Решение по дело №1385/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 592
Дата: 11 ноември 2022 г.
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20224430201385
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 592
гр. Плевен, 11.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и шести октомври през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Димитър Хр. Кирилов
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Димитър Хр. Кирилов Административно
наказателно дело № 20224430201385 по описа за 2022 година
за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 58а и сл. от ЗАНН
Образувано е по материали по преписка №327/18.07.2022г. по регистъра
на РДГ-Ловеч, водена въз основа на АУАН, съставен срещу Ф. С. М., с
ЕГН:**********, с адрес гр.Плевен, ул. ***, за извършено нарушение на
чл.213 ал.1, т.1 и т.2 от ЗГ.
Административно-наказващият орган *** на Регионална дирекция по
горите - Ловеч, не се явява представител и не изразява становище по
съществото на спора.
Нарушителката Ф. С. М., редовно призована, се явява лично, като не
признава извършеното нарушение.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност, намира за установено следното:
Акт за установяване на административно нарушение №327/18.07.2022г.
е изготвен на 10.07.2022г., за това, че на 10.07.2022г. в гр. *** преди
кръстовището с ул. *** нарушителката Ф. С. М. в качеството си на водач на
превозно средство теглено от животинска тяга /конска каруца/ управлява
1
натоварена с дърва за огрев конска каруца, без дървесината да е маркирана с
контролна горска, общинска или производствена марка и без дървесината да е
придружена с превозен билет, доказващ законния й произход. Обема на
дървесината е 0,7 пр.куб.м. дърва за огрев, нарязани на дължина 0,3 м. от
вида орех.
Ф. С. М. в качеството й на родител на малолетната С.Ф. М..
По делото е приложено НП № 648 от 23.06.2021г. издадено от *** на
РДГ - гр. Ловеч, въз основа на актова преписка №648 от 01.09.2020г. и акт
сериен №000937 от 27.08.2020г., срещу Ф. С. М., затова че на 27.08.2020 г., в
17:30 часа, в землището на гр. Плевен, отдел 304, подотдел „ж“- общинска
горска територия, транспортира с конска каруца 1 пр.куб.м. брястови дърва за
огрев, без дърветата да са маркирани с контролна горска марка,
производствена марка или общинска марка и без да притежава превозен
билет, доказващ законовия произход на дървесината, с което виновно е
извършила деянието в нарушение на чл.213, ал.1, предложение четвърто, т.1 и
т.2 от Закона за горите.
***ът на РДГ- Ловеч, в качеството му на АНО е изпратил материалите с
№ 327/18.07.2022г. до Районен съд - Плевен с искане да бъде наложено
административно наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото"
спрямо нарушителя Ф. С. М. за извършените от същата нарушения по чл.213,
ал.1, т.1 и т.2 от ЗГ.
Съдът в изпълнение на задължението си за контрол по
законосъобразността на образуването и провеждането на административно-
наказателното производство, установи следното:
Искането е процесуално допустимо, тъй като е депозирано от надлежна
страна *** на РДГ- Ловеч и в срока по чл. 58а от ЗАНН. АНО е бил сезиран
от длъжностно лице по смисъла на чл. 37, ал. 1 от ЗАНН, съобразно
изискванията на закона.
Разгледано по същество е и основателно по следните съображения:
АУАН серия Б00А 2022 № 000397/18.07.2022г. е издаден в съответствие
на процесуалните правила: Деянието за което е била ангажирана
административно-наказателната отговорност на нарушителя са били
квалифицирани чл.213, ал.1, т.1 и т.2 от ЗГ.
2
Нарушителят излага доводи, че не е извършил нарушението. Твърди, че
в същият ден е била на работа и не е знаела.
Горните обстоятелства се установяват от показанията на разпитания
актосъставител И. М. Р. и свидетелите Й. Х. А. и И. В. Н., чиито показания
съдът кредитира изцяло с оглед тяхната последователна и логическа
изложеност, взаимна кореспондентност и съответствие с приложените по
делото писмени доказателства.
По така изложените съображения от страна на страните в процеса, съда
счита следното:
Съгласно чл. 213, ал.1 от ЗГ (Предишен текст на чл. 213 - ДВ, бр. 60 от
2012 г.) Забраняват се покупко-продажбата и други разпоредителни сделки,
товаренето, транспортирането, разтоварването, придобиването, съхраняването
и преработването на: 1. дървесина, немаркирана с контролна горска марка,
съответно с производствена марка; 2. дървесина, непридружена с превозен
билет.
Административно-наказващият орган с НП №648 от 23.06.2021г. е
наложил на нарушителя Ф. С. М. административни наказания, както следва:
Глоба по чл.266, ал.1, предл. четвърто от ЗГ, вр. чл.213, ал.1, предл.4, т.1 от
ЗГ в размер на 100.00 лева и Глоба по чл.266, ал.1, предл. 4 от ЗГ, вр. чл.213,
ал.1, предл.4, т.2 от ЗГ в размер на 100.00 лева, за нарушение на чл.213, ал.1,
предложение четвърто, т.1 и т.2 от Закона за горите.
Съобразно нормата на чл. 266, ал. 1 от Закона за горите "Наказва се с
глоба от 50 до 3000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
лице, което в нарушение на този закон и на подзаконовите актове по
прилагането му сече, извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива,
съхранява, преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски
продукти", а съобразно ал. 3 от същия член "Когато нарушението по ал. 1 е
извършено повторно, наказанието е глоба от 500 до 3000 лв. или
безвъзмезден труд в полза на обществото".
Спорът е съсредоточен в това, че нарушенията са били извършени от
страна на нарушителя Ф. С. М. в условията на "повторност". В случая следва
да се има предвид, че законодателя с последните промени в ЗАНН е указал
какво следва да се разбира под "повторност" на нарушенията, като съобразно
§ 1, ал. 2 от ДР на ЗАНН, ДВ бр. 109 от 2020 г., влезли в сила на 23.12.2021 г.
3
"Предвиденото наказание за повторно нарушение от физическо лице или
неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице
към държавата или община се налага, когато нарушението от физическото
лице или неизпълнението на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община е извършено в едногодишен
срок от влизането в сила на акт, с който е наложено административно
наказание за нарушение от същия вид или имуществена санкция за
неизпълнение на задължение от същия вид, освен ако в специален закон е
предвидено друго". Законодателят е указал с тези промени в ЗАНН и какво
следва да се разбира под нормата на нарушение от същия вид, като съобразно
§ 1, ал. 1, т. 6 от ДР на ЗАНН "Нарушение от същия вид от физическо лице
или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо
лице към държавата или община от същия вид" е това нарушение от
физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община, което осъществява признаците
на същия основен състав на административното нарушение, независимо дали
осъществява признаците на квалифициран или привилегирован състав". А от
материалите по делото е видно, че нарушителят М. е била наказана за
извършено от него нарушение по чл. 213, ал.1, предложение четвърто, т.1 и
т.2 от Закона за горите, с НП № 648/23.06.2021 г., издадено от ***а на РДГ-
Ловеч, влязло в сила на 18.08.2021г.
Тоест в едногодишния срок от влизането в сила на наказателното
постановление - 18.08.2021 г., нарушителят М. отново е извършила същите
административни нарушения от ЗГ. Следователно извършеното от
нарушителя М. изцяло припокрива нормата на "повторност" на нарушенията,
описани съвсем изчерпателно от законодателя в посочените по- горе законови
норми.
Нарушителката М. е съзнавала общественоопасния характер на
деянието си, предвиждала е неговите общественоопасни последици и е
допускала тяхното настъпване, което от своя страна е индиция, че
нарушителят е бил наясно, че извършва нарушения от същия вид, но не е
съобразил поведението си със законовите норми.
Извън изложените доводи, в това производство съдът следва да
съобрази дали от влизането в сила на акт, с който е наложено
4
административно наказание за нарушение от същия вид или имуществена
санкция за неизпълнение на задължение от същия вид е изтекла повече от
една година, за да не попада това нарушение в хипотезата, касаеща
повторност. Тези условия очевидно не са налице и извършеното от
нарушителката М. нарушение попада изцяло в условията, фиксирани от
законодателя като "повторност", тъй като НП е влязло в законна сила на
18.08.2021г., а извършеното друго нарушение от страна на нарушителката М.
е от 10.07.2022 г., тоест извършено е в едногодишния срок от влизането в
сила на описаното наказателно постановление.
И както стана ясно от изложеното по-горе, нарушителката М. е
извършила нарушенията си в условията на "повторност", поради което и
спрямо същата следва да бъде приложена нормата на чл. 266, ал. 3 от ЗГ.
Настоящият съдебен състав счита, че с оглед степента на обществена
опасност на нарушението, стойността на вредите, кръга на засегнатите
интереси, времетраенето на нарушението и значимостта на конкретно
увредените отношения, както и личността на нарушителя, който се явява
системен нарушител на Закона за горите, и с оглед целите на
административните наказания, съобразно нормата на чл. 12 от ЗАНН - да се
предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен
ред и се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите
граждани, следва да приеме искането на административно-наказващия орган
за налагането на административно наказание "безвъзмезден труд в полза на
обществото" като основателно. Съобразно нормата на чл. 13, ал. 2 от ЗАНН
"За административно нарушение, извършено повторно или на системно
извършване, може да се предвижда наказание безвъзмезден труд в полза на
обществото, което да се налага самостоятелно или едновременно с друго
наказание по ал. 1".
Тъй като съобразно нормата на чл. 16а от ЗАНН "безвъзмездният труд"
е труд, който се полага в полза на обществото без ограничаване на други
права на наказания, то неговата продължителност не може да бъде по-малко
от 40 часа и повече от 200 часа годишно за не повече от две последователни
години, съобразно чл. 16а, ал. 2 от ЗАНН. В конкретния случай съда счита, че
следва да наложи административно наказание от този вид самостоятелно и в
минимален размер за извършеното от Ф. М. нарушение, тоест в размер на по
40 часа годишно за нарушението, съобразявайки се с нормата на чл. 27, ал. 2
5
от ЗАНН и тежестта нарушението, подбудите за тяхното извършване и
имотното състояние на нарушителя. В хода на съдебното следствие не са
събрани доказателства, които да мотивират по-висок размер на
административните наказания от минимално предвиденото за тях, доколкото
се касае за транспортиране на дърва за огрев.
Поради изложеното, съдът приема, че целите на наказанието могат да
бъдат постигнати и с минималното наказание по закон, а именно
"безвъзмезден труд в полза на обществото в размер на 40 часа за срок от 1
година" за извършеното нарушение.
Водим от горното и на основание чл. 58в от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
НАЛАГА на основание чл. 275, ал. 1 т.2 от Закона за горите
административно наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото" в
размер на 40 / четиридесет / часа за срок от 1 / една/ година на Ф. С. М., с
ЕГН:**********, с адрес гр.Плевен, ул. *** за извършено нарушение по 213,
ал.1, т.1 и т.2 от Закона за горите /ЗГ/, за което е бил издаден АУАН серия
Б00А 2022 № 000397/18.07.2022г.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд - Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните,
че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6