Определение по дело №682/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2166
Дата: 3 ноември 2022 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700682
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

       О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е   Н   И   Е

  

 

            2166        03.11.2022г.        град Стара Загора

 

 

 

               Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на трети ноември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                            

 

                                                                                     СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар                                                                                                        и с участието

на прокурор                                                                                               като разгледа

докладваното от съдия    Р. ТОДОРОВА    частно административно дело № 682 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

               Производството е по реда на чл.197 и сл. във вр. с чл.54, ал.5 и чл.202, т.2 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

 

   Образувано е по жалба на „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово, представлявано от управителя Д.Б.А., против Решение № КОС-01-3069 – СП/2022г. от 05.09.2022г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/ – Стара Загора, с което на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е постановено спиране на процедурата по глава шеста от ЗООС за инвестиционно предложение за „Изграждане на инсталация за термолитично трансформиране на въглеводороди от обогатено енергийно гориво, шисти, слама и други естествени неопасни материали от селското или горското стопанство, използвани в земеделието и лесовъдството за производство на енергия от такава биомаса, която не попада в обхвата на Закона за управление на отпадъците – съгласно чл.2, ал.2, т.6, както и смес от тези горива и други твърди горива в двустепенен нискотемпературен кипящ слой“ на пл. „Брикел“ ЕАД в имот № 53134.502.1 по кадастралната карта на гр. Гълъбово, общ. Гълъбово, с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово.  

               В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, по съображения за неговата необоснованост; за постановяването му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на закона и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че постановеното спиране на процедурата по глава шеста от ЗООС, е необосновано от фактическа страна, тъй като не са изложени съображения в какво се изразява обусловеността на инициираното административно производство от издадената Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора за налагане на принудителна административна мярка на „Брикел“ ЕАД. Твърди, че не е налице законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл.54, ал.1, т.5 от АПК за спиране на образуваната по реда на глава шеста от ЗООС процедура за инвестиционно предложение с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово, поради липса на обусловеност на тази процедура както от приключването с влязла в сила Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора на образуваното административно производство за налагане на ПАМ на „Брикел“ ЕАД, така и от приключването на съдебното производство по обжалването на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора  и на наложената със заповедта принудителна административна мярка на „Брикел“ ЕАД. Счита, че разрешаването на съдебно предявения административноправен спор за законосъобразността на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, не представлява обстоятелство, релевантно за провеждането на инициираната от „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД процедура по глава шеста от ЗООС и в този смисъл съдебното решение по оспорването на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. няма каквото и да е било преюдициално значение по отношение на произнасянето по направеното от дружеството – жалбоподател искане за преценка на необходимостта от извършване на ОВОС. С подробно изложени в жалбата съображения е направено искане за отмяна на Решение № КОС-01-3069 – СП/2022г. от 05.09.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, като незаконосъобразно.

 

               Въз основа на съвкупната преценка на приложените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

   С Искане вх. № КОС-01-3069(3) от 28.06.2022г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) до Директора на РИОСВ – Стара Загора, от „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово е направено искане за издаване на решение за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционно предложение: „Изграждане на инсталация за термолитично трансформиране на въглеводороди от обогатено енергийно гориво, шисти, слама и други естествени неопасни материали от селското или горското стопанство, използвани в земеделието и лесовъдството за производство на енергия от такава биомаса, която не попада в обхвата на Закона за управление на отпадъците – съгласно чл.2, ал.2, т.6, както и смес от тези горива и други твърди горива в двустепенен нискотемпературен кипящ слой“.

               Със Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г., издадена от Директора на РИОСВ – Стара Загора, на основание чл.160, ал.1 и 2 във вр. с чл.123в, т.2, чл.158, т.3 и т.4 и чл.159, ал.2 от ЗООС, за преустановяване на административно нарушение, свързано с опазване на околната среда, на „БРИКЕЛ“ ЕАД е наложена принудителна административна мярка: „спиране на производствената дейност на Горивна инсталация за производство на топлинна енергия, включваща Енергиен котел (ЕК) № 1, ЕК № 2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5, съгласно условие № 2 от Комплексно разрешително № 40-Н2/ 2021г., издадено с Решение № 40-Н2-И0/ 2021г. на Изпълнителния директор  на Изпълнителна агенция по околна среда с оператор „Брикел“ ЕАД, гр. Гълъбово. Посочено е, че спирането се прилага чрез принудително извеждане от експлоатация и пломбиране на места за подаване на гориво и/или други съоръжения към ЕК № 1, ЕК № 2, ЕК № 3, ЕК № 4 и ЕК № 5 за производство на топлинна енергия.

 

   С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № КОС-01-3069 – СП/2022г. от 05.09.2022г., издадено от Директора на РИОСВ – Стара Загора, на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК, е постановено спиране на процедурата по глава шеста от ЗООС за инвестиционно предложение за „Изграждане на инсталация за термолитично трансформиране на въглеводороди от обогатено енергийно гориво, шисти, слама и други естествени неопасни материали от селското или горското стопанство, използвани в земеделието и лесовъдството за производство на енергия от такава биомаса, която не попада в обхвата на Закона за управление на отпадъците – съгласно чл.2, ал.2, т.6, както и смес от тези горива и други твърди горива в двустепенен нискотемпературен кипящ слой“ на пл. „Брикел“ ЕАД в имот № 53134.502.1 по кадастралната карта на гр. Гълъбово, общ. Гълъбово, с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово.  От фактическа страна постановено спиране на процедурата по глава шеста от ЗООС се основава на съображения, че с инвестиционно предложение на „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово се предвижда „новата инсталация да бъде разположена практически изцяло на място, което до момента е било заето от съоръжения, изведени от експлоатация или такива, чието извеждане предстои. Това е мястото на Котел № 6 и спомагателните съоръжения към него в ТЕЦ към „Брикел“ ЕАД. Работата на инсталацията за термолитично трансформиране на въглеводороди (ТТВ) се обуславя от работата на Енергиен котел № 5 на „Брикел“ ЕАД. Инсталацията за ТТВ не може да се експлоатира самостоятелно без да работи Енергиен котел № 5. В случаите на аварийно спиране на Енергиен котел № 5, спира и работата на инсталацията чрез преустановяване на подаването на горещ въздух и водна пара към твърдите горива, подложени на деструкция“. В мотивите на решението е посочено още, че „При осъществяване на текущ контрол на горивната инсталация на „Брикел“ ЕАД, гр. Гълъбово, е констатирано неизпълнение на условията на Комплексно разрешително № 40-Н2/ 2021г. Със Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора е наложена принудителна административна мярка на „Брикел“ ЕАД за спиране на горивната инсталация. Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора е обжалвана пред Административен съд – Стара Загора. 

 

               Съдът, като обсъди доказателствата по приложената административна преписка, направените в жалбата оплаквания и като извърши проверка на законосъобразността на Решение № КОС-01-3069 – СП/2022г. от 05.09.2022г., издадено от Директора на РИОСВ – Стара Загора, намира за установено следното:

 

               Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения срок по чл.197 от АПК и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

               Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

   Разпореденото спиране на образуваното производство по провеждане на процедурата по глава шеста от ЗООС за инвестиционно предложение с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово, по подаденото от дружеството искане вх. № КОС-01-3069(3) 28.06.2022г. за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, от правна страна се основава на нормата на чл.54, ал.1, т.5 от АПК. Посочената разпоредба регламентира като материалноправна предпоставка за спиране на образувано административно производство наличието на образувано друго административно или съдебно производство, когато издаването на акта не може да стане преди неговото приключване. В случая на първо място съдът намира, че постановеното спиране на образуваното по реда на ЗООС административно производство, не е обосновано от фактическа страна с посочване наличието на образувано друго административно респ. съдебно производство, като материалноправна предпоставка по чл.54, ал.1, т.5 от АПК за упражненото административно правомощие. Ако и обжалваното решение да се основава на издадената Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора за налагане на принудителна административна мярка на „Брикел“ ЕАД, с отбелязването, че заповедта е обжалвана пред Административен съд – Стара Загора, липсва посочване, още по-малко изискуемото се по чл.54, ал.1, т.5, изр. второ от АПК удостоверяване, кое е образуваното производство, без приключването на което не може да се произнесе решаващият административен орган в образуваната процедура по глава шеста от ЗООС. Абсолютно по никакъв начин не е обосновано каква е връзката между наложената, за преустановяване на административно нарушение, свързано с опазване на околната среда, принудителна административна мярка на „Брикел“ ЕАД със Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. Директора на РИОСВ – Стара Загора, от една страна, а от друга – образуваното в РИОСВ – Стара Загора административно производство по Искане вх. № КОС-01-3069(3) 28.06.2022г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), подадено от „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово. Съответно липсват каквито и да било изложени съображения за обусловеността на произнасянето на Директора на РИОСВ – Стара Загора с издаване на решение за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционно предложение с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, от съдебното решение по образуваното в Административен съд – Стара Загора по жалбата на „Брикел“ ЕАД против Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. Директора на РИОСВ – Стара Загора за налагане на ПАМ съдебно производство.

              

               Спирането на образувано административно производство в хипотезата на чл.54, ал.1, т.5 от АПК, предполага обусловеност на спорното правоотношение – предмет на това производство, от приключването с влязъл в сила акт на друго производство /административно или съдебно/ с преюдициален характер. В този смисъл за да се приеме, че в случая е изпълнено материалноправното изискване на чл.54, ал.1, т.5 от АПК, е необходимо да се установи наличието на образувано друго административно респ. съдебно производство, приключването на което с влязъл в сила акт ще е от значение за издаването на решение за преценяване необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционно предложение с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД.

               Съдът намира, че нито влизането в сила на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на  Директора на РИОСВ – Стара Загора, с която на основание чл.160, ал.1 и 2 във вр. с чл.123в, т.2, чл.158, т.3 и т.4 и чл.159, ал.2 от ЗООС, на „Брикел“ ЕАД е наложена ПАМ: „спиране на производствената дейност на Горивна инсталация за производство на топлинна енергия“, нито влизането в сила на решението по съдебно предявения административноправен спор за законосъобразността на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, представляват обстоятелства, релевантни за провежданата процедура по реда на глава шеста от ЗООС. Административното производство по издаването на посочената заповед за налагане на ПАМ на „Брикел“ ЕАД, съотв. образуваното по обжалването на заповедта съдебно производство, не изпълняват законовото условие по чл.54, ал.1, т.5 от АПК, доколкото не се субсумират в хипотезата на наличие на друго неприключило административно или съдебно производство, обуславящо произнасянето  по направеното от „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД искане за преценка на необходимостта от извършване на ОВОС. Преценката, която сезираният административен орган следва да извърши при произнасянето си съгласно изискванията на ЗООС и Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда, не е обусловена нито от влизането в сила на Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, нито от изпълнението на наложената със заповедта на „Брикел“ ЕАД принудителна административна мярка, още по-малко от произнасянето на съда по законосъобразността на ПАМ. Ако и инвестиционно предложение на „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово, да предвижда работата на инсталацията за термолитично трансформиране на въглеводороди да се обуславя от работата на Енергиен котел № 5 на „Брикел“ ЕАД, съотв. ако и инсталацията за ТТВ да не може да се експлоатира самостоятелно без да работи Енергиен котел № 5, то изпълнението на наложената със Заповед № РД-08-115/ 29.07.2022г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора ПАМ на „Брикел“ ЕАД „спиране на производствената дейност на Горивна инсталация за производство на топлинна енергия“, включително на Енергиен котел № 5, респ. принудителното  извеждане от експлоатация и пломбиране на места за подаване на гориво и/или други съоръжения към ЕК № 5 за производство на топлинна енергия, до привеждане на дейността и състоянието на инсталацията в съответствията с изискванията и условията в издаденото на „Брикел“ ЕАД Комплексно разрешително № 40-Н2/ 2021г., са обстоятелства, относими към въвеждането в експлоатацията на горивната инсталация - предмет на инвестиционното намерение на „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово, а не такива, обуславящи провеждането на административното производство по реда на глава шеста от ЗООС и съответно произнасянето на Директора на РИОСВ – Стара Загора с решение за необходимостта от извършване на ОВОС на инвестиционното предложение на „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД.  

 

               Ето защо при неправилно приложение на закона решаващият орган е приел, че е налице образувано и неприключило административно (съдебно) производство, чийто изход е от значение за преценката при произнасянето по  подаденото от „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово Искане вх. № КОС-01-3069(3) 28.06.2022г. за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС. С оглед фактическата, правна и доказателствена необоснованост на възприетото от Директора на РИОСВ – Стара Загора наличие на материалноправната предпоставка по чл. 54, ал.1, т.5 от АПК, постановеното решение за спиране на образуваното пред същия орган административно производство (процедура) по глава шеста от ЗООС по инвестиционно предложение с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно. Преписката следва да се върне на компетентния административен орган, за продължаване на процедурата по глава шеста от ЗООС.

 

               Водим от горните мотиви и на основание чл.200, ал.1 във връзка с чл.202 от АПК, съдът

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

  ОТМЕНЯ по жалба на „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово, представлявано от управителя Д.Б.А., Решение № КОС-01-3069 – СП/2022г. от 05.09.2022г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, с което на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е постановено спиране на процедурата по глава шеста от ЗООС за инвестиционно предложение за „Изграждане на инсталация за термолитично трансформиране на въглеводороди от обогатено енергийно гориво, шисти, слама и други естествени неопасни материали от селското или горското стопанство, използвани в земеделието и лесовъдството за производство на енергия от такава биомаса, която не попада в обхвата на Закона за управление на отпадъците – съгласно чл.2, ал.2, т.6, както и смес от тези горива и други твърди горива в двустепенен нискотемпературен кипящ слой“, с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово, като незаконосъобразно.

  

               ВРЪЩА преписката на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, за продължаване на процедурата по глава шеста от ЗООС за инвестиционно предложение за „Изграждане на инсталация за термолитично трансформиране на въглеводороди от обогатено енергийно гориво, шисти, слама и други естествени неопасни материали от селското или горското стопанство, използвани в земеделието и лесовъдството за производство на енергия от такава биомаса, която не попада в обхвата на Закона за управление на отпадъците – съгласно чл.2, ал.2, т.6, както и смес от тези горива и други твърди горива в двустепенен нискотемпературен кипящ слой“, с възложител „ДАЙНИНГ ЕНЕРДЖИ“ ЕООД, гр. Гълъбово.

 

               Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд от страните, участващи в административното производство, в 7-дневен срок от неговото съобщаване.

 

 

 

 

                                                                                           СЪДИЯ: