Решение по дело №1189/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 692
Дата: 28 ноември 2019 г. (в сила от 21 юли 2020 г.)
Съдия: Стела Йорданова Михайлова
Дело: 20195220201189
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юни 2019 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

 

№  

 

28.11.2019 г., гр.Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПАЗАРДЖИШКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав

на четвърти октомври през две хиляди и деветнадесета година

в публично заседание в състав:

 

                                                                           Председател: СТЕЛА МИХАЙЛОВА

 

Секретар Росица Караджова,

като разгледа докладваното от съдия Михайлова АНД №1189 по описа за 2019 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Постъпила е жалба от Н.М.М., ЕГН ********** ***, съд.адрес:***-адв.Ив.Бражилов против Наказателно постановление №19-1006-001577 от 15.05.2019 г. на Началник група КПДГПА при ОД на МВР Пазарджик, с което на същия за нарушение чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложена в размер на ГЛОБА от 300 лева и Лишаване от право да управлява МПС за срок от 9 /девет/ месеца и на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение са отнети 10 контролни точки.

Твърди се, че наказателното постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си поддържа жалбата. Сочи доказателства.

Ответникът по жалбата ОД на МВР Пазарджик не изпраща представител и не взема становище.

Съдът като провери основателността на жалбата, прецени доводите на страните  и събраните по делото доказателства, прие за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима.

На жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение за това, че на 15.01.2019 г. около 11,15 часа на АМ „Тракия“, км 74 в посока гр.София управлява личния си лек автомобил „Опел Астра”  с ДК №РВ 8754 СР, който не е регистреран по надлежния ред, а именно  с прекратена служебно регистрация на 13.08.2018 г. по чл.143, ал.15 от ЗДвП.

Въз основа на това е издадено обжалваното наказателно  постановление.

Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа писмените доказателства представени по делото.

Жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, която поставя задължително изискване по пътищата, отворени за обществено ползване, да се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

Не е спорно по делото, че на посочените в АУАН и НП дата, час и място жалбоподателят е управлявал процесният и описан по-горе лек автомобил. Не се спори и, че  регистрацията на автомобила е прекратена на 13.08.2018 г.  по реда на чл.143, ал.15 от ЗДвП във връзка с чл.18б, ал.1, т.10 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.

Установи се от представените по делото даказателства, че с договор от 12.06.2018 г. жалбоподателят е продал автомобила по предвидения в закона нотариален ред на друго лице. Сделката за покупко-продажбата на автомобила била изповядана пред нотариус на 12.06.2018 година, за което по електронен път били подаден данни към системата на Сектор "Пътна полиция". Купувачът Нейко Илиев бил въведен в системата на Сектор "Пътна полиция", като "предстоящ собственик" на автомобила и имал задължение в двумесечен срок, считано от покупката, респ. придобиването на собствеността над автомобила, т.е. до 12.08.2018 година, да регистрира превозното средство на свое име. Той обаче не сторил това, поради което регистрацията на автомобила била служебно прекратена на 13.08.2018 г., поради изтичане на срока по чл.143, ал.15 от ЗДвП.

Жалбоподателят обаче не знаел това и продължил да управлява автомобила до 15.01.2019 г., когато били спрян от служители на на ОД МВР Пазарджик, които констатирали, че автомобилът е с прекратена регистрация.

 При така установеното настоящият съдебен състав намира, че поведението на жалбоподателят не запълва от субективна страна признаците на състава на административното нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП.

 На първо място следва да се отбележи, че за настоящия съдебен състав е спорен правният характер на разпоредбата на чл.143, ал.15 от ЗДвП за служебно прекратяване на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство.

Разпоредбата е козифицирана в Глава ІІІ – Пътни превозни средства на ЗДвП, където са посочени изискванията към ППС за допускане на движението им по пътищата на страната и изискванията за провеждане на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, участващи в движението по пътищата и други. В същото време, по своя характер и наименование прекратяването на регистрацията на регистрирано пътно превозно средство представлява принудителна административна мярка, които са нормативно уредени в глава VI на ЗДвП – Принудителни административни мерки. Именно там, съгласно чл.171, т.2а за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, като са изброени изчерпателно хипотезите, при които се предприема тази мярка, сред които обаче не фигурира неизпълнение от страна на собственика на задължението да регистрира превозното средство в двумесечен срок от придобиването. Не е посочено нито в ЗДвП, нито в горецитираната наредба, от кой орган се извършва това служебно прекратяване на регистрацията и с какъв акт. Не е регламентирано задължение за уведомяване на собственика на превозното средство за осъщественото служебно прекратяване на регистрацията, каквото задължение е предвидено в чл.10, ал.2 от Наредбата при другите случаи на прекратяване на регистрацията. Не е предвиден ред за обжалване на акта за служебно прекратяване на регистрацията. С оглед на изложеното съдът счита, че нормата на чл.143, ал. 15 от ЗДвП, послужила като основа за започването на настоящето АНП, е противоконституционна, тъй като предвижда възможност да сериозно ограничаване на правото на собственост на гражданите, без да е предвиден законен ред за защита на това право.

Освен това съдът намира, че вмененото нарушение е несъставомерно и недоказано от субективна страна.

По делото е  представено писмо  от с-р „ПП“ при ОД на МВР Пазарджик, от щкоето е видно, че собственика на автомобила, бил той предстоящ или предишен, какъвто е жалбподателят, не е уведомен за служебното прекратяване на регистрацията. Напротив, стана категорично ясно, че именно по време на проверката жалбподателят е научил за прекратената регистрация, поради което няма как да се приеме, че от субективна страна той е осъществил състава на нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

За съставомерността на всяко нарушение следва да са осъществени признаците както от обективна, така и от субективна страна и липсата на който и да е от тези признаци винаги обуславя извод за несъставомерност на деянието.

В конкретния случай АНО е нарушил разпоредбата на чл.53, ал. 1 от ЗАНН, тъй като не е установил по безспорен начин виновно поведение от страна на жалбоподателя и е наложил наказание без да е било установено безспорно извършването на нарушението от субективна страна, което обуславя и неправилно приложение на материалния закон, тъй като на въззивника е наложено наказание за нарушение, което не е безспорно доказано да е извършил.

Всичко това сочи, че обжалваното НП е необосновано и незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Проверката за законосъобразността на отнетите контролни точки не се осъществява по предвидения в ЗАНН ред, поради което съдът не коментира тази част от НП. Но следва да се има предвид, че съгласно чл.3, ал.1 от №Iз-2539 от 17.12.2012 г., отнемането на контролни точки се извършва въз основа на влязло в сила наказателно постановление.

Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ НП №19-1006-001577 от 15.05.2019 г. на Началник група КПДГПА при ОД на МВР Пазарджик, с което на Н.М.М., ЕГН ********** ***, съд.адрес:***-адв.Ив.Бражилов за нарушение чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложена в размер на ГЛОБА от 300 лева и Лишаване от право да управлява МПС за срок от 9 /девет/ месеца и на основание Наредба №Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение са отнети 10 контролни точки.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Пазарджишкия административен съд в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му.

 

 

 

                                             

                                                               РАЙОНЕН СЪДИЯ: