.1, вр. с чл.12,
ал.4 от НСИОСЕСПИОГН са следните: Преди да предостави на пазара дадено електрическо
съоръжение дистрибутора се уверява, че маркировката “СЕ“ е нанесена съгласно чл.12, ал.4
- Маркировката “СЕ“ се нанася върху самото електрическо съоръжение или върху неговата
табела с данни така, че да бъде видима, четлива и незаличима. Когато това не е възможно
или не може да бъде гарантирано поради естеството на електрическото съоръжение, тя се
нанася върху опаковката и в придружаващите документи. Разпоредбата на чл.33, т.4 изисква
от дистрибутора преди да предостави на пазара електрическото съоръжение да се увери, че
вносителят е изпълнил задълженията си по чл.25: Вносителят нанася върху електрическото
съоръжение своето име и регистрирано търговско наименование или регистрирана
търговска марка, и пощенския адрес, на който може да се осъществи връзка с него. Адресът
се представя по начин, разбираем за крайните ползватели и органите за надзор на пазара.
Действията по чл.33 от Наредбата са дължими преди действието “предлагане“ при това от
лице, имащо качеството “дистрибутор“ по смисъла на § 1, ал.1, т.6 от ДР на Наредбата. На
жалбоподателя са наложени две наказания - имуществена санкция в качеството му на
търговец по смисъла на § 1, ал.1, т.10 от ДР на ЗТИП, а не за дейността му като
“дистрибутор“, регламентирана от Наредбата. Както се посочи и по-горе, задълженията на
търговеца по предлагане на електрическите съоръжения, регламентирани от закона имат
различно съдържание от задълженията на дистрибутора по Наредбата, а неизпълнението на
последните представлява друг състав на административно нарушение, въведен от ЗТИП.
Даденото с подзаконовия нормативен акт определение за предоставяне на пазара,
включващо и дейността по предлагане на електрическото съоръжение по смисъла на ЗТИП
не може да бъде основание за приравняване на задълженията на дистрибутора да следи
предварително за спазване на съществените изисквания и оценяване на съответствието на
електрически съоръжения, предназначени за използване в определени граници на
напрежението, тъй като самия закон предвижда отделни състави на административни
нарушения за търговеца и съответно за нарушения на наредбите по чл.7 от с. з. т. е. за
деяния, извършени от икономическите оператори в настоящия случай. Подвеждането на
4
неизпълнението на задължението по чл.4б от ЗТИП и под разпоредбите на Наредбата, които
имат различно съдържание и се санкционират на друго законово основание, представлява
съществено процесуално нарушение, накърняващо правото на защита на наказаното лице,
поради което и издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено.
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № ДСП-03 от 13.05.2022 год., издадено от
началник Регионален отдел “Надзор на пазара“ Югоизточна България при Главна дирекция
“Надзор на пазара“ при Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
5