Решение по НАХД №473/2025 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 236
Дата: 15 октомври 2025 г.
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20255640200473
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юни 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 236
гр. гр. Хасково, 15.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАСКОВО, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Мартин Д. Кючуков
при участието на секретаря Милена Д. Борисова
като разгледа докладваното от Мартин Д. Кючуков Административно
наказателно дело № 20255640200473 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш серия К №10746844 от 01.05.2025г. на ОД-МВР-
Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.2 вр.чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182
ал.4 вр.ал.2 т.2 от ЗДвП на А. Г. А. ЕГН ********** от гр.*********** е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 100 лева.
Недоволен от така наложеното наказание е останал жалбоподателят, поради
което го обжалва в срок. Ел.фиш бил съставен в нарушение на закона. Били допуснати
съществени процесуални нарушения, неправилно бил приложен и материалния закон.
Оспорва се съдържанието на ЕФ. Твърдят се съществени процесуални нарушения.
Процедурата била опорочена. Било накърнено правото на защита на жалбоподателя.
Иска от съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.
Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат
представител.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в
съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:
На 01.05.2025г., в 11,20 часа, на ПП-1-5 км.287+705, на разклона на пивоварна
фабрика „Астика“, в посока към гр.Хасково, извън населеното място, е било извършено
засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство АТСС/ TFR1-M/
№557 на преминал лек автомобил марка „*********“ с регистрационен номер №********.
1
Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 71 км/ч, извън
населено място – при разрешена максимална скорост от 60 км/ч., въведена за този участък с
пътен знак В-26 – 60 км.ч. Установено е, че лекият автомобил е регистриран на името на
жалбоподателя А. Г. А..
При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден Електронен
фиш серия К №10746844, с който на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 100 лв.
Жалбоподателят е наказван и с ЕФ серия К №10290597 от 14.02.2025г. също за
нарушение по чл.21 ал.2 вр.чл.21 ал.1 от ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да
осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието
виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на
нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53
от ЗАНН.
Електронният фиш е относително нов инструмент в административно-
наказателните производства. С измененията в ЗАНН законодателят приравни същия на
наказателно постановление. Това приравняване на наказателно постановление не е откъм
реквизити, а откъм правни последици – иначе казано с електронен фиш могат да се налагат
наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо средство, така както
такива могат да се налагат с наказателно постановление.
Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно
постановление по чл.57 от ЗАНН.
Напротив, реквизитите на електронния фиш са уредени в специалния закон –
ЗДвП – в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че
електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението – в случая е посочена –
ОДМВР-Хасково, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението – в случая са
посочени, регистрационния номер на моторното превозно средство – в случая е посочен,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство – в случая е посочен, описание
на нарушението – направено е, нарушените разпоредби – в случая са посочени, размера на
глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане – в случая са посочени.
Иначе казано атакуваният електронен фиш съдържа всички реквизити,
изискуеми по закон – чл.189 ал.4 от ЗДвП.
Нещо повече – предвидено е, че образецът на електронния фиш се утвърждава
от министъра на вътрешните работи.
Такъв образец е утвърден със Заповед 1з-305 от 04.02.2011г. и атакуваният
електронен фиш е именно по бланката на утвърдения образец от Министъра на вътрешните
2
работи.
Използваното в конкретния случай техническото средство е калибровано –
видно от представените протоколи за проверка.
В административната преписка са представени Удостоверение №10.02.4835 за
одобрен тип средство за измерване на Българския институт по метрология – именно за
техническото средство, използвано за измерване на скоростта, от който става ясно че
използваното техническо средство е одобрено за употреба от БИМ. Съдът се запозна и с
Протокол за извършена проверка №3-52-24/25.07.2024г. на система тип АТСС/ TFR1-M/
№557, от който става ясно, че техническото средство е калибровано на 25.07.2024г. – преди
конкретното замерване на скоростта.
Замерената от техническото средство скорост е 71 км.ч, а отразената в ЕФ – 68
км.ч. Това означава, че АНО е намалил скоростта с 3 км.ч. – което разбира се е в полза на
жалбоподателя. Това не е случайно. Използваната мобилна система за видеоконтрол дава
възможно отклонение/ грешка/ при измерване до 3%. Ето защо с Писмо вх.
№14399/20.07.2011г. на МВР до Директорите на СДВР и ОД-МВР/ в адм.преписка/ е указано
за определени трафик контрол системи /измежду които и използваната/ при издаване на ЕФ
да се изваждат 3 км/ч под 100 км/ч и 3 % над 100 км/ч от отчетената скорост – като гаранция
за правилно измерена скорост – в полза на водача.
Детайлната уредба на работата със система за автоматизиран технически
контрол от месец май 2015г. се съдържа в Наредба 8121з-532 от 19.05.2015г.
Съобразен е и чл.8 ал.1 от Наредбата, където е предвидено, че мястото на
разполагане на АТСС се определя така, че измерителят му да сработва след навлизане на
превозното средство в зоната с ограничение на скоростта – т.е както е направено и в случая
– след знак В 26.
Видно от представения Протокол за използване на техническо средство или
система е, че е било изпълнено изискването на чл.10 ал.1 от Наредбата и е попълнен
Протокола по приложението по чл.10 ал.1.
Съобразен е и чл.10 ал.3 от Наредбата, който предвижда, че при работа с
временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за
контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със
снимка на разположението на уреда / такава приложена в адм.преписка/.
Видно от Протокола по чл.10 ал.1 е, че АТСС е работило от 9,10 часа с първи
клип №20965 – до 12,10 часа с последен клип №21044. Конкретното замерване на скоростта
е в 11,20 часа – вътре в интервала на работа на АТСС и видео клипа е с номер №21036 –
вътре в интервала на работа на АТСС.
Така в крайна сметка жалбоподателят А. А. е нарушил задължението си по
чл.21 ал.2 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл.21 ал.1 от ЗДвП определя скоростите на движение на
3
различните категории МПС в и извън населено място както и по автомагистрала и скоростен
път. Чл.21 ал.2 предвижда, че тези максимални скорости може да са различни, ако е въведено
ограничение с пътен знак. Именно такъв е конкретния случай. Жалбоподателят се е движел
извън населено място, но максималната разрешена скорост не е била 90 км/ч, а 60 км/ч
защото за този участък от пътя /поради наличието на Т образно кръстовище – видно от
фотоснимката/, с пътен знак В 26 логично е било въведено ограничение от 60 км./ч.
Превишението на скоростта е с 18 км/ч. За това нарушение нормата на чл.182
ал.2 т.2 от ЗДвП предвижда наказание глоба в размер на 50 лв.
Твърд размер. Няма възможност за индивидуализация.
В случая обаче при А. има и повторност – заради глобата с ЕФ серия К
№10290597 от 14.02.2025г./ в адм.преписка/.
За такива случаи чл.182 ал.4 от ЗДвП предвижда, че глобата се налага в двоен
размер – т.е в случая 100 лв.
Това е и наказанието, наложено на жалбоподателя.
Описанието на нарушението в Ел.фиш е кратко, но точно и съдържа всички
съставомерни признаци на административното нарушение.
Повече не е необходимо.
Няма нарушение на сроковете по чл.34 ал.1 и 3 от ЗАНН.
Ето защо съдът намира, че в конкретния случай се установява безсъмнено
извършването на описаното в Електронния фиш административно нарушение, няма
допуснати съществени процесуални нарушения, спазена е предвидената процедура, поради
което същият ще следва да се потвърди.
Предвид изложеното, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №10746844 от 01.05.2025г. на ОД-
МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.2 вр.чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание
чл.182 ал.4 вр.ал.2 т.2 от ЗДвП на А. Г. А. ЕГН ********** от гр.*********** е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 100 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от
съобщаването му.

Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете
4
Вярно с оригинала!

Секретар: М.Б.

5