Решение по дело №406/2024 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 117
Дата: 23 октомври 2024 г. (в сила от 31 октомври 2024 г.)
Съдия: Николай Александров Николов
Дело: 20241500200406
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 6 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 117
гр. Кюстендил, 23.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, II СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и трети октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Надя Сп. Георгиева
Членове:Николай Ал. Николов

Мина Цв. П.а
при участието на секретаря Галина Г. Кирилова
в присъствието на прокурора В. Д. П.
като разгледа докладваното от Николай Ал. Николов Частно наказателно дело
№ 20241500200406 по описа за 2024 година








Производството по делото е по глава трета от Закон за признаване,
изпълнение и изпращане на актове за конфискация или отнемане и решения за
налагане на финансови санкции (ЗПИИАКОРНФС).
Делото е образувано по книжа, издадени въз основа на решение за
прилагане на финансова санкция, постановено от несъдебен орган на
Република Словения срещу „******“ООД, гр.К., ул.***.
Приложено е удостоверение по чл.4 от Рамково решение
2005/214/ПВР на Съвета, издадено от КАТ-Любляна, относно прилагането на
принципа за взаимно признаване на финансови санкции по отношение на
„******“ООД, гр.К., ул.***. На лицето е наложена финансовата санкция от
1000 евро за нарушение, което се санкционира по реда на Закона за правилата
за пътното движение на Словения. Иска се да се допусне признаване и
1
изпълнение на решението.
Представителят на Окръжна прокуратура-гр.Кюстендил пледира за
уважаване на искането.
Санкционираното лице, респ. негов представител не бе намерено, за
да бъде редовно призовано, респ. не се явява пред окръжния съд, не е участвал
в съдебното производство и не е изразил становище.
Служебният защитник на същия - адв.А. В. от АК-гр.Кюстендил
пледира за постановяване на отказ за признаване на решението.
Кюстендилски окръжен съд, след преценяване доводите и
възраженията на
страните и условията на посочения закон, в частност разп. на чл.35 от него,
визираща факултативни основания за отказ и по реда на чл.32 във вр. с чл.16,
ал.1-8 от закона, прие от фактическа и правна страна следното:
Постъпилото удостоверение по чл.4 от посочения закон за признаване
и изпълнение на решение по преписка/дело POMPR 434/2024, постановено от
КАТ-Любляна – Словения (издаваща държава по смисъла на закона) за
налагане на финансови санкции - задължение за заплащане на 1000 € за това,
че на ***г. в 09:10 часа товарен автомобил-влекач на юридическото лице
„******“ООД с рег.№*** с прикачено ремарке с рег.№*** се движел по
автомагистрала А2, отсечка 609, км 3500, управляван от С.С. в периода на
туристическия сезон, когато в перода между 08:00 и 13:00ч е забранено
движението на товарни автомобили в тази част на магистралата, с което е
нарушен чл.28, ал.4 от Закона за правилата за пътното движение на Словения.
Процесното решението представлява такова на несъдебен орган в
издаващата държава. „******“ООД има седалище и адрес на управление в
изпълняващата държава по см. на закона, т.е. Република България. Решението
е постановено на ***г., а е влязло в сила на 04.07.2023г. Паричната сума,
наложена с решението е общо 1000 евро. Нарушението е такова на
разпоредбите за движение по пътищата.
Видно от удостоверението производството по налагане на парична
санкция е било писмено и лицето е било уведомено съгласно
законодателството на решаващата държава относно правото си да обжалва
решението, както и за срока за обжалване. Решението е постановено от
несъдебен орган в издаващата държава въз основа на наказуемо деяние по
нейния национален закон.
„******“ООД, гр.К., ул.***, ЕИК *** е с управител Н.К., България.
От тази фактическа обстановка се извеждат следните правни изводи:
Съгласно чл.31, ал.1 от посочения закон компетентен да признае и
допусне изпълнението на решения за налагане на финансови санкции е
окръжният съд по седалище, адрес на управление или адрес за
кореспонденция на територията на Република България за юридическото лице,
т.е. Кюстендилският окръжен съд.
2
От съдържанието на удостоверението по чл.4 ЗПИИАКОРНФС и
рамковото решение безспорно се установява, че юридическото лице
„******“ООД е санкционирано в Словения с влязъл в сила акт на несъдебен
орган за плащане на глоба, наложена за нарушение във връзка с правилата за
движение по пътищата. Т.е. в случая безспорно се касае за влязъл в сила акт по
смисъла на чл.3, ал.1 от ЗПИИРКОРНФС, тъй като е издаден от несъдебен
орган на страна - членка на Европейския съюз и финансовата санкция е
постановена по повод извършено административно нарушение. Налице е
потвърждаване, че лицето е било уведомено съгласно законодателството на
решаващата държава относно правото си да обжалва решението пред съд,
компетентен по наказателни дела. В този смисъл липсват основанията по чл.3,
ал.2 ЗПИИРКОРНФС за отказ от признаване и изпълнение на решение, с което
е наложена финансова санкция.
По делото е представено удостоверението, което се изисква по чл.4,
ал.1 от същия закон, както и по силата на член 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР относно прилагането на принципа за взаимно признаване на
финансови санкции. От приложените доказателства се установява, че
наказателното преследване, във връзка с което е постановен акта по чл.3 от
ЗПИИРКОРНФС, касае административно нарушение по чл.30, ал.2, т.1
ЗПИИРКОРНФС (поведение, което нарушава правилата за движение по
пътищата), т.е. в този случай изследването на двойна наказуемост не се
изисква.
В случая не е налице нито една от факултативните предпоставки за
отказ от признаване и изпълнение на процесното решение, визирани в чл.35 от
закона.
Удостоверението по чл. 4 е придружено с копие на решението,
издадено на официална бланка от страна на постановилия го орган. Не са
налице данни за постановено и приведено в изпълнение за същото деяние в
България или друга, различна от издаващата държава решение за финансови
санкции срещу същото лице. Не е налице изтекла давност по българското
законодателство и административното нарушение, извършено в Словения, не
е подсъдно на български съд. Наложената финансова санкция не е по-малка от
70 €.
Предвид изложеното съдът прие, че са налице условията на чл.30,
ал.1 и 2 ЗПИИРКОРНФС за признаване на процесното решение. Не са налице
основания за намаляване размера на финансовата санкция. Размерът на
наложената с решението парична санкция е 1000 евро, чиято левова
равностойност е в размер на 1955, 83 лева.
С оглед горното, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА решение за прилагане на финансови санкции от ***г. по
3
преписка/дело POMPR 434/2024, постановено от КАТ-Любляна – Словения, в
сила от 04.07.2023г., издадено по отношение на „******“ООД, гр.К., ул.***, с
което на дружеството е наложена финансова санкция в размер на 1000 евро,
чиято левова равностойност е 1955, 83 лева за извършено нарушение на ***г.
в 09:10 часа с товарен автомобил-влекач с рег.№*** и прикачено ремарке с
рег.№*** - неправомерно движение по автомагистрала А2, отсечка 609, км
3500 в период на забрана.
След влизане в сила на решението, препис от него да се изпрати на
НАП за изпълнение.
Да се уведоми по съответния ред компетентния орган на издаващата
държава, а копие от уведомлението да се изпрати на МП на Република
България.
Решението може да се обжалва пред САС в 7- дневен срок от
узнаването за постановяването му, като обжалването не спира изпълнението.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
4