Решение по дело №59/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 97
Дата: 26 юни 2023 г.
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20237280700059
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

97

Ямбол, 26.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на тринадесети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 59 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, вр. чл. 65, ал. 4, вр. ал. 1 от ЗОС.

Образувано е по жалба на Сдружение с обществено полезна дейност „Обществен клуб по културизъм – Олимп - АМП“, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: ****, депозирана чрез адвокат А.Т.А. ***, против Заповед № ОС/03-00003 от 22.02.2023 г, издадена от кмета на община Ямбол, с която е разпоредено да се изземе държания без правно основание обект – помещение за спортно-тренировъчна дейност с обща площ 261,80 кв.м, находящо се в сутеренен етаж в сградата на ОУ „П. Р. Славейков“, представляващ имот – публична общинска собственост, актуван с АОС № 183/10.01.2000 г., с идентификатор 87374.531.251.1, находящ се в гр. Ямбол, ул. „Янко Сакъзов“ № 8.

С доводи за незаконосъобразност на оспорения акт се иска отмяната му като произнесен при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, при липса на мотиви и в разрез с установеното с чл. 6, ал. 5 от АПК правило, задължаващо административните органи да се въздържат от актове и действия, които могат да причинят вреди, явно несъизмерими с преследваната цел. Претендира се и присъждане на разноските по делото.

В съдебно заседание за оспорващия Сдружение с общественополезна дейност „Обществен клуб по културизъм – Олимп – АМП“, се явяват представляващият И.П.М. и адвокат А.Д. ***, редовно преупълномощена. Жалбата се поддържа на посочените в нея основания с искане за отмяната като незаконосъбразна. В допълнение се сочи, че компетентен да предприеме действията по изземване на имота е именно директорът на училището, а не кметът на общината, което твърдение се обосновава с обстоятелството, че договорът за наем е сключен с директора на училището, на когото са предоставени правомощията да управлява и стопанисва имота, а прекратяването на договора и действията по освобождаване на имота са такива по управление и стопанисване. Иска се за присъждане на разноските по делото.

Ответната страна - кмета на община Ямбол, се представлява в процеса от надлежно упълномощен процесуален представител - юрисконсулт К.П., която застъпва становище за недопустимост на жалбата поради просрочие и липса на правен интерес от оспорването, оспорва жалбата и като неоснователна и иска оставянето  без разглеждане, алтернативно – нейното отхвърляне. Подробни съображения са изложени в представения по делото Писмен отговор по жалбата с вх. № 783 от 04.04.2023 г. Претендират се разноски по делото под формата на юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованото лице - Основно училище „**“ гр. Ямбол, се представлява от Директора И.Б., която се присъединява към становището, изразено от процесуалния представител на община Ямбол. Не се претендират разноски.

По делото са събрани писмени доказателства, приложена е в цялост административната преписка по издаване на оспорената заповед, въз основа на които съдът намира за установено следното от фактическа страна:

С Договор за наем № 1 от 07.02.2012 г., сключен на основание чл. 228-239 от Закона за задълженията и договорите, чл. 14, ал. 2 от Закона за общинската собственост и Заповед № 240 от 01.02.2012 г. на Директора на ОУ „П. Р. Славейков“ за спечелен публичен търг с тайно наддаване, проведен на 30.01.2012 г., между ОУ „П. Р. Славейков“, представлявано от Директора И.Б., и Сдружение „***“, е отдаден под наем обект - помещение за спортно-тренировъчна дейност с обща площ 261,80 кв.м, находящ се в сутеренен етаж в сградата на ОУ „П. Р. Славейков“, представляващ имот - публична общинска собственост, актуван с АОС № 183/10.01.2000 г., с идентификатор 87374.531.251.1, находящ се в гр. Ямбол, ул. „Янко Сакъзов“ № 8, за срок от 5 години, считано от 07.02.2012 г. С решение на шестнадесетото заседание на Общински съвет - Ямбол, проведено на 30.01.2017 г., срокът на договора е удължен с още 5 години, считано от 07.02.2017 г., за което е сключен Анекс към Договор за наем № 1/07.02.20212 г. След изтичане на 10-годишния срок, за който имотът е отдаден под наем (07.02.2022 г.) и приети решения на Общински съвет - Ямбол по точка осма от тридесет и третото заседание, проведено на 28.01.2022 г., съответно - по точка девета от четиридесет и второто заседание, проведено на 30.06.2022 г., директорът на училището организирал и провел два търга за отдаване под наем на помещението за спортно-тренировъчна дейност, на които не се явили кандидати. За тези обстоятелства Директорът на ОУ „П. Р. Славейков“ изготвил Докладна записка изх. № АСД 12-137 от 21.12.2022 г., адресирана до кмета на община Ямбол, в която посочил, че поради неявяването на кандидати, включително и на настоящите наематели, към обекта няма интерес и в бъдеще училището няма да го отдава под наем. В докладната записка е посочено също, че училището, разширявайки дейността си по национални и международни програми, има необходимост от помещението, което ще бъде ремонтирано и използвано за собствени нужди; то няма да бъде отдавано под наем, поради потребността на училището от сграден фонд. В тази връзка с докладната записка Директорът на ОУ „П. Р. Славейков“ уведомил кмета на община Ямбол, че на досегашния наемател е изпратено уведомление за освобождаване и предаване на помещението в срок до 22.01.2023 г. Посочено е също, че при отказ от страна на наемателя да освободи и предаде помещението в посочения срок ще бъде поискано съдействие за освобождаването му и евентуално откриване на производство по издаване на заповед по реда на чл. 65 от ЗОС. Впоследствие е изготвена Докладна записка изх. № АСД 12-139 от 06.01.2023 г.,с която Директорът на ОУ „П. Р. Славейков“ информирал кмета на община Ямбол, че с оглед изтеклия срок на договора за наем, сключен между ОУ „П. Р. Славейков“ и Сдружение „***“, анексиран на 03.02.2017 г., са предприети действия по освобождаване на помещението – предмет на договора за наем, изразяващи се в това, че след като не е намерен на посочения в търговския регистър адрес по седалище, на Председателя на сдружението А.Т.А. е изпратено уведомление за освобождаване на помещението до постоянния му адрес в гр. Варна чрез Телепоща 23.12.2022 г.; препоръчаната пратка се е върнала като недоставена на 06.01.2023 г. В тази връзка е поискано съдействие от кмета на община Ямбол за освобождаване на имота и евентуално откриване на производство по принудителното му изземване.

С Писмо рег. № 2801-01018 от 16.01.2023 г. кметът на община Ямбол уведомил Сдружение „***“, че към момента сдружението ползва обекта – предмет на договор за наем и анекс към него, без правно основание, тъй като срокът за отдаване под наем е изтекъл на 07.02.2022 г. В тази връзка е определен 7-дневен срок, считано от получаване или обявяване на писмото, за предаване на помещението на ОУ „П. Р. Славейков“ с приемо-предавателен протокол, след изтичането на който срок, на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, адресатът е уведомен, че ще бъдат предприети действия по принудително изземване на имота – публична общинска собственост. Писмото е изпратено до адреса по седалище на сдружението – гр. Ямбол, ул. „Г. С. Раковски“ бл. 30, вх. А, ет. 1, ап. 2, с Известие за доставяне R PS 8600 00Z4R9 Y, но пратката е върната като непотърсена.Изготвен е Протокол с дата 10.02.2023 г., с който е удостоверено, че на 10.02.2023 г. в 10:00 часа, в присъствието на посочените в протокола двама служители, в сградата на ОУ „П. Р. Славейков“ с адрес: гр. Ямбол, ул. „Янко Сакъзов“ № 8, по реда на чл. 18а, ал. 9 от АПК на вратата на помещението за спортно-тренировъчна дейност е залепено Обявление рег. № О-0053 от 09.02.2023 г., като е изготвен и снимков материал, приложен към протокола; обявлението е в сила до 16.02.2023 г., видно от отбелязаното в него.Съставен е и Констативен протокол № 1 от 17.02.2023 г. от двама служители на община Ямбол за извършена на посочената дата проверка и оглед на място на помещение за спортно-тренировъчна дейност с обща площ 261,80 кв. м, находящ се в сутеренен етаж в сградата на ОУ „П. Р. Славейков“, представляващ имот – публична общинска собственост. Видно от съдържанието на протокола, при проверката е констатирано, че залепеното на вратата на помещението Обявление рег. № О-0053 от 09.02.2023 г. е премахнато, а имотът не е освободен в дадения 7-дневен срок. Посочено е в протокола, че в тази връзка предстои издаване на заповед за принудително изземване на държания без правно основание обект. Констативният протокол е придружен и със снимков материал (л. 59-60).

Със Заповед № ОС/03-00003 от 22.02.2023 г. кметът на община Ямбол разпоредил да се изземе държания без правно основание обект – помещение за спортно-тренировъчна дейност с обща площ 261,80 кв.м, находящо се в сутеренен етаж в сградата на ОУ „П. Р. Славейков“, представляващ имот – публична общинска собственост, актуван с АОС № 183/10.01.2000 г., с идентификатор 87374.531.251.1, находящ се в гр. Ямбол, ул. „Янко Сакъзов“ № 8. Определени са дата и час за извършване на изземването – 09.03.2023 г. от 10:00 часа от определените в заповедта служби, като е поискано и съдействието на органите на полицията. В акта се съдържа указание за съобщаването му на адресата по реда на чл. 61 от АПК, както и посочване на реда и срока за обжалването му. В заповедта се съдържа отбелязване, че същата е връчена на 23.02.2023 г. в 14:15 часа, както и че свидетели на отказа за получаването  са собственоръчно подписалите се двама служители Г.Б. и К.Д. (л. 62, гръб). Съставен е и Протокол с дата 23.02.2023 г., с който е удостоверено, че на 23.02.2023 г. в 14:15 часа в присъствието на посочените в протокола двама служители, в сградата на ОУ „П. Р. Славейков“ с адрес: гр. Ямбол, ул. „Янко Сакъзов“ № 8, по реда на чл. 18а, ал. 9 от АПК на вратата на помещението за спортно-тренировъчна дейност е залепено Обявление рег. № О-0074 от 22.02.2023 г., като е изготвен и снимков материал, приложен към протокола; обявлението е в сила до 08.03.2023 г. съобразно отбелязаното в него (л. 63-64). Заповедта е оспорена по съдебен ред с Жалба вх. № 586 от 10.03.2023 г. по описа на Административен съд - Ямбол.

При горната фактическа установеност се налагат следните прави изводи:

Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването, в преклузивния законоустановен срок за това и против акт, подлежащ на съдебен контрол. Неоснователно е възражението на процесуалния представител на ответната страна за недопустимост на жалбата като просрочена, тъй като представените като част от административната преписка писмени доказателства не удостоверяват редовно връчване на обжалваната заповед. Съдържащото се в преписката известие за доставяне с отбелязване, че пратката е непотърсена, не установява невъзможност актът да бъде връчен по седалището на жалбоподателя. В този смисъл не са били налице предпоставките за реализиране на разписаната в чл. 18а, ал. 9 от АПК възможност за връчване на акта чрез залепване на уведомлението на вратата или на пощенската кутия, респ. – на входната врата или на видно място около нея. Няма данни и за наличие на другата предпоставка по чл. 18а, ал. 9 от АПК – да не може да се намери лице, което е съгласно да получи съобщението. При това положение, предвид липсата на доказателства за надлежно връчване на акта по нормативно установения ред и с оглед заявеното в жалбата, че за първи път за издадения акт сдружението е узнало на 25.02.2023 г., а жалбата е депозирана на 10.03.2023 г. в съда, следва да се приеме, че оспорването е извършено в преклузивния 14-дневен законов срок и жалбата не е просрочена.В конкретния случай следва да бъде съобразено също, че обжалваната заповед не съдържа указание пред кой орган и в какъв срок може да бъде подадена жалба, при което приложим е и удължения срок по чл.140 АПК – два месеца.Съдът счита за неоснователен и втория довод за недопустимост на производството поради липса на правен интерес за жалбподателя.Няма спор по делото, че имотът до изземването му се е държал от „Обществен клуб по културизъм – Олимп - АМП“,гр.Ямбол, поради което е налице правен интерес за същия да оспори заповедта за изземване.

Разгледана по същество жалбата се преценя като неоснователна предвид следното:

Предмет на съдебен контрол е Заповед № ОС/03-00003 от 22.02.2023 г. на кмета на община Ямбол, с която е разпоредено да се изземе държания без правно основание имот – публична общинска собственост с идентификатор 87374.531.251.1, находящ се в гр. Ямбол, ул. „Янко Сакъзов“ № 8, актуван с АОС № 183/10.01.2000 г.

Заповедта е издадена от материално и териториално компетентен орган – кметът на община Ямбол, в кръга на предоставените му с чл. 65, ал. 1 от ЗОС правомощия.произнесена е в предвидената от закона писмена фирма и съдържа всички изискуеми реквизити. Заповедта съдържа подробно изложение относно възприетата от издателя фактическа обстановка, както и изводите му относно приложението на материалния закон, т.е. процесният индивидуален административен акт съдържа подробни фактически и правни основания в съответствие с изискването на чл. 59, ал. 2 от АПК за мотивираност.

Настоящият състав намира, че при издаването на заповедта са спазени административнопроизводствените правила. Обстоятелствата, които са фактическо основание за издаване на оспорения административен акт, са установени при извършена проверка от служители на общинската администрация, за което е съставен констативен протокол, наличен в приобщената по делото административна преписка. Действително, с оглед обстоятелството, че уведомителното писмо за откриване на производството е връчено в нарушение на разписания в чл. 26, ал. 2, вр. чл. 18а, ал. 9 от АПК ред поради пристъпване на съобщаването му, без да са изчерпани възможностите, предвидени в предходните алинеи на посочената норма (писмото е изпратено по адреса на седалището на адресата, но пратката се е върнала като непотърсена, което не установява невъзможност писмото да бъде връчено по седалището на жалбоподателя), то следва да се приеме, че оспорващият е ненадлежно уведомен за започналото административно производство. Това нарушение обаче не е съществено, тъй като по никакъв начин не е ограничило правото му на защита и не е повлияло на съдържанието на акта. Жалбоподателят е бил уведомен за издадения индивидуален административен акт и е имал възможност в съдебно-административното производство по обжалването му да изложи същите съображения и възражения против акта, които би изразил и пред административния орган в хода на издаването му. При това положение твърденията в жалбата за допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, обуславящи отмяната на процесната заповед на това основание, са неоснователни.

Съдът приема, че са налице материалноправните предпоставки съобразно нормата на чл. 65, ал. 1, предл. първо от ЗОС, за издаването на оспорената заповед - касае се за имот – публична общинска собственост, който се държи без основание. Както бе посочено по-горе, по силата на Договор за наем № 1 от 07.02.2012 г. и Анекс към Договор за наем № 1/ 07.02.2012 г. наемателят Сдружение „***“ е имал качеството на държател на общинският жилищен имот. С изтичането на 07.02.2022 г. на 10-годишния срок, за който имотът е отдаден под наем, правното основание (договор за наем и анекс към него), въз основа на които сдружението е осъществявало държането, е отпаднало. Доколкото предмет на настоящето производство е единствено съществуването на фактическите основания, посочени в оспорената заповед - установяване факта на държането на общинския жилищен имот от страна на жалбоподателя без правно основание, всички други наведени доводи извън това са ирелевантни. По делото не се събраха доказателства, че Сдружение „***“ държи имота на различно правно основание от съществувалото – сключен договор за наем, поради което следва да се приеме, че актът е и материално законосъобразен.Законът за общинската собственост(чл.14, ал.7) предвижда максимален срок, за който може да бъде отдаден под наем имот публична общинска собственост – 10 години, разпоредбата е императивна и задължава кмета да предприеме действия по стопанисване на имота, вкл. и чрез изземването му от държателя с изтекъл срок на наемния договор.

С оглед на изложеното, съдът намира, че оспорената Заповед № ОС/03-00003 от 22.02.2023 г. на кмета на община Ямбол, издадена по реда на чл. 65, ал. 1 от ЗОС, е правилна и законосъобразна, а депозираната против нея жалба като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора и съобразно разписаното в чл. 143, ал. 3 от АПК своевременно заявената от процесуалния представител на ответната страна претенция за разноски под формата на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважена, като се присъди такова в предвидения по чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ минимум от 100 лева. Разноски в полза на заинтересованата страна Основно училище „**“ гр. Ямбол не следва да се присъждат поради липса на своевременно заявена претенция за това.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Сдружение с обществено полезна дейност „Обществен клуб по културизъм – Олимп - АМП“, ЕИК * против Заповед № ОС/03-00003 от 22.02.2023 г., издадена от кмета на община Ямбол.

ОСЪЖДА СДРУЖЕНИЕ С ОБЩЕСТВЕНО ПОЛЕЗНА ДЕЙНОСТ „ОБЩЕСТВЕН КЛУБ ПО КУЛТУРИЗЪМ – ОЛИМП - АМП“, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: гр. Ямбол, ул. „Георги Раковски“ бл. 30, вх. А, ап. 2, представлявано от И.П.М., да заплати на ОБЩИНА ЯМБОЛ, гр. Ямбол, ул. „Г. С. Раковски“ № 7, разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок.

Съдия:

/п/ не се чете