Решение по дело №2940/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2328
Дата: 2 декември 2019 г.
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20197050702940
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

Гр. Варна,                     2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Варна, ІІІ касационен състав, в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и първи ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Янка Ганчева

ЧЛЕНОВЕ: Дарина Рачева

Даниела Недева

 при участието на прокурора Александър Атанасов и секретаря Теодора Чавдарова, като разгледа докладваното от съдия Ганчева к.адм.нак.дело № 2940 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Териториална дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници“ срещу Решение № 113/13.08.2019 г. по н.а.х.д. № 188/2019 г. на Девненски районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 353/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник-директора на Териториална Дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници", на основание Заповед № ЗАМ-42/32-8714/07.01.2019 г. на Директора на Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп Био" ЕАД за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, вр. чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл. 128, § 1 и § 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 8 038,70 лева, представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания.

В касационната жалба се поддържа, че ДРС неправилно е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са събрани категорични доказателства, че дружеството е избегнало отчасти заплащането на дължими държавни вземания. Сочи, че въззивния съд е направил неправилна преценка, тъй като не е разгледал всички относими доказателства. Твърди се, че митническите органи са извършили задълбочен анализ на митническата стойност на внесените в ЕС стоки с код по КН 15119099 с произход Малайзия по месеци за изследваните периоди в отделните държави-членки, като е установено, че митническата стойност на процесната стока в Република България е най-ниска. Неправилно съдът е приел, че след като проверката на ОЛАФ не е приключила и не е изготвен окончателен доклад, то писмото на ОЛАФ няма характеристиките на официален документ, който да има обвързваща доказателствена сила. Излагат се твърдения, че предоставената от ОЛАФ информация е в съответствие с разпоредбата на чл. 12, § 4 от Регламент № 883/2013 и потвърждава съмненията на митническите органи относно занижена митническа стойност по конкретната митническа декларация, тъй като писмото на ОЛАФ е официална служебна кореспонденция и същото е официален документ. Касаторът поддържа, че износната декларация, макар и частен документ, дава пълна характеристика на стоките по отношение на вид, количество и цена и нейната стойност представлява договорната стойност на стоките, продадени за износ, с местоназначение в митническата територия на Съюза, а липсата на самата фактура на по-висока стойност към износната декларация не е пречка за определяне на по-висока митническа стойност по реда на чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл.128 §1 и §2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията. Посочено е също, че в износната митническа декларация е декларирана фактурна стойност на доставка между FELDA IFFCO SDN BHD към „Милки Груп Био” ЕАД, в кл. 22 „получена сума” е посочена стойност, която представлява цена FOB пристанището на натоварване, като същата превишава с 30 % стойността, декларирана в българската вносна митническа декларация, посочено и в писмото от ОЛАФ. Всички реквизити от документите по процесната доставка, посочени в митническата декларация за допускане за свободно обръщение и в малайзийската декларация са идентични, с изключение на номера на фактурата и обявената стойност на стоката, декларирани в българската вносна митническа декларация. Твърди се, че според представените обяснения от износителя упоменатият във фактурата вътрешен номер на договора от SAP системата е само за вътрешна справка, което не кореспондира на събраните от АНО доказателства. Излагат се доводи, че въззивния съд не е коментирал в мотивите си изложените констатации на ОЛАФ за систематично занижаване на стойността с 30 % при декларирането на внос в Република България и за уговорен максимален размер отстъпка – до 30 % за всяка доставка в представеното в съдебно производство рамково споразумение. Съгласно споразумението за дистрибуция конкретна търговска отстъпка е следвало да бъде уговорена като конкретен размер във всеки търговски договор, за всяка конкретна доставка, а видно от представения търговски договор такава отстъпка не е уговорена към момента на приемане на митническата декларация. С тези доводи се твърди, че нарушението е безспорно установено и ДРС е постановил неправилно решение. Моли се същото да бъде отменено и да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление. В с.з. процесуалния представител на касатора поддържа жалбата. Моли да се отмени решението на ВРС и да се постанови друго, с което да се потвърди НП.

Ответникът по касационната жалба – „Милки Груп Био“ ЕАД оспорва касационната жалба по подробни съображения, изложени в писмен отговор. Намира за правилни изводите на ВРС относно доказателствената стойност на писмото на ОЛАФ и на износната митническа декларация, като се позовава и на писмо № ОС/2018/0052 LC/2018/0247/28.02.2019 г. на Генералния директор на ОЛАФ до „Милки Груп Био“ ЕАД, с което дружеството е уведомено, че проверката не е приключила и не е издаден окончателен доклад, както и на Решение на СЕС от 15 септември 2011 г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т. 35. По отношение установеното разминаване в стойностите с около 30% сочи, че същото се дължи на договорената търговска отстъпка, която не е отразена в износната декларация. Искането е обжалваното решение да бъде оставено в сила.

Представителят на Варненска окръжна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата. Счита, че постановеното от ВРС решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Административен съд - Варна намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, която има правен интерес от обжалване на въззивното решение. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Производството пред ДРС е образувано по жалба на „Милки Груп Био“ ЕАД против Наказателно постановление № 353/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник-директора на ТД „Северна морска“ в Агенция „Митници“, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 8 038,70 лв., представляваща 100% от размера на избегнатите публични държавни вземания, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ. За да се произнесе по спора ДРС е установил от фактическа страна, че на  19.01.2018г. на пристанище „Варна Запад” пристигат три броя контейнери натоварени с общо 3399 палета, с бруто тегло 70019.400 кг., съдържащи „палмова мазнина”. На 23.01.2018г. за стоката вложена в трите броя контейнери е подадена митническа  декларация, регистрирана като ЕАД № 18BG002002Н0012110. Съгласно подадената ЕАД получател на стоката е „Милки Груп Био“ ЕАД. В декларацията стоката е описана като „палмова мазнина” с обща фактурна стойност 37 830.87 щатски долара, митническа стойност 65 760.89 лева , бруто тегло 70019 , нето тегло 67 980 кг., тарифен код ********** и държава на произход Малайзия. Към декларацията са приложени: коносамент, фактура за данъчни цели, опаковъчен лист, сертификат за анализ , здравен сертификат на Министерство на здравеопазването на Малайзия, сертификат за произход, фактура за транспортни разходи и декларация за данните. Поради възникнали съмнения дали декларираната договорна стойност представлява общата платена или подлежаща на плащане сума са предприети редица действия от страна на митническите органи , а именно проверка на документи, анализ на митническата стойност, на внесени в ЕС стоки със същия тарифен код, справка на световния пазар на палмови мазнини и др. След извършване на анализ са изискани и представени допълнителни документи от „Милки Груп Био“ ЕАД – договор за продажба, проформа фактура, потвърждение за извършено плащане по застрахователна полица и декларация за разкриване на банкова тайна. След проверка и анализ на всички събрани в хода на АНП доказателства  на „Милки Груп Био“ ЕАД бил съставен АУМН, с който на дружеството било вменено извършването на нарушение по чл. 234 ал.1 т.1 ЗМ – митническа измама, за това, че декларирало стока „палмова мазнина” с тегло бруто 70 019.400 кг. , тарифен код ********** и държава на произход Малайзия , митническа стойност 65 760.89 лв. и държавни вземания общо 20 461.16 лева, вместо с митническа стойност 92 532.02 лева и дължими държавни вземания 28 500.86 лева , като по този начин избегнало заплащането на държавни вземания в размер на 8038.70 лева. В законоустановения срок дружеството депозирало възражения срещу съставения акт. АНО обсъдил възраженията на нарушителя и приемайки ги за неоснователни, издал НП.

За да отмени оспореното пред него наказателно постановление, въззивният съд приема, че НП е издадено от компетентен орган, но в хода на проведеното административнонаказателно производство не са събрани категорични доказателства, обосноваващи извод, че „Милки Груп Био“ ЕАД е избегнало да заплати отчасти дължими държавни вземания, посочвайки във вносната декларация занижени стойности на декларираната стока. Според ДРС, бланката на ОЛАФ, подписана от директор на отдел В1 – Митнически и търговски измами към ОЛАФ № ОСМ/2018/18661/03.09.2018 г., на която се позовава наказващият орган, представлява само кореспонденция имаща  уведомителен характер, няма характеристиките на официален документ, който да има обвързваща материална доказателствена сила. ДРС е достигнал до извод и че износната митническа декларация, на която се основава обвинението, не е документ, който удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Посочено е, че наказаното лице не е титуляр на режима „износ“, освен това приемането на износната декларация, поради естеството й на едностранен акт. Според ДРС износната декларация се съставя едностранно от износителя на стоките и вносителят не може да носи отговорност за верността на данните, отразени в нея, като вносителят може да отговаря единствено за верността на данните във вносната декларация, която кореспондира със стойността в договора, фактурата и извършените плащания на дружеството. Направен е извод, че вносната декларация е придружена с всички търговски документи и плащания, аргументиращи декларираната митническа стойност, докато износната декларация не е придружена от такива документи.

Настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

Неоснователни са твърденията на касатора, че ДРС не е обсъдил обстоятелствата, на които се е позовал АНО, за да обоснове нарушението по чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ. Независимо от фактите, описани в АУМН и НП, изводът, че от страна на дружеството е извършена „митническа измама“ е обоснован единствено с данните от представената от ОLAF износна митническа декларация. Всички изложени в АУМН и НП съображения досежно констатираното занижаване на стойността при вноса с около 30%, за установените данни за стойността на идентични стоки с произход Малайзия, декларирана при внос на територията на ЕС от трети лица, както и данните от кореспонденцията с OLAF, са относими към процедурата по чл. 140, § 2 от Регламента за прилагане.

За да обосноват извод, че е извършена митническа измама, митническите органи са се позовали само на износната декларация, която по арг. от чл. 12, § 4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 е годно доказателство, но както правилно е приел ВРС, не е достатъчно, за да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока по смисъла на чл. 70, § 1 и § 2 от МК, т.е. че действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, е именно тази, посочена в износната митническа декларация.

Законосъобразни са изводите на ВРС, че в подкрепа на декларираната при износа стойност не са събрани никакви доказателства, вкл. цитираната фактура, както и че износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Митническата декларация, съгласно чл. 5, т. 12 от МК е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва, където е уместно, специфични мерки, които следва да бъдат приложени, а „Милки Груп Био“ ЕАД не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл. 5, т. 35 от МК. Предвид горното, стойността на стоката декларирана при износа не обвързва българските митнически власти с удостоверителна сила и подлежи на преценка, каквато в случая не е извършена. Наличието на фактура, представена от вносителя с различна стойност на стоката от стойността, която е декларирал износителят, не може да се обоснове извод, че заявеното от износителя документира действително договорената и подлежаща на плащане цена, а фактурата на вносителя е с неистинска стойност.

Фактурите са частни свидетелстващи документи и изцяло в тежест на митническата администрация е да докаже, че стойността на стоката, посочена от износителя, е действително договорената и подлежаща на плащане стойност по смисъла на чл. 29, § 1 от регламента. Доказателства за това не се установи да са събрани преди издаване на наказателното постановление. Не е налице и валидно установяване с окончателен доклад на ОЛАФ, че фактурата, представена при вноса, е неистинска.

Предвид горното правилни и законосъобразни са изводите на ДРС, че не е доказано по безспорен и категоричен начин, че именно фигуриращата в малайзийската износна декларация стойност е митническата стойност на внесената стока. Решението на ВРС е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

Предвид горното и на основание чл. 222, ал. 1, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Варна, ІІІ касационен състав,

 

Р     Е     Ш     И    :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 113/13.08.2019 г. по н.а.х.д. № 188/2019 г. на Девненски районен съд, с което е отменено Наказателно постановление № 353/2018/2019 г. от 15.05.2019 г., издадено от Заместник-директора на Териториална Дирекция „Северна морска“ в Агенция „Митници", на основание Заповед № ЗАМ-42/32-8714/07.01.2019 г. на Директора на Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп Био" ЕАД за нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, вр. чл. 70, § 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, вр. чл. 128, § 1 и § 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията, на основание чл. 234, ал. 2, т. 1, вр. ал. 1, т. 1 от ЗМ, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 8 038,70 лева, представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Председател:         

 

 

 

Членове: