Решение по дело №605/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 518
Дата: 10 декември 2020 г. (в сила от 11 ноември 2021 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700605
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

504                                        гр. Стара Загора                       10.12.2020 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          Старозагорският административен съд, VІ състав, в публично съдебно заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                           

        СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

       

при секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия М. Русев  административно дело №605 по описа за 2020 год., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

 

Производството е с правно основание чл.72 от Закона за гражданска регистрация /ЗГР/, чл.21, ал.3 от АПК във връзка с чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от Р.Г.К., действаща като законен представител на Г.Л.К. против Решение №РД-09-676/10.09.2020 год. на Кмета на Община Чирпан, с която е отказано признаването на акт за смърт на лицето Л.К.К.. В жалбата са изложени подробни съображения относно незаконосъобразността на постановеното решение. Твърди се, че актът е необоснован и постановено в нарушение на административнопроизводствените правила и като такъв е неправилен и незаконосъобразен. Заповедта не е съобразена и с приложимото материално право. Направено и искане бъде отменено решението и да й се присъдят направените разноски по делото и да се върне преписката на Кмета на Община Чирпан за ново произнасяне.

Адресат на процесното решение е Г.Л.К., чрез законния си представител Р.Г.К.. В този смисъл с подаването на заявлението пред Община Чирпан за съставянето на акт за смърт, в което е посочено само нейното име, то заявлението следва да се приеме за подадено в качеството й на законен представител на сина й Г. Л. К.. Това обстоятелство /законното представителство е собственоръчно отразено от нейна страна при връщането на документите от страна на общината/, и в същото време е възприето и от административният орган. Това е така, тъй като същата не се явява наследник на починалото лице /поради липсата на сключен граждански брак помежду им/, а само сина им Г.Л.К., видно от приложеното удостоверение за наследници. Именно наследниците имат правен интерес от издаването на акта за смърт.

Ответникът Кмета на Община Чирпан, не се явява, но в представеното писмено становище, излага доводи за неоснователност на подадената жалба, а постановеното решение намира за правилно и законосъобразно, постановено в съответствие с приложимия материален закони и при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

   Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Решението е връчено на 11.09.2020 год. /лист 11 от делото/, а жалбата е депозирана в деловодството на Община Чирпан на 16.09.2020 год. под №93-00-635, видно от отразеното от страна на Община Чирпан в съпроводителното писмо. С оглед на гореизложеното, съдът намира, че жалбата е подадена в законово установения 14 дневен срок, от легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество, е основателна.

По фактическата обстановка по делото, съдът установи следното:

Административното производство е инициирано е по заявление на Г.Н.Д. вх. №93–00–2153/31.08.2020 год. /лист 11 от делото/. С оспореното Решение №РД-09-676/10.09.2020 год. на Кмета на Община Чирпан, е отказано признаването на акт за смърт №S 249/2020 от 05.08.2020 год. от службата по гражданско състояние Гарбсен, Федерална Република Германия на Л.К.К., както и съставянето на акт за смърт на Л.К.К., ЕГН **********. Последният деклариран постоянен адрес на починалия е гр. ***.

С подаденото заявление, е инициирано административно производство по извършването на административна услуга от Община Чирпан за издаването на акт за гражданско състояние на български гражданин, съставен в чужбина. Легалната дефиниция на понятието административна услуга е дадено в §1, т.2, б.”а” от ДР на Закона за администрацията. Имайки предвид това, както и разпоредбата на чл.21, ал.3, предложение последно  от АПК, съдът намира, че отказът да се издаде такъв документ е индивидуален административен акт и като такъв подлежи на съдебен контрол.

 Съгласно чл.35, ал.1 от ЗГР актовете за гражданско състояние се съставят от длъжностните лица по гражданско състояние, а ал.3 на същата разпоредба, законодателят е определил, че Кмета на Общината е това длъжностно лице на територията на общината, като същият може да възлага тази функция с писмена заповед на кметовете на кметствата и кметските наместници в населените места, в които се поддържат регистри на актове за гражданско състояние, и на други длъжностни лица от общинската администрация. В конкретния случай, компетентността за издаването, респективно отказа за издаване на такива актове за гражданско състояние на територията на Община Чирпан е Кмета на Община Чирпан. Последно Л.К.К. /починалото лице/ е бил с регистриран постоянен адрес в гр. Чирпан. Всичко това, води до извода, че обжалваният административен акт е издаден от териториално компетентен орган и в съответствие с законов делегираните му правомощия.

Постановеният отказ е незаконосъобразен и е постановен при неправилно приложение на материалния закон.

Като мотиви за отказа е посочено, че в представеният документ в т.4 като дата и място на смърт е записано 18.07.2020 – 20.07.2020 год., като липсвало точна дата на смъртта. Според административният орган не са налице и предпоставките на чл.117, т.5 от Кодекса на международното частно право.

Изложените мотиви не съответстват на приложимия материален закон. Процедурата по признаването на чуждестранни актове за гражданско състояние, касаещи български граждани е уредена в раздел седми, на глава трета от Закона за гражданска регистрация /чл.69 – чл.72/. Цитираната разпоредба на чл.60, ал.1 от ЗГР, е неотносима в конкретния случай, тъй като същата се отнася до актове за гражданско състояние съставени за български граждани за първи път на територията на Република България, но не и в случаите когато такива са съставени от чуждестранни органи, както е в настоящия случай. Приложима е разпоредбата на чл.72, ал.3, т.3 от ЗГР, съгласно която длъжностното лице вписва в акта трите имена на титуляра, дата и мястото на смъртта, като тези данни се вземат от представеният препис на чуждестранният акт за смърт. Тези обстоятелства са установени от чуждестранния орган по гражданско състояние и не подлежат на ревизия, нито на допълнително установяване от длъжностното лице, при съставянето на български акт за смърт. В конкретния случай като дата на смъртта е посочено 18.07.2020 – 20.07.2020 год. Именно тези данни е следвало да бъдат вписани в акта за смърт, а не да се постановява отказ за издаването му. В случая ответника действа в условията обвързана компетентност и е длъжен да ръководи поведението си при осъществяването на услугата съгласно разпореденото в закона, а не да действа в условията на оперативна самостоятелност. След като е сезиран, същият следва да издаде съответният акт за гражданско състояние при представянето на съответните документи.

В подкрепа на този довод е и разпоредбата на чл.27, ал.1 от Наредба №РД-02-20-9 от 21.05.2012 год. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация, издадена от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, на основание чл.113, ал.1 от ЗГР. Съгласно нея, при регистриране на смърт, настъпила в чужбина, данните за името на титуляря, датата и мястото на смъртта се вписват в акта за смърт така, както са вписани в представения препис или в превода на български език на чуждия документ. Посочено е какво трябва да стори длъжностното лице, без да има възможност за преценка на посочените данни от чуждият орган по гражданско състояние.

Неоснователно е цитирана и нормата на чл.117, т.5 от КМЧП. Разпоредбата на чл.117 визира пет предпоставки, които следва да са налице за да се признае едно чуждестранно решение или акт. От материалите по преписката се установява, че предпоставките на чл.117, т.5 от КМЧП са налице и обуславят компетентността на длъжностното лице по гражданско състояние в Община Чирпан да издаде исканият акт за гражданско състояние – акт за смърт. Съставеният акт за смърт от германските власти, е в рамките на неговите компетентности според българското законодателство /чл.69, предл. последно от ЗГР/ и допускането и изпълнението на съставеният акт за смърт не противоречи на българския обществен ред. Нещо повече, българският обществен ред предвижда в съставеният акт за смърт в България да се вписват отразените данни в чуждия акт за смърт.

По тези съображения настоящият състав на съда намира, че следва оспорването да бъде уважено като основателно, а решението отменено като незаконосъобразно.

С оглед изхода на делото искането на пълномощника на жалбоподателите за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал.1 от АПК, Община - Чирпан следва бъде осъдена да заплати на Р.Г.К., действаща като законен представител на Г.Л.К. сумата от 310.00 лв., от които 10.00 лв. платена държавна такса, 300.00 лв. адвокатско възнаграждение за един адвокат, договорено и заплатено съгласно договор за правна защита и съдействие от 07.10.2020 год. /лист 36 от делото/.

Водим от тези мотиви и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалбата на Р.Г.К., действаща като законен представител на Г.Л.К. Решение №РД-09-676/10.09.2020 год. на Кмета на Община Чирпан, е отказано признаването на акт за смърт №S 249/2020 от 05.08.2020 год. от службата по гражданско състояние Гарбсен, Федерална Република Германия на Л.К.К., съставянето на акта за смърт на Л.К.К., ЕГН **********, като незаконосъобразно.

ЗАДЪЛЖАВА Кмета на Община Чирпан да издаде акт за смърт на Л.К.К. при спазване на законовия ред предвиден в ЗГР, като определя 30 дневен срок за издаването му.

ОСЪЖДА Община Чирпан, представлявана от Кмета Ивайло Крачолов да заплати на Г.Н.Д., в качеството й на законен представител на Г.Л.К., ЕГН********** /син/ сумата от 310.00 /триста и десет/ лева, представляващи направени разноски по делото.

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

             

 

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: