Решение по дело №68/2020 на Районен съд - Козлодуй

Номер на акта: 66
Дата: 20 юли 2020 г. (в сила от 9 септември 2020 г.)
Съдия: Борислав Методиев Методиев
Дело: 20201440200068
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № …

гр.Козлодуй, 20 юли 2020 г.

 

                            

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

Козлодуйският районен съд, трети състав в открито съдебно заседание на 16.07.2020 г.  /шестнадесети юли две хиляди и двадесета година/ в  състав:

 

                                                   Районен съдия: Борислав Методиев

 

при секретаря Г. Дикова, като разгледа докладваното от съдията Б.Методиев административно наказателно дело № 68 по описа на РС-Козлодуй за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство e по чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Производството по делото е образувано по повод жалба на И.Д.И. с ЕГН:********** *** срещу Наказателно постановление № 19-0288-000499/05.11.2019г. на Началника на РУ-К. към ОД на МВР гр.В., с което за нарушение на чл.140, ал.1 от Закона за движението по пътищата / ЗДвП /, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Жалбоподателят оспорва наказателното постановление, като моли същото да бъде отменено като незаконосъобразно. Излага доводи, че наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган, който няма право да издава наказателни постановления. Твърди се, че управляваното от него МПС е собственост на Е. В. И., от когото не е уведомяван, че МПС е с прекратена регистрация.

Ответната страна – административно-наказващият орган не изпраща представител, не оспорва жалбата, не сочи доказателства.

Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

С постановление №1058/2019г. на 01.11.2019г. РП-К. е отказала да образува досъдебно производство и е прекратила преписка №1058/2019г. по описа на прокуратурата и №440/2019г. по описа на РУ-К., за извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК. В постановлението е посочено, че на 23.09.2019г. св.Н.Н. и св.К.Ц. ***, осъществявайки контрол върху движението по пътищата отворени за обществено ползване спират лек автомобил марка „О. К.“ с Рег. №********, управляван от И.Д.И. ***. При извършена справка с ОДЧ е установено, че автомобилът е със служебно прекратена регистрация от 24.07.2019г.. Прието е от наблюдаващия прокурор, че автомобилът е бил регистриран по надлежния ред и е имал регистрационни номера, но е със служебно прекратена регистрация, за което обстоятелство не е бил уведомен собственика и не е било известно на ползвателя И.Д.И..

Въз основа на постановлението за отказ да се образува досъдебно производство, административно-наказващият орган е издал обжалваното постановление, с което за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, е наложил на жалбоподателя административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

Наказателното постановление е връчено лично на жалбоподателя на 05.03.2020г..

По делото са разпитани като свидетели служителите на РУ-К. - К.Ц. и Н.Н., който заявяват, че не си спомнят нищо за конкретния случай, както и въобще да са констатирали някакво нарушение, което да е извършено от жалбоподателя И.Д.И..

По делото е приложено постановление за отказ да се образува досъдебно производство на РП-К. от 01.11.2019г. по преписка №1058/2019г. на РП-К., на основание чл.24, ал.1, т.1 от НК, като преписката е била образувана за извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав достигна до следните правни изводи:

Наказателното постановление е издадено от компетентното за това лице – Началник в РУ-К. към ОДМВР-В., упълномощен със Заповед №8121з-515 от 14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи, въз основа на постановление за отказ да се образува наказателно производство, съгласно чл.36, ал.2 от ЗАНН.

Според издаденото Наказателно постановление № 19-0288-000499/05.11.2019г. на Началник РУ-К.й към ОД на МВР гр.В., жалбоподателят е нарушил разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП. Тази норма гласи, че по пътищата, отворени за обществено ползване се допускат само МПС и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените затова места. Т. е. цитираната разпоредба въвежда забрана за водачите да управляват ППС, което не е регистрирано, като нарушаването на тази забрана се санкционира по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП с лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лева.

Условията и реда за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, се определя с наредба на Министъра на вътрешните работи, съгласувано с Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министъра на отбраната – чл.140, ал.2 от ЗДвП.

Това е Наредба №I-45 от 24.03.2000г.  за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.

Съгласно чл.2 от Наредбата - моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената „Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти.

Също така, чл.3, ал.1 от Наредбата предвижда, че моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган, а чл.4, ал.1 създава задължение у собственика да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията.

В нормата на чл.143, ал.15 от ЗДвП е предвидено, че служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство.

Съгласно чл.18 от Наредбата, регистрацията на превозно средство се прекратява с писмено заявление от собственика или служебно. В чл.18б, ал.1, т.10 от Наредбата е посочено, че регистрацията на ППС се прекратява служебно в случаите на чл.143, ал.15 от ЗДвП, когато собственикът на регистрирано пътно превозно средство в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство.

Не се установи по делото, от събраните гласни доказателства, че жалбоподателят да е управлявал посочения в наказателното постановление лек автомобил на посочените в него дата и място. По делото не се събраха доказателства И.Д.И. да е управлявал лек автомобил марка „О. К.“ с рег. №******** по обществен път, за да може да се прецени дали е спазено изискването на чл.2 от Наредбата, а именно лекият автомобил да бъде регистриран.

Управлението на лек автомобил, който е със служебно прекратена регистрация е административно нарушение на разпоредбата на чл.140 от ЗДвП, като санкцията за същото е уредена в нормата на чл.175, ал.3 от ЗДвП.

В настоящия случай, не доказа, че жалбоподателят е управлявал лек автомобил марка „О. К.“, с рег. №********, собственост на Е. В. И. с ЕГН:**********, а също и автомобилът да е бил със служебно прекратена регистрация от 24.07.2019г..

Предвид горното, съдът приема, че жалбоподателят не е извършил деяние което от обективна и субективна страна да покрива състава на предвидено в закона административно нарушение, поради това, че не се доказа по делото той да е управлявал автомобил, за който е знаел, че е със служебно прекратена регистрация.

 

Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Козлодуйският районен съд

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0288-000499/05.11.2019г. на Началника на РУ-К. към ОД на МВР гр.В., с което за нарушение на чл.140, ал.1 от Закона за движението по пътищата / ЗДвП /, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, на И.Д.И. с ЕГН:********** *** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд- гр.Враца в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.                                                   

РАЙОНЕН СЪДИЯ: