РЕШЕНИЕ
№ 157
гр. Козлодуй, 09.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КОЗЛОДУЙ, III-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на тридесети март през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Борислав М. Методиев
при участието на секретаря Валентина Ст. Гъркова
като разгледа докладваното от Борислав М. Методиев Гражданско дело №
20221440100993 по описа за 2022 година
Делото е образувано по искова молба на Д. Х. А. с ЕГН:********** чрез
адв. Г. Г. - САК против Областна дирекция на Министерството на вътрешните
работи - Враца (ОДМВР - Враца), гр. Враца, ПК 3000, адрес: ул. „Поп Косто
Буюклийски“ № 10, телефон: 092 692 323, представлявана от Директор ст.
комисар Цветко Нинов, с която се иска от съда да осъди ответника да му
заплати:
1. На основание чл. 179, ал. 4 от ЗМВР вр. т. 6, б. „г“ от Решение
№282/15.07.1993 г. на Министерския съвет на Република България
обезщетение за дължимо, но неизплатено допълнително възнаграждение в
общ размер на 7243,20 лв. (седем хиляди двеста четиридесет и три лева и 20
ст.) за периода от 15.07.2019 г. до 15.07.2022 г. включително, ведно с
мораторна лихва в размер на 974,69 лв. (деветстотин седемдесет и четири
лева и 69 ст.) от 01.09.2019 г. до 15.07.2022 г. и с дължимата лихва за забава
от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане на
сумата;
2. На основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР вр. чл. 50а, ал. 2 от ЗДСл вр.
чл. 140, ал. 1 и чл. 143, ал. 1 от КТ, вр. чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ обезщетение за
130 часа положен, но неотчетен и незаплатен извънреден труд за периода от
1
01.08.2020 г. до 15.07.2022 г., получен след преобразуването на 950 часа
нощен в дневен труд – в размер на сумата от 1350,00 лв. (хиляда триста и
петдесет лева и нула ст.), ведно с мораторна лихва за периода от 01.10.2020 г.
до 15.07.2022 г. в размер на 255 лв. /двеста петдесет и пет лева/, заедно с
дължимата лихва за забава от датата на подаване на исковата молба до
окончателното изплащане на сумата.
Претендират се и направените в процеса разноски.
Ищецът твърди, че между него и ответника е възникнало служебно
правоотношение по силата на ЗМВР, което за периода от 15.07.2019г. до
настоящия момент действа без прекъсване. Според ищеца, той е държавен
служител по смисъла на чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР и заема длъжността
„Старши полицай“ в сектор „Охранителна полиция“ при РУ АЕЦ-Козлодуй
към ОДМВР-Враца.
Излагат се доводи, че съгласно т. 6, б. „г“ от Решение № 282/15.07.1993
г. на Министерския съвет на полицаите, участващи пряко в защитните
дейности по охрана на АЕЦ „Козлодуй“, се изплащат допълнителни
възнаграждения, размерът на които е определен в колона 5 от Приложение 4
„Ценово предложение“ към действащите към процесния период Договори за
охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал и радиоактивните
вещества“ на АЕЦ „Козлодуй“ между „АЕЦ – Козлодуй“ ЕАД и ОДМВР -
Враца, съответно Договор № *********/12.06.2017 г. и Договор №
*********/20.05.2021 г..
Сочи се, че допълнителните възнаграждения се изплащат ежемесечно
на служителите, пряко ангажирани в охраната на АЕЦ „Козлодуй“.
Релевира се, че размерът на тези допълнителни възнаграждения е
определен в абсолютни числа, които съответстват на процент от минималната
работна заплата и на него като „Старши полицай“ е била дължима сума,
съответстваща на 70 % от минималната работна заплата.
С допълнителни споразумения от 2019 г. и 2020 г. между страните по
договора размерът на тези допълнителни възнаграждения е съответно
увеличаван при увеличаване на минималната работна заплата за страната и
отговаря на посочените по-горе 70% от МРЗ.
Твърди се, че през целия процесен период ищецът е участвал пряко в
2
защитните дейности по охрана на АЕЦ „Козлодуй“ и има необходимия личен
принос към охраната на атомната електроцентрала.
Излагат се доводи, че за целия този период ищецът е получавал само
част от дължимата му сума, определена в посочените по-горе приложения -
60 % от дължимото му възнаграждение, без да има правновалидно основание
ответникът да изплаща това допълнително възнаграждение за процесния
период в намален размер.
Сочи се, че за целия процесен период не е била определяна съвместна
работна група от директора на ОДМВР - Враца и от изпълнителния директор
на „АЕЦ – Козлодуй“ ЕАД, която да оценява личния принос на полицаите
към охраната на електроцентралата, съответно при липса на такава съвместна
група не са били налице съобразени с договора документи, които да
обосновават намаляване на размера на дължимото на ищеца възнаграждение.
Релевира се, че тъй като на ищеца не е вменявано неизпълнение на
задълженията му, което да засяга прякото му участие в охраната на „АЕЦ
Козлодуй“ и личния му принос към тази охрана, то е налице задължение на
ответника да му изплати допълнителното възнаграждение в пълен размер.
Счита се, че тези допълнителни месечни възнаграждения са дължими на
ищеца от работодателя ОДМВР-Враца, а не от АЕЦ - Козлодуй, тъй като имат
характера на заплащане на положен труд по служебното правоотношение
между страните.
Твърди се, че общата сума, която ищецът е следвало да получи във
връзка с т. 6, б. „г“ от Решение № 282/1993 г. на МС за процесния период от
15.07.2019 г. до 15.07.2022 г., е 15844,50 лв., а сумата, която той е получил на
горното основание, е 9506,70 лв..
Разликата в двете посочени суми в размер на 6337,80 лв. /шест хиляди
триста тридесет и седем лева и 80 ст./, формира претенцията на ищеца за
неизплатени възнаграждения във връзка с т. 6. б. „г“ от Решение № 282/1993
г. на МС. Мораторната лихва върху сумата от 6337,80 лв. за периода от
01.09.2019г. до 15.07.2022 г. е в размер на 852,00 лв. (осемстотин петдесет и
два лева и нула ст.).
На следващо място в исковата молба се излагат доводи, че за периода
от 15.07.2019 г. до момента на подаване на исковата молба ищецът е
3
изпълнявал служебните си задължения при сменен режим на работа по
смисъла на чл. 187, ал. 3, изр. 1 от ЗМВР, като работните смени са били
организирани на 24-часови и 12-часови графици, като в рамките на т.нар.
„нощни смени“ изцяло са попадали часовете от 22:00 ч. до 06:00 ч.
Сочи се, че въпросните смени имат характера на смесени работни смени
по смисъла на чл. 142, ал. 2, изр. второ, предл. първо от КТ, тъй като във
всяка от тези смени часовете нощен труд са повече от 4, а именно - 8 часа за
всяка смяна.
За работните смени са били издавани заповеди и протоколи съгласно
действалите през това време Наредби за организация на работното време по
чл. 187, ал. 10 от ЗМВР (до 06.07.2020 г. - чл. 187, ал. 9 от ЗМВР), които са
налични в архива на ОДМВР - Враца.
Релевира се, че за периода от 06.07.2020 г. до 15.07.2022 г. ищецът е
положил 950 часа нощен труд, като за периода от 06.07.2020 г. до момента
единствената компенсация, която му е била предоставена за полагания от
него обичайно нощен труд, е допълнително възнаграждение по чл. 179, ал. 1
от ЗМВР.
Твърди се, че през посочения период ищецът е положил нощен труд - по
8 часа за всяка 12-часова нощна смяна и тъй като част от смените са
включвали последния ден от предходния месец и първия ден от следващия
месец, не всички числа са кратни на 8.
Излагат се доводи, че съгласно мотивите и диспозитива на Решение от
24.02.2022 г. по дело № С-262/2020 г. на Съда на ЕС е допустима правна
уредба, въвеждаща осемчасови нощни смени за служителите на МВР в
отклонение от общата уредба в трудовото законодателство, визирана в чл.
140, ал. 1, изр. второ от КТ, но само при обоснована законова цел и при
наличие на подходящи мерки за компенсация на положения вреден нощен
труд. Обратното би представлявало нарушение на чл. 20 и чл. 21 от Хартата
на основните права на Европейския съюз, която има директно приложение по
отношение на Република България - член на Европейския съюз от 2007 г.
Релевира се, че правната рамка на нощния труд, касаеща ищеца, е
заложена в чл. 187. ал. 1, изр. второ и ал. 4 от ЗМВР, като това е станало чрез
приемане на второ четене на предложение за изменение и допълнение на ЗИД
на ЗМВР (сигн. 902-01-48/18.09.2019 г., вносител - Министерски съвет) от
4
група народни представители с peг. № 054-04-10/16.01.2020 г., депозирано
между първо и второ четене на същия ЗИД на ЗМВР.
Сочи се, че в предложението не се откриват абсолютно никакви мотиви
за въвеждането на нова ал. 4 в чл. 187 от ЗМВР, която изрично посочва
коефициента за преизчисляване на нощен към дневен труд, както и че
липсват каквито и да било мотиви в изготвените доклади от парламентарни
комисии с дати от 17.01.2020 г. и 11.06.2020 г., както и в самото обсъждане в
пленарна зала на законопроекта на заседание, проведено на 10.06.2020 г.
Счита се, че държавата не може да откаже да компенсира служителите
на МВР равностойно на останалите работници и служители, които полагат
труд при условията на Кодекса на труда.
Твърди се, че подходящо в случая е да бъде приложена нормата на чл.
9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата
(НСОРЗ), съгласно която при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно
място.
Предвид гореизложеното се счита, че ответникът дължи на ищеца и
сумата от 1350,00 лв. (хиляда триста и петдесет лева и нула ст.), получени
при преобразуването на положени за 950 часа нощен труд в дневен в периода
от 01.08.2020 г. до 15.07.2022 г., ведно с мораторна лихва за периода от
01.11.2020 г. до 15.07.2022 г. в размер на 255 лв. /двеста петдесет и пет лева/,
заедно с дължимата лихва за забава от датата на подаване на исковата молба
до окончателното изплащане на сумата.
Иска се от съда да постанови решение, с което да осъди ответника да
заплати на ищеца:
1. На основание чл. 179, ал. 4 от ЗМВР вр. т. 6, б. „г“ от Решение №
282/15.07.1993 г. на Министерския съвет на Република България обезщетение
за дължимо, но неизплатено допълнително възнаграждение в общ размер на
6337,00 лв. (шест хиляди триста тридесет и седем лева и нула ст.) за периода
от 15.07.2019 г. до 15.07.2022 г. включително, ведно с мораторна лихва в
размер на 852,00 лв. (осемстотин петдесет и два лева и нула ст.) от 01.09.2019
г. до 15.07.2022 г. и с дължимата лихва за забава от датата на подаване на
5
исковата молба до окончателното изплащане на сумата;
2. На основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР вр. чл. 50а, ал. 2 от ЗДСл вр.
чл. 140, ал. 1 и чл. 143, ал. 1 от КТ, вр. чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ обезщетение за
130 часа положен, но неотчетен и незаплатен извънреден труд за периода от
01.08.2020 г. до 15.07.2022 г., получен след преобразуването на 950 часа
нощен в дневен труд – в размер на сумата от 1350,00 лв. (хиляда триста и
петдесет лева и нула ст.), ведно с мораторна лихва за периода от 01.11.2020 г.
до 15.07.2022 г. в размер на 255 лв. /двеста петдесет и пет лева/, заедно с
дължимата лихва за забава от датата на подаване на исковата молба до
окончателното изплащане на сумата.
Претендират се и направените в процеса разноски.
Ответникът ОДМВР-Враца в срока за отговор на исковата молба по
чл.131 от ГПК, оспорва предявените искове като неоснователни и недоказани,
както по основание, така и по размер.
Твърди се, че ищецът през посочения от него период е бил служител на
РУ АЕЦ-Козлодуй на ненормиран работен ден на сменен режим на работа –
24 часа.
В становище по отношение на предявения иск с правно основание
чл.179, ал.4 от ЗМВР, сочи, че въз основа на Решение №282 от 15.07.1993г. на
Министерски съвет на Република България между ОДМВР-Враца и „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД, на основание чл.92, ал.1, т.1 от ЗМВР е сключен договор за
„Охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал и радиоактивните
вещества на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД.
Релевира се, че посочения договор, който е следствие на проведена
обществена поръчка, има за предмет осъществяване на охрана на ядрените
съоръжения, ядрения материал и радиоактивните вещества от изпълнителя
ОДМВР-Враца, за което възложителят „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй
дължи поощрение на служителите на изпълнителя, на основание Решение
№282 от 15.07.1993г. на Министерски съвет на Република България.
Излагат се доводи, че в т.4.1.6 от сключения договор е предвидено, че
за резултатите от охранителната дейност на договора и личният принос на
служителите се преценяват ежемесечно от работна група, определена от
ръководителите на страните, за което се съставя протокол, който се
6
утвърждава от Директора на ОДМВР-Враца и Изпълнителния Директор на
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй.
Твърди се, че посочената работна група, утвърдена от двете страни по
договора, определя допълнителното възнаграждение, което се дължи на всеки
отделен служител, съобразно изпълнението на договора и личния му принос.
Посочено е, че в т.4.1.7 от договора страните са се споразумели за
максималния размер на сумата за всяка длъжност, като индивидуалният
размер на всеки служител се определя ежемесечно от работната група.
Според ответника ОДМВР-Враца в договора не е посочен минимален
размер на този вид допълнително възнаграждение, като не е определен
конкретен размер на същото и дължимостта му на всеки отделен служител е
индивидуално, съобразно работата му.
Релевира се, че в договора изрично е посочено, че допълнителното
възнаграждение се дължи и е за сметка на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр.
Козлодуй, което предполага възможността възложителят да определя размера
му.
Излагат се доводи, че допълнителното възнаграждение не се дължи в
максимален размер ежемесечно за всяка длъжност, а възложителят „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй има право по своя преценка да го заплаща като
поощрение, в размер определен от самия него.
Твърди се с категоричност, че всеки служител ежемесечно е получавал
допълнително възнаграждение по Решение №282 от 15.07.1993г. на
Министерски съвет на Република България, съобразно това дали е участвал
пряко в охраната – т.е. дали е бил на работа и в размер до максимално
определения в договора.
В становище по предявения иск по чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР за
заплащане на възнаграждение за извънреден труд, ответникът ОДМВР-Враца
твърди, че в периода от 06.07.2020г. до 15.07.2022г. ищецът е заемал
длъжността в РУ АЕЦ – Козлодуй, поради което по отношение на него е бил
приложим ЗМВР, но не и Закона за държавния служител и Наредба за
структурата и организацията на работната заплата.
Сочи се, че по предявения иск за процесния период е действала нормата
на чл.187, ал.1 и ал.4 от ЗМВР в редакция към ДВ, бр.60/2020г., както и
7
Наредба №8121з-1174 от 21.10.2020г., като е предвидено в чл.22, ал.3 от
същата, както и в чл.21, ал.3 от Наредба №8121з-1353 от 15.12.2020г., че при
сумарно изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент 1.
Релевира се, че съгласно чл.187, ал.4 от ЗМВР и посочените наредби за
условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на
държавните служители при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното работно време към
нормалната продължителност на нощното работно време по чл.187, ал.1 от
ЗМВР, които в случая са по 8 часа, тоест коефициент „1“.
Счита се, че в случая не е приложима Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата /НСОРЗ/, тъй като в периода от
11.07.2020 до 15.07.2022г. е действала материалната норма на чл.187, ал.4 от
ЗМВР, поради което се моли съда да остави исковата претенция без уважение
като неоснователна.
Претендира разноски.
В срока за отговор на исковата молба ответникът Областна дирекция на
Министерството на вътрешните работи - Враца (ОДМВР - Враца), на
основание чл.219, ал.3 от ГПК е предявила обратен иск против привлеченото
като трето лице помагач „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, с
ЕИК:*********, представлявано от Изпълнителния Директор Наско Михов,
за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 6337,00 лв. /шест
хиляди триста тридесет и седем лева/, за периода от 15.07.2019г. до
15.07.2022г. – незаплатени допълнителни възнаграждения, дължими съгласно
чл.6, б. „г“ от Решение №282/15.07.1993г. Министерски съвет на Република
България и мораторна лихва в размер на 852,00 лв. /осемстотин петдесет и два
лева/, за периода от 01.09.2019 г. до 15.07.2022 г., ведно с дължимата лихва за
забава от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане
на сумата, който да бъде разгледан в случай на уважаване на главния иск по
чл. 179, ал. 4 от ЗМВР, вр. чл.86, ал.1 от ЗЗД.
Твърди се, че съгласно Договор №*********/12.06.2017г. за
„Осигуряване на физическа охрана и пропускателен режим на обекти на
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД и Договор №*********/20.05.2021г. с предмет „Охрана
8
на ядрените съоръжения, ядрения материал и радиоактивните вещества на
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД - „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД в качеството си на възложител
дължи заплащане на цената на услугата по Приложение №4, включваща и
допълнителното възнаграждение – т.1.1 от договора – „ВЪЗЛОЖЕТЕЛЯТ
възлага и заплаща, а ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ приема да изпълни охрана…“, т.2.1“
Цената на настоящия договор се формира на база разходите за реално
назначените служители на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ от РУ АЕЦ-Козлодуй без ДДС за
срока на договора, съгласно Приложение №4 – Ценово приложение“ и т.4.1.5.
„Да сигнализира ИЗПЪЛНИТЕЛЯ за вземане на организационни и
дисциплинарни мерки при констатирани нарушения, както и да поощрява
служители на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ по реда на Решение №282/1993г. на
Министерския съвет.
Отразено е, че търсената от ищеца претенция по главния иск с правно
основание чл.179, ал.4 от ЗМВР, съгласно посочените договори се дължи и е
за сметка на възложителя по договора – „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй.
Сочи се, че съгласно посочените по-горе договори „АЕЦ Козлодуй“
ЕАД следва да заплаща допълнително възнаграждение по Решение
№282/1993г. на Министерски съвет на служителите осъществяващи охраната.
Претендира разноски.
Ответникът по обратния иск „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД в срочно подаден
отговор на исковата молба, оспорва предявения срещу него иск като
неоснователен и недоказан.
Твърди се, че за процесния период са действали Договор
№*********/20.05.2021г. и Договор №*********/12.06.2017г., сключени на
основание чл.92 от ЗМВР след проведена процедура по ЗОП между „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй и ОДМВР-Враца.
Сочи се, че възложителят „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД не изземва от МВР
функциите на работодател на полицейските служители, ангажирани с
изпълнението на предмета на договорите, а само заплаща цена на услуга,
включително и допълнителни възнаграждения, договорени между страните по
договора.
Излагат се доводи, че „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД ежемесечно е изплащал
допълнителни възнаграждения на служителите, осъществяващи охраната по
9
Решение №282 от 1993г. на МС, съгласно клаузите на действащите договори,
въз основа на Обобщен доклад на Началник РУ АЕЦ – Козлодуй, с който е
представен списък на служителите за съответния месец и справка за
индивидуален принос; Протокол от заседание на работна група, утвърден от
Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД и Директора на ОДМВР-
Враца; Вътрешни правила за определяне размера на допълнителните
възнаграждения на служителите на МВР по Решение №282 от 15.07.1993г. на
Министерски съвет ид. №УС.ФЗ.ПВЛ.01/02 и приложенията към него;
Вътрешни правила за определяне размера на допълнителните възнаграждения
на служителите на МВР по Решение №282 от 15.07.1993г. на Министерски
съвет ид. №80.ЧР.00.ПВЛ.001/03 и приложенията към него и Оригинална
фактура.
Релевира се, че служителите на МВР, вкл. началниците на съответните
подразделения, получават индивидуални допълнителни възнаграждения в
размер на 60 % от договорения максимален размер на всеки договор, с
определеното подразделение на МВР.
Твърди се, че тъй като в ежемесечните доклади не е имало
доказателства /документи/, които биха били основание за изплащане на
възнаграждения над 60 %, то поради тази причина не е изплащано и по-
голямо допълнително възнаграждение по Решение №282 от 15.07.1993г. на
Министерски съвет.
Моли се съда да приеме исковата молба на Д. Х. А. за неоснователна и
недоказана и да постанови решение, с което да отхвърли изцяло предявените
искове срещу ОДМВР-Враца.
Претендира разноски.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, достигна до
следните фактически изводи:
Ответникът Областна дирекция на Министерството на вътрешните
работи - Враца (ОДМВР - Враца), с БУЛСТАТ:********* е със седалище и
адрес на управление гр. Враца, ПК 3000, адрес: ул. „Поп Косто Буюклийски“
№ 10, като се представлява от Директор „Ст. Комисар“ Цветко Николаев
Нинов.
От Решение №282 на Министерски съвет от 15 юли 1993г. се
10
установява, че „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй е определена като обект с
особен статут на защита, като режимът и наблюдението на зоната се
осъществява от службите Национална сигурност, Национална полиция,
Национална противопожарна охрана и Гранични войски на МВР с личния
състав, обезпечаващ защитата на АЕЦ-Козлодуй.
В т.6, б. “г“ от посоченото решение е предвидено, че Председателят на
надзорния съвет на „НЕК“ ЕАД трябва да възложи на управителя на „АЕЦ-
Козлодуй“, да осигурява средства за допълнителни възнаграждения на
служителите на МВР, участващи пряко в осъществяване защитните дейности
на централата, които да се определят за отделните длъжности и работни места
по реда и условията на Наредбата за комплексно оценяване условията на
труд.
Въз основа на цитираното Решение №282 на Министерски съвет от 15
юли 1993г., между „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, като ВЪЗЛОЖИТЕЛ
и Областна дирекция на МВР – Враца, като ИЗПЪЛНИТЕЛ е сключен
Договор №********* от 12.06.2017г., с който видно от т.1.1
ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ възлага и заплаща, а ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ приема да
организира и осъществява физическа охрана и пропускателен режим на
обекти на „АЕЦ Козлодуй, съгласно Приложение №1 – Общи условия на
договора, Приложение №2 – Техническо задание №16.УС.ТЗ.01/11.01.2016г.,
Приложение №3 – Концепция за изпълнение на дейностите, Приложение №4
– Таблица за средномесечната цена на услугата за охрана, извършвана от
полицейските звена и Приложение №8 – Схема за класификация на етапите,
неразделна част от договора.
Съгласно т.4.1.5 от договора ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ има право да
сигнализира ИЗПЪЛНИТЕЛЯ за вземане на организационни и
дисциплинарни мерки при констатиране на нарушения, както и да поощрява
служители на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ по реда на Решение №282/1993г. на
Министерския съвет.
В т.4.1.6 е уредено, че резултатите от защитната дейност по договора и
личният принос на служителите се преценяват ежемесечно от работна група,
определена от ръководителите на страните, за което се изготвя протокол,
който се утвърждава от Директора на ОДМВР-Враца и Изпълнителния
Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД.
11
Видно от т.4.1.7 на договора, съгласно Решение №282/1993г. на
Министерския съвет в протокола от предходната точка, работната група
предлага допълнителни възнаграждения на служителите на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ,
участващи пряко в осъществяване на защитните дейности на „АЕЦ Козлодуй“
ЕАД в размер:
За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност,
със специфично наименование на длъжността „инспектор“, „старши
инспектор“ и „главен инспектор“: до една минимална работна заплата за
страната;
За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност,
със специфично наименование на длъжността „младши експерт“: до 80
% от минималната месечна работна заплата за страната;
За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност,
със специфично наименование на длъжността „младши инспектор“: до
70 % от минималната месечна работна заплата за страната;
За служители по трудово правоотношение, с наименование на
длъжността „младши специалист“ и „системен оператор“: до 60 % от
минималната месечна работна заплата за страната.
В т.2.3 от договора между страните е уговорено, че ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ
уведомява писмено ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ при всяко изменение на размера на
минималната работна заплата, приет с постановление на Министерски съвет.
Уточнено е, че минималната работна заплата представлява база за изчисление
на допълнителното възнаграждение по решение №282/1993г. – колона 5 от
Приложение №4 към договора.
Договорът е изменян с Допълнително споразумение №1 от 03.01.2018г.;
Допълнително споразумение №2 от 30.04.2018г.; Допълнително споразумение
№3 от 14.06.2018г.; Допълнително споразумение №4 от 25.04.2019г.;
Допълнително споразумение №5 от 15.04.2020г. и Допълнително
споразумение №6 от 05.04.2021г..
Установява се от Вътрешни правила за организацията на работа в РУ
АЕЦ – Козлодуй при определяне, отразяване и обработване на реално
отработени дни от служителите във връзка с получаването на допълнителни
възнаграждения за работа при специфични условия на труд, поощрения по
282 РМС и предпазна храна с рег. №5735р-5587 от 20.08.2018г. на ОДМВР-
12
Враца, съгласувани от Ръководител Управление Сигурност на АЕЦ и
Началник РУ АЕЦ – Козлодуй и утвърдени от Директора на ОДМВР-Враца,
че същите са изготвени, въз основа на вътрешни правила за определяне на
размера на допълнителните възнаграждения на служителите на МВР по
Решение №282 от 15.07.1993г. на Министерски съвет, утвърдени от
Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, както и Заповед №АД-
89/12.01.2017г. на Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД.
В т. III.2 е прието, че съгласно Вътрешните правила за определяне
размера на допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по
Решение №282 от 15.09.1993г. на МС, утвърдени от Изпълнителния Директор
на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД се изготвя списък на служителите от РУ АЕЦ –
Козлодуй за съответния месец със следните данни за служителите: име,
презиме, фамилия; категория; % по т.1.3.1; отработени дни; сума за 1 ден и
обща сума. Прието е в т.III.3 и т.III.4, че ежемесечно се изготвя обобщен
доклад до Ръководител Управление Сигурност на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД за
изпълнение на основните задължения и дейности, както и мотивирано
писмено предложение при наличие на случаи за изплащане на поощрение над
договорения размер или под договорения размер, който се регистрира в
АИСДО на РУ АЕЦ – Козлодуй и се предава в Управление сигурност на
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД най-късно до два дни преди провеждане на заседанието
на комисията за преглед.
По делото са приети и Вътрешни правила за определяне размера на
допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение №282
от 15.07.1993г. на Министерския съвет, които са утвърдени със Заповед №АД-
1960 от 16.07.2019г. на Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр.
Козлодуй.
В т.1 Общи положения е уредено, че вътрешните правила са приети на
основание т.6, буква „г“ от Решение №282/15.02.1993г. на Министерския
съвет за подобряване на физическата и противопожарна защита на „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД. Според уреденото в т.1.3.1 – Принципи и основни
изисквания при определяне на допълнителните индивидуални
възнаграждения на служителите от МВР, допълнителните възнаграждения се
заплащат според личния принос на всеки служител в защитната дейност за
съответния месец с цел стимулиране повишаване качеството на изпълнение
13
на основните му задължения и дейности. Посочено е, че размерът на
допълнителните индивидуални възнаграждения на служителите от МВР се
определя ежемесечно от работна група, назначена със заповед на
Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, на база мотивиран доклад
на Началника на Районно управление АЕЦ Козлодуй, Началника на Гранично
полицейско управление Козлодуй и Началника на районна служба „Пожарна
безопасност и защита на населението АЕЦ Козлодуй“. На заседанията на
работната група присъстват Началниците на Районно управление АЕЦ
Козлодуй, Гранично полицейско управление – Козлодуй и районна служба
„Пожарна безопасност и защита на населението АЕЦ Козлодуй“, а при
служебна ангажираност техните заместници – т.3.4.
В т.4.5 от вътрешните правила е уредено, че Началниците на
подразделения на МВР, представят на Председателя на работната група
обобщен доклад с изложени мотиви относно участието на служителите на
съответното подразделение в осъществяване на защитните дейности на
централата. Самия доклад трябва да съдържа и мотивирани предложения за
изплащане на допълнително възнаграждение на служителите в съответните
проценти, определени в договорите и вътрешните правила. Самите
Началници участват в заседанията като запознават работната група със
съдържанието на доклада, дават разяснения, отговарят на въпроси и
подписват протокола, с което удостоверяват участието си на заседанието на
работната група.
Определянето на индивидуалните допълнителни възнаграждения на
служителите на МВР е уредено в т.6 от вътрешните правила, като в т.6.1 е
посочено, че за изпълнение на основните си задължения и дейности,
служителите на МВР, вкл. Началниците на съответните подразделения,
получават индивидуални допълнителни възнаграждения в размер на 60 % от
договорения максимален размер за всеки договор с определеното
подразделение на МВР, за съответната длъжност. В т.6.2 е уредено, че
допълнително възнаграждение в намален размер от максимално определения
по т.6.1 за съответната длъжност, се изплаща на служител допуснал пропуски
при изпълнение на служебните си задължения, свързани с дейностите по
съответния договор. В т.6.3 са изброени случаите, в които не се изплаща
допълнително възнаграждение, а именно при неизпълнение на служебните
задължения, възложени със съответния договор, което неизпълнение е довело
14
и/или би могло да доведе до заплаха за сигурността или безопасността на
атомната електроцентрала, както и което грубо нарушава утвърдените
правила в АЕЦ; постъпване на работа на нови служители и служители
назначени като стажанти за периода на обучение за придобиване на
първоначална професионална подготовка до въвеждането им в самостоятелна
работа; за времето на ползване на отпуска, отсъствия, независимо от
основанията им и командировка, когато тя не е свързана с изпълнение на
задълженията по сключените договори; отстраняване от длъжност,
независимо от основанията за отстраняване. При възстановяване на длъжност
с влязъл в сила акт на съответния орган, „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД не дължи
допълнително възнаграждение за срока на отстраняването; уволнение. При
възстановяване на длъжност с влязъл в сила акт на съответния орган, „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД не дължи допълнително възнаграждение за срока на
неизпълнение на служебните задължения; налагане на дисциплинарно
наказание, за срока на изтърпяване на наказанието. При евентуално
обжалване и отмяна на акта /с влязло в сила решение на компетентен орган/, с
който е наложено дисциплинарното наказание, „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД не
дължи допълнително възнаграждение за срока на изтърпяване; неизпълнение
на задълженията по договора, от служител на МВР /включително и на
началниците на структурните звена на МВР/ от което са последвали вреди за
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД. Установено неизпълнение на причини или други
задължения по сключен договор за наем на жилище, собственост на „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД; установено незакупуване на карта за ползване на служебен
автобусен превоз, осигурен от „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД. Когато в представения
доклад, не се съдържат мотиви обосноваващи съответното направено
предложение за изплащане на допълнително възнаграждение по реда на
настоящите правила.
В т.6.4 е посочено, че за срочното и качествено изпълнени дейности по
договорите, изпълнение допълнителен обем дейности /извън договорените/ и
дейности довели до запазване имуществото на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД при
извънредни ситуации от служителите на МВР, се изплаща максимален размер
на договореното допълнително възнаграждение, след писмено мотивирано
предложение, разгледано на заседание на работната група.
Между „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, като ВЪЗЛОЖИТЕЛ и
15
Областна дирекция на МВР – Враца, като ИЗПЪЛНИТЕЛ е сключен Договор
№********* от 20.05.2021г., с който видно от т.1.1 ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ
възлага и заплаща, а ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ приема да осъществява охрана на
ядрените съоръжения, ядрения материал и радиоактивните вещества на „АЕЦ
Козлодуй, съгласно Приложение №1 – Общи условия на договора,
Приложение №2 – Техническо задание №20.АЕЦ.ТЗ.117, Приложение №3 –
Техническо предложение, Приложение №4 – Ценево предложение,
Приложение №4.1 – Типова калкулация за услугата по чл.92, ал.3 от ЗМВР и
Приложение №5 – Схема за класификация на етапите по договора, неразделна
част от договора.
В т.2.5 от договора между страните е уговорено, че ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ
уведомява писмено ВЪЗЛОЖИТЕЛЯ при всяко изменение на размера на
минималната работна заплата, приет с постановление на Министерски съвет.
Уточнено е, че минималната работна заплата представлява база за изчисление
на допълнителното възнаграждение по решение №282/1993г. – колона 5 от
Приложение №4 към договора.
Съгласно т.4.1.5 от договора ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ има право да
сигнализира ИЗПЪЛНИТЕЛЯ за вземане на организационни и
дисциплинарни мерки при констатиране на нарушения, както и да поощрява
служители на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ по реда на Решение №282/1993г. на
Министерския съвет.
В т.4.1.6 е уредено, че резултатите от охранителната дейност по
договора и личният принос на служителите се преценяват ежемесечно от
работна група, определена от ръководителите на страните, за което се изготвя
протокол, който се утвърждава от Директора на ОДМВР-Враца и
Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД.
Видно от т.4.1.7 на договора, съгласно Решение №282/1993г. на
Министерския съвет в протокола от предходната точка, работната група
предлага допълнителни възнаграждения на служителите на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ,
участващи пряко в осъществяване на защитните дейности на „АЕЦ Козлодуй“
ЕАД в размер:
За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност,
със специфично наименование на длъжността „инспектор“, „старши
инспектор“ и „главен инспектор“: до една минимална работна заплата за
16
страната;
За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност,
със специфично наименование на длъжността „младши експерт“: до 80
% от минималната месечна работна заплата за страната;
За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност,
със специфично наименование на длъжността „младши инспектор“: до
70 % от минималната месечна работна заплата за страната;
За служители по трудово правоотношение, с наименование на
длъжността „младши специалист“ и „системен оператор“: до 60 % от
минималната месечна работна заплата за страната.
Договорът е изменян с Допълнително споразумение №1 от 28.01.2022г..
По делото са приети и Вътрешни правила за определяне размера на
допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение №282
от 15.07.1993г. на Министерския съвет, които са утвърдени със Заповед №АД-
2630 от 14.09.2021г. на Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр.
Козлодуй.
В т.1 Общи положения е уредено, че вътрешните правила са приети на
основание т.6 от Решение №282/15.02.1993г. на Министерския съвет за
подобряване на физическата и противопожарна защита на „АЕЦ Козлодуй“
ЕАД. Според уреденото в т.2.1 – размерът на допълнителните индивидуални
възнаграждения на служителите от МВР се определя ежемесечно от работна
група, при съблюдаване на максималния договорен размер, съгласно
договореното в договорите за отделните длъжности, работните места и
личния принос на всеки служител в защитната дейност за съответния месец.
В т.4.5 от вътрешните правила е уредено, че Началниците на
подразделения на МВР, представят на Председателя на работната група
обобщен доклад по сключените договори на служителите на съответното
подразделение в осъществяваните дейности. Самите Началници, съгласно
т.4.5.2 участват в заседанията като запознават работната група със
съдържащите се факти и обстоятелства в изготвените от тях доклади.
Определянето на индивидуалните допълнителни възнаграждения на
служителите на МВР е уредено в т.6 от вътрешните правила, като в т.6.1 е
посочено, че за изпълнение на основните си задължения и дейности,
служителите на МВР, вкл. Началниците на съответните подразделения,
17
получават индивидуални допълнителни възнаграждения в размер на 60 % от
договорения максимален размер, определен в договора със съответното
подразделение на МВР, за съответната длъжност. В т.6.2 е посочено, че
допълнително възнаграждение в намален размер от максимално определения
по т.6.1 за съответната длъжност, се изплаща на служител допуснал пропуски
при изпълнение на служебните си задължения, свързани с дейностите по
съответния договор. В т.6.3 са изброени случаите, в които не се изплаща
допълнително възнаграждение, а именно при неизпълнение на служебните
задължения, възложени със съответния договор, което нарушава утвърдените
инструкции, процедури и правила в Дружеството; постъпване на работа на
нови служители и служители назначени като стажанти за периода на
обучение за придобиване на първоначална професионална подготовка до
въвеждането им в самостоятелна работа; за времето на ползване на отпуска,
отсъствия, независимо от основанията им и командировка, когато тя не е
свързана с изпълнение на задълженията по сключените договори;
отстраняване от длъжност, независимо от основанията за отстраняване. При
възстановяване на длъжност с влязъл в сила акт на съответния орган, „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД не дължи допълнително възнаграждение за срока на
отстраняването; При уволнение. При възстановяване на длъжност с влязъл в
сила акт на съответния орган, „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД не дължи допълнително
възнаграждение за срока на неизпълнение на служебните задължения;
налагане на дисциплинарно наказание, за срока на изтърпяване на
наказанието. При евентуално обжалване и отмяна на акта /с влязло в сила
решение на компетентен орган/, с който е наложено дисциплинарното
наказание, „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД не дължи допълнително възнаграждение за
срока на изтъпяване. При установено неизпълнение на парични или други
задължения по сключен договор за наем на жилище, собственост на „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД. Когато служителят не е издържал периодичните изпити
съгласно изискванията на МВР, за периода докато ги издържи /за неиздържал
се приема всеки изпит, на който служителя е получил слаба оценка, не се е
явил или по каквато и да е причина е отложил/.
Видно от представена и приета по делото Заповед №АД-1566 от
03.06.2022г. на Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр.
Козлодуй е, че с нея е наредено да се сформира работна група, която
ежемесечно, въз основа на доклад от началниците на РУ АЕЦ – Козлодуй;
18
РСПБЗН-АЕЦ Козлодуй и ГПУ – Козлодуй да предлага изплащането на
допълнителни възнаграждения на служителите на МВР, съобразно Решение
№282 на МС от 15.07.1993г. за подобряване на физическата и
противопожарна охрана на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД.
Установява се от приета Заповед №369з-1142 от 23.05.2022г. на
Директора на ОДМВР-Враца, че служителите на РУ АЕЦ-Козлодуй -–
Началник РУ АЕЦ – Козлодуй; – Началник група „Охранителна полиция“ и
– „Разузнавач V ст. /ИП/ в група „Криминална полиция“ са определени като
представители на ОДМВР-Враца, които да участват в работна група за
предлагане на допълнително възнаграждение на служителите на РУ АЕЦ –
Козлодуй, съгласно т.4.1.7 от Договор №*********/20.05.2021г. и Решение
№282/15.07.1993г. на Министерски съвет.
Със Заповед №5735з-54 от 05.03.2020г. на Началник РУ АЕЦ-Козлодуй
са определени служители от РУ АЕЦ-Козлодуй, които да изготвят списъци за
предпазна храна и предложения по РМС 282 от 15.07.1993г..
Установява се от три броя писма от „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй
до РУ АЕЦ – Козлодуй, получени и заведени от последния с вх. №2329 от
29.05.2014г.; вх. №573500-618 от 25.07.2019г. и вх. №573500-1161 от
15.09.2021г., че със същите са изпратени нови редакции на Вътрешни правила
за определяне размера на допълнителните възнаграждения на служителите на
МВР по Решение №282 от 15.07.1993г. на Министерски съвет.
По делото са представени и приети, изготвени от Началник РУ АЕЦ-
Козлодуй Списъци на служителите от РУ АЕЦ-Козлодуй, които са
осъществявали охрана на територията на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй,
Обобщени доклади относно определяне размера на допълнителното парично
възнаграждение „поощрение“ по Решение №282 от 15.07.1993г. за физическа
защита на стратегически обект „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, полагащо се на
служителите на РУ АЕЦ-Козлодуй за исковия период и Протоколи от
заседания на работна група за определяне на допълнителни възнаграждения
на служителите на Министерството на вътрешните работи, утвърдени от
Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД и Директора на ОДМВР-
Враца за периода от 15.07.2019г. до 15.07.2022г.. Приети са и представени
фактури за посочения период, издадени от изпълнителя ОДМВР-Враца, във
връзка с изпълнението на договорите.
19
От представени и приети по делото Акт за встъпване в длъжност от
27.12.2018г. и Заповед №369з-2130/26.11.2018г. за преназначаване на
длъжност на държавни служители в Областна Дирекция на МВР-Враца за
„Младши инспектор“ Д. Х. А., се установява, че последният е назначен на
длъжност „Старши полицай“ в група „Охранителна полиция“ към Районно
управление АЕЦ Козлодуй. Представена и приета е и Типова длъжностна
характеристика на длъжността Полицай-Старши полицай в сектор/група
„Охранителна полиция“ на районно управление при ОДМВР-Враца, от която
се установяват изискванията за заемане на длъжността и задълженията на
заемащия я служител.
Изслушана и приета по делото е съдебно-счетоводна експертиза, от
заключението на която се установява, че за претендирания период от
15.07.2019 г. до 15.07.2022 год. общо на Д. Х. А. е изплатено допълнително
възнаграждение в размер на 7515,64 лв. С изключение на м.07.2019 г. и
м.04.2020г. - 80%, м. 12.2020 г. - 100%, където ищеца е награден, през целия
останал период е изплащано допълнително възнаграждение по 60% от сумата
договорена в договори № 70000013/12.06.2017 г. и № *********/20.05.2021 г.
Наградите и наказанията са приети с протоколи на работна група определена
със Заповед на изп. Директор на „АЕЦ Козлодуй ЕАД за определяне на
индивидуалното допълнително възнаграждение, въз основа на оценка на
резултатите от охранителната дейност и личния принос на служителите.
В колона 6 от таблица Приложение 1 е изчислено възнаграждението на
ищеца въз основа на договорите сключени между АЕЦ Козлодуй ЕАД и
ОДМВР Враца, където за неговата длъжност са договорени до 70% от МРЗ.
Посочено е, че на ищеца е изплатено доп. възнаграждение съгласно вътрешни
правила за определяне размера на доп. възнаграждения на служителите от
МВР, което е 60% от договорения максимален размер, а в кол. 7 от таблицата
е дадена разликата между сумата описана по договори 70000013/12.06.2017 г.
и № *********/20.05.2021 г и изплатената сума, изчислена на база
Вътрешните правила за определяне размера на доп. възнаграждения на
служителите от МВР, която не е изплатена. Общата незаплатена сума според
вещото лице е в размер на 5055.91 лв.
В колона 8 на таблица Приложение 1 е изчислена лихвата за забава за
периода от 01.09.2019 г. до 15.07.2022 г. Общо дължимата лихва е 673.25 лв.
Посочено е, че съгласно Наредба № 81213-776/29.07.2019 г., Наредба №
8121з-36/07.01.2020г., Наредба № 8121з-1353/15.12.2020г., Наредба 81213-
922/22.07.2022 г. и Заповед 369з-692/23.04.2018Г, 369з-53/10.01.2019г., 369з-
1409/08.08.2019г, 369з-260/10.02.2020г., 369з-202/27.01.2021г, 369з-
432/24.02.2021г, 369з-651/21.03.2021г, 369з-2685/18.11.2021Г, 369з-
1901/04.03.2022г, 369з-1105/19.05.2022г, 369з-1351/13.06.2022г, 3693-
3074/30.11.2022Г, 369з-3246/16.12.2022г и Заповед 369з-692/23.04.2018г, 369з-
53/10.01.2019Г., 369з-1409/08.08.2019г ,369з-260/10.02.2020г., ежемесечно в
ОД на МВР гр. Враца РУ-АЕЦ-Козлодуй се изготвят месечни графици по
взводове за съответния месец. В този график ежедневно са описани по часове
20
дежурствата, почивките след дежурствата, отпуските, командировките на
служителите за целия месец. Същият се утвърждава в края на предходен
месец за работа през следващ месец. Ищецът е изработил заложените часове
за всеки тримесечен период - както дневни, така и нощни дежурства съгласно
графиците.
Съгласно проверените месечни графици ищецът е изработил 1048 часа
нощен труд. В приложение 2 са описани отработените нощни часове,
месечно, по тримесечие и годишно.
Изработените часове нощен труд от ищеца не са преобразувани, а същият
е получил допълнително заплащане по 1,00 лв. на час, а от 01.04.2022 год. -
1,07 лв. на час за отработени часове нощен труд.
В приложение 2 е направено преизчисление на положения нощен труд с
коефициент 1,143, за да се приравни нощен към положен дневен труд.
Ищецът за претендирания период от 01.08.2020 год. до 15.07.2022 год. е
положил 1048 часа нощен труд. Този труд, преизчислен към дневен с
коефициент 1,143 е 1197,86 часа. Като се вземе в предвид трудовото
възнаграждение на ищеца през годините 2020 г. -966,00лв, през 2021 г. -
1111,00лв и от м.05.2021 год. - 1126,00лв., за м. 07.2022 г.-1351,00 лв. и
извънредния труд който се получава след преизчислението за 149,86 часа е
1390,10 лв./хиляда триста и деветдесет лева и 10 стотинки/ брутно
възнаграждение. След удръжка на ДФЛ в размер на 139,01 лв. се получава
1251,09 лв. /хиляда двеста петдесет и един лева и 09 стотинки/ чиста сума за
получаване.
Дължимата лихва за забава на възнаграждението за положен извънреден
труд от 1390,10 лв. за периода от 01.11.2020 год. до 15.07.2022 г. е 240,17 лв.
/двеста и четиридесет лева и 17 стотинки /.
По делото не са събрани други относими към предмета на правния спор
доказателства.
При така установената фактическа обстановка съдът прави
следните правни изводи:
Предявените трудови искове са с правно основание чл. 179, ал. 4 от
ЗМВР; чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл.179, ал.1 от ЗМВР и чл.86, ал.1 от ЗЗД.
Същите са процесуално допустими, а разгледани по същество са
неоснователни.
Върху ищеца лежи доказателствената тежест да установи, че се е
намирал в служебно правоотношение с ответника през исковия период.
По иска по чл.179, ал.4 от ЗМВР в тежест на ищеца е да докаже, че в
посочения период е полагал труд, свързан с охраната на „АЕЦ Козлодуй“
ЕАД гр. Козлодуй и че за същия се дължи допълнително възнаграждение,
съгласно Решение № 282/15.07.1993 г. на Министерския съвет на Република
21
България.
При доказване на горното в тежест на ответника е да докаже, че е
заплатил положения труд на ищеца в предвидения в Решение №
282/15.07.1993 г. на Министерския съвет на Република България размер. В
случай, че е заплатен по-малък размер от определения с посоченото решение,
да посочи критериите, обосноваващи заплащането на допълнителното
възнаграждение в по-малък размер.
По иска по чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 179, ал. 1 ЗМВР в тежест на
ищеца е да докаже, че: 1/ е полагал труд на смени, при което работното му
време е отчитано сумарно; 2/ е положил твърдените часове извънреден труд
извън редовното работно време.
При доказване на горното, в тежест на ответника е да докаже, че е
заплатил положения извънреден труд.
В съдебно заседание на основание чл.214 от ГПК, по искане на ищеца
Д. Х. А. съдът допусна изменение на предявените срещу ОДМВР-Враца
искове, като намали размера на предявения иск с правно основание чл.179,
ал.4 от ЗМВР от 6337,00 лв. на 4550,32 лв. /четири хиляди петстотин и
петдесет лева и 32 ст./, ведно с дължимата законна лихва и намали размера на
претендираната мораторна лихва от 852 лева до сумата от 624,90 лева
/шестстотин двадесет и четири лева и 90 ст./, като намали размера на
предявения иск с правно основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР от 1350 лв. на
1251,09 лв. /хиляда двеста петдесет и един лева и 09 ст./, ведно с дължимата
законна лихва и увеличи размера на претендираната мораторна лихва от 255
лв. на 115,10 лв. /сто и петдесет лева и 10 ст./.
По искане на ищеца по обратния иск ОДМВР-Враца, съдът на
основание чл.214 от ГПК допусна изменение и на предявения срещу третото
лице помагач „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй иск с правно основание
чл.79, ал.1 от ЗЗД, като намали размера на същия от 6337,00 лв. на 4550,32 лв.
/четири хиляди петстотин и петдесет лева и 32 ст./, ведно с дължимата
законна лихва и намали претендираната мораторна лихва от 852 лева до
размера на сумата от 624,90 лева /шестстотин двадесет и четири лева и 90 ст./.
По иска с правно основание чл. 179, ал. 4 от ЗМВР:
Съгласно нормата на чл.179, ал.4 от ЗМВР, на държавните служители се
22
изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт
на Министерски съвет за държавните служители на МВР.
В чл.92, ал.1, т.1 от ЗМВР е предвидено, че Министерството на
вътрешните работи, въз основа на сключен договор със заитересованите лица
може да осъществява охрана от полицейски органи, включително със
сигнално-охранителна и друга техника на стратегически обекти от значение
за националната сигурност.
Видно от ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 3 ОТ 10 ЯНУАРИ 2013 Г. ЗА
ИЗМЕНЕНИЕ НА ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 181 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
ОТ 2009 Г. ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА СТРАТЕГИЧЕСКИТЕ ОБЕКТИ И
ДЕЙНОСТИ, КОИТО СА ОТ ЗНАЧЕНИЕ ЗА НАЦИОНАЛНАТА
СИГУРНОСТ (ДВ, БР. 59 ОТ 2009 Г.), чл.1, ал.1, т.2, като стратегически
обекти, от значение за националната сигурност са определени „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД и Обектите на Държавно предприятие „Радиоактивни
отпадъци“ - „Радиоактивни отпадъци – Козлодуй“, „Извеждане от
експлоатация – Козлодуй“, „Постоянно хранилище за радиоактивни отпадъци
- Нови хан“ и „Национално хранилище за радиоактивни отпадъци“ в Община
Козлодуй.
От посоченото постановление се установява, че „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД
гр. Козлодуй е стратегически обект от значение за националната сигурност,
по отношение на който може да бъде осъществявана охрана от полицейски
органи, въз основа на сключен договор с Министерството на вътрешните
работи, на основание чл.92, ал.1, т.1 от ЗМВР.
Установява се от Решение №282 на Министерски съвет от 15 юли
1993г., че „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй е определена като обект с
особен статут на защита, като режимът и наблюдението на зоната се
осъществява от службите Национална сигурност, Национална полиция,
Национална противопожарна охрана и Гранични войски на МВР с личния
състав, обезпечаващ защитата на АЕЦ-Козлодуй.
В т.6, б. “г“ от посоченото решение е предвидено, че Председателят на
надзорния съвет на „НЕК“ ЕАД трябва да възложи на управителя на „АЕЦ-
Козлодуй“, да осигурява средства за допълнителни възнаграждения на
служителите на МВР, участващи пряко в осъществяване защитните дейности
на централата, които да се определят за отделните длъжности и работни места
23
по реда и условията на Наредбата за комплексно оценяване условията на
труд.
Въз основа на цитираното Решение №282 на Министерски съвет от 15
юли 1993г., между „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, като ВЪЗЛОЖИТЕЛ
и Областна дирекция на МВР – Враца, като ИЗПЪЛНИТЕЛ са сключени
Договор №********* от 12.06.2017г. и Договор №********* от 20.05.2021г.,
видно от които ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ възлага и заплаща, а ИЗПЪЛНИТЕЛЯТ
приема да организира, осигурява и осъществява охраната с пропускателен
режим на стратегически обекти на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй.
И в двата договора, в т.1.3 е уговорено, че изпълнителят осъществява
охраната чрез „РУ АЕЦ-Козлодуй“.
Видно от представените и приети по делото Акт за встъпване в
длъжност от 27.12.2018г. и Заповед №369з-2130/26.11.2018г. за
преназначаване на длъжност на държавни служители в Областна Дирекция на
МВР-Враца за „Младши инспектор“ Д. Х. А. е, че последният е назначен на
длъжност „Младши автоконтрольор“ в група „Охранителна полиция“ към
Районно управление АЕЦ Козлодуй. От представена и приета Типова
длъжностна характеристика на длъжността Полицай-Старши полицай в
сектор/група „Охранителна полиция“ на районно управление при ОДМВР-
Враца и посочените Акт за встъпване в длъжност от 27.12.2018г. и Заповед
№369з-2130/26.11.2018г. за преназначаване на длъжност на държавни
служители в Областна Дирекция на МВР-Враца се установява, че ищецът Д.
Х. А. е лице, което осъществява охрана на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр.
Козлодуй, което е стратегически обект от значение за националната
сигурност и като такова има право, на основание чл.179, ал.4 от ЗМВР да
получи предвиденото в Решение №282 на Министерски съвет от 15 юли
1993г. допълнително възнаграждение.
И в двата, посочени по-горе Договор №********* от 12.06.2017г. и
Договор №********* от 20.05.2021г. е предвидено, че резултатите от
охранителната дейност и личният принос на служителите се преценяват
ежемесечно от работна група, определена от ръководителите на страните, за
което се изготвя протокол, който се утвърждава от Директора на ОДМВР-
Враца и Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД.
В т.4.1.7 на договорите, съгласно Решение №282/1993г. на
24
Министерския съвет в протокола, работната група предлага допълнителни
възнаграждения на служителите на ИЗПЪЛНИТЕЛЯ, участващи пряко в
осъществяване на охранителните дейности на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД в размер:
- За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока
длъжност, със специфично наименование на длъжността „инспектор“,
„старши инспектор“ и „главен инспектор“: до една минимална работна
заплата за страната;
- За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока
длъжност, със специфично наименование на длъжността „младши експерт“:
до 80 % от минималната месечна работна заплата за страната;
- За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока
длъжност, със специфично наименование на длъжността „младши
инспектор“: до 70 % от минималната месечна работна заплата за страната;
- За служители по трудово правоотношение, с наименование на
длъжността „младши специалист“ и „системен оператор“: до 60 % от
минималната месечна работна заплата за страната.
От приети по делото Вътрешни правила за определяне размера на
допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение №282
от 15.07.1993г. на Министерския съвет, които са утвърдени със Заповед №АД-
1960 от 16.07.2019г. на Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр.
Козлодуй и Вътрешни правила за определяне размера на допълнителните
възнаграждения на служителите от МВР по Решение №282 от 15.07.1993г. на
Министерския съвет, които са утвърдени със Заповед №АД-2630 от
14.09.2021г. на Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр.
Козлодуй, се установява, че в т.6 е прието, че за изпълнение на основните си
задължения и дейности, служителите на МВР, вкл. Началниците на
съответните подразделения, получават индивидуални допълнителни
възнаграждения в размер на 60 % от договорения максимален размер
определен в договора със съответното подразделение на МВР, за съответната
длъжност. Уточнени са и случаите, в които на служителите се изплаща по-
малък размер от възнаграждението и в които се изплаща максималния размер
на същото. Тези вътрешни правила са изпратени до изпълнителя по договора
ОДМВР-Враца, чрез неговото подразделение РУ АЕЦ – Козлодуй, като са
изпращани и актуализираните такива, в случаите на изменение, което
25
обстоятелство се установи по делото от представените и приети писма с вх.
№2329 от 29.05.2014г.; вх. №573500-618 от 25.07.2019г. и вх. №573500-1161
от 15.09.2021г..
Въз основа на вътрешните правила на възложителя „АЕЦ Козлодуй“
ЕАД гр. Козлодуй са приети и Вътрешни правила за организацията на работа
в РУ АЕЦ – Козлодуй при определяне, отразяване и обработване на реално
отработени дни от служителите във връзка с получаването на допълнителни
възнаграждения за работа при специфични условия на труд, поощрения по
282 РМС и предпазна храна с рег. №5735р-5587 от 20.08.2018г. на ОДМВР-
Враца, съгласувани от Ръководител Управление Сигурност на АЕЦ и
Началник РУ АЕЦ – Козлодуй и утвърдени от Директора на ОДМВР-Враца.
В т. III.2 е прието, че съгласно Вътрешните правила за определяне
размера на допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по
Решение №282 от 15.09.1993г. на МС, утвърдени от Изпълнителния Директор
на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД се изготвя списък на служителите от РУ АЕЦ –
Козлодуй за съответния месец със следните данни за служителите: име,
презиме, фамилия; категория; % по т.1.3.1; отработени дни; сума за 1 ден и
обща сума. Прието е в т.III.3 и т.III.4, че ежемесечно се изготвя обобщен
доклад до Ръководител Управление Сигурност на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД за
изпълнение на основните задължения и дейности, както и мотивирано
писмено предложение при наличие на случаи за изплащане на поощрение над
договорения размер или под договорения размер, който се регистрира в
АИСДО на РУ АЕЦ – Козлодуй и се предава в Управление сигурност на
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД най-късно до два дни преди провеждане на заседанието
на комисията за преглед.
По делото не е представен изричен акт, с който ръководителите на
страните по договорите „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй и ОДМВР-Враца
да определят работна група, която да изготвя протоколи, в които е отразено
изпълнението на работата от служителите на РУ АЕЦ-Козлодуй и полагащото
им се месечно възнаграждение.
На практика обаче, такава работна група е определена със заповед на
Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй. Съставът и
работата на тази работна група са определени в приетите вътрешни правила, с
които е била запозната другата страна по договорите – ОДМВР-Враца и която
26
въз основа на тях е приела свои вътрешни правила, с които се съгласува
изпълнението. Във вътрешните правила на изпълнителя ОДМВР-Враца ясно е
регламентирано, че „ежемесечно се изготвя обобщен доклад до Ръководител
Управление Сигурност на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД за изпълнение на основните
задължения и дейности, както и мотивирано писмено предложение при
наличие на случаи за изплащане на поощрение над договорения размер или
под договорения размер“. Т.е. от това става ясно, че ОДМВР-Враца е била
запозната и съответно съгласна, с приетото във вътрешните правила от
възложителя „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй на служителите на РУ АЕЦ
– Козлодуй за изпълнение на основните дейности по охрана да се изплаща 60
% от максимално определеното в договорите между страните възнаграждение
/в случая до 70 % от минималната работна заплата/, а съответно в
регламентираните случаи под този размер и над него.
На следващо място ежемесечно изпълнителят ОДМВР-Враца, чрез
своето подразделение РУ АЕЦ – Козлодуй е изготвяло и предоставяло на
определената работна група обобщени доклади и списъци, в които са
посочени претендираното и дължимото се на служителите му възнаграждение
за изпълнението на договорите, чрез осъществяването на охраната. Същите са
подписвани от Началник РУ АЕЦ – Козлодуй, който е присъствал на
заседанията на работната група и е подписвал изготвения протокол.
Установява се, че във всички случаи работната група се е съгласявала с
направените от Началник РУ АЕЦ – Козлодуй предложения, като е приемала
представените обобщени доклади и е предлагала да се изплатят посочените в
тях възнаграждения на служителите на РУ АЕЦ – Козлодуй за съответните
месеци. Всички съставени протоколи с направените от работната група
предложения са утвърдени от ръководителите на страните по договора, а
именно Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй и
Директора на ОДМВР-Враца.
От всичко посочено по-горе, може да се направи извод, че изпълнителят
ОДМВР-Враца, чрез своето подразделение РУ АЕЦ – Козлодуй ежемесечно е
осъществявало охрана на стратегически обект за националната сигурност –
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, преценявал е положения труд на своите
служители, чрез прекия им ръководител – Началник РУ АЕЦ - Козлодуй и
съобразявайки договорите между страните и приетите от всяка от тях
вътрешноведомствени вътрешни правила е предлагала заплащане на същия в
27
определените граници. Запознавайки се с направените предложения в
представените обобщени доклади и списъци, работна група на възложителя
„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, на чиито заседания е присъствал и
Началник РУ АЕЦ – Козлодуй е приемала същите и е предлагала посочените
в тях суми да бъдат изплатени, като е съставяла протокол, който винаги е бил
утвърждаван съвместно от Изпълнителния Директор на „АЕЦ Козлодуй“
ЕАД гр. Козлодуй и Директора на ОДМВР-Враца. Т. е. налице е изпълнение
на договор, чрез извършване на определена работа /охранителна дейност/,
отчитане на извършената съгласно договореното работа и заплащане на
същата. Нито една от страните по договора не е възразила за неизпълнение на
същия или незаплащане на предоставената услуга впоследствие.
В самото Решение №282 на Министерски съвет от 15 юли 1993г. - т.6, б.
“г“ е предвидено, че „АЕЦ-Козлодуй“ осигурява средства за допълнителни
възнаграждения на служителите на МВР, участващи пряко в осъществяване
защитните дейности на централата, които да се определят за отделните
длъжности и работни места по реда и условията на Наредбата за комплексно
оценяване условията на труд, без обаче да е определен минимален размер
на тези дължими допълнителни възнаграждения. Посочената Наредбата за
комплексно оценяване условията на труд е отменена на 31.03.2006г., поради
което вече не може да бъде съобразена при определяне на дължимото се
допълнително възнаграждение на служителите на МВР, осъществяващи
охрана на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй.
На следващо място за длъжността на ищеца - „Младши инспектор“ в
сключените между страните договори е предвидено, че се дължи до 70 % от
минималната месечна работна заплата за страната, т.е. не е предвиден
минимум на дължимото възнаграждение, като не е уговорено и че се
дължи максимумът от него.
Именно поради това и доколкото страните по договорите „АЕЦ
Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй и ОДМВР-Враца са приели и постигнали
съгласие, че на ищеца Д. Х. А. не е бил дължим ежемесечно максимумът на
договореното възнаграждение до 70 % от минималната месечна работна
заплата за страната, а в по-малък размер, то предявеният иск с правно
основание чл.179, ал.4 от ЗМВР се явява неоснователен и недоказан, поради
което следва да бъде отхвърлен.
28
Тъй като предявеният главен иск се явява неоснователен, то и
предявеният акцесорен иск за мораторна лихва също се явява неоснователен,
поради което също следва да бъде отхвърлен.
По иска с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл.179, ал.1 от
ЗМВР:
Съгласно нормата на чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР, към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни
възнаграждения за извънреден труд.
В чл.179, ал.1 от ЗМВР е предвидено, че на държавните служители се
изплаща допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от
22,00 ч. до 06,00 ч..
От представени и приети по делото Акт за встъпване в длъжност от
27.12.2018г. и Заповед №369з-2130/26.11.2018г. за преназначаване на
длъжност на държавни служители в Областна Дирекция на МВР-Враца за
„Младши инспектор“ Д. Х. А., се установява, че последният е назначен на
длъжност „Младши автоконтрольор“ в група „Охранителна полиция“ към
Районно управление АЕЦ Козлодуй към Областна дирекция на МВР-Враца.
Между страните по главния иск не е спорно, а и от приетите писмени
доказателства се установява, че за исковия период от 01.08.2020г. до
15.07.2022г. те са били обвързани от служебно правоотношение, като ищецът
и полагал труд в РУ АЕЦ – Козлодуй към ОДМВР-Враца на сменен режим на
работа по смисъла на чл.187, ал.3 от ЗМВР. Не е спорно, че смените са били с
продължителност 24 часа и 12 часа, като ищецът е полагал и нощен труд от
22:00 часа до 06:00 часа
Определението за извънреден труд се съдържа в нормата на чл. 143, ал.
1 КТ, според която това е трудът, който се полага по разпореждане или със
знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния
ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно
време. Следователно при извършването на преценката дали е положен
извънреден труд следва да се изходи от това каква е законовоустановената
нормална продължителност на работното време. Безспорно е, че ищецът има
качеството на държавен служител – полицейски орган по смисъла на чл. 142,
ал. 1, т. 1 от ЗМВР, поради което нормалната продължителност на работното
му време се определя от същия закон.
29
Съгласно нормата на чл.187, ал.1 от ЗМВР /изм. ДВ бр.60 от
07.07.2020г., в сила от 10.07.2020г./ нормалната продължителност на
работното време на държавните служители на МВР е 8 часа дневно и 40 часа
седмично при 5-дневна работна седмица, като нормалната продължителност
на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-часов период. Изрично е
отбелязано, че нощен е трудът, който се полага между 22,00 ч. и 6,00 ч..
От анализа на посочената норма, става ясно, че законодателят е
определил, че нормалната продължителност на работното време през нощта
на държавните служители от МВР е 8 часа за всеки 24-часов период.
В ал.4 на чл.187 от ЗМВР е предвидено, че при сумирано изчисляване
на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент,
равен на отношението между нормалната продължителност на дневното
работно време към нормалната продължителност на работното време през
нощта.
И доколкото в самия специален закон има норма, която определя
нормалната продължителност на работното време на държавните служители
от МВР, то „при отчитане и заплащане на положените часове нощен труд от
служители на Министерство на вътрешните работи не са приложими
разпоредбите на Кодекса на труда и на Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата /в частност разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от
същата наредба/ и следва да се прилагат разпоредбите на специалния Закон за
Министерството на вътрешните работи и на издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актове“ – вж. Тълкувателно решение №1/2020г. от
15.03.2023г. на ОСГК на ВКС.
Именно поради това, съдът не следва да кредитира заключението на
вещото лице по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, където е
направено преизчисление на положения от ищеца нощен труд с коефициент
1,143, приравнявайки го на дневен. Това преизчисление е незаконосъобразно
направено от вещото лице, позовавайки се на наредба, която не намира
приложение в случая при наличие на правна уредба в ЗМВР.
По изложените съображения и доколкото от заключението на съдебно-
счетоводната експертиза се установи, че на ищеца са заплатени отработените
часове нощен труд, без същите да бъдат преобразувани към дневни с
коефициент 1,143 съдът намира, че исковата претенция за заплащане на
30
допълнително възнаграждение за положен от него извънреден труд за
процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен
труд се явява недоказана по основание и размер.
Ето защо, предявените искове за главница и претендирана върху нея
мораторна лихва се явяват неоснователни и недоказани и следва да бъдат
отхвърлени от настоящата инстанция.
По отношение на предявения в условията на евентуалност обратен иск с
правно основание чл.219 от ГПК, вр. чл.79, ал.1 от ЗЗД от ОДМВР-Враца
срещу третото лице помагач „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, който да
бъде разгледан, в случай, че ответникът ОДМВР-Враца бъде осъден по
предявения срещу него от ищеца главен иск с правно основание по чл.179,
ал.4 от ЗМВР, вр. чл.86, ал.1 от ЗЗД, съдът намира, че същият не следва да
бъде разглеждан. Това е така, тъй като не се осъществи условието, което да
наложи разглеждането на предявения обратен иск, а именно да бъде
постановено неблагоприятно решение срещу подпомаганата страна -
ОДМВР-Враца, която да бъде осъдена по предявения срещу нея от ищеца Д.
Х. А. главен иск с правно основание чл.179, ал.4 от ЗМВР, вр. чл.86, ал.1 от
ЗЗД.
По разноските:
При този изход на делото, право на разноски има ответникът Областна
дирекция на Министерството на вътрешните работи - Враца, с
БУЛСТАТ:*********.
Поради това ищецът Д. Х. А. следва да бъде осъден да заплати на
ответника Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи -
Враца, с БУЛСТАТ:********* единствено направените по делото разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на сумата от 300 лв., доколкото е
освободен от такси и разноски по производството на основание чл.83, ал.1, т.1
от ГПК. Съдът счита, че не е налице прекомерност на претендираното от
ОДМВР-Враца юрисконсултско възнаграждение, тъй като същото е в
предвидените от Закона за правната помощ и Наредба за заплащането на
правната помощ граници, като не е нито в минимален нито в максимален
размер и е съобразено с фактическата и правна помощ на делото.
Съгласно нормата на чл.78, ал.10 от ГПК на третото лице помагач не се
дължат разноски. В случая „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, освен като
31
трето лице помагач е конституиран и като ответник по обратния иск, който не
се разгледа и това на практика е равнозначно на прекратяване на делото по
отношение на този иск. При това положение, ответникът по обратния иск има
право на разноски на основание чл.78, ал.4 от ГПК, отговорността за които е
на ищеца по обратния иск – ОДМВР-Враца /в този смисъл Определение №152
от 02.04.2020г. по ч.т.д. №2661 по описа за 2019г. на ВКС/. Видно от
представения списък по чл.80 от ГПК, на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй,
следва да бъдат присъдени сумата от 350 лв. /триста и петдесет лева/ за
юрисконсултско възнаграждение и 70 лв. /седемдесет лева/ депозит за вещо
лице или общо сумата от 420 лв. /четиристотин и двадесет лева/.
Водим от гореизложените съображения и на основание чл.235 ГПК,
Козлодуйският Районен Съд, трети състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от Д. Х. А. с ЕГН:********** чрез адв. Г. Г. -
САК против Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи -
Враца (ОДМВР - Враца), гр. Враца, ПК 3000, адрес: ул. „Поп Косто
Буюклийски“ № 10, телефон: 092 692 323, представлявана от Директор ст.
комисар Цветко Нинов искове, с които се иска от съда да осъди ответника да
му заплати:
1. На основание чл. 179, ал. 4 от ЗМВР вр. т. 6, б. „г“ от Решение №
282/15.07.1993 г. на Министерския съвет на Република България обезщетение
за дължимо, но неизплатено допълнително възнаграждение в общ размер на
4550,32 лв. /четири хиляди петстотин и петдесет лева и 32 ст./ за периода от
15.07.2019 г. до 15.07.2022 г. включително, ведно с мораторна лихва в размер
на 624,90 лева /шестстотин двадесет и четири лева и 90 ст./ от 01.09.2019 г. до
15.07.2022 г. и с дължимата лихва за забава от датата на подаване на исковата
молба до окончателното изплащане на сумата;
2. На основание чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР вр. чл. 50а, ал. 2 от ЗДСл
вр. чл. 140, ал. 1 и чл. 143, ал. 1 от КТ, вр. чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ обезщетение
за положен, но неотчетен и незаплатен извънреден труд за периода от
01.08.2020 г. до 15.07.2022 г., получен след преобразуването на нощен в
дневен труд – в размер на сумата от 1251,09 лв. /хиляда двеста петдесет и
32
един лева и 09 ст./, ведно с мораторна лихва за периода от 01.11.2020 г. до
15.07.2022 г. в размер на 115,10 лв. /сто и петдесет лева и 10 ст./, заедно с
дължимата лихва за забава от датата на подаване на исковата молба до
окончателното изплащане на сумата, като неоснователни и недоказани.
ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК Д. Х. А. с ЕГН:**********
да заплати на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи -
Враца, с БУЛСТАТ:*********, сумата от 300 лева /триста лева/,
представляваща направени разноски за юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА на основание чл. 78, ал. 4 от ГПК Областна дирекция на
Министерството на вътрешните работи - Враца, с БУЛСТАТ:********* да
заплати на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД гр. Козлодуй, с ЕИК:*********, сумата от
420 лв. /четиристотин и двадесет лева/, представляваща направени разноски
за юрисконсултско възнаграждение и вещо лице.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано в двуседмичен срок от
връчването му на страните пред ОС-Враца.
Съдия при Районен съд – Козлодуй: _______________________
33