О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
№ 20.04.2023г. гр.Търговище
Административен съд- гр.Търговище
на двадесети април
две хиляди двадесет и трета година,
в закрито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:АНЕТА
ПЕТРОВА
като разгледа докладваното от
председателя адм.д.№37 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Произнасянето е по реда на чл. 157 и сл.от АПК.
Производството е образувано по жалба на „МИГ-14“ООД,
ЕИК-*********, с адрес на управление в град Търговище, ул.“Цар Симеон“№4,
представлявано от управителя Б. С. М., действащ чрез процесуалния пълномощник
адв. Е.М. ***, против Уведомително писмо #2628445, с изх.№02-250-2600/1231 от
13.01.2023г. на Заместник – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в частта,
с която е постановен отказ за финансова помощ по заявление за подпомагане с УИН
: 25/250521/18858 за кампания 2021 в размер на посочените в писмото „намаления“.
След извършване на проверка за редовност на постъпилата жалба и след изпълнение
на дадените от съда указания за отстраняване на нередности съдът прецени, че
същата отговаря на изискванията на чл. 150 ал.1 и 3 и чл. 151 от АПК, поради
което е редовна. Относно допустимостта на жалбата съдът установи, че същата е
подадена срещу акт, който подлежи на обжалване, съгласно чл.145 и сл.от АПК във
вр.с чл. 10б ал.1от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за
подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Оспореният
индивидуален административен акт е връчен на жалбоподателя чрез Системата за
електронни услуги/СЕУ/ и е изтеглен от адресата на 13.02.2023г., видно от
приложеното известие за доставяне/връчване на Уведомително писмо, а от представените
допълнително товарителница и електронно изявление от ЕКОНТ става ясно, че
жалбата е подадена на 27.02.2023г. При тези данни съдът приема, че жалбата е
подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване. Жалбата се подава от лице, което
е адресат на оспорения административен акт, поради което същото има правен
интерес от обжалването му. Предвид посоченото и вписано в търговски регистър
седалище на оспорващото лице, спорът е местно подсъден на Административен съд -
Търговище. Както с оглед приложения списък на страните по чл. 152 ал.3 АПК,
така и предвид съдържанието на оспорения административен акт, следва като страни
по смисъла на чл. 153 ал.1 АПК да бъдат конституирани : 1/жалбоподателят „МИГ-14“ООД,
и 2/ Заместник – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с адрес в град София
– Вл. К., на която съгласно Заповед №03-РД/3088/22.08.2022г. на Изпълнителния
директор на ДФЗ са делегирани правомощия по издаване и подписване на всички
уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания по заявления по
реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания. При така направената
констатация за редовност и допустимост на жалбата следва да се насрочи открито
съдебно заседание за разглеждането й с призоваване на конституираните страни и да се извърши процедурата по чл. 163
ал. 2 АПК като на административния орган, издал оспорения акт, се укаже
възможността в 14-дневен срок от получаване на призовката и преписа на
настоящото определение да представи писмен отговор и посочи доказателства, като
приложи към отговора писмените доказателства, с които разполага. Следва да се
съобщи на страните проект за доклад по делото. Водим от горното, съдът
О П Р Е Д
Е Л И:
КОНСТИТУИРА като страни в настоящото производство:
„МИГ-14“ООД, ЕИК-*********, с адрес на управление в
град Търговище, ул.“Цар Симеон“№4, представлявано от управителя Б. С. М., в
качеството на жалбоподател/оспорващ,
Заместник – Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Вл.
К., със седалище и адрес на управление : гр.София, бул. „Цар Борис ІІІ” 136, в
качеството на ответник по оспорването.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно
заседание на 12.05.2023 г. от 10.30 ч.,
в Зала №1 на Съдебна палата – Търговище, за която дата да се призоват конституираните
страни на адресите, посочени в приложения списък на страните/л.9 от делото/.
УКАЗВА на Заместник – Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“ правото му в 14-дневен срок от съобщаване на настоящото определение
да представи писмен отговор и посочи доказателства, като приложи към отговора
писмените доказателства, с които разполага.
СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ СЛЕДНИЯ ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД
ПО ДЕЛОТО:
1.Обстоятелства, на които се основават
страните :
Жалбоподателят оспорва Уведомително писмо
#2628445, с изх.№02-250-2600/1231 от 13.01.2023г. на Заместник – Изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие“ в частта, с която е постановен отказ за финансова
помощ по заявление за подпомагане с УИН : 25/250521/18858 за кампания 2021 в
размер на посочените в писмото „намаления“: СЕПП – намаления в размер на
11301.96 лева; СПП - намаления в размер на 68.55 лева; СПК - намаления в размер
на 20.36 лева; ЗДП - намаления в размер на 7147.17 лева. Основният аргумент в
жалбата е невъзможността да се разбере причината за налагане на посочените
намаления, поради което и жалбоподателят не бил в състояние да посочи съответно
и други пороци на решението – незаконосъобразност поради липса на мотиви.
Изтъква се липсата на ясно изложени фактически и правни основания за издаване
на оспорения акт. Неясно било и за кои площи е получено подпомагане, и за кои е
отказано. При тези доводи жалбоподателят счита, че оспореният акт е издаден при
съществено нарушение на административно-производствените правила, поради което
се явявал и невъзможен контрола за материална законосъобразност. Ето защо моли
съда да го отмени в обжалваната му част и да върне преписката на
административния орган за ново произнасяне със задължителни указания по
тълкуването и прилагането на закона. Претендират се присъдените в
производството разноски.
С оспореното Уведомително писмо #2628445, с
изх.№02-250-2600/1231 от 13.01.2023г. на Заместник – Изпълнителния директор на
ДФ „Земеделие“ жалбоподателят е уведомен за резултата от разглеждане на
подаденото от него заявление за подпомагане за кампания 2021 като видно от
инкорпорираната в УП таблица 1 от всички заявени 5 бр. схеми/мерки по 4 схеми са
отчетени намаленията, които са предмет на оспорване.
2. Правна квалификация на спора – жалбата е с
правно основание чл.145 и сл.от АПК във вр. с чл. 43, ал. 3 от ЗПЗП във вр.с
чл. 10б ал.1от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на
заявления по схеми и мерки за директни плащания.
3. Кои права и кои обстоятелства се признават
– страните не спорят относно качеството на дружеството – жалбоподател на земеделски стопанин по
смисъла на параграф 1, т.23 от ДР на ЗПЗП.
4. Кои обстоятелства не се нуждаят от
доказване – не са налице.
5. Как се разпределя доказателствената тежест
за подлежащите на доказване факти:
УКАЗВА на ответната страна - Заместник – Изпълнителния
директор на ДФ „Земеделие“, че съгласно чл.170 ал.1 от АПК, носи тежестта за
доказване изпълнението на законовите изисквания при издаването на обжалвания административен
акт, вкл. че е издаден от компетентен орган и че са спазени процесуалните
изисквания по издаването му, както и да установи съществуването на фактическите
основания за издаване на акта в обжалваната му част.
УКАЗВА на жалбоподателя, че съгласно чл.154 ал.1 от ГПК във вр. с чл. 144 АПК, в негова тежест е да установи по делото всички
твърдени в жалбата факти, на които основава искането си за отмяна на административния
акт в оспорената му част.
По представените доказателства от страните съдът ще се
произнесе в първото открито съдебно заседание, съгласно чл.171 ал.6 изр.2 от АПК.
Препис от настоящото определение да се изпрати на конституираните
страни, ведно с призовки за насроченото открито съдебно заседание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: